Björntråden

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Björn J.

Re: Björntråden

Post by Björn J. » Tue 20 Mar 2018, 12:09

Jag har ännu inte köpt någon 181:a.
Har kollat på ytterligare två, en i superskick, och då alldeles för dyr, samt en som var motsatsen, vände i dörren till det garaget.
Ingen av dess var utannonserad någonstans, utan det var tips från VWännerna.

Men jag har företagit årets första tur i buggyn, bara några kilometer, det var rätt kallt, torrt på vägbanorna men ändå minusgrader, -7 på morgonen något varmare senare.
Men det gick bra, jag var litet frusen vid hemkomsten. Andra bilister hade väl anledning att fundera på vilken intuition som jag var försöksutskriven ifrån.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 15 Oct 2018, 11:27

Hejsan!
Under våren, sommaren och nu under hösten har jag fått besiktningserjudanden från de privata aktörena, men ingenting från SBP.
Jag trodde ju att jag skulle få besiktiga min -68 en sista gång nu i höst.
Men efter att ha fyllt i ett frågeformulär på Transportstyrelsens sida får jag svaret att mitt "fordon" är besiktningsbefiat, HURRA!
Då är det ingen stress med att åtgärda glappet i framvagnen, torrsprickorna i däcken och blinkersen, körriktningsvisarna, fram som blinkar med en alldeles för gul färg, det sitter LED i dessa.

Har kollat på ytterligare två 181:or, en grün från Whermacht i norra Tyskland som var billig, körbar, nästan komplett, med avskärmad belysning och jätteantenn, men ingen radio, ingen ebensrsprecher, men oförlåtligt rostig. En i Holland som var i perfekt skick, allt nytt, nyklädda säten, ny suflett, luktade ny bil....men något dyr omräknat till svenska pesetas skulle den kosta omkring 100.000kr, det gick väl att pruta litet, men inte mycket. Vidare såg jag två i bra skick och provkörde en av dem på autobahn och småvägar som inte är till salu... Tillhör min tysk/svenske kompis arbetskamrat, och en Vwän till honom, en lokal VW-klubb där, såg flera fina tjockbubblor och splitbussar.
Bechabuggies är hårdvaluta, likaså är man intresserad av att köpa fina amazoner och PV, 60-tals 140 är inte heller ointressanta. Däremot tycks man ha tröttnat på P1800, dom är inte lika heta idag som för några år sedan. Men jag såg två fina, den ena en ES på en liten veteranfordosträff. Där det roligaste fordonet var en luftkyld Magirus Kranwagen, ett mekaniskt monster. Brandkåren i Malmö och Brandförsvaret i Göteborg hade snarlika. Där fanns några traktorer också.
Vi kollade även ett före detta dagbrott, någon kolgruva bortåt gränsen mot Polen kan inte ens uttala ortsnamnet, där hade man restaurerat världens näst största grävmaskin, den var så stor att man fick titta två gånger. Världens största finns tydligen i Ruhr, den köper jag med mig hem nästa gång! och då kan det även bli ett besök på VW-museet i Wolfsburg, någon som vill följa med?
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Tue 16 Oct 2018, 17:54

Är autobahn och småvägar ofta till salu i Tyskland?
Björn J. wrote: ..... Vidare såg jag två i bra skick och provkörde en av dem på autobahn och småvägar som inte är till salu...
:lol: :P :lol: :wink:
Jag har för mig att SBP inte skickar ut reklam utan bara erbjudande OM du anmält intresse för detta på nätet. Annars får du inget från dem.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 19 Oct 2018, 17:17

kg-student wrote:Är autobahn och småvägar ofta till salu i Tyskland?
Björn J. wrote: ..... Vidare såg jag två i bra skick och provkörde en av dem på autobahn och småvägar som inte är till salu...
:lol: :P :lol: :wink:
Jag har för mig att SBP inte skickar ut reklam utan bara erbjudande OM du anmält intresse för detta på nätet. Annars får du inget från dem.
Jo, faktiskt, dom sålde ju av en bit av den ursprungliga autobahnen, kan den heta A1? En arkeologisk rest av en schnellveg som byggdes redan innan diktatorn med den fånga mustachen etablerade sig på den politiska scenen. Vill minnas att det var en sportvagsklubb som köpte någon kilometer K-märkt betongväg, men kan minnas fel.
Men annars skall man vara noga med komma och punkter, iofs kan ju hänsyftningsfel bli riktigt roliga.

Nu blev jag sugen på att lyssna på tysk elektronisk musik, har en nyutgåva på CD av Kraftwerks "Autobahn" en CD med utlovad "vinylkänsla" skall tydligen vara inspelad med digitalt vinylknaster, har ännu inte lyssnat på denna.
Det ör iallafall en typ1 samt en merca på omslaget!

Nä, men jag får ju utskick gällande den besiktningsbara lillcittran ännu, men den skall jag sälja, någon som är intresserad av en Dyane? Ännu inte utlagd på blocket.

