Brytarlöst, 450kr

Har du hittat en bra sida på nätet om beach buggys? Eller har du en egen hemsida om din buggy? Tipsa om länkarna här.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Björn J.

Brytarlöst

Post by Björn J. » Tue 25 Mar 2014, 21:36

Image
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26949 (edit Kg-student)
Jag köpte ett sådant kit i höstas, har iofs inte kört speciellt många kilometer ännu, men det lilla jag kört verkar väldigt bra.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic

Re: Brytarlöst

Post by tribaliztic » Tue 25 Mar 2014, 21:59

Jämnare gång osv hade ju vart nice, hur funkar det där?
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 25 Mar 2014, 23:03

Den funkar bra!
Den svarta ringen träs på axeln, innehåller fyra magneter. Passar utanpå de fyra kammarna. Rotorn monteras precis som förut.
Plattan med den orangea grejen ersätter brytarspetsarna (och kondensatorn) den innehåller en elektronisk krets som känner av magnetfälten från den svarta ringen, och ömsom byter eller sluter strömmen till tändspolen.
Den röda kabeln kopplas till + på tändspolen den svarta till -.
Ombyggnaden av en fördelare tar mindre än tio minuter, om fördelaren är urtagen ur bilen.
Ingen justering av brytargap, mer exakt brytning. Man ställer sedan tändningen på vanligt sätt.
Men som sagt, jag har inte kört mer än nån mil sedan jag konverterade till brytarlöst.

Image
Image
Last edited by Björn J. on Tue 25 Mar 2014, 23:11, edited 2 times in total.
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Tue 25 Mar 2014, 23:06

Ok, kanske kan vara nåt =)
/Fredrik

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 26 Mar 2014, 07:12

det där har jag sneglat på ett bra tag, men backat pga kostnaden...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Wed 26 Mar 2014, 07:15

Ja, det var synd annonsen inte dök upp innan jag hade köpt nya brytare, rotor osv osv ;)
/Fredrik

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 26 Mar 2014, 08:06

Magoo wrote:det där har jag sneglat på ett bra tag, men backat pga kostnaden...
Jag har ju inget vinstintresse i det företaget, men 430kr? Även jag har ju ansträngd ekonomi till buggyn, men inte tycker jag det är dyrt, kanske det tjänas in på minskade bensinkostnader under en eller två säsonger.
Men klart, skall du byta hela fördelaren, så blir det ju en knapp tusenlapp till. Jag skruvade ju in min direkt i en 043 fördelare, bara en skruv, samma som brytarspetsarna sitter i. Dessutom ny "plopp" och mothåll till genomföringen för kablarna, den brukar ju alltid torka och spricka.

(Ok, det tillkommer väl några tior i fraktavgift också.
Edit, nej fel, det var fraktfritt :oops: )
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 26 Mar 2014, 08:10

tribaliztic wrote:Ja, det var synd annonsen inte dök upp innan jag hade köpt nya brytare, rotor osv osv ;)
Äh, dom delarna kan du spara till nästa projekt, har sett att det finns några folkvagnar till salu på Gotland, både typ 1 och 2. :wink:
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 26 Mar 2014, 08:46

Kostnaden är värd det om man slipper strul och justeringar hela tiden. Livslängden vet jag inte men brytare behöver bytas.
Dessutom finns det olika modeller, en till 043-fördelaren (original med vacuum) och en till 009-fördelaren, så risken att behöva byta fördelare är liten.
Ja, jag har köpt! Men inte installerat ännu, så jag kan inte uttala mig om funktion. Men vad jag läst är den mycket uppskattad både ur driftsäkerhet och Comfort.
Vad kostar ett magnettändningssystem? Ett par tusen? Sett ur den vinkeln är det en billig konvertering.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 26 Mar 2014, 10:05

jo, 430 är ju helt ok...
dock har jag ingen maskin med den fördelaren :(
har 009 och 009 och den fördelaren som satt på 1500, dvs den med STORA vacuum-klockan
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 26 Mar 2014, 15:25

Jag renoverade två fördelare och satte in nya brytarspetar i den ena, den monterade jag i buggyn. Motorn gick riktigt bra, men tomgången varierade med ungefär plus, minus 50 varv/minuten, alltså ganska normalt för en gammal VW-motor. Det gick dock inte att ställa tomgången lägre än nånstans vid 1000 varv/minut.

Så bytte jag brytarspetsarna mot ovanstående kit. Märkte med en gång att tomgången blev väldigt jämn, gick att ställa den på omkring 850 varv/minut, men lät den stå på litet drygt 950 varv/minut.
Det blev också en jämnare acceleration av motorn (stillastående) vid gaspådrag. Och den blev mer lättstartad. Subjektivt tycker jag också att avgaserna luktar litet annorlunda, möjligen då en effektivare förbränning, men som sagt det är subjektivt.
Vi har en familjemedlem som har mycket bättre och selektivare luktsinne, dessvärre saknar hon verbal kommunikationsförmåga, men hon har fyra ben...vov!
Läste i en hundtidning att man kan utbilda hundar att lukta fram mineraler, nosa upp kanatareller, känna på diabetiekers utandning om blodsockerfall är förestående, etc. Så varför inte en "avgashund"....
Men det är väl inte så hälsosamt än för hundar att nosa i sig kolmonoxid och annat som kommer från gamla bilmotorer.. så det får bli kantarellträning istället :wink: och personsök i skogen.

Nåväl, jag känner, tycker, antar; att jag gjorde ett bra köp! Får nu i vår se hur det blir när jag kör litet längre sträckor med buggyn.
Killen som sålde grejerna var dessutom väldigt trevlig! (bara en sådan sak...)
Tilläggas att jag även bytte till en ny tändspole, rotor och stift, men det var innan jag renoverade fördelaren.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 26 Mar 2014, 20:30

Undrar om det är samma som jag köpte av? Ta kontakt och hör om han har några 009-kit.
Annars hade Josef Estung (estung914@gmail.com) som jag köpte av.
Båda är 914 entusiaster enligt mailadresserna, så det kan vara samma med olika mail.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 26 Mar 2014, 20:52

Ja jag köpte av Josef.
VW Buggy 1600 -68.

Buggsan

Post by Buggsan » Fri 28 Mar 2014, 21:21

Problemet med kittet jag har hittat till min 009 är att det ska inte användas med tändspole med mindre än 1,5 ohms motstånd. Mig veterligt är 0,8 det man brukar köra med. Nån som har mer koll..?
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 29 Mar 2014, 09:39

Buggsan wrote:Problemet med kittet jag har hittat till min 009 är att det ska inte användas med tändspole med mindre än 1,5 ohms motstånd. Mig veterligt är 0,8 det man brukar köra med. Nån som har mer koll..?
Fråga försäljaren!
Men denna brytare styr ju bara strömmen till spolen, torde inte påverkas av dess inre motstånd, men klart, det bildas ju en elektromotorisk kraft, EMK det som jag brukar kalla induktion, även bakåt i tändspolen, det är ju därför man har kondensatorn på fördelaren, den skall ju släcka ut den kraften, annars blir det ju gnistbildning över brytarspetsarna.

Jag vet inte hur det är kopplat på dessa brytarlösa system. Men det en komponent som är känner av magnetfälten varje gång ett sådant passerar. Det kan vara en halltransistor, som reagerar väldigt snabbt. Och den kan ju vara känslig för sådan induktans, men det måste ju vara ett skydd inbyggd, som då är anpassat efter tändspolens induktans, och resistans. Jag har inte tänkt på det, jag kopplade gladeligen Biltemas kromade tändspole utan att ha en susning om vad den har för elektriska egenskaper.
Men fråga Josef då, och berätta vad han sade.
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply