Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Tintinikongo-Buggyn.

InläggPostat: lör 10 jun 2017, 21:00
AnvändarvisningsbildInlägg: 559Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
[Bild*]

[Bild*]

Har plockat ur startmotorn. Är dreven för slitna för att funka? Kan man byta bara dreven?

Får inte ut bussningen. Den sitter som berg. Skruvat i gängtappen. Men bussningen vill inte ut. :?

Offline Profil
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 07:29
tycker nog inte det ser så jävligt ut! Hur ser startkransen ut? Och ett tips gänga i en stor/lång bult i busningen och ta en kofot och applicera en utdragande rörelse på bult :lol: eller dylikt verktyg...går busningen sönder så upprepa steg ett...Efter komplet utragande av busning öppna genast en öl(rek Arboga7.3) Och fira mänsklighetens triumf över utmaningar vi ställs inför :wink:

Offline Profil
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 08:44
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Det är så som bendixdreven brukar se ut, ingen fara, återmontera när du fått i ny bussning.
..

InläggPostat: sön 11 jun 2017, 10:06
AnvändarvisningsbildInlägg: 559Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Tack för hjälpen. Man lär sig mycket under arbetets gång. I kabelhärvan som går till motorn, där hittade jag flera kablar som var till hälften smälta. Måste någon gång ha legat mot avgasröret. Pluskabeln från batteriet var skadad och hade ingen isolering på ett ställe. Så när man rotar på ett ställe så hittar man mera konstigheter. :)

Offline Profil
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 16:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jag har dragit alla kablar i flexislang, dels de till tändningen och givarna, dels den till generatorn, även bränsleslangen är dragen i sådan slang. Visserligen kan ju även dessa smälta om de ligger an mot varma delar, så jag har gjort någon lösning med buntband, som brutalt sitter i två fem millimetershål på insidan av karossen, som då omfamnar dessa flexislangar så de inte skall komma i fysisk kontakt med motorn.
..

InläggPostat: sön 11 jun 2017, 19:45
Björn J. skrev:
Jag har dragit alla kablar i flexislang, dels de till tändningen och givarna, dels den till generatorn, även bränsleslangen är dragen i sådan slang. Visserligen kan ju även dessa smälta om de ligger an mot varma delar, så jag har gjort någon lösning med buntband, som brutalt sitter i två fem millimetershål på insidan av karossen, som då omfamnar dessa flexislangar så de inte skall komma i fysisk kontakt med motorn.
..

Är nog en bra ide'. Mycket jag vill fixa till med denna buggy. Gick bra idag. Fick loss bussningen till slut. Blir beställning hos Up North imorgon. Beställer en ny fördelare och bensinpump också. Då har jag bytt allt som finns att byta, tror jag. :)

Offline Profil
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 13:47
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Och med en helt annan fördelare installerad så gick den avsevärt bättre! Inte sant?

InläggPostat: fre 16 jun 2017, 14:30
Tintinikongo skrev:
Björn J. skrev:
..

Är nog en bra ide'. Mycket jag vill fixa till med denna buggy. Gick bra idag. Fick loss bussningen till slut. Blir beställning hos Up North imorgon. Beställer en ny fördelare och bensinpump också. Då har jag bytt allt som finns att byta, tror jag. :)

Finns det nu någonting du inte har bytt ut? :roll:

InläggPostat: lör 24 jun 2017, 20:59
Björn J. skrev:
Tintinikongo skrev:
Björn J. skrev:
..

Finns det nu någonting du inte har bytt ut? :roll:

:) Nej i och med detta, så blir det nog det mesta. Gör ett sista ryck. Funkar det inte nu, då har jag nog gjort allt som står i min makt. Då blir det dödsboet som får ta hand om Buggyn tids nog. Som väl är så kostar ju grejerna inte så mycket.

Produkter
------------------------------------------------------
1 x STARTMOTORBUSSNING T1 08/66-> (12 VOLT) (M113301155) = 27,00:-
1 x TÄNDFÖRDELARE VACUUM (EL0912) = 659,00:-
1 x BENSINPUMP STD. 61-73 (M168506) = 239,00:-
------------------------------------------------------

Offline Profil
InläggPostat: sön 25 jun 2017, 05:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Gör en sista koll HELA VÄGEN så att du verkligen vet att allt är ok.
Tanken ventilerad, fräsch bensin, soppaledning fri(filter rena och ledande, kan du blåsa ledningen från tankanslutningen utan slangen kopplad vid soppapumpen så gör det, säkerställer fritt blås), pump funkar, (Innan du kopplar slangar mellan förgasare och soppapump, kör ut en rejäl mängd i flaska så att du verkligen ser att pumpen funkar. Inte bara en liten skvätt. Du kan ju hälla tillbaka det i tanken sen, så det är inget som går till spillo.)
Förgasare grundinställd, choke fungerar eller bortkopplad(vriden så den inte går att använda, alt kolla så att den inte står till hela tiden), soppa sprutar i förgasarhalsen vid gaspådrag(kan göras utan motor i gång, accpumpens funktion och att soppa kommer in och ut ur flottörhuset)
Fördelare i rätt position, rätt kabel till rätt cyl, rätt tändstift.
Ventilspel korrekt.
Om allt detta är rätt eller ganska bra justerat KAN inte motorn bråka enligt min mening. frågan är bara OM det är rätt justerat och det räcker med en fallerande inställning.
Jag önskar dig all lycka så att du får uppleva den glädja en buggy (fungerande) ger.

Offline Profil
InläggPostat: sön 25 jun 2017, 12:16
kg-student skrev:
Gör en sista koll HELA VÄGEN så att du verkligen vet att allt är ok.
Tanken ventilerad, fräsch bensin, soppaledning fri(filter rena och ledande, kan du blåsa ledningen från tankanslutningen utan slangen kopplad vid soppapumpen så gör det, säkerställer fritt blås), pump funkar, (Innan du kopplar slangar mellan förgasare och soppapump, kör ut en rejäl mängd i flaska så att du verkligen ser att pumpen funkar. Inte bara en liten skvätt. Du kan ju hälla tillbaka det i tanken sen, så det är inget som går till spillo.)
Förgasare grundinställd, choke fungerar eller bortkopplad(vriden så den inte går att använda, alt kolla så att den inte står till hela tiden), soppa sprutar i förgasarhalsen vid gaspådrag(kan göras utan motor i gång, accpumpens funktion och att soppa kommer in och ut ur flottörhuset)
Fördelare i rätt position, rätt kabel till rätt cyl, rätt tändstift.
Ventilspel korrekt.
Om allt detta är rätt eller ganska bra justerat KAN inte motorn bråka enligt min mening. frågan är bara OM det är rätt justerat och det räcker med en fallerande inställning.
Jag önskar dig all lycka så att du får uppleva den glädja en buggy (fungerande) ger.

Om inte alla dessa tips funkar är det bara en sak kvar.
Och det är kolvuppstötarfjädrarna, om dom är slitna är det kört, då funkar ingenting. :roll:

InläggPostat: sön 25 jun 2017, 13:00
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Kan man inte sätta coilovers på kolvstängerna? Justerbara hade ju varit kanon.
Se det positivt. Bilen fungerar! Det är bara motorn som strular.... :wink:

Offline Profil
InläggPostat: sön 25 jun 2017, 13:27
Hehe. Ja allt är kollat. Fuggen får soppa. Stiften får gnista.
Det enda jag kan tänka mig är att det är fel på fördelaren. Trots att jag inte hittar något fel på den. Att den kan funka på tomgång, men på något vis flyttar tändningen vid gång. Det är en chansning. Men fördelaren kostar ju bara 695. Soppapumpen byter jag fast att jag vet att den gamla skickar soppa till fuggen. Mycket märklig denna motor. Har målat startmotorn idag. Kanske det som är grejen. :D

Offline Profil
InläggPostat: ons 28 jun 2017, 18:15
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Nån update?

InläggPostat: tor 29 jun 2017, 21:12
Moondrip skrev:
Nån update?

Ja det är lite på gång. Hämtade ut grejerna idag. Och viktigast av allt, har målat startmotorn med röd hammarlack. :D

Han som gjorde ren min förgasare, utan att vilja ha någon ersättning. Han ringde idag. Kommer över på Söndag för att kolla på min Buggy. :D

[Bild*]

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 18 av 24
352 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 24  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori