Mettis buggy

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Re: Mettis buggy

Inläggav mettis » mån 17 sep 2018, 19:44

G Man skrev:mettis har du något innput om det här blocket? 0,1mm axsial förslitning.. inga case savers =10mm studs-.. ser bra ut annars..annvändbart?

Modellen (10mm pinnbult) är OK, men "kännbar kant" där ramlagren suttit = no, no....
VW:s förslitningsgräns är väl 0,05mm?
Men ALLA begagnade VW-block är redo att ar-borras, om man inte har tur och hittar utbytesblock eller liknande. 10000Mil var livslängden på denna tid (60-talet).
Arborrning är inte såå dyrt, då det finns några VW-entusiaster på forumen som...men detta med frakt. Landelius samt Stickan på Boxerville.
Har man kontakter på en större mek-firma, underlättar det...
Jag provade att tillverka eget verktyg själv (bara till mig själv!) när "vi fick svarv" på jobbet, men jag är ju lite snål.... Nu finns ju inte tillgången till svarv kvar pga konkurs ;-(
Jo, "räddade" några block, och misslyckades med något... ;-) Funkade det inte med +0,5mm så tog jag +1mm (2:a ö.d.) De motorer jag använder nu, har jag arborrat själv...
Samt ett tredje verktyg att fräsa det uppslagna axialspelet med - här har man 1mm att leka med, och ö.d-lagersatserna köps med "+1mm" just för detta. Där kan man svarva till lagret efter blocket...
Det sistnämnda verktyget är dock till pelarborren hemma i källaren.... Film från jobbet;
Användarvisningsbild
mettis

Inläggav G Man » tis 18 sep 2018, 06:20

Ok tack :wink:
G Man

Inläggav Magoo » ons 26 sep 2018, 10:41

har inte Landelius lagt ner verksamheten?
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Magoo
Moderator

Inläggav mettis » sön 07 okt 2018, 18:06

Magoo skrev:har inte Landelius lagt ner verksamheten?

Vet inte om han är "alive and kick'n"...
Men han har ju flyttat till Värmland, med alla VW-grejjer.
Tror nog att "piece performance" drivs vidare där ?
Användarvisningsbild
mettis

Inläggav Magoo » mån 29 okt 2018, 09:08

kanske, vet att han sålde av jäkligt mycket iaf
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Magoo
Moderator

Inläggav G Man » tis 30 okt 2018, 07:36

mettis skrev:
G Man skrev:mettis har du något innput om det här blocket? 0,1mm axsial förslitning.. inga case savers =10mm studs-.. ser bra ut annars..annvändbart?

Modellen (10mm pinnbult) är OK, men "kännbar kant" där ramlagren suttit = no, no....
VW:s förslitningsgräns är väl 0,05mm?
Men ALLA begagnade VW-block är redo att ar-borras, om man inte har tur och hittar utbytesblock eller liknande. 10000Mil var livslängden på denna tid (60-talet).
Arborrning är inte såå dyrt, då det finns några VW-entusiaster på forumen som...men detta med frakt. Landelius samt Stickan på Boxerville.
Har man kontakter på en större mek-firma, underlättar det...
Jag provade att tillverka eget verktyg själv (bara till mig själv!) när "vi fick svarv" på jobbet, men jag är ju lite snål.... Nu finns ju inte tillgången till svarv kvar pga konkurs ;-(
Jo, "räddade" några block, och misslyckades med något... ;-) Funkade det inte med +0,5mm så tog jag +1mm (2:a ö.d.) De motorer jag använder nu, har jag arborrat själv...
Samt ett tredje verktyg att fräsa det uppslagna axialspelet med - här har man 1mm att leka med, och ö.d-lagersatserna köps med "+1mm" just för detta. Där kan man svarva till lagret efter blocket...
Det sistnämnda verktyget är dock till pelarborren hemma i källaren.... Film från jobbet;

Lite visuelt..Arborrning kanske inte va?
Bilagor
block axial yta.jpg
block axial yta.jpg (97.94 KiB) Visad 64 gånger
G Man

Inläggav mettis » tor 01 nov 2018, 19:38

Svårt att "känna" visuellt.
Men allt som inte är "nytt" är ju slitet. Förslitningsgränsen på VW-block har jag ju nämnt, och det är ju kännbart med fingret.
Som jag kan "se" är det OK att sätta ihop, i synnerhet i en Buggy som inte kör många mil...
Är allt annat i motorn lika bra i skick ?
"Vi" i klubben är på G att beställa 74mm vevaxlar "i klump" för 2900kr/st...kanske något för dig?
Blir 1700cc (på original 1584cc), fördelen är med motvikter, så man kan varva lite mer...
Användarvisningsbild
mettis

Inläggav G Man » fre 02 nov 2018, 07:44

mettis skrev:Svårt att "känna" visuellt.
Men allt som inte är "nytt" är ju slitet. Förslitningsgränsen på VW-block har jag ju nämnt, och det är ju kännbart med fingret.
Som jag kan "se" är det OK att sätta ihop, i synnerhet i en Buggy som inte kör många mil...
"Vi" i klubben är på G att beställa 74mm vevaxlar "i klump" för 2900kr/st...kanske något för dig?
Blir 1700cc (på original 1584cc), fördelen är med motvikter, så man kan varva lite mer...
Blocket verkar förövrigt va ok..Inga blanka (=gnugade lagerytor i block) förutom bakre....kamytorna ser bra ut..samma med lyftar hålen....Sprickor har jag inte hunnit kolla( läs måste tvätta skiten och tänka på miljön) :D ..Men visst inget jag bskulle bygga race motor på .. men nytt cylinder kitt 84 mm Va går i utan förstoring..Motvikts vev. 1:4 vippor..Någe hop plock med Fuggeriet (dubbla webb= dyrt) ..Skulle nog bli en rolig motor som håller länge med tanke på kanske 2 300 mil per år.... :wink:
G Man

Inläggav G Man » lör 03 nov 2018, 07:26

mettis skrev:Svårt att "känna" visuellt.

Hur snart ang vev? och i så fall vart hämtas?. Och ärligt varva med gammalt junk :P Jag har faktiskt tittat på kommpresor(ditt tips) eller snika i hopp(på gällande block och vev) ...
Bilagor
vev 2 fina lagerytor.jpg
vev 2 fina lagerytor.jpg (98.31 KiB) Visad 33 gånger
G Man

Inläggav G Man » lör 03 nov 2018, 07:30

Skulle nu lyckan stå mig bi.(läs stålar i lomman).Så skulle jag nog hellre bygga på mitt AS block. och köra linan ut.. en kund i hallsta gör det med medföljande kontakter för mig= block reno... :P
G Man

Föregående

Återgå till Medlemmarnas beach buggy-projekt