Jo buggyn och jag skall ut i kväll!
Det är Kulturnatta, vi får se hur det blir.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 09 Jul 2019, 11:04

Nu äntligen har jag fått köra en del, var ute tillsammans med "Lilla Vargen" min 30 kg schäfertik och åkte igår.
Hon sitter bra i passagerarsätet, hon har en sele på sig och i den trär jag midjebältet så vid ev. krock faller hon inte ur bilen, eller krossas mot rutans insida.

Satte tillbaka vindrutetorkarna, och det är ju en hel del sladdar till min automatik att rycka ur av misstag. Men jag fick ett mystiskt elfel, båda glödtrådaran i hel-/halvljuslampora lyste samtidigt tillsammans med positionsljuset, instrumentbelysning och bakljus var släkta...
fattade ingenting. Tillslut upptckta jag att p-ljustes kabel och hel/halvljusets var förbundna med varandra, på väg till den vänstra strålkastaren, antagligen på minsssidan. Drog ny provosorisk kabel, då funkade det, men inte halvljusautomatiken.

Kom på i natt, när jag låg sömlös, att jag hade varit i hastighetsmätaren och kopplat, då en kabel till bränslemätaren lossnat när jag höll på med torkararmaturen, måhända har jag lossat någon kabel från laddningslampan, det är nämligen den som styr ett relä som slår på halvljuset först när generatorn ladar, skall kolla det idag.
Såg också att mitt billiga batteri från Jula ger för låg spänning, står på laddning nu... Snålheten bedrog visheten, skulle köpt ett annat batteri, men vad 17 det har hållit i sju år nu.

På torsdag är det veteranbilsträff i Gräfsnäs slottspark, invid AGJ, museijärnvägen Anten-Gräfsnäs,http://www.agj.net/res-med-agj/ en rest av det omfattande smalspårsnätet i Västra Götaland.

Nej, jag har ännu inte bytt kaross, det har ju bara gått fyra år sedan jag köpte den nya karossen.... vem har bråttom? inte jag iallafall.

Det var nära två gånger att jag gjorde spontanköp av andra veteranbilar...
Jag köpte ju för några år sedan två stycken 1303S, varav den ena var en "fejk-big" båda är nu sålda med förtjänst.
Så höll det först på att bli en valp, ja en Volvo laplander, en civil bil från -63, men jag hejdade mig, tills det dök upp en -65:a Land-Rover, kort hjulbas och med Perkins diesel... Sådana är ju alltid bra att ha... Men när man sammanfogar stål och aluminium blir det en galvanisk cell, det korroderar rätt bra i vinterns vägsalt och Kattegatts och Skageracks saltmängda luft... Alla resevdelar inklusive dörrar och diverse grejer fanns nya, men ramen var inte rolig alltså, visserligen inte helt röten, men det fanns en hel dela att göra där... Så jag letar fortfarande efter en VW 181, en "Sak" The Thing. Jag skall fråga de kedjerökande systrarna Patty och Selma i Springfield om de säljer sin gula 181. Det är ju bara det att det är ingen människa som vet i vilket Springfield de bor, det finns ju flera orter med samma namn.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 01 Jan 2020, 15:35

Gott nytt år!
Jag har fått hem nya fälgar, i stort sett likadana som innan, whitespoke, men i bättre skick. Skall gå till däckverkstaden senare i vår.
För några år sedan fick jag tag i noga strålkastare, framlyktor, större än de gamla. Dessa större monterade jag idag. ”Någon” i Helsingborg ville ha mina gamla så jag skickade sms till denne någon idag. Någon skall tydligen Modda dessa med nya reflektorer, jag gör kanske likadant med mina nymonterade då dessa saknar positionsljus och är symmetriska, alltså gamla traktorlampor.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 01 Jan 2020, 18:53

Hade varit kul med bilder. Svårt att föreställa sig utseendet på dina nya lampor....... :wink:
Eller ser de ut som vilka buggylampor som helst?
Visa att du är stolt över dem, visa bilder!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 02 Jan 2020, 12:23

kg-student wrote:
Wed 01 Jan 2020, 18:53
Hade varit kul med bilder. Svårt att föreställa sig utseendet på dina nya lampor....... :wink:
Eller ser de ut som vilka buggylampor som helst?
Visa att du är stolt över dem, visa bilder!
Som du och andra kanske sett försöker jag få över medlemmar från vår facebookgrupp hit till forumet, jag tycker det är svårt att skriva på fb, små rutor och det händer oväntade saker var gång man trycker på "enter" men det är ju i alla fall lättare att visa bilder på fb, och sedan Photobucket ballade ur, eller ville har ruskigt mycket betalt så försvann den möjligheten. Men jag kan ju testa med www.forumbilder.se

:idea: "Upplysningsvis" :idea:
Dom "nya" framlykotorna köpte jag via detta forum för några år sedan, det var ett paket med frontbåge och två lyktor, och kanske någonting mer. Vid närmare granskning ser jag att det är ett par typiska traktorlykor. Klart jag kan fixa någon bild, senare, men det är inget uppseendeväckande utseende precis, inte direkt ovanliga, runda, svarta, tror det var 7 tum i diameter. Saknar uttag i reflektorn för p-ljus. Alla kablar dras osynligt genom den stora skruven i vilken man skruvar fast lyktan, mutter på undersidan som är 30mm.
Glasen är kupiga och symmetriska med texten "VOLVO" på, jag tror att det är latin och betyder "jag rullar" lär också vara namnet på någon numera kinesisk fordonstillverkare ute på Hisingen, har jag hört...

Kollade Biltemas internetkatalog, där finns inga insatser som reservdel, det är väl väldigt få bilar numera som har runda huvudstrålkastare.
Olson i Ellös www.oie.se har bara traktorstrålkastare, ser det ut som.

Stylingbutiken.se har dessa:
https://www.stylingbutiken.se/product/s ... andard-2st
E-godkända med plant eller kupigt glas, med eller utan p-ljus.
Men jag tycker det känns litet dyrt.

Sedan har vår hovlevernatör, Kejserliga Up-North dessa:
https://www.classicvw.se/stralkastare-h ... ts_id/738/
219 kr, men man får väl antaga att det är styckvis.

Kanske www.svedol.se har något som passar.

Jag finner inget på Mekonomen.

Så tips välkomnas.

Men jag får väl ta ur insatserna ur ringarna och jämföra bilder och se om jag finner någon insats som passar.
Jag minns då jag hade en 1302 på 1970-talet och bytte mot H4-insatser i den, det var någon spännfjäder som höll fast insatserna på insidan av den kromade frontringen alltså sargen. Det ser ungefär likadant ut på dessa traktorstrålkastare.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Thu 02 Jan 2020, 19:33

https://www.stylingbutiken.se/category/ ... insatser-7
https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/e ... erade/600/
Sök på strålkastarinsatser 7" respektive 178 mm. Det finns stort utbud men jag vet inte vad du vill ha exakt.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 02 Jan 2020, 22:30

Paruzzis ser ju bra ut, tack för tipset, men jag får demontera mina och se, mäta och så för att se om det passar.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 09 Jan 2020, 11:17

Har kollat runt litet på Internet, svenska firmor.
Det förefaller som om Classic VW Up-North, https://www.classicvw.se/stralkastare-h ... cts_id/738, har det bästa priset på CE-godkända H4 insatser med positionsljus, 219 kr/styck.
Har kollat Dalhems, Stylingbutiken och Paruzzi också. Det är ju klart att man kan få snyggare insatser med lysdioder i periferin eller "klockan 6" men då blir det mycket dyrare. Någon firma anger istället priset för ett par.

Skall kolla över buggyn om jag behöver beställa fler grejer, sedan lägger jag en order.
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 26 Jan 2020, 17:23

Var ute och åkte härom kvällen.
Mest för att testa nya lyktorna, blev ju bra!
Men motorn går dåligt, kanske beroende på att buggyn fick ta emot dieselblandad bensin som jag inte visste vad jag skulle göra av. Det var så att en dieselbil i den närmaste bekantskapskretsen av misstag tankades med bensin... inte så himla bra. Då måste tanken tömmas, liksom bränsleledningen, filtret, pumpen och spridarna. Och inte fel med nytt dieselfilter. Men omkring 30 liter dieselblandad bensin togs tillvara, allt kan ju inte mopeden och gräsklipparen förbruka.... men luftkylda VW-motorer går dåligt på sådan blandning... jag uppskattar att det är omkring fem liter diesel i trettio liter bensin. Sedan tror jag ändå att förgasaren behöver rengöras, det var väl två år sedan senast. Sedan får jag väl köra och successivt fylla på med nu fräsch bensin.

Jag har även börjat laga karossen litet, fyllt igen diverse hål och sprickor med glasfiberspackel. Har provat att slipa i alla fäglagren litet, gelcoaten är ”televerksorange” på den ligger det sedan en hård blodröd lack, och ovanpå den en flagande vit lackfärg.
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Tue 28 Jan 2020, 22:58

Jag hade en vild ide' att buggyn kanske skulle må bra av lite diesel. Tänkte att det smörjer väl fint. Men då skall jag passa mig för det. Vad är det för moppe du har? Jag har själv blivit så sugen på en moppe. :D

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 29 Jan 2020, 10:35

Njae det ryker en hel del och den är lätt svårstartad. Jag misstänker att Greta har en hel del åsikter om dess eventuella miljöpåverkan.
Moppen är en Honda MT 5, som jag har börjat renovera men tröttnat på, den kan du få köpa. Behövs ny laddningsspole, nytt batteri och litet smågrejer, jo det är glapp i framgaffeln också, den är hissad för större markfrigång. Funderar på att köpa en el-scooter istället.
Och gräsklipparen är en Klippo med 3,5 Hk Briggs & Stratton från 1980-talet.
Jag har även en annan Honda, 2 Hk, fyrtaktare, utombordmotor utan frikoppling eller backslag, den är också till salu, har bytts ut mot en elektrisk motor.
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply