Vgrens buggybygge #2

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

kg-student

Re: Vgrens buggybygge #2

Post by kg-student » Thu 23 Apr 2020, 21:30

Lite vila skadar aldrig. Krya på dig!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

vgren

Post by vgren » Fri 08 May 2020, 07:30

Nu har jag fått hem dom sista delarna och växellådan och bakaxeln är ihop byggda igen.
Jag har inte fått den på plats för att bak fjädringen inte är på plats ordentligt så jag får inte in bakaxeln i dom spåren så jag måste få dom på plats först.
Håller samtidigt på att bygga en "liten" altan på ca 150 m². Men min lilla kompaktlastare ville inte vara med på tilt funktionen när mitt grus kom.
Så nu måste jag lägga min energi på den ett tag för jag har ingen lust att handskotta ca 26 ton. Det ska flyttas får ena sidan av tomten till andra och det är en liten vända på ca 60 meter och avslutas med att det ska upp på ett litet berg.

Men jag e int bitter...

Det börjar ju bli dax att åka med den andra nu. :D
1 bugg klar och nästa på G

vgren

Post by vgren » Mon 11 May 2020, 12:32

Fick ihop växellådan med plattan i fredagskväll.
På med ett par gamla plåtfälgar med däck från tidig krita.
Skruvade ihop styrreglaget (endast fingerdraget).
Testade nya bromsskivorna fram och upptäckte att dom ska ha raka hjullager och inte koniska som jag har hemma. :evil:
Tog tag i framvagnen och släpade ut den ur garaget och körde sedan ut min andra för att ställe in denna längst in i garaget.

Provade att vrida om nyckel på min andra efter ett litet sprut men startgas och den hoppade igång direkt.

Minstingen hemma hörde det och kom springande och krävde en åktur. Så det blev det. :D

kg-student

Post by kg-student » Mon 11 May 2020, 17:19

STOPP! Inte skall väl VW ha raka lager? Du saknar nog bara lagerbanan som sitter kvar i ? bromstrumman ? gissningsvis. Du har ju fortfarande justering av glappet med navmuttern med spännskruven
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

vgren

Post by vgren » Fri 14 Aug 2020, 06:12

Hej
Länge sedan det hände något här.
Har ju vart sommar och andra projekt på G.

Jag var in här och läste lite igårkväll och fick se ditt inlägg kg-student och du har alldeles rätt.
Jag hade kvar dom gamla lagerbanorna i trummorna men... jag har lyckats tappa bort ena inre lagret "det större" samt att båda tätningarna är i ganska dåligt skick.
Såg att VW up north hade en sats med allt detta för 198:- så det blir till att beställa 2 sådana.
Har ev hittat en kaross med men jag måste bara försöka få ihop det med transport då den är ca 40 mil bort, men priset är helt rätt.
Ska se över motorn jag har ståendes hemma om det är något som jag behöver innan jag beställer någonting.

vgren

Post by vgren » Tue 15 Sep 2020, 08:39

Nu när sommaren börjar närma sig slutet så har jag sneglat lite på på bilen igen.

Har haft kontakt med en person som hade en kaross till 4-sits till salu ett längre tag och i söndags gjorde jag slag i saken och åkte de 40 milen enkel resa för att hämta den.
Väl hemma Image

Nu ska jag bara se till att beställa hjullager och allt i bromsväg, rör, cylindrar, ok som jag behöver, samt att montera motorn och se till att den fungerar innan det är dax att provmontera karossen och bygga störtbåge.

Vintern är räddad :D

GulaFaran

Post by GulaFaran » Tue 15 Sep 2020, 10:20

Ser ut att vara en okortad Dösjebro kaross.
Samma som jag har fast min har inga säten bak och eller inte reggat för 4 personer. Men det går att sitta bak.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 18 Sep 2020, 06:14

helt rätt, en okortad dösjebroare.
Jag själv är inget fan av långa, men de fyller sin funktion.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

GulaFaran

Post by GulaFaran » Fri 18 Sep 2020, 13:28

Okortad håller sig stadigare på vägen i högre farter än en kortad. Men tycker de kortare är mera proportionerliga utseendemässigt.

vgren

Post by vgren » Fri 18 Sep 2020, 13:36

Jag har aldrig sett en okortad i verkligheten bara på bild.
Mitt stora dilemma har ju vart att ena dottern får åka med mig till stranden och den andra får då sitta med frugan i hennes minibuss, vilket såklart inte är lika häftigt 8)
Nu kommer vi förhoppningsvis kunna åka hela familjen i samma bugg.

Sen får man väl lära sig spackla i glasfiber så man kan få den som jag vill ha den med snygga karosslinjer.
Jag har pods till den iallafall. Får se om dom blir monterade eller inte.

GulaFaran

Post by GulaFaran » Sat 19 Sep 2020, 13:21

Om du vill se en okortad kaross (dessutom en dösjebroare) i verkligheten så finns jag i Väsby annars om du har vägarna förbi. :D

Post Reply