karlssons pärla

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

karlssons pärla

Post by karlsson » Sat 12 Jul 2008, 19:09

hamna på sidospår i ett annat ämne å kom in på min motorrenovation å dylikt å blev tillfrågad om bilder så tänkte jag flyttar de hit...
tanken var ju att fixa till motorn så den inte dricker olja mera,alltså att endast byta till standar kolvar och cylindrar å inget mera...men som vanligt när man börjar sånt så växer ju projektet efterhand å nu blir det större cylindrar som motsvarar +1800 å vassare kam, å det innebär väl nu i sin tur att jag hamnar att ta ur blocket och topp å tänkte jag kunde ta bilder av borrningen å dylikt om det finns intresse, tillsvidare så slänger jag in några bilder på mitt kontollerade kaos :D
försökte fixa till dämparna men rosten har nog tagit det mesta men får duga för denna säsong
Image

här e då toppen som man putsa till lite i väntan på att slippa å fräsa ur den lite
Image

dehär e endast i exprimentstadiet,rosten har tagit en hel del så blästra till å pröva måla lite å ser hur det passar,men hamnar antagligen på ny kosmetika i vinter :?
Image

sen avslutningsvis mitt kontrollerade kaos :shock:
Image

återkommer sen när projektet framskrider,antagligen blir det fräsning imorgon söndag.ska ta mera bilder då
-buggy är även en bil-

User avatar
mr buggy
Posts: 1635
Joined: Mon 25 Jun 2007, 09:19
Location: tyresö
Contact:

Re: karlssons pärla

Post by mr buggy » Sat 12 Jul 2008, 19:56

De va lite ovanligt stuk på avgaset....ser bra ut.. :lol:
förresten innan du börjar..har du kollat va du har för block...å om de finns schysta oljekanaler..eller vet du redan de där.. :roll:

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Sat 12 Jul 2008, 20:00

mr buggy wrote:De va lite ovanligt stuk på avgaset....ser bra ut.. :lol:
jo var redan på den när jag köpte den,å måste säga de e väldigt amatörmässigt svetsat, men e helt ok dämpare faktiskt..men s.s rosten har helt klart tagit dom,försökte med några lappningar men va svårt att få bra resultat då svetsfogen brände igenom mest hela tiden...nu e ju frågan vilka dämpare man ska satsa på sen då.. :roll:

jo angående oljekanalerna så som jag tidigare sagt e jag ju amatör när det gäller vw men lär mig,förhoppningsvis :lol:
enligt min brorsa som har renoverat ett par vw motorer så är det inget problem med oljekanalerna, blocket är av ab modell så e med större kanaler, men ska kolla upp det! han som ska fixa me borrningen har trimmat x antal vw motorer så han vet,ska fråga honom, han tävlar i varmansklass,heter de så i swe?? nåja,ingen skillnad,dom e specialister på vw :lol:
btw han fixar en motor till sin vw som blir kring 200hp,men projektet e på hyllan pga att han e i norge för tillfället :shock:
Last edited by karlsson on Sat 12 Jul 2008, 20:06, edited 1 time in total.
-buggy är även en bil-

User avatar
mr buggy
Posts: 1635
Joined: Mon 25 Jun 2007, 09:19
Location: tyresö
Contact:

Re: karlssons pärla

Post by mr buggy » Sat 12 Jul 2008, 20:02

OK...då e de lugnt ju...hoppas de blir lite bilder då.. :wink:

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Sat 12 Jul 2008, 20:15

jo :lol:
-buggy är även en bil-

User avatar
mr buggy
Posts: 1635
Joined: Mon 25 Jun 2007, 09:19
Location: tyresö
Contact:

Re: karlssons pärla

Post by mr buggy » Sat 12 Jul 2008, 20:16

karlsson wrote:jo :lol:
blev snurrigt där...

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: karlssons pärla

Post by fgronlun » Mon 14 Jul 2008, 21:14

Kom ihåg att kolla så du inte har sprickor i topparna. Kolla noga mellan ventilerna å mellan tändstift å ventiler.

Man kan säja att 3 av 4 toppar är sönder spruckna. Gör inget ifall man kör orginalt men ifall man tänker börja satsa pengar itopparna så är nog orginal toppar roskis saker. Nya "färdiga" toppar lossnar för runt 500-600. Då är dessa med större ventiler etc...

Kom ihåg när du bygger din trimmotor så håll nere kompet. Varmans pojkarna kör oftast med mycke tokiga komp isina motorer..

Roligt förresten med en till "finne" här på forumet.. Bor inte heller sååå långt ifrån heller..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Mon 14 Jul 2008, 21:19

såja,då hade man fräst ur blocket och topparna :D
tyvärr kunde jag inte närvara när det blev gjort men killen som gjorde det lova att ta bilder så kommer senare..
lägger upp nån bild så länge att tittat på 8)
börja montera ihop idag,b.l.a med att byta lager å gissa vad,dom hade ju förståss skickat fel lager, jag behövde stdx0,50, men jag fick ju 0,50xstd, så skiten var precis tvärtemot vad man skulle ha grrrrrrrr :evil:
så nu blir det att ringa å fixa nya lager imorgon bitti, men det framskrider sakta men säkert :lol:
här e toppen före fräsning..
Image


här e då toppen efter fräsning helt bra resultat...
Image

kan slänga in bilder av blocket också fast såg nu det var av olika sidor före å efter,men ni ser iden med de hela,
kan ju tillägga jag e ju lika dålig fotograf som jag är mekaniker :lol: :lol:

före här då
Image

oooooch efter
Image

så nu blir det nog att lägga ihop hela faderullan igen, får semester efter denna vecka så om inte tidigare så ska den vara i körskick senast nästa vecka! 8)
-buggy är även en bil-

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Mon 14 Jul 2008, 21:24

fgronlun wrote:Kom ihåg att kolla så du inte har sprickor i topparna. Kolla noga mellan ventilerna å mellan tändstift å ventiler.

Man kan säja att 3 av 4 toppar är sönder spruckna. Gör inget ifall man kör orginalt men ifall man tänker börja satsa pengar itopparna så är nog orginal toppar roskis saker. Nya "färdiga" toppar lossnar för runt 500-600. Då är dessa med större ventiler etc...

Kom ihåg när du bygger din trimmotor så håll nere kompet. Varmans pojkarna kör oftast med mycke tokiga komp isina motorer..

Roligt förresten med en till "finne" här på forumet.. Bor inte heller sååå långt ifrån heller..
har följt med ditt projekt å tror faktiskt jag sett dig komma körandes,skitfin buggy du fixa till! :)
jag har väl en typ 75 km till vasa..
kolla faktiskt topparna men hitta inte nån spricka fast jag använde mina hökögon,så får nog duga me dom tillsvidare..budgeten går nämligen på sparlåga redan från början :evil:
nå enligt den "varmanskillen" så torde det vara helt ok med det jag lägger nu, han har skruvat vw motorer sen barnsben så litar fullt ut på honom å följer hans råd..
-buggy är även en bil-

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Tue 15 Jul 2008, 21:31

idag påbörjades ihopmonteringen, man fick ju hämtat dom rätta lagren idag, i ren frustration körde jag själv 20 mil så man skulle få rätt denna gång... :lol: gjorde ju sen den missen man lag ett lager fel väg på vevaxeln så fick ju kämpa med att få bort ett kugghjul då igen :evil:
nåja man lär sig vartefter,man gör de förhoppningsvis inte fler gånger :?

fick idag ett par bilder på fräsningen av block+toppar som jag lägger in hit, å fråga inte alltför mycket jag var inte närvarande när det gjordes så vet inte mera än vad bilderna säger egentligen,men jobbet blev gjort :D
topp..
Image

Image


block...
Image

Image
-buggy är även en bil-

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Thu 17 Jul 2008, 18:03

tja,nu har man då försökt på sig att lägga ihop motorn tillbaks, men nä, e ju klart att det inte går allt på en gång utan problem :evil:
problem 1 var ju ventillyftarna hade inte utrymme att röra sig pga den vassare kammen,vilket jag ju såg först EFTER jag hade lagt ihop blocket, så ända möjligheten var ju att ta upp det igen,slipa ur lite grann och sen samma sak från början igen :lol:
då trodde man ju allt var okej,men nä, inte det heller....problem 2 visa sig jag fick inte oljepumpen att passa grrrrrr....vilket jag inte hade trott...den tar i kamaxelhjulet, och jo bultarna med det fixar man ju..
nu undrar jag ju vilken skillnad är det på oljepumpar före årsm 70 och efter??? storleken på hjulen är ju lika,(26mms då)men e den före 70 smalare???? :? (totala måttet)

en dera hamnar jag på en ny oljepump, såvida inte nu ett nytt hjul e smalare än 7,5mm...isåfall så räcker det med nytt kamaxelhjul, tänkte nämligen lägga tibaks ett gammalt hjul..men tjockleken på det är s.s 7,5 mm å det tar i min nuvarande pump..
oberoend så hamnar jag på endera hjul eller pump,men hade tänkt jag skulle slippa båda å klara mig med en av dom..
å visst jag vet,borde ju vara ordentlig pump med filter å allt, men den får duga den jag har e helt okej..

borde väl ha tagit foton men glömde kameran i verkstan :?

kan nån hjälpa mig svar på frågan angående pumparna?? så man får nån sorts bild i huvet över det hela... :roll:

ända fördelen med hela problemet är ju att jag vid det här laget börjar veta hur man plockar isär ett block å lägger ihop det tillbaks,så se bara t.o.m jag lär mig :lol: :lol:
-buggy är även en bil-

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: karlssons pärla

Post by fgronlun » Fri 18 Jul 2008, 11:49

skillnaden på dessa äldre å nyare pumpar är att kugg axeln som går till kamaxeln har olik mått. Den såkallade 4 nitade kamaxeln har längre å den äldre 3 nitade har kortare...

Själva pumphuset brukar vara samma men med trimkammar så brukar det bli lite småfilande om man skall ha bultarna å rymmas.


Överlag så är oftast alla trimkammar av denna äldre modell, dvs 3 nitade.. 4 nitade trimkammar brukar ifinland härstamma från Varmansracing etc ekonomi race bilar...


Vissa pumpar brukar det gå att pressa in axeln i pumpkuggen såpass mycke att den passar även med dessa äldre kamaxlar. Men klar ifall den e ny får du den säkert bytt mot en nyare.


Själv brukar jag ha den ena blockhalvan på bordet och plocka i alla axlar etc och oljepumpen påplats såman ser enkelt hur allt ryms, å vilka spel man får. Men kan erskänna att jag gort liknande mistag som du när ja plockat ihop dessa maskiner för första gången. Hoppas du köpte aluminium oljepump. För den av gjutjärn så vinner du inte mycke på. Först å främst så börjar den läcka ut olja när motorn blir varm. Har själv tom limmat den årdentligt men endå vill den börja svettas när maskinen är varm.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Fri 18 Jul 2008, 13:35

tacför svaret! :D
jo blev beställt en ny oljepump,30mm aluminimum....hörde de finns probelm med gjutjärns..så får den i helgen men blir festivalyra å headbanging i vasa i helgen så just nu e skruvandet trögt :lol: :lol:
ska börja med att svarva kamhjulet en aning å fälla ner bultarna nu å se hur det blir sen....som jag sa tidigare,man lär sig :wink:
-buggy är även en bil-

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Mon 21 Jul 2008, 21:17

man har ju en hel del problem med kamaxelkugghjulet å pumpen :evil:
men nu torde det vara bara att börja montera ihop :D
hamna att slipa ner bulthuvuden på kamhjulet en del,samt modifiera lite vid pumpen,alltså slipa ner den också, men det torde inte va nåt problem, nu passar allt, så NU ska man väll få ihop maskinen för denhär gången :lol:
-buggy är även en bil-

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Tue 22 Jul 2008, 20:57

då har man tillbringat en heldag i verkstan :D
efter lite blod svett å tårar har man äntligen kommit en bit på väg, å jo jag mena blod,putsa röret över stötstången å slant,dom rören e vassa ju...ouch :cry:
hade s.s en hel del problem med kammen å hjulet men efter en del filande började de se ut ungefär såhär...
Image

man var halvvägs å tänkte ta kväll...
Image
men så dök brorsan upp å ville hjälpa så innan man tog kvällen hade man ihop båda sidorna,så nu siktar man på imorgon att komma så långt så man kunde lyfta maskinen tibakas,fast de e väl å sikta en aningen högt,men väntas ju högsommar nu så man borde ju ha den körklar till de!!! :lol:

nån som kan säga om det här ser normalt ut? :roll: mellanrummet mellan cylinder å topp, men gick int mera ihop så jag antar det ska vara såhär,å de e lika på båda sidorna så :|
Image

fortfarande gör man sina enorma misstag så gick ju inte smärtfritt idag heller, men som jag tidigare har sagt, tro fan att jag lär mig :lol: :lol:
-buggy är även en bil-

Post Reply