kg-students buggy

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
kg-student

kg-students buggy

Post by kg-student » Sun 26 Oct 2008, 22:06

Eftersom så många visar sin får jag visa min......
Bitch boogie (4).jpg
När jag köpte den -07
Bitch boogie.jpg
Bitch boogie (1).JPG
Anledningen till att jag köpte, förutom att jag alltid velat ha en
Bitch boogie (2).jpg
Som många andra har jag en del jobb framför mig.
Bitch boogie (3).jpg
Elen är inte riktigt som jag vill. Kommer med uppdatering så småning om.
Håller på med diverse ombyggnad och förbättringar. Pga mycket begränsat med tid och utrymme tar det tid och uppdatering kommer, men inte så snart tror jag.....
Håll till godo så länge.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

021_BB

Re: kg-students buggy

Post by 021_BB » Sun 26 Oct 2008, 23:26

välkommen ! vad är det för motor i den ? ganska ovanlig modell du har där! såg att vi har likadana växelspaks knoppar 8)
- När man fönstershoppar kommer man verkligen hem med ett fönster.

kg-student

Post by kg-student » Mon 27 Oct 2008, 16:31

Den knoppen lever inte längre till förmån för Jula-produkter. Årsmodell -68, motor 1500 (troligen orörd). Är någon väldigt nyfiken på fakta, slå in regnr på Mekonomens sida. Inget fartmonster precis, men känslan att köra en bil i 30-40 km/h sträcka ut armen och röra asfalten.......det är känsla. Väldigt mycket gokartkänsla. Karossmodell vet jag inte. Eftersom karossen modifieras rejält för tillfället tycker jag inte jag bryr mig. :lol:
Plattan är i gott skick. Så inga större jobb där. Eller jo, målning mm så klart, men inget svetsande.
Jag är dålig på att ta bilder under arbetets gång och det tar tid så hav tålamod, förr eller senare kommer ett reportage.
Vill tillägga att forumet har varit mycket hjälp och mycket nöje med tips och idéer. Stolar, hastighetsmätartavla, glasfiberarbete, samt annan information som inhämtats. Problemet är snarare att projektet kanske aldrig blir färdigt om nya idéer hela tiden poppar upp. Jag är lite typen allt eller inget. :wink:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Smajly

Post by Smajly » Mon 27 Oct 2008, 17:05

Ja välkommen hit.
Kul att det är flera här nere i skåne och i vår närhet.
Till sommaren får du köra med på lite turer o sånt.

ska bli kul o följa ditt arbete.. e lite sugen på vad som sker med karossen.. Omfattande arnete säger du.. det låter som en hel del görs med den.. :)
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

kg-student

Post by kg-student » Mon 27 Oct 2008, 17:28

JA! Fram, bak och invändigt. Mitten är jag nöjd med :shock: Faktum är att jag inte gillar originalrutan då det allt för mucket ser ut som en folka. Men det blir kanske för mycket jobb med att ändra..... Tiden får utvisa vad det blir!

Zane86

Post by Zane86 » Mon 27 Oct 2008, 17:38

Snygging till Buggy.. Välkommen :D .
Mitt arbete står tyvärr still. Har legat sjuk i 2 veckor nu, så jag har inte kunnat jobba något.. Det kliar i fingrarna - längtar tills jag blir frisk och kry igen så jag kan mata på :) .

Lycka till
Image
Beach Buggyn är såld!

kg-student

Post by kg-student » Sun 23 Nov 2008, 14:36

Bifogar bilder och delrapport på ombyggnaden/renoveringen. Arbetet går i maka takt pga tidsbrist, men det går i alla fall framåt........
Underredet börjar bli fräscht. Takten beror lite på väder eftersom ingen värme finns i mitt lilla garage. "snöflingorna" på bilderna är bara slipdamm, jag har i alla fall tak över huvudet. Nästa steg är att ta av drivpaketet och fixa bakdelen och undersidan.
Buggy nov-08 003.jpg
Buggy nov-08 004.jpg
Buggy nov-08 005.jpg
Sl555473.jpg
Karossen får pausa lite tills det blir varmare.
Sl555478.jpg
Bit för bit håller framvagn, styrning och broms med alla små delar på att fixas till och målas. Man kan ha jäkligt roligt med färg :lol:
Men här gäller det att hålla koll på delarna för minnet kan man inte altid lita på när det tar lång tid från demontering till montering.
Blir nog att fuska lite med böcker/bilder också.......
Buggy nov-082 001.jpg
Buggy nov-082 004.jpg
Målsättningen är att den skall rulla i sommar men färdig blir den nog inte.

karlsson

Post by karlsson » Sun 23 Nov 2008, 19:55

oj jädrans va snyggt :shock: ...vill å ha
-buggy är även en bil-

kg-student

Post by kg-student » Mon 15 Dec 2008, 21:30

Jädrans slit och elende man gett sig på. Men skam den som ger sig. Resultatet räknas inte allt jobb på vägen dit.
Ont i ryggen på grund av alla vansinniga/tunga luft och dålig arbetsställning. Allt beroende på hur lokalen är dimensionerad. Min är inte lämpad och jag tror inte någon hade gett sig på lika mycket jobb med så såliga förutsättningar. För mig blev det en utmaning, jag skall! Får pausa lite över jul och vila ryggen sen kör vi fullt ös igen.....

Motor och låda på vär till tvätt. I bagaget på kombin....
Buggy dec (1).jpg
Delar målade. Undrar vilken färg det blir på motorn......
Buggy dec (2).jpg
Underredet var inte så fint som jag hoppades. Ju mer man gör rent ju mer hittar man. Lite rost i frambalken. Väldigt omständigt när man inte kan svetsa och kapa hemma. Tänkte först fuska ihop det, men valde att göra det ordentligt!
Buggy dec (3).jpg
Lite rost kan vara mycket jobb!
Buggy dec (4).jpg
Bort med dåligt!
Måla växellåda. Aj, vilket slit med bakaxelröret innan man greppat hur och vad som skall göras. Allt för att byta till homogena (ej delbara) damasker, vilket ändå inte går! Ännu mer jobb krävs och det avstår jag från (dela bakaxelröret).
Buggy dec.jpg
Finns det någon som vet hur man monterar homogena damasker på bakaxel med en led (pendelaxel eller swingaxel som jag tro den kallas här, dvs ej IRS).
Arbetet är inte helt utdömt ännu. Men det verkar var mer jobb än nytta.
Dessutom vet jag att det förr fanns damasker som kunde krängas över drivknutar. Finns det fortfarande? För då kan man kränga den över "konan" på axelröret. Homogena är snyggare och tätare än delade.

kg-student

Post by kg-student » Wed 07 Jan 2009, 15:20

Jag tror att jag löst det. Mekonomen har en universaldamask som är jävligt elastisk.
Damask.jpg
Den gick att kränga över konen på drivaxelröret (rejält infettad). Jag använde en kapad idrottskon (trafikkon modell mindre) i stället för tillhörande kon för 170:-. Nu återstå att se om den tåler växellådsoljan.

OBS! Prova inte att göra detsamma med originaldamask, den klarar inte töjningen och spricker (erfarenhet).

kg-student

Post by kg-student » Sun 15 Mar 2009, 09:26

Det har hänt lite sedan sist. Som tidigare sagt går det inte fort. Underredet är under montering men det finns många små detaljer och förändiringar som skall göras innan karossen sätts på plats igen.
Fram är nästan färdigt. Bla har rör för elen dragits genom tunneln (rören som sticker upp), så nu återstår "bara" nya elkablar....
Mars-09 3.jpg
Bak håller på att färdigställas. Swingarmarna återsår att måla men det saknas vikt för att demontera dem så det får bli sen.
Mars-09 2.jpg
Motor håller också på att färdigställas.
Mars-09 1.jpg
Sen återstår karossarbetet.....
Mars-09 4.jpg
Hoppas på lite högre tempo och tätare uppdateringar i vår.

Smajly

Post by Smajly » Sun 15 Mar 2009, 15:48

Vackert..

De e bara o jobba på.. Så du har den klar tills premiären i Lödde 12 maj..

http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... =14&t=1694
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

icka

Post by icka » Mon 16 Mar 2009, 00:15

Ser mycket bra ut!
Bara å bita ihop å jobba.

kg-student

Post by kg-student » Tue 16 Jun 2009, 15:46

Kan alla hålla tummarna i morgon? Jag fick fatt på en tid för besiktning. Går den igenom kommer en bildserie och ett glädjetjut imorgon. Annars kommer bara en bildserie.... :P
Bilder gör sig bättre i utemiljö därför har jag inte så många och nya bilder. :roll:
Jag vill inte skryta över mitt arbete om det inte godkänns så jag väntar lite till... :oops:

Okej, nån liten bild kan jag bifoga.
Jun -09 021.jpg
Jun -09 020.jpg
Observerat att någon lack har jag inte, endast slipgrund. Har inte bestämt vilken lack så det får vänta. Nu vill jag testa och köra sen blir det ytterligare förändringar/förbättringar. Måste kippa efter andan ibland och hämta ny inspiration.

Zane86

Post by Zane86 » Tue 16 Jun 2009, 16:33

Ser riktigt bra ut :D

Speciellt med dörrmattorna ;) *ironi* ;)
Image
Beach Buggyn är såld!

Post Reply