karlssons pärla

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

karlsson

Re: karlssons pärla

Post by karlsson » Sat 09 Jun 2012, 12:19

ska pröva det nu, försökte byta "röret" till nytt, men läcker fortfarande! hopplöst!
men ska pröva med nåt sånt nu än idag, men beställde ny filterhållare redan, för börjar misstänka det är fel på hållaren, gängorna verka relativt sliten i den av nån anledning...
men tack för tipset!
-buggy är även en bil-

karlsson

Post by karlsson » Sat 09 Jun 2012, 15:53

prövat det mesta nu, och börja komma fram till det är fel på adaptern!
ser ut lite som om olja nött lite grann, tror eller ej....men ser ut lite som stenar på en strand då vattnet skjölt över, såg en kant in i var helt jämn i nedre sidan, verkar som om oljan inte strömmat "rakt" in utan lite snett...nåja,ny adapter på kommande ändå
-buggy är även en bil-

mats

Post by mats » Sat 09 Jun 2012, 18:16

Antar att rörbitarna är av mässing o adaptern av aluminium.
Egentligen ingen bra kombo.
Jag har använt de "dyra" an-kopplingarna när det bråkat,blir alu mot alu.
Men tror att de dyrare filteradaptrarna är tillverkade i lite bättre alu-legering.
Har inte använt kromade mässingsdetaljer mot alu men borde funka
bättre än ren mässing.(bara en dålig gissning).??????

karlsson

Post by karlsson » Sat 09 Jun 2012, 23:00

mats wrote:Antar att rörbitarna är av mässing o adaptern av aluminium.
Egentligen ingen bra kombo.
Jag har använt de "dyra" an-kopplingarna när det bråkat,blir alu mot alu.
Men tror att de dyrare filteradaptrarna är tillverkade i lite bättre alu-legering.
Har inte använt kromade mässingsdetaljer mot alu men borde funka
bättre än ren mässing.(bara en dålig gissning).??????
alldeles riktigt! har inhandlat idag sånadär kromade
-buggy är även en bil-

karlsson

Post by karlsson » Sun 25 Aug 2013, 12:42

inte mycket hänt här då! :shock:
har varit husköp och mycket annat i livet så buggyn har verkligen hamnat på sidan om, och intresset just nu är nästan obefintlig!
så nu har jag pejlat läget lite vad som kan tänkas ges för min buggy, och den går inte billigt för är ju trots allt nära hjärtat, men i år har den inte blivit besiktad och i princip ända jag gjort är lagt dit ny oljefilteradapter och provstartat, gick som bara vad, men murknat sönder slangen under bensintanken så in tillbakas i garaget och där har den stått i sommar :cry:
fick erbjudande att byta mot en aprilia 550 motard, verkligen frestande!
Image

detta är nu då bara spekulationer,så vet inte riktigt vad det blir
-buggy är även en bil-

kg-student

Post by kg-student » Sun 25 Aug 2013, 17:12

Synd o skam, men fullt förståligt. Hoppas bara du tänker efter eftersom du aldrig får tillbaka en likadan. Alltid något som skiljer som gör att känslan blir fel.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

karlsson

Post by karlsson » Sun 25 Aug 2013, 18:36

nu säger jag ju inte att det definitivt blir av, men tanken har grott i mig en längre tid nu..
men sant som du säger kg, den buggyn har en del av mitt hjärta då den var som terapi i en svår tid jag hade, så är inte ett enkelt beslut! och det har egentligen inte blivit tagit ännu, utan vill se ifall det finns intresse!
här i finland är dom ju sällsynta och priset stiger på dom ganska bra eftersom dom inte får tillverkas mera...

sambon säger ju min kropp klarar inte av flera motorcyklar och hon har ju en poäng, men ändå :P
om nu inte det blir av, har jag planer på hur buggyn ska bli än,men det återstår att se :wink:
-buggy är även en bil-

karlsson

Post by karlsson » Sat 31 Aug 2013, 16:42

nu blev det ingen affär denna gång!
fick verkligen ett riktigt kanonerbjudande på 7 tusen euro för buggyn, och det är VERKLIGEN ett bra pris!
men....
nu kändes det inte riktigt rätt trots allt, då han krävde garanti på allt, vilket ju jag säkert kunde göra, men en turboladdad bubblamotor vet man inte när den ger upp kontraktet, kanske idag, kanske imorgon kanske aldrig???
nåja, så besluta mig för jag ska fixa smådetaljer i vinter såsom att den märker sitt revir och att lamellerna släpper vid full effekt,sen ser man till våren hur livet ser ut :D
-buggy är även en bil-

karlsson

Post by karlsson » Thu 05 Sep 2013, 20:11

blev en totalvändning på det hela, budet öka och kunde inte säga nej till sådant bud trots allt :shock:
så antar det blir att sätta punkt här för detta projekt,fast affären är inte klar än så allt kan ju hända iofs...

kan ju inte annat än medge det känns en aningen vemodigt just nu, för under årens lopp har ju buggyn fått ett oerhört personligt värde, men känner tillika det är dags att gå vidare..blir antagligen nåt annat projekt i framtiden, dock inte säker vad än men det visar sig, ska ha en liten sörjeperiod nu först...

vill passa på och tacka alla på forumet för all den hjälp jag fått, på både dumma frågor och svåra frågor och underliga problem, ett riktigt stort tack till några av er, som ni vet vem är!
säger inte adjö,utan på återseende..
Image
god fortsättning
-buggy är även en bil-

kg-student

Post by kg-student » Fri 06 Sep 2013, 04:37

Bara att säga grattis! Till det budet hade jag sålt min utan att blinka.... :wink: Lycka till och hoppas på återseende.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 06 Sep 2013, 11:34

verkar som att ni i finland fattar vad de är värda...
på återseende!
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

karlsson

Post by karlsson » Sat 07 Sep 2013, 11:49

det blev affär...just nu känns det ganska overkligt :roll:
trots allt ett ganska stort känslosamt värde i min buggy, men men livet går vidare och bra pris blev det!

önskar nya ägaren lycka till och hoppas den fick bra hem, cirkeln sluten då den hamna i ändan av landet den blev köpt från..
-buggy är även en bil-

karlsson

Post by karlsson » Mon 09 Sep 2013, 17:03

hände det som inte fick hända :?
den nye ägaren ringde just att buggyn har stannat,och frågade varför? den dog bara ut....under mina 6 år har den inte stannat på vägen en ända gång!
men nu förstås gjorde den ju det.....känns inte bra alls dethär...månne han kan återkalla köpet? alla säger det inte är möjligt vid privat affär, men som sagt, detta känns inte bra alls.
så jävla typiskt min tur :cry:
-buggy är även en bil-

Buggsan

Post by Buggsan » Mon 09 Sep 2013, 17:33

Erfarenheten säger ju att om det inte låter jävligt illa när den stannar så är det oftast bara nåt litet fel. Å låter det jävligt illa (motorras) så ska man vara bra dum om man behöver fråga vad som är fel. Såna gånger ska man nog överväga om man verkligen ska äga en bil äldre än 3 år.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

karlsson

Post by karlsson » Mon 09 Sep 2013, 18:29

han påstod att det lät som om den inte fick bränsle bara dog kort och gott...
nu kanske han som köpte inte har mest erfarenheter av bilar i världen heller, men oberoende känns det ju jävligt!
dessutom sa jag i telen när han ringde att inte på 6 år har den stannat, och hur klischè låter väl inte det då?!
han tror säkert jag lurat honom långt upp i trädet nu,men så är ju inte fallet...
blev såld i befintligt skick,så antar finns inget jag hamnar att göra nu annat än ge råd...

fick sms han hade släpat den till en verkstad,så imorgon lär dom ju upptäcka felet...hoppas nu det inte är nåt allvarligt,men tror inte det, min gissning är nån tråd har lossnat från tändspolen,eller bränsleregulatorn har fått fnatt då den stått hela vintern och membranet hakat upp sig..
men buggsan,du har rätt, försökte påpeka gång på gång det är trots allt en bubbla,beachbuggy,allt kan hända
-buggy är även en bil-

Post Reply