Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Cheezez buggy

InläggPostat: sön 26 apr 2009, 19:33
AnvändarvisningsbildInlägg: 664Ort: Avesta // DalarnaBlev medlem: sön 05 apr 2009, 09:12
Hooj. Skulle väll egentligen kanske börjat med att pressentera mig själv då jag är relativt ny här på forumet (vart medlem ett par veckor och samlat inspiration för mitt buggy-projekt), men ni hinner nog lära känna mig ändå med tidens gång då detta verkar vara ett trevligt forum där jag kommer att spendera mer tid på. Kul att se så många själar som brinner för buggy intresset. Själv har jag en längre tid vart sugen på en buggy men aldrig riktigt kommit till skott. Men för snart 4 veckor sen blev jag en lycklig buggy ägare. :D

Ska jag göra en lång historia kort, om hur jag fann just min buggy, så kan man säga att jag kom över den av en ren slump (vart mer eller mindre ett impulsköp). Har nämligen sedan ett halvår tillbaka letat efter något lämpligt objekt att sätta tänderna i, men har inte vart speciellt imponerad över de ”objekt” jag varit och tittat på. Efter en del frustration, så började fundera över de buggys som finns i området, men som stått i evigheter. (Var ett större gäng här i staden som ägde/åkte buggy, men de flesta ställde bara av sina buggys och lät dem stå när ”modeflugan” avtog). Efter att frågat mig runt lite, så hittade jag denna ”pärla” bara ett par 100m ifrån där jag bor. Hade aldrig sett buggyn förut, och när jag kommer upp på gården, så står den i ett hörn mer eller mindre under resterna av ett nyfällt träd. Efter ett kortare samtal med ägaren, och inte sett buggyn mer än att jag gick förbi den när jag gick upp på gården så köpte jag den helt på magkänsla. Var först när jag senare skulle hämta den med trailer som jag började fundera vilket skick den egentligen var. Den hade ju ändå stått ute på en gräsmatta sen 94 då den senast var besiktigad. Kan i efterhand säga att det är en hel del jobb (man får väll vad man betalar för antar jag :roll: ), men jag är väldigt nöjd då jag vill bygga den som jag vill, och ändå från början tänkt totalrenovera den.

Kan dela med mig av lite bilder som jag tog när jag precis har fått hem buggyn. Självklart ska det försöka uppdateras med lite renoveringsbilder så fort kameran kommer in igen från garaget igen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Är en hel del jobb på den, men eftersom garaget mer eller mindre är mitt andra hem, så ser inte jag det som något större problem. Hade tänkt totalrenovera plattan först, och låta karossen mer eller mindre vara, så jag kan åka till sommaren. Sedan i höst är det större planer på gång. (”Ny” motor, andra fälgar och lite modifikationer på karossen som sedan ska avslutas med en ny lack är det tänkt). Tills vidare är det ekonomin/tiden får sätta begränsningarna. Hoppas på att ha den körklar/besiktigad så den hinner rulla ett par mil i sommar i alla fall. Är det några frågor så är det bara att fråga på. :)

Senast redigerad av Cheezez tor 05 maj 2011, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 26 apr 2009, 19:50
Inlägg: 194Ort: Munkfors värmlandBlev medlem: fre 25 jan 2008, 10:44
Grattis till den nya bilen, Å VÄLKOMMEN hit.
Hon ser ju jävligt fin ut på bild för å ha varit avställd så länge.

Offline Profil
InläggPostat: sön 26 apr 2009, 20:16
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
ja den såg ju inte alls dålig ut med tanke på att den stått ute så länge.....den blir säkert fin!
välkommen hit...

InläggPostat: sön 26 apr 2009, 21:05
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Ser bekant ut denna bil. Är det säkert att den inte varit uppe som en projektråd här nån gång..

Ser frammemot att se projket bilder sedan.

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: sön 26 apr 2009, 21:20
AnvändarvisningsbildInlägg: 664Ort: Avesta // DalarnaBlev medlem: sön 05 apr 2009, 09:12
icka skrev:
Grattis till den nya bilen, Å VÄLKOMMEN hit.
Hon ser ju jävligt fin ut på bild för å ha varit avställd så länge.

karlsson skrev:
ja den såg ju inte alls dålig ut med tanke på att den stått ute så länge.....den blir säkert fin!
välkommen hit...

Tackar :D Jo bilderna ljuger lite om skicket. Plattan är genomrutten på sina ställen, och motorn som sitter på är fylld med vatten. :P Som tur är fick jag med en 1600 motor till som tydligen gick när dom plocka ur den, och komp prov fanns på den. Har även en 1300 motor stående sen en gammal bubbla vi hade. Tror den motorn kommer få gå som besiktningsmotor, och årets "sommarmotor". För övrigt är det en hel del fusk lagningar/lösningar på en del ställen. Elsystemet var bara att klippa bort och just nu har jag skurit ur större delen av golvet och håller på att laga rost i plattan. Bilder på de kommer inom en snar framtid :)

fgronlun skrev:
Ser bekant ut denna bil. Är det säkert att den inte varit uppe som en projektråd här nån gång..

Ser frammemot att se projket bilder sedan.

Hmm.. Tror inte det, men har ingen aning hur länge sidan har funnits. Den tidigare ägaren hade ägt buggyn sedan 90 eller nåt sånt. Han sa själv att han inte åkt eller gjort något åt den sen den misslyckades att ta sig genom besiktningen 93. Men om det finns bygglogg på den sen tidigare så är jag väldigt intresserad av att se bilder om så finns. :)

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 01:22
AnvändarvisningsbildInlägg: 78Ort: FalunBlev medlem: sön 01 feb 2009, 23:28
Påminner lite om min "pärla".
Skoj med en till dalmas här på forumet....Välkommen

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 17:38
Då har jag äntligen fått med mig kameran in från garaget. Plockade snabbt ut ett par kort, men om det är nåt ni vill se mer av så har jag massor med kort som jag inte tyckte var värda att lägga upp (dokumenterat bygget ganska bra, men antar att ni inte är speciellt intresserade av tex vilka kablar som går till vad under instrumentbrädan :P ). Bilderna är från demonteringen och fram till blästringen, där jag typ är idag. Har börjat laga lite rost, men uppdaterar det så fort jag kommit lite längre. :)

Bild

Bild

Bild

Skrapa underredsmassa måste vara det tråkigaste som finns. Tråkigt nog behövs det om man vill att blästern ska kunna göra riktigt rent. Hoppas att det var första och sista gången som jag behövde skrapa av på den här bilen i alla fall. :)
Bild

Lite rostbilder... Finns rost överallt på plattan (har stått ute oskydat länge, så det var inte direkt oväntat). På vissa ställen har även förra ägaren fusklagat, så det blir att kapa bort det med.
Bild

Bild

Exempel på lite fusklagning. Någon som tyckte han var smart när han lade igen hål i platan med spackel.
Bild

Plattan tillbaka från blästring.
Bild

Bakvagnen fick även den följa med till blästringen. Lådan ska jag blästra själv med glas/nötskal, för att inte förstöra ytan så mycket.
Bild

Bild

Kommer mer bilder senare i veckan eller helgen när jag kommit lite längre med rostlagningen. Får se vad jag hinner med, då jag har lite skolarbeten som måste göras, och uppskrivning för körkort på torsdag.

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 18:47
AnvändarvisningsbildInlägg: 85Ort: FalkenbergBlev medlem: ons 18 mar 2009, 18:49
Trevligt med att blästra, ser för övrigt ut att vara ett trevligt objekt du hittat!
Synd att bilderna är lite små, men du kanske kan fixa till så dom blir större?

Offline Profil ICQ
InläggPostat: mån 27 apr 2009, 19:57
Hovslagarn skrev:
Påminner lite om min "pärla".
Skoj med en till dalmas här på forumet....Välkommen

Tackar :) Kul att se att man inte var ensam från mellersta Sverige. Hoppas vi syns på nån träff så jag kan få se din buggy irl :P

JohanJ skrev:
Trevligt med att blästra, ser för övrigt ut att vara ett trevligt objekt du hittat!
Synd att bilderna är lite små, men du kanske kan fixa till så dom blir större?

Är lite roligare att arbeta med "rena" sakar. Speciellt när man ska leta rost. Att bilderna blir så små, har att göra med att jag länkar url från flickr.com, vad använder ni för sida/Upplösning för att länka bilder? Försökte söka efter det på forumet, men hittade inget konkret svar. :roll:

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 20:05
AnvändarvisningsbildInlägg: 3526Ort: LandskronaBlev medlem: ons 11 okt 2006, 14:01
Bilder kan man ladda upp direkt till beachbuggy.se i sina inlägg. Lämålig storlek ligger på ca 600 pixel på längsta sidan.
Har du nått gratisställe att ladda upp dom till kan du givetvis göra ännu större..
Anledningen till att vi vill att dom hålls runt 600 pixel är för att spara på serverplats.

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 20:13
Smajly skrev:
Bilder kan man ladda upp direkt till beachbuggy.se i sina inlägg. Lämålig storlek ligger på ca 600 pixel på längsta sidan.
Har du nått gratisställe att ladda upp dom till kan du givetvis göra ännu större..
Anledningen till att vi vill att dom hålls runt 600 pixel är för att spara på serverplats.

Aha hittade "Ladda upp en bilaga" fliken nu :D Då behöver jag inte fundera så mycket mer på det. Då ska jag försöka få upp lite större bilder till nästa gång. :P

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 20:19
AnvändarvisningsbildInlägg: 3526Ort: LandskronaBlev medlem: ons 11 okt 2006, 14:01
Cheezez skrev:
Smajly skrev:

Aha hittade "Ladda upp en bilaga" fliken nu :D Då behöver jag inte fundera så mycket mer på det. Då ska jag försöka få upp lite större bilder till nästa gång. :P

Nä, bara att du minskar bilder i din dator först innan du laddar upp dom (längsta sida på bild ca 600 pixlar)

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 20:34
Smajly skrev:
Cheezez skrev:
Smajly skrev:

Nä, bara att du minskar bilder i din dator först innan du laddar upp dom (längsta sida på bild ca 600 pixlar)

Hehe var inte riktigt så jag mena med "större" bilder, men 600 pixlar är ändå betydligt större än vad dom som jag ladda upp är. Fundera på att eventuellt använda pici.se istället, men deras hemsida är lite seg, så det får se hur jag löser det. :)

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 21:01
AnvändarvisningsbildInlägg: 78Ort: FalunBlev medlem: sön 01 feb 2009, 23:28
Tänkte att jag skulle få med en polare till Bug Run i juni, kanske vill du hänga med på ett hörn ?
Alltid skoj att vara fler från samma ställe.
Sedan kan det ju bli en tur i buggyn ner till Avesta i sommar .....

InläggPostat: mån 27 apr 2009, 21:02
AnvändarvisningsbildInlägg: 585Ort: Tallåsen (Ljusdal)Blev medlem: tis 09 sep 2008, 20:45
Fan, jag bor ju inte heller sååååå värst långt bort.. Vore najs att haka på, men jag måste bara få tag i en biltrailer xD

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 12
169 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori