Vgrens buggybygge #2

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

vgren

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by vgren » Tue 17 Dec 2019, 20:03

Hej

För att reda ut en sak först. Det är vanliga gängor på båda sidorna.

Svetsade på en bult på den avdraggna bulten idag så jag lyckades lossa den.
Image

Så nu är äntligen växellådan separerad från bottenplattan
Image

Nu är det nerslipning av resten innan den lilla rosten som finns åtgärdas, dom nya golvplåtarna svetsas och allt målas.

Det känns som att det går fram iallafall.
1 bugg klar och nästa på G

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 20 Dec 2019, 19:04

kg-student wrote:
Mon 16 Dec 2019, 17:47
Har för mig att det är samma gängor på båda sidorna. Dvs vanliga.
Ok, för det är det inte på motsvarande gängor i framvagnen (i alla fall inte på min -68).
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Fri 20 Dec 2019, 21:03

Kanske kan stämma, men skillnad i storlek och åtdragningsmoment. Fram är ju rullager som har konat lagersäte, dvs åtdragning minskar glapp och ökar friktion i lagret. Bakvagnen har kullager som inte påverkas av åtdragningen. Därför kan det vara möjligt att framvagnen, för att hindra att tröghet i lagret skall skruva loss muttern, är vänster- resp höger-gängade så att muttern istället spänns vid körning.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 22 Dec 2019, 18:11

kg-student wrote:
Fri 20 Dec 2019, 21:03
Kanske kan stämma, men skillnad i storlek och åtdragningsmoment. Fram är ju rullager som har konat lagersäte, dvs åtdragning minskar glapp och ökar friktion i lagret. Bakvagnen har kullager som inte påverkas av åtdragningen. Därför kan det vara möjligt att framvagnen, för att hindra att tröghet i lagret skall skruva loss muttern, är vänster- resp höger-gängade så att muttern istället spänns vid körning.
Så är det sannolikt.
Muttern där är ju delad med en insexskruv som spänner ihop muttern. Bak skall det vara kronmutter med saxpinne.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

vgren

Post by vgren » Wed 08 Jan 2020, 19:33

Nu har det hänt lite på lång tid.
Har vart helt orörlig sen jul pga av ryggskott, men det börjar släppa lite nu så jag kan förflytta mig av egen kraft.
Blästrade lite delar på jobbet innan julledigheten.

Image

Imorron hade jag tänkt försöka hinna blästra trummorna till bakbromsarna.

Nu kommer en fråga till er bättre vetande:
Vilken färg rekommenderar ni att måla allt med?

Jag hade tänkt att ha en blandning av svart och rött på bottenplatta och tillhörande delar men har egentligen inte lust att köra med Hammarlack.
Jag är inte ute efter en "show car" men jag vill ha en bra färg som inte släpper vid ev stenskott. Vill inte kleta på underredsmassa eftersom det är en bil som inte kommer gå i regn eller snö.

Ett alternativ jag har är ju att åka in till stan (Uppsala) och prata med killarna på Uppsala färg. Dom har aldrig svikit mig förr, men det kan ju vara kul att höra era erfarenheter.

kg-student

Post by kg-student » Thu 09 Jan 2020, 10:59

Hammarlack är bra om du vill ha en färg som är enkel att måla och håller bra, MEN sen har du förstört alla möjligheter att måla med annan färg. Undvik Hammarlack om du inte är lat! Hammarlack är bäst när du inte orkar göra förarbetet så noga.
DU är inte lat med tanke på allt jobb du gör med förarbetet.

Gör det på rätt sätt så höjer du värdet också. Köp en billig 2k billack och spruta själv. Roligare när resultatet blir bättre än penselmålat. Har du ingen kompressor kan du få ett fullt tillfredställande resultat med en elspruta (typ https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsp ... 2000035286), annars bara en billig HVLP lackpistol (kolla bara så luftflödet funkar med kompressorn). Varför köpa dyr proffsutrustning om män ändå är amatör?
Jag köpte färg och tillbehör på https://www.billackering.eu/.
I slutänden så blir det billigare med 2k lack jämfört med sparyburkar. Hammarlack är inte heller billig.

Lägg en zinkgrund eller rostskyddsgrund, sen en lack så blir du nöjd.
Underredet kan du lägga en body så blir den mer tålig. Eller "fuska" som jag gjorde på delar av den tidigare och troligen kommer göra på nya, transparent gummilack (tex Biltemas GUMMIFÄRG SPRAY TRANSP 400ML Art. 36-64 eller Plasti Dip) som skyddshinna. Ser ut som klarlack men är en mjuk gummihinna. Sitter bra om du inte vräker på allt på en gång. Utmärkt på underrede där man vill ha en fräsch finish och inte underredsmassa. Faktum är att det var det enda som jag fick att fästa på Hammarlacken (som jag själv målat med vid första "renoveringen"). Allt annat krackelerade. Hammarlack har ju silicon i sig vilket gör det hopplöst att måla på. Att slipa bort Hammarlacken med maskin innebär att det ryker kopiöst, typ brinner.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

vgren

Post by vgren » Thu 09 Jan 2020, 16:42

Tack för svar.

Jag har både kompressor och lackspruta, men har inte använt den så mycket.
Hammarlacken tänker jag undvika så långt som möjligt.

Har blivit tipsad om mekanlack men har ingen erfarenhet av den. Någon här som kan yttra sig?

Får nog knalla in på Uppsala färg och beskriva för dom vad jag är ute efter så får dom fixa fram det jag behöver.
Lackning är som sagt inte min starkaste sida men ni som följer min utveckling här får väl se hur det blir.

Har iallafall blästrat bak bromstrummorna idag så dom ska målas med en svart värmetålig färg som jag har kört på min andra Bugg på blandannat avgassystemet och JAG är jättenöjd med det resultatet.
Image
Alltid kul att hålla på med rena och fräscha grejjor!

Allt för denna gång.

vgren

Post by vgren » Wed 22 Jan 2020, 16:15

Har inte hänt jättemycket nu på ett tag med jag har iallafall hunnit blästra bärarmarna.
Försökte pressa ur spindellederna men dom satt fastrostade.
Får försöka värma och köra rostlösare på dom inför nästa session i pressen.

Har en plan att dra hem bottenplattan till en kompis i helgen för han har en jättekompressor så jag kan få den så ren som jag vill innan det är dax för svetsning av nya golvplåtar och lite rostlagning. Vi får se vad han tycker om det. :roll:

konsp

Post by konsp » Thu 23 Jan 2020, 08:49

Angående färg så körde jag på mitt bygge Biltemas Motorlack reätt igenom, devs fram/bakvagn samt hela plattan.

Smidigt att lacka med då det är sprayburk samt lämnar en strålande finish, ja körde hela plattan röd undertill och den håller sig blank o fin fortfarande efter ett par år och ett antal turer på både grus o asfalt!

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... gKok_D_BwE

vgren

Post by vgren » Sat 25 Jan 2020, 18:18

Tack för input ang färg, det behövs.

Jag har iallafall lyckats lite idag. Jag körde plattan till en kompis som har en stor kompressor så jag blästrade det sista på plattan. Sanden tog slut när jag höll på med framvagnen så det får bli en annan gång.

Kom hem och ställde upp den i garaget och började rostskydda plattan och lite smådelar som jag har blästrat.
Image

Image

Bromstrummorna är målade med värmetålig färg så dom anser jag klara.

vgren

Post by vgren » Fri 07 Feb 2020, 09:36

Har hunnit lacka bärarmarna och "svingaxlarna?"
Image
Ska iväg efter jobbet idag och pressa i spindellederna med camberjusteringsmuttrarna och blästra framvagnsstommen samt styrlänkage och krängningshämmarstaget.

Får se hur mycket jag hinner.

Men det är kul att man kan hålla i en del saker utan att behöva tvätta händerna direkt efteråt. :D

vgren

Post by vgren » Fri 07 Feb 2020, 19:47

En ny kväll med nya bekymmer.
Stommen vart blästrad och är nu grundad.
Image
Men sanden tog slut IGEN. Får nog slipa ner dom sista grejjorna med rondellen.

Hoppade sedan på att försöka pressa i spidellederna i bärarmarna men dom ville inte sammarbeta med mig utan dom gick i snett hela tiden. Får kolla med några kollegor som kanske har några tjuvknep för att få i dom rakt.

Får se om jag hinner måla framstommen med slutfärgen i helgen.

kg-student

Post by kg-student » Fri 07 Feb 2020, 20:14

Ser ut som du målat hela länkarmen. Mig veterligen är det inte bra med färg i sätet där kullederna skall pressas i. Jag hade rensat den ytan.
Vad gäller ipressning brukar lokala mindre verkstäder kunna lösa det för en vettig peng. Värt varenda krona att få det gjort. Pressa ur dem brukar kräva många ton men i brukar vara ganska enkelt se bara till att ha bra stöd.

För övrigt ser det bra ut. Ser fram emot en snygg lack. Du är ju bara halvvägs till ett snyggt resultat (noggrannhet, pill och varsamhet återstår ju). Men du har gjort ett hästjobb tills nu.

vgren

Post by vgren » Sun 09 Feb 2020, 11:57

Så var stommen lackad.
Image
Jag är nöjd med resultatet. Jag vet att det inte är utställningsskick på den men jag tycker att den håller bra bruksskick. Smörjnipplarna ska bytas till nya.

En fråga till er som har bytt golvplåtar:
Borrar ni hål i dom nya längs med sidan mot ”kardantunneln” och punktsvetsar genom hålen, eller punktsvetsar ni i skarven mellan nytt golv och ”kardantunneln”?

Ska försöka pressa i spindellederna på jobbet imorgon.

KG-student: jag har slipat ner färgen i bärarmarna där spindellederna ska pressas i. Tack för att du påpekade det, hoppas det går lättare nu. Jag hade inte lackat dom hålen men jag hade inte maskerat dom heller så det hade kommit färg där.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 10 Feb 2020, 10:48

jag har inte bytt golvplåtar, men OM jag skulle göra det är det undersökning av hur de gamla sitter. sitter de punktade så skulle jag punkta dom på plats, men ändå sömma igen lite extra för stadgans skull...

OBS!, det är hur jag skulle göra och inte någon instruktion.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply