Cheezez buggy

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Mon 13 Jun 2011, 20:35

Magoo wrote:Rydhs 11 månader gamla son vann
Fasiken vad coolt!! Då ger jag mina personliga gratulationer till familjen Rydh, dem förtjänade det helt klart! :D
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Mon 13 Jun 2011, 20:44

Vart ett par timmar i garaget idag. Fortsatte nöta på insuget och när motivationen började ta slut, provade jag på att lattja med polermaskinen och polera ett par andra grejer. Bilderna får tala för sig själv (trots att garagekameran sjunger på sista versen och tar miserabelt dåliga bilder). Bensinpumpen skall användas, men fördelaren var mest för att prova. Kanske skulle man skaffa en 009 utan vakuum att polera. Någon som vet var man kan skaffa fram en billig sådan?

Image

Image
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

User avatar
mettis
Posts: 1256
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Cheezez buggy

Post by mettis » Mon 13 Jun 2011, 21:10

En billig "009" får du om du plockar isär din fördelare, slipar ur så att den "slår ut" längre (hur man gör, ser du när du har den isär!)
Det som är lite klurigt är att få isär och ihop överaxeln från underaxeln...-sitter en liten rund ring (tråd) låsning under filtringen...
Du börjar med att slå ur rundsprinten på drivningen i botten - märk upp läget!!

Lycka till

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Tue 14 Jun 2011, 22:10

Idag blir det en kort uppdatering utan bilder. Har ikväll spenderat ytligare ett par timmar i garaget med varierande framgångar. Gamla motorn är demonterad från buggyn och den nya får allt fler blanka delar som ligger och väntar på montering. Har börjat fundera över hur jag skall få fast kylplåtarna ordentligt så jag slipper att dem sitter och skallrar. Har kanske lite idéer, men förslag på lösningar uppskattas alltid. :)
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

User avatar
Ducce
Posts: 331
Joined: Fri 04 Jun 2010, 10:24
Location: Strängnäs

Re: Cheezez buggy

Post by Ducce » Wed 15 Jun 2011, 08:43

Vilka kylplåtar är det?
Jag kör utan de undre och då hade de övre plåtarna en förmåga att skallra i bakkant. Fixade ett par små konsoler som jag satte fast mellan ett av skruvhålen i övre plåten och en av pinnbultarna till avgaset, funkade bra. Kan ta kort på det ikväll om du är intresserad? 8)
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Wed 15 Jun 2011, 09:52

Ducce wrote:Vilka kylplåtar är det?
Jag kör utan de undre och då hade de övre plåtarna en förmåga att skallra i bakkant. Fixade ett par små konsoler som jag satte fast mellan ett av skruvhålen i övre plåten och en av pinnbultarna till avgaset, funkade bra. Kan ta kort på det ikväll om du är intresserad? 8)
Jo jag kör utan dem undre och den främre plåten. Bilder uppskattas alltid. Dock är det i framkant mina skallrar som värst tror jag. Funderar på om det kanske går att klistra fast värmebandage längs innerkanten på plåtarna. Skall det sitta ngot form av gummi vid genomföringen av gasvajern? Har inte suttit någon där tidigare och tror att även det är en kraftig källa till skrammel.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

User avatar
Mixez
Posts: 341
Joined: Sun 29 Jun 2008, 22:09
Location: Söderhamn

Re: Cheezez buggy

Post by Mixez » Wed 15 Jun 2011, 21:18

Bra puts :D Blir roligt att se slutresultatet!
http://www.garaget.org/?car=157595
Beachbuggy är en livsstil..

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Sat 18 Jun 2011, 19:47

I Avesta skruvas det för fullt i väntan på delar. Om bara fläktkåporna blir färdiginpassade, blir det första laget primer imorgon och sedan lackering av blocket. Finns fortfarande mycket slipande och polerande kvar att göra. Varvar lite med detta för att hålla motivationen hög och få lite variation i mekandet. Fick ett trevligt paket från England igår som innehöll en uppsättning med "åkafortbälten", som jag suktat efter sedan jag första gången såg dem på elmia för 2år sedan när jag letade stolar till buggyn. Lyckades komma över ett begagnat bälte på ebay som bara varit monterat i en demobil (ser/är som nya). Jag har inte tänkt att åka fort eller på bana med buggyn, men bältena är fia godkända i två år till. :) Tillsvidare blir det bara tvåpunktsbälte till passageraren, men kommer jag över ett till bälte till rimlig peng så kan det helt klart vara intressant. Är imponerad över hur snabbt det går att skicka saker från England till Sverige. Betalade en frakt på ca 150kr och då levererades paketet med dhl från England torsdag morgon, till min dörr strax innan fredag lunch.

Slänger in lite bilder som så vanligt är av sämre kvalité. :( Polaren som är fotograf har tjatat på mig i 3 veckors tid att vi skall ut och fixa lite bättre kort, så skall fixa det så fort nya motorn sitter på plats!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Tue 12 Jul 2011, 22:12

Dags för en update igen då! Har hänt lite sen sist och det tokmekas kvällarna till enda för att eventuellt ha en sportslig chans att kunna få glida till bad camber i helgen. Tyvärr drabbades jag av ett smärre bakslag igår då jag tydligen var lite ivrig att få igång henne igen, men bilderna talar mycket för sig själva.


1-4: Blocket vart mattsvart då ryktet på forumet säger att det kan ge små fördelar :roll: Blanka grejer började trilla på plats efter mycket nötande.

1
Image

2
Image

3
Image

4
Image


5-7: Motorn demonteras ner och en svart bas läggs. Detta var lite av ett experiment för framtiden då basen är samma mattsvarta primer som karossen är lackad i. Vem vet, man kanske tröttnar på mattsvart en vacker dag och känner för att köra glittrande istället.

5
Image

6
Image

7
Image


8-11: För att få motorn att bli lite roligare och ”stå ut” lite från resten av bygget, användes en klarröd glowble (grov flake). Kan säga att flaken hamnar precis överallt och jag hittar fortfarande röda prickar på kroppen och kläderna. Efter 9-10 lager klarlack var man ganska trött på att måla och resultatet fick lov att duga trots att skavanker finns. Vid flakelack på bil brukar det läggas 15-30 lager klarlack beroende på flakens storlek.

8
Image

9
Image

10
Image

11
Image


12-15: Motorn plockas ihop igen. Synd att man inte kunde göra något kul åt förgasaren :/ Skall experimentera med en av dem jag har ligger löst senare. Funderar få att försöka köra en ”stålkulorpolering”, men måste hitta någon som är villig att låna ut sin tvättmaskin och några kilo stålkulor av vettig storlek först.

12
Image

13
Image

14
Image

15
Image


16-17: Motorn ilyft och har börjat kopplas in. Kåporna får en mörkare och mer diskret nyans då det är mindre ljus. Detta är poängen med en svart bas istället för en som är så lik flaken som möjligt. Lägger man en svart bas dämpas effekten vid mindre ljus, medan med exempelvis röd bas hade gett en mer solid liknande färg.

16
Image

17
Image


18-19: Här är vi idag. Gårdagen bjöd på ett misslyckat startförsök där det slutade med att brytarspets, kondensator och sladdar vart grillade. Hade i all iver kopplat två kablar fel och jord hittade en väg den inte skulle ha vilket resulterade i väntande på mer grejer och mer skruvande. Har idag monterat nya brytarspetsen och hoppas kondensatorn kommer under morgondagen. Vill göra ett par mil innan helgen för att se att allt fungerar igen innan bad camber.
18
Image

19
Image


Detta var allt för denna gång. Slänger in någon bild till sedan när jag fått igång den och kan ta några vettiga utomhuskort.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Cheezez buggy

Post by mats » Wed 13 Jul 2011, 09:53

Om man vill att förgasaren ska få lite nyskicks-"look" ,så kan man blästra den
med bikarbonat.
Funkar faktiskt!!

http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

//mats

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: Cheezez buggy

Post by karlsson » Wed 13 Jul 2011, 09:56

bling bling får en helt ny betydelse :mrgreen:
men ser tokbra ut, väldigt läckert,blir ju utställningsmotor av det hela
-buggy är även en bil-

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Cheezez buggy

Post by Magoo » Wed 13 Jul 2011, 10:45

motorporr :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Fri 15 Jul 2011, 20:21

Får tacka för dem positiva kommentarerna, och mats för en återigen guld värd input!

Har den här veckan spenderat varenda ledig minut i garaget med att fixa smågrejer och att försöka få liv i fanstyget igen. Har gått mycket fram och tillbaka och små tabbar har förstört sömnen flera gånger den här veckan. Har vänt och vridit på tändkablar och fördelare fler gånger än jag kan minnas och ställt allt strikt pärm till pärm efter manualen. Men så tillslut fick jag idag igång henne lagom till lunch. Har nu grovt ställt in allt och bundit upp och snyggat till lite. Tog även en tur med resultat att jag rev ner förgasaren och åter gjorde rent allt. Så med 4km test-tur runt bygden är nu planen att imorgon åka 9 mil enkel resa till Bad Camber. Siktar på att möta upp karavanen i Borlänge imorgon vid 13:00 på max om någon mer är intresserad över att möta upp (tror inte vi är några fler från trakten, men man vet ju aldrig om det är någon som smygläser forumet lite). Får se vad som händer och sker, men man slutar aldrig förvånas när en motor som stått still sedan 20-30år hoppar igång och går klanderfritt. :)
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Sat 16 Jul 2011, 23:22

Då var en lyckad dag över! Har blivit 25-30mil i buggyn och motorn har fungera riktigt bra för att varit grovt yxinställd. En snabb summering av dagen blev att jag hängde på fagerstafolket/Norbergsfolket från Hedemora vid 12:00, vårat ekipage på 5 bilar rullade sedan in vid max i Borlänge strax efter ett där många andra bilar redan var på plats. Från Borlänge rullade sedan grovt uppskattat 30-50 bilar? i karavan mot Tuna-Hästberg där 3e upplagan av Bad Camber hölls. Var en riktigt mäktig syn att se den långa karavanen cruisa fram längs motortrafikleden och sedan kring dem små sjöarna. Träffen var riktigt trevlig och det kändes verkligen som en träff vars syfte var att ordna en trevlig tillförställning istället för att ha vinstsyfte, dvs humana priser och bjuda till lite extra för att alla skall ha det så trevligt som möjligt. Tror dem räknade antalet luftkylda bilar till ca 80st men tyvärr var jag enda buggyn. Tror dock att den gick hem hos dem flesta och att många gillade den glittriga motorn som bryter av väldigt bra mot resten av buggyn. Vädret var väldigt ostadigt vid avfärd och det duggregnade stundvis på vägen till Hedemora, men eftersom väderprognosen lovade bättring efter 12 så körde jag på en extra tröja i packningen och några plastsäckar om det skulle bli värre. När vi nåde Tuna-Hästberg lättade molnen snabbt upp och solen tittade fram och värmde. Motorn har gått ganska bra hela dagen, men har märkt av att den gått väldigt fett. Tankade när jag kom hem och räknade ut att jag dragit över litern/milen, så blir att kolla över snarast. Tändningen behöver också ses över en snabbis då den missar lite på något varvtal. Bilder kommer så fort jag hittar sladden till telefonen då jag glömde digitalkameran hemma.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Cheezez buggy

Post by Cheezez » Sun 17 Jul 2011, 15:30

Lite bilder från gårdagen då. Vart inte så många eller så bra kvalité, men fler finns/kommer upp på boxerville om det är någon som missat dem. :) Är några kort från resan med dem jag åkte med först Hedemora-Borlänge och sedan från Borlänge till Tuna-Hästberg. Sedan några randomkort från träffen och några av mina personliga favoriter på träffen. Vart betydligt fler kort men dem flesta av riktigt usel kvalité eller bara inspirationskort som hamnar i mappen för framtida inspiration och idéer. :roll:


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


För mig vart storfavoriten på träffen nog denna 23w lyxbussen som jag sett tidigare men för första gången kunnat syna ordentligt. Riktigt kul att dem låtit göra lite kustomiseringar på den och att den under träffen agerade skydd för PA utrustningen.

Image
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Post Reply