Blue Frog, magoos buggy #2

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
mettis
Posts: 1265
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by mettis » Fri 01 Jun 2012, 22:41

Vipporna i eftermarknadsvippställ har glapp i sidled, men de skall ju shimsas in (originalen har en slags fjäderbrickor så de "glappar inte")
Lite glapp, typ några 10-dels mm blir det ju och det är OK.
Men har du "ljud" så.......?

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Fri 01 Jun 2012, 23:44

mettis wrote:Vipporna i eftermarknadsvippställ har glapp i sidled, men de skall ju shimsas in (originalen har en slags fjäderbrickor så de "glappar inte")
Lite glapp, typ några 10-dels mm blir det ju och det är OK.
Men har du "ljud" så.......?
Saken är att idag har jag modifierade orginalaxlar (skruvade ändar).
Kan lugnt säga att det var en massiv mängd schims med i paketet :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by mats » Sun 03 Jun 2012, 19:33

Magoo wrote:har haft ett otrevligt klapper i ventilerna (egentligen i vipparmsbryggan, en vippa glappar lite i sidled upptäckte jag när jag justerade spelet sist.)
Köpte nya vipparmsaxlar igår som får komma in i värmen på Onsdag...och även nya justerskruvar med kula.
Lite pyssel att schimsa vipparmsställ o jag skulle nog kolla så att det inte behöver
slipas på vipporna när det monteras ledade vipparmsskruvar.
Har råkat ut för det och tillverkat en enkel fixtur för att slipa till vipporna.
Jag har provat att modda std vipparmsaxlar för att få bort klipsen men behålla
de fjädrande brickorna.
Funkar i alla fall upp till över 7k rpm.
Det viktigaste är att få till hyfsad vipparmsgeometri.....

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Sun 03 Jun 2012, 22:18

hur slipar du dom då?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by mats » Tue 05 Jun 2012, 10:24

Magoo wrote:hur slipar du dom då?

Finns åtminstone 3 olika "ledade" vipparms skruvar å alla bygger lite mer än bara
den vanliga skruven.
(Porche-skruven dyr men bra,Ford/Madzta billig o funkar bra,samt "klumpfoten"som ska vara bra vid höga ventillyft.

Jag brukar få problem med utrymmet mellan vippan o ventilen å slipar av kanske 2 mm
på undersidan vipparmen vid skruven.(men utan att skruven sitter i).
Dessutom blir det brickor under vipparmsställen lika tjocka som det jag kör
ur för komphöjning.Brukar bli 2 eller 2.5 mm.

Kom att tänka på en sak,jag gör nästan alltid 3 eller 4 vinklars ventiljobb på topparna
å då kommer ju ventilen upp lite lite granna,kanske därför det blir lite trångt
mellan ventil å vippa.
Blir kanske inte så på en helt opreppad std-topp.

Men kolla hur långt skruvarna "sticker ut" så vet du om det är plats för de "ledade".

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Tue 05 Jun 2012, 10:41

ah, nu är jag med....
nu sitter det redan sådana med "kula" på, men jag vill ha nya fräscha istället (+ det var marginell extrakostnad i sammanhanget+de andra hamnar på "bra o ha-hyllan")
Topparna är portade std med org ventiler...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Tue 05 Jun 2012, 20:52

dessa axlar får gå tillbaks till leverantören!
tog och schimsade upp de jag har istället!
finns spår för olja i axlarna... och på den nya var dessa mycket mindre.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Wed 20 Jun 2012, 07:58

hittade en kusin till denna tingest... http://www.blocket.se/uppsala/Fin_Beach ... a=23_8&w=3
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by kg-student » Sun 24 Jun 2012, 22:23

Om du sparar ner bilden så försvinner inte bilden när annonsen tas bort. Blir en ganska tom beskrivning utan bild....
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Sun 24 Jun 2012, 23:58

bifogar bild från ovanstående länk...
Attachments
0867982693.jpg
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Mon 25 Jun 2012, 00:00

vad jag kan se baserat på de 2 karosserna som ploppat upp detta år så verkar det som att de har haft sidor från gjutningen, men de är bortkapade på min...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Thu 28 Jun 2012, 23:03

Monterade ÄNTLIGEN oljetemp och oljetrycksmätare, startade upp och kollade funktionen. Kvar att göra: snygga till montaget lite :)
Men nu har jag äntligen lite koll på prylarna.
Kvar att fixa: lambdasond+mätare
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by mats » Fri 29 Jun 2012, 08:33

Magoo wrote:Monterade ÄNTLIGEN oljetemp och oljetrycksmätare, startade upp och kollade funktionen. Kvar att göra: snygga till montaget lite :)
Men nu har jag äntligen lite koll på prylarna.
Kvar att fixa: lambdasond+mätare
Normalt så behöver man inte bredbandslambda,men är till stor hjälp vid bestyckning
av förgasare.
Man kommer ganska rätt i bestyckningen med hjälp av bredbandslambdan o loggning.
Å bästa stället att montera lambdasonden är i kollektorn lite lutande typ 10 i 12 eller 10 över.
Blir bra med att montera där man har hög gashastighet.
Kör med lös sladd å minilap för loggning.
Kan användas i olika bilar då jag inte har låst fast det till instrumenteringen till nån bil.

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by Magoo » Fri 29 Jun 2012, 09:37

var mer inne på att ha en sond permanent i kollektorn och en enkel mätare (smalband)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Blue Frog, magoos buggy #2

Post by mats » Fri 29 Jun 2012, 17:50

Magoo wrote:var mer inne på att ha en sond permanent i kollektorn och en enkel mätare (smalband)
Bredbandslamdan har blivit såpass billig så jag har lite svårt att förstå motivet med
smalbandslambda.
Dessutom så är den lite lättare att förstå loggresultaten.
Behöver ju bara lambdan under tiden man gör förgasarbestyckningen.
Blir ju bara rörigt med en mätare som kommer att visa att bränsleblandningen är
både mager o fet lite av o till.
Förgasare är ju bara lite av omodern kompromiss,men som man kan lära sej att förstå.

Post Reply