Vgrens buggybygge #2

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
vgren
Posts: 58
Joined: Mon 08 May 2017, 15:41
Location: Knivsta

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by vgren » Tue 17 Dec 2019, 20:03

Hej

För att reda ut en sak först. Det är vanliga gängor på båda sidorna.

Svetsade på en bult på den avdraggna bulten idag så jag lyckades lossa den.
Image

Så nu är äntligen växellådan separerad från bottenplattan
Image

Nu är det nerslipning av resten innan den lilla rosten som finns åtgärdas, dom nya golvplåtarna svetsas och allt målas.

Det känns som att det går fram iallafall.
1 bugg klar och nästa på G

User avatar
Björn J.
Posts: 3900
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by Björn J. » Fri 20 Dec 2019, 19:04

kg-student wrote:
Mon 16 Dec 2019, 17:47
Har för mig att det är samma gängor på båda sidorna. Dvs vanliga.
Ok, för det är det inte på motsvarande gängor i framvagnen (i alla fall inte på min -68).
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3081
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by kg-student » Fri 20 Dec 2019, 21:03

Kanske kan stämma, men skillnad i storlek och åtdragningsmoment. Fram är ju rullager som har konat lagersäte, dvs åtdragning minskar glapp och ökar friktion i lagret. Bakvagnen har kullager som inte påverkas av åtdragningen. Därför kan det vara möjligt att framvagnen, för att hindra att tröghet i lagret skall skruva loss muttern, är vänster- resp höger-gängade så att muttern istället spänns vid körning.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3900
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by Björn J. » Sun 22 Dec 2019, 18:11

kg-student wrote:
Fri 20 Dec 2019, 21:03
Kanske kan stämma, men skillnad i storlek och åtdragningsmoment. Fram är ju rullager som har konat lagersäte, dvs åtdragning minskar glapp och ökar friktion i lagret. Bakvagnen har kullager som inte påverkas av åtdragningen. Därför kan det vara möjligt att framvagnen, för att hindra att tröghet i lagret skall skruva loss muttern, är vänster- resp höger-gängade så att muttern istället spänns vid körning.
Så är det sannolikt.
Muttern där är ju delad med en insexskruv som spänner ihop muttern. Bak skall det vara kronmutter med saxpinne.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
vgren
Posts: 58
Joined: Mon 08 May 2017, 15:41
Location: Knivsta

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by vgren » Wed 08 Jan 2020, 19:33

Nu har det hänt lite på lång tid.
Har vart helt orörlig sen jul pga av ryggskott, men det börjar släppa lite nu så jag kan förflytta mig av egen kraft.
Blästrade lite delar på jobbet innan julledigheten.

Image

Imorron hade jag tänkt försöka hinna blästra trummorna till bakbromsarna.

Nu kommer en fråga till er bättre vetande:
Vilken färg rekommenderar ni att måla allt med?

Jag hade tänkt att ha en blandning av svart och rött på bottenplatta och tillhörande delar men har egentligen inte lust att köra med Hammarlack.
Jag är inte ute efter en "show car" men jag vill ha en bra färg som inte släpper vid ev stenskott. Vill inte kleta på underredsmassa eftersom det är en bil som inte kommer gå i regn eller snö.

Ett alternativ jag har är ju att åka in till stan (Uppsala) och prata med killarna på Uppsala färg. Dom har aldrig svikit mig förr, men det kan ju vara kul att höra era erfarenheter.
1 bugg klar och nästa på G

User avatar
kg-student
Posts: 3081
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by kg-student » Thu 09 Jan 2020, 10:59

Hammarlack är bra om du vill ha en färg som är enkel att måla och håller bra, MEN sen har du förstört alla möjligheter att måla med annan färg. Undvik Hammarlack om du inte är lat! Hammarlack är bäst när du inte orkar göra förarbetet så noga.
DU är inte lat med tanke på allt jobb du gör med förarbetet.

Gör det på rätt sätt så höjer du värdet också. Köp en billig 2k billack och spruta själv. Roligare när resultatet blir bättre än penselmålat. Har du ingen kompressor kan du få ett fullt tillfredställande resultat med en elspruta (typ https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsp ... 2000035286), annars bara en billig HVLP lackpistol (kolla bara så luftflödet funkar med kompressorn). Varför köpa dyr proffsutrustning om män ändå är amatör?
Jag köpte färg och tillbehör på https://www.billackering.eu/.
I slutänden så blir det billigare med 2k lack jämfört med sparyburkar. Hammarlack är inte heller billig.

Lägg en zinkgrund eller rostskyddsgrund, sen en lack så blir du nöjd.
Underredet kan du lägga en body så blir den mer tålig. Eller "fuska" som jag gjorde på delar av den tidigare och troligen kommer göra på nya, transparent gummilack (tex Biltemas GUMMIFÄRG SPRAY TRANSP 400ML Art. 36-64 eller Plasti Dip) som skyddshinna. Ser ut som klarlack men är en mjuk gummihinna. Sitter bra om du inte vräker på allt på en gång. Utmärkt på underrede där man vill ha en fräsch finish och inte underredsmassa. Faktum är att det var det enda som jag fick att fästa på Hammarlacken (som jag själv målat med vid första "renoveringen"). Allt annat krackelerade. Hammarlack har ju silicon i sig vilket gör det hopplöst att måla på. Att slipa bort Hammarlacken med maskin innebär att det ryker kopiöst, typ brinner.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
vgren
Posts: 58
Joined: Mon 08 May 2017, 15:41
Location: Knivsta

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by vgren » Thu 09 Jan 2020, 16:42

Tack för svar.

Jag har både kompressor och lackspruta, men har inte använt den så mycket.
Hammarlacken tänker jag undvika så långt som möjligt.

Har blivit tipsad om mekanlack men har ingen erfarenhet av den. Någon här som kan yttra sig?

Får nog knalla in på Uppsala färg och beskriva för dom vad jag är ute efter så får dom fixa fram det jag behöver.
Lackning är som sagt inte min starkaste sida men ni som följer min utveckling här får väl se hur det blir.

Har iallafall blästrat bak bromstrummorna idag så dom ska målas med en svart värmetålig färg som jag har kört på min andra Bugg på blandannat avgassystemet och JAG är jättenöjd med det resultatet.
Image
Alltid kul att hålla på med rena och fräscha grejjor!

Allt för denna gång.
1 bugg klar och nästa på G

User avatar
vgren
Posts: 58
Joined: Mon 08 May 2017, 15:41
Location: Knivsta

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by vgren » Wed 22 Jan 2020, 16:15

Har inte hänt jättemycket nu på ett tag med jag har iallafall hunnit blästra bärarmarna.
Försökte pressa ur spindellederna men dom satt fastrostade.
Får försöka värma och köra rostlösare på dom inför nästa session i pressen.

Har en plan att dra hem bottenplattan till en kompis i helgen för han har en jättekompressor så jag kan få den så ren som jag vill innan det är dax för svetsning av nya golvplåtar och lite rostlagning. Vi får se vad han tycker om det. :roll:
1 bugg klar och nästa på G

User avatar
konsp
Posts: 60
Joined: Mon 02 Nov 2015, 15:54
Location: Norrköping
Contact:

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by konsp » Thu 23 Jan 2020, 08:49

Angående färg så körde jag på mitt bygge Biltemas Motorlack reätt igenom, devs fram/bakvagn samt hela plattan.

Smidigt att lacka med då det är sprayburk samt lämnar en strålande finish, ja körde hela plattan röd undertill och den håller sig blank o fin fortfarande efter ett par år och ett antal turer på både grus o asfalt!

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... gKok_D_BwE

Post Reply