DAS BUG (Bjervners Bug)

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by R.Bjervner » Fri 13 Jul 2012, 16:25

Bra Dag för Amatörbyggare! :D
nyligen inhandlat en 1600 motor (egentligen bara skrot men topparna är fräscha) så efter att ha spenderat två dagar med att slipa ventilsäten åker dom snart iväg på nya ventilstyrningar och nya ventiler. med lite tur är allt klart till BRC II men vi får se.
Alltid kul med nya grejer! Ska försöka få in några bilder på hur motorbygget fortlöper!
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by mats » Fri 13 Jul 2012, 20:43

R.Bjervner wrote:Bra Dag för Amatörbyggare! :D
nyligen inhandlat en 1600 motor (egentligen bara skrot men topparna är fräscha) så efter att ha spenderat två dagar med att slipa ventilsäten åker dom snart iväg på nya ventilstyrningar och nya ventiler. med lite tur är allt klart till BRC II men vi får se.
Alltid kul med nya grejer! Ska försöka få in några bilder på hur motorbygget fortlöper!
Man brukar få fräsa ventilsäten efter byte av ventilstyrningar så det blir nog att ta
fram indianpinnen en gång till,eller om du är lite lat som jag å använder skruvdragaren.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by R.Bjervner » Wed 18 Jul 2012, 20:39

de behövde inte fräsas, det var fina vinklar som det var, men nya styrningar ska såklart sättas in, men det tar vi när det kommer!

och dessutom gillar jag indianpinnen, man känner ett starkt band med sina förfäder :wink:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by mats » Thu 19 Jul 2012, 08:45

Brukar alltid slå några hundradels millimeter när man byter stytningar,å då blir det inte tätt.
Så då brukar jag passa på att göra 3-vinklars ventiljobb samtidigt.(Å ibland 4).
Det ger dessutom lite extra effekt utan att fresta motorn direkt.
Mirafräsa säten o maskinslipa ventilerna,blir minimalt jobb med indianpinnen,högst
5 minuter/ventil så får man fram den fina tätningsytan.
Vet inte om det finns nån genväg som sparar tid.
I så fall tar jag gärna emot tips.

OT Har ett helt gäng toppar som ska göras iordning,en egentligen högst olönsam
verksamhet.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by R.Bjervner » Thu 19 Jul 2012, 22:03

Usch vad jobbigt allt ska vara!

men hursomhelst, ska sätena vara av aluminium?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by mats » Fri 20 Jul 2012, 09:34

R.Bjervner wrote:Usch vad jobbigt allt ska vara!

men hursomhelst, ska sätena vara av aluminium?
Standardtoppar har stålsäten å senare toppar med 9 mm ventilskaft har stenhårda säten.
Eftermarknadstoppar av bra kvalitet kan ha aluminiumsiliconbronssäten.
(Längsta ordet idag)

Trevligast att jobba med är de med långa ordet.

Så svaret på frågan blir alltså NEJ.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by R.Bjervner » Fri 20 Jul 2012, 20:41

Check, Tack!
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by mats » Sat 21 Jul 2012, 18:52

Jag har min egen lilla procedur när jag servar toppar.
Rengöring,ett riktigt skitjobb.
Demontera o märka upp allt.
Täcka alla ytor med alutape som inte ska blästras.
Finblästra topparna,inte sand utan glaspulver eller ännu bättre är nötskal.
Borra ur ventilstyrningarna om de är slitna,å det brukar de vara.
Putsa ur kanalerna lite försiktigt,ger väl ca 5 välbehövliga kusar.
"Flycutting=komphöjning brukar behövas för att harmonera med med modern 98 oktan,
ger väl även det nån kuse extra.
Justera förbränningsrummen för bättre flöde,allt för att få lite mer puff i motorn.
Montera nya ventilstyrningar,å ibland måste man brotcha med 8H7 för passning.
Nu är det nästan klart,men vill få nån Hk till så nu blir det 3-vinklars ventiljobb.
Å sen ett varv med indianpinnen.
Antingen monterar man sen moddade originalvippor eller 1.25-1.50 växlade.
Nu kan man ta en pilsner innan man fixar till vipparmsgeometrin.

Toppar/förgasare/avgas får nog nästan anses som motorns hjärta....

Lycka till!!!!!

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by R.Bjervner » Fri 03 Aug 2012, 08:54

...det lär gå åt mer än en pilsner till det där!
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by mats » Fri 03 Aug 2012, 21:12

R.Bjervner wrote:...det lär gå åt mer än en pilsner till det där!
Har nyligen gjort i ordning 3par toppar utan att ha spillt en enda droppe malt.
Sen så kan man ju fundera på om det är nån lönsamhet när man byter till manly-ventiler/
dubbla ventilfjädrar/knaster/brickor.
Sen så ska det till modifierade vipparmsställ.

Liten förklaring......Får inte inmundiga öl eller vin pga magoperation,däremot går
det bra med ett par konjak eller singel.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by mats » Sun 05 Aug 2012, 09:40

Glömde en sak,när man ändå har allt nedplockat.
Schimsa in ventilfjädrarna.
Å nu har man toppar som man ska vårda ömt.
Det kan vara skäl att lossa vipparmsbryggorna när man ställer undan för vintern.
En helt öppen ventil under t.ex ett halvår är inte hälsosamt för ventilfjädern.

En noggrant rennoverad/uppdaterad originaltopp är i många fall bättre än nya.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by R.Bjervner » Tue 21 May 2013, 15:13

Det ett tag sen jag skrev något här nu, men nu är jag tillbaka!
jag kan nog inte påpeka att det hänt så mycket sen sist. Mer än att jag beiktat åbäket. gled igenom utan en anmärknig och ett bud på bilen. Bra dag!
men efter solsken kommer regn. (såklart) regn iform av en blåst generatorpackning. men det ger ju skäl till att uppdatera maskinen. Så jag har nya 1600 cylindrar och kolvar på väg. en ny koppling, och så väntar jag på en offert en firma som ska ta sig an mina toppar (behov av en liten uppfrächning). så förhoppningsvis kan man spika ihop allt inom en vecka eller två. :mrgreen:

Optemismen flödar!
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by Magoo » Tue 21 May 2013, 15:18

kolla annars vad Hans Landelius i s-tälje ska ha för att grejja med dina toppar...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by R.Bjervner » Tue 21 May 2013, 15:43

Är det ett namn jag borde känna till?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: DAS BUG (Bjervners Bug)

Post by Magoo » Tue 21 May 2013, 17:18

Hans har jobbat på vw-motorer o växellådor sedan hedenhös...
Har för mig att hans företag heter Peace Performance: 070-7596245
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply