kg-students buggy

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: kg-students buggy

Post by kg-student » Mon 02 Apr 2018, 18:13

Nä jag känner väl att jag inte behärskar det samtidigt som alla verktygen saknas. Topplocksverkstan har väl bra priser. Han gör även sleevning vilket blir något billigare. Tror det blir sånt. Fått prisuppgift på alla fyra avgasstyrningarna fixade + säten frästa - 1000:- Mycket pengar på engammal jävla VW, men bra pris med tanke på vad han måste göra. Och han vet vad han gör!!!! Byta styrhylsan något dyrare.
http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: kg-students buggy

Post by Magoo » Tue 03 Apr 2018, 09:31

behöver du ventilverktyg så har jag ett gammalt för vw-toppar. En gåva från försvarsmakten kan vi kalla det ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: kg-students buggy

Post by kg-student » Tue 03 Apr 2018, 18:17

Nä, tack. Finns folk som gör jobbet bättre än jag. Så får det bli, för säkerhets skull.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3803
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: kg-students buggy

Post by Björn J. » Wed 04 Apr 2018, 09:49

Magoo wrote:behöver du ventilverktyg så har jag ett gammalt för vw-toppar. En gåva från försvarsmakten kan vi kalla det ;)
En AFSE?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: kg-students buggy

Post by kg-student » Wed 04 Apr 2018, 18:57

Förlstanmälan! Vad AFSE står för kommer jag däremot inte ihåg, typ anmälan förlust ........ eller nåt.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3803
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: kg-students buggy

Post by Björn J. » Thu 05 Apr 2018, 09:25

Det finns många mer eller mindre svårtydda militära förktn:
AFSE = Arméns förlustanmälan, eller mer korrekt "Anmälan Förlust/Skada, Enskild".

Ett fordon som aldrig införlivades i den svenska försvarsmakten var den VW baserade "Stptgb". Om det fordonets funnits med hade det varit betydlig roligare att göra lumpen.
Däremot inköptes eller inlånades det fyra VW 181 på prov, men det blev ingen sådan heller, ordern gick till ett hisingsföretag istället som fick bygga TGB 11 och 13 i flera olika varianter.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: kg-students buggy

Post by Magoo » Tue 10 Apr 2018, 07:21

Björn J. wrote:
Magoo wrote:behöver du ventilverktyg så har jag ett gammalt för vw-toppar. En gåva från försvarsmakten kan vi kalla det ;)
En AFSE?
tror inte det skrivits en AFSE på dessa saker som "råkade" hamna i bagaget på en passat för ca 1 år sedan.

Bekant arbetar på en större ort i västsverige på en verkstad som ägs av försvarsmakten. Då försvaret inte längre håller på med dessa motorer bestämde de sig för att städa ut "gammalt skit" som skulle i containern. Vänlig som min vän är så såg han vad det var som skulle kastas och "slängde" det i bagaget på sin bil.
Var på samma sätt jag fick mina plåtskåp med hyllor.
med i högen kom även ett svänghjulslås och motorstativ samt specialkolvringskompressor för vw.

Det låter som om du nu är välutrustad, jag tar med min AD-motor den med nya cylindrar men med kassa vevlager nästa gång jag passerar alla odlingslotterna där i sydväst...
När försvarsmakten sålde ut fixades det en 35 hk Johnsnon eller om det vare en Evinrude, skit samma, och några tält åt scouterna. Jag hade då som nu inte plats för något fordon, men en Strv 103, "stridsvagn S" skulle suttit fint i rusningstrafiken.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: kg-students buggy

Post by kg-student » Sat 01 Sep 2018, 18:09

Jag måste erkänna mig besegrad! Jag har inte kunskap/anlag eller för den delen tålamodet att få delarna i felfritt superblankt skick. Jag kapitulerar och nöjer mig med blänkande. Om någon provat på det så vet han hur mycket jobb det är. Annars kan jag säga; det är inte värt det! Jag är sjukt imponerad av dessa stylingfreaks som polerar och kromar allt som går. Fy fan vad tid det går åt!
Slutgnott.JPG
Slutgnott
Bygget fick skjutas lite på framtiden då livet inte går planenligt alltid. Morsan gick och dog i julas, så det blev mycket med dödsboet och begravnning. Sen gick jag och köpte en RIKTIG bil. Men det visade sig att elsystemet var sämre än på en buggy. 50 år gammalt och en hel del kabelsmältor samt inte alla väsentliga funktioner (som tex oljetryckslampa, orsaken till att jag upptäckte elsystemets brister). Så plötsligt blev det akut att åtgärda det också. Annars påminner det en del om buggy; några trådar och väldigt minimerat med funktioner/förbrukare.

Men fan så gött ljud!!!!!
P1030161.JPG
Mustang -67
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

G Man
Posts: 311
Joined: Sat 06 Aug 2016, 09:31

Re: kg-students buggy

Post by G Man » Sat 01 Sep 2018, 19:06

Sweet 68 musse cab. 289 302 eller 351w/c ? c4 fmx eller c6a? :P

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: kg-students buggy

Post by kg-student » Sat 01 Sep 2018, 19:36

67! 68:orna har en sidomarkeringslampa på bakskärmen (=FULT!)
289 C4 automat men ursprungligen 390 med manuell så jag kan slänga i ett big block om jag vill. Men vad fan de låter ju likadant, så 289 räcker mer än väl att glida med.
Jag satsar på ljud (det som kommer ut ur avgasröret) och utseende! Inte fart......
Den var lite obehaglig att köra hem från avfarten efter Mantorp med 1/4 rattvarv glapp. Så är det med gamla jänkar sägs det, men nä tack, det är delvis fixat och skall fixas helt. Det lustiga med dessa bilarna är att jag kommer beställa en del godis från USA till motsvarande kostnad av en mycket fin buggy. Men det lönar sig. Just nu verkar Mussar svårsålda så jag vet inte riktigt hur prisbilden är.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

G Man
Posts: 311
Joined: Sat 06 Aug 2016, 09:31

Re: kg-students buggy

Post by G Man » Sun 02 Sep 2018, 06:22

Hmm vierd 67 har har 2 fake luft intag bakom dörrararna 68 har det inte. :shock: Men skit samma För jag blir lika glad och se en musse(har ägt en 67aHT med 351 cl och c6a Himmels blå med mattsvart huv och 3tum avgas :lol: skulle det va på den tiden :roll: :wink:

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: kg-students buggy

Post by kg-student » Mon 03 Sep 2018, 17:37

Det har jag faktiskt inte uppmärksammat, men jag vet att intaget bara är ett plastgaller så det kan ju vara borttaget. Annars är ju 67 o 68 lika som bär.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: kg-students buggy

Post by Magoo » Wed 26 Sep 2018, 10:46

nu får du bättra dig... ännu en av mina favoritbilar.
nåväl, du kommer ledsna på den.
Beklagar det som hände din mor, är alltid tungt och jobbigt.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3037
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: kg-students buggy

Post by kg-student » Wed 26 Sep 2018, 19:20

Jag ledsnar troligen på alla bilar. MEN! Det som är så bra med denna gamla amerikanska finmekaniska fullblodare är ju att jag alltid har något att fixa. Kräver mer smed än mekaniker. Nästa får väl bli nåt ryskt, sen har jag nog provat alla olika mekaniska tekniker.
Tysk teknik är smidigast pga sin storlek. Men ett stort garage hade suttit som en smäck.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3803
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: kg-students buggy

Post by Björn J. » Thu 27 Sep 2018, 14:20

kg-student wrote:Jag ledsnar troligen på alla bilar. MEN! Det som är så bra med denna gamla amerikanska finmekaniska fullblodare är ju att jag alltid har något att fixa. Kräver mer smed än mekaniker. Nästa får väl bli nåt ryskt, sen har jag nog provat alla olika mekaniska tekniker.
Tysk teknik är smidigast pga sin storlek. Men ett stort garage hade suttit som en smäck.
En Cireoën DS 19 Electronique från 1973 kan annars rekommenderas, elektromekanisk och hydraulisk förvalsväxellåda, centrufugalkoppling med momentomvandlare, det klassiska gashydrauliska nivåregleringen och en massa annan analog elektromekanik, därtill personbilsvärldens dittills största bromsskivor fram, det kallar jag för en "utmaning" det! Klart det är en fem meter lång fransk mardröm, ofta har dom dragkrok också som bygger ytterligare 30 cm.
Tyska bilar är så himla praktiska och genomtänkta, nä ge dig på något riktigt feltänkt franskt!
Ryska bilar är ju robusta, är ju byggda att kunna lagas med en trasig skiftnyckel och en fotpump mitt ute på den ryska tajgan i minus 53 grader Celsius..
Annars har jag en granne som är rätt vankelmodig, han har en Mazda RX 8, tror jag det är, en blå, med en wankelmotor, den bilen har stått ett tag och samlar på sig P-böter. Kan kanske säljas billigt, behöver bara "litet service"....
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply