karlssons pärla

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator

Re: karlssons pärla

Post by Magoo » Wed 03 Aug 2011, 08:23

jag hade försökt justera lite till ;)
annars så tror jag du åker på att byta bromsbanden.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats

Post by mats » Wed 03 Aug 2011, 09:55

Är oljeläckaget fixat?
Man kan värma bromsbanden med gassvets så att oljan bränns ur å sen tvätta
med nån form av bromsrengörare.
Innehåller väl oftast trikloetylen !

Men bäst är att byta band.

karlsson

Post by karlsson » Wed 03 Aug 2011, 15:46

magoo, du jävlas nu :P

har inte brännt av banden då jag inte haft tillgång till gas, men ja,tvättat fler än en gång med bromstvätt, samt slipat av dom...men utan resultat...
så nu idag investera jag i nya bromsband, blev hela 19 euro för 4st :mrgreen: överkomligt.....så ska ta ett försök ikväll än
-buggy är även en bil-

kg-student

Post by kg-student » Thu 04 Aug 2011, 17:58

Jag har samma dilemma! Jag har tappat lusten tillfälligt eftersom jag inte får ordning på det. Gick precis igen besiktningen men blev sedan sämre igen. Nu bytar jag alla slangarna! OCH alla lederna i framvagnen! Under tiden har jag fått punktering och vet inte om jag skall fixa eller ordna däck till "nya" fälgarna som har fel bultmönster och därför innebär merjobb. Låter negativt, va? :oops:
Hur som hade jag ocså oljeläckage i trumman bak. Tror inte backarna "svettas" men slipa med grovt sandpapper i trumman och på banden (rugga upp alla kontaktytorna) så bör det bli bra. Åtminstone tillräckligt för att ta sig igenom besiktningen.

Kan man spåra trumman så som man gör på skivor? :roll:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

karlsson

Post by karlsson » Thu 04 Aug 2011, 20:25

jag böt ju bromsbanden och nog blev det ordentligt bättre!
men int bra :?
dock var jag illa tvungen att åka till besiktningen idag då det var sista dagen, och tur i oturen fick jag samma grumpiga gubbe som sist så trodde det var kört....men nej,lite tur måst man ha!
var så mycket folk där så dom gick på övertid, gubben testa snabbt bromsarna och kasta ganska duktigt, tillåtet värde var 30 jag hade 28, han törsa int bromsa en gång till :lol:
sen angående ljuddämparen fråga han bara om jag fixat den, jag blåljög och sa jo jo svetsat dit en bricka in i, jamen då så,bilen e ju i skick :mrgreen: :lol:
roliga e jag kan besikta för nästa år redan nästa månad, men avställer den nog över vintern så då hamnar man ändå på våren igen...

så summa summasumarum, några fina kördagar framför mig än, med "laglig" bil.....men bromsarna hamnar jag nog att se över sen i vinter igen, till råga på allt såg jag motorn läcker olja,igen, vid svänghjulet av nån anledning, men väldigt lite så det blir vinterns problem....det har blivit bestämt,motorn ska om möjligt inte öppnas i vinter! utan blir på "utsidan" jag ska jobba nu...
förhoppningsvis kommer man igång tidigare i år....

angående läckaget i trumman så e det ju lätt fixat, men jo,det verka som om banden kan svettas om det blivit tillräckligt dränkta, håller med mats att dom isf ska brännas ur,men nya e inte dyra ändå....för jag slipa å putsa, men när jag tog upp det igen visa det sig dom hade en fet yta på sig igen!
angående spåra trumman tror jag inte på den lösningen, om det inte funkar så hamnar du ju att svarva om trumman eller ny? fast tja, vore ju intressant att se ifall det skulle lyckas!
-buggy är även en bil-

mats

Post by mats » Fri 05 Aug 2011, 13:47

Men då så.....nu kan du åtminstone åka lagligt.

Oljeläckaget vid svänghjulet kan kanske bero på att du har turbo,brukar bli lite tryck
i vevhuset.
Även nya kolvar/cyllar släpper ju lite komp genom kolvringsgapet (0,2 mm ??)
Dessutom så kanske ventilstyrningarna släpper igenom lite???

Vet inte hur du fixat vevhusventillationen???

Försökte hjälpa en turbotokig klubbkompis lite.'
Blev ventillerade ventilkåpor med slang fr v.ventilkåpa till ett filter högst upp till höger,
å tvärs om med h.ventilkåpa.
Alltså korsvis.
Av nån konstig anledning så tror jag att det ventillerade mest i v.ventilkåpa.
Blev bättre men kanske kunde gjorts annorlunda.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... husfilter/

Filter ungefär som i ovanst länk.

//mats nu på sommartorpet i sv.

Marqz

Post by Marqz » Thu 11 Aug 2011, 01:14

Hej Karlsson!!

Vars har du köpt stolarna och hur mycket fick du betala för dom?

Mvh Markus

karlsson

Post by karlsson » Thu 11 Aug 2011, 05:52

dom e från dahlhems...minns nu inte exakt priset men torde rört sig omkring ca 1500 kr styck....men då kom det glidskenor till för det, och dom var väl kring 600kr st (kan söka i min tråd,tror det kan finnas priset här)..
nu betala jag ju i euro och fick rabatt via dahlhems försäljare här i landet, men var relativt billiga tycker jag,och bekväma! kan rekommendera
-buggy är även en bil-

karlsson

Post by karlsson » Tue 29 May 2012, 19:50

denhär tråden har då varit död ett tag, och det beror ju mestadels på det att inget har hänt i vinter...mestadels pga motivationsbrist, men också för att dom planer jag haft börjar kosta en del...så tanken blev att inte göra desto mera i vinter,utan ta ut den nu till våren åka på besiktning och köra igen...trodde jag :evil:
nåja, har provkört typ 2km,inga problem starta hur bra som helst och gick som den brukar, körd in den tillbakas å va nöjd...men så sa mina kompisar här om dagen det lukta grymt bensin, åkte dit till garaget ikväll och hitta inget läckage förrän jag la igång bränslepumpen,pissa som bara vad under den och visa sig slangen hade lossnat från bränsleröret undertill, verka för kort! kan det ha krympt?
märkliga var ju den gick hur bra som helst att köra med
e ju inte världens största grej,utan ska köpa ny slang och fixa till det!
så polera upp hela pärlan för cruising och besiktning inom dessa veckor,dock har det blivit grymt kallt igen :cry:

tog bild av den ren och fin men tyvärr hittar jag inte sladden till min tel så inga bilder denna gång...
ha en trevlig buggysommar!
-buggy är även en bil-

fgronlun

Post by fgronlun » Thu 31 May 2012, 21:40

Sidu bara. Du e iliv

roligt att höra att du har bilen i behåll å att den fungerar ännu. Själv har man ännu ett mellanår med egen buggy. Blev å köpa hus så man fixar eget garage nu å sen blir de å göra undan arbeten jag hunnit å lova till andras grejjer.

Kör du med samma setup annars som ifjol? Vad har du för laddtryck för tillfället då?

karlsson

Post by karlsson » Fri 01 Jun 2012, 21:16

jodå,ungarna börja gråta då jag sa man skulle sälja å köpa hoj igen :lol: så blir väl att ha den kvar!
den går väl si så där, helt okej men inte toppen....det beror antagligen på det blev ju bytt till mindre cylindrar då man fick spricka i en, så har ju med tjocka väggar nu vilket är ju 90,5mm 1700 (?), och den var ju ställt för lite större kubik tidigare samt då redan fett ställt, så får lite för mycket tror jag...men har ju ingen lamda så är ju gissningar!
samt har ju fortfarande problem med slirande koppling då turbon trycker iväg ordentligt,kan int förstå varför....men s.s den går helt okej och har inte gjort nåt på sistone,utan tänkte jag tar det sen då motivationen återvänder för är ingen panik...
aj ja,laddtrycket, tja rör sig kring 0,5-0,8 nåt om jag minns rätt...och låter ju riktigt fint :wink:

jasså du blev husägar? själv söker vi :)
-buggy är även en bil-

karlsson

Post by karlsson » Wed 06 Jun 2012, 17:26

its alive!
drog en rövare och tänkte jag åker å besikta,dom säger ju vad fel det är....
fick samma tant som typbesiktade med turbon i tiderna, hon log och sa det är ända bilen hon kommer ihåg hon besiktat tidigare :D
så man lag på stora charmen och mitt vackraste orakade lèende,och trot eller ej, men den blev godkänd bara sådär!
klaga ju förståss en aningen på bromsarna,men sa det är inom ramen så inte ska vi fundera på det, och litet oljeläckage, men tyckte det var så lite så det tänker vi inte på :lol:
nu fattas bara värmen!
-buggy är även en bil-

Cheezez

Post by Cheezez » Wed 06 Jun 2012, 17:31

Haha stort gilla! :lol:
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

karlsson

Post by karlsson » Fri 08 Jun 2012, 20:31

lyckan varar ju inte länge :cry:
var och cruisa med ungarna i stan ikväll och märkte vid en paus en oljefläck under motorn...visa sig av nån anledning har det börja läcka vid oljefiltret,så inget allvarligare..
konstiga är hur det börja mitt i allt, för är inte vid slangen utan vid "röret" som är inskruvat i filterhållaren! nu hoppas man ju på det räcker med att bara spänna, för dom torde vara konisk, men har ju inte läckt tidigare! är ju empis grejor så ingen kvalitè grej direkt, ska drömma inatt om det är det ända som behövs,att spänna till allting
-buggy är även en bil-

mats

Post by mats » Sat 09 Jun 2012, 09:57

Provat Locktite gängtätning???
Bara ett litet tips!!
Brukar konsultera rörkrökarn vid läckande gängor o tigga några droppar gängtätning..

Kan ju i värsta fall vara spricka i filteradaptern.

Post Reply