by Magoo » Mon 12 Sep 2016, 10:53
sådärja, efter 7 resor och 8 svåra stunder har nu den röde klarat lotteriet SBP.
Körde in där den 1:a auguste då det var dagen då bilen ansågs vara belagd med körförbud pga utebliven besiktning...
Allt gick ju hur bra som helst med ett litet undantag, HÖGER bakbroms.
0.9/1.0 i fram och 1.2/0.6 i bak. ingen handbroms höger bak.
Hem och riva ner allt efter att ha inhandlat en slagmejsel och OJ.... beställa grejor AB kom igång.
Ringde Up North som skickade ner lite prylar (även sånt som inte behövdes...)
Så... beställde hem följande:
trummor
Bromsband
Hjulcylindrar
slangar
handbromswirar
Lat som man är byttes ju bara bromsbanden och trummorna (totalslut på de gamle)
Bromsarna justerades enl konstens alla regler och en vecka senare var det dags för ny kontroll...
1.0/0.9 i fram (som jag inte rört)
1.3/0.8 i bak!!!
Handbroms hade jag däremot....
Nåja, hem och fippla...
upptäcker då att hjulcylindern höger bak kärvar... Nåja... jag hade ju 2 st liggandes....
Byter dessa, justerar, provkör och bromsar... då sätter sig bromsen höger bak.... JÄVLAR vad den sitter...
Drar hem liket (som nu var väldigt billigt) och river ner allt igen...
tanken är då att slangarna är gamla... Väck med dessa och konstaterar att de nya och de gamla inte ser likadana ut... står OPEL på de gamla!
Nåväl, fram med lite rör och nipplar, men upptäcker att jag saknar EN nippel... vill inte återanvända de gamla då de var ganska runddragna...
Dagen efter åker jag till biltema och inhandlar 2 nya rör med nipplar (och en bunke nipplar för framtida behov)
Monterar dit allt, justerar broms, justerar handbroms och livet leker...
Kör åter till sbp (nu har ca 4 veckor passerat sen bes1).
1.1/1.0 i fram
1.3/1.2 i bak
Handbroms otillräcklig (0.4 på deras mätare)
Nu SATAN ställer jag bilfan! billig är den!
Men... igår fick jag ett ryck... nu vill jag veta vad problemet är och måste jag byta wirar så måste jag...
Återigen lossa på handbromswirarna, riva av trummorna och ser då nåt mycket märkligt... handbromswiren har "krupit in" ca 2 cm in i trumman rätt genom clipset som håller emot.
Tar då helt sonika loss skiten, letar bland alla delar som skräpar och jag har nog allt UTOM ett sådant clips (kostar ju 30:-) men dagen efter är det ju körförbud! (fick köra till den 13:e sept, nybes efter 1:a okt)
vad göra? *sneglar på svetsen*
Jahopp, svetsar helt sonika ihop de bitar jag hittar och även en bricka som extra förstärkning. Sätter ihop skiten för 88:e gången och justerar först in bromsarna, sen handbromsen.
På bes fick jag:
fram: 1.0/0.9
Bak: 1,3/1,3
Handbromsen då? samma besgubbe som sist och han slet till rejält varvid bilen hoppar ca 30 cm bakåt av rullarna. Han såg lite chockad ut och sa att allt var ok.
YES... 1½ månads jävlande med dessa bakbromsar och nu... nu får jag köra ända till den 31:a aug 2018!

1 buggy är en för lite

(har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.