Jacobs långdoja (såld)

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
Jacob
Posts: 30
Joined: Sun 17 Jun 2012, 20:28
Location: Marieholm, Skåne

Jacobs långdoja (såld)

Post by Jacob » Sun 17 Jun 2012, 23:30

Det är ju kul med en projekttråd, så jag kopierar infon från min presentationstråd hit (och redigerar den lite), och så får vi se vart det leder...

Här är åket som jag ådrog mej nyligen, liksom "av misstag":

Image
(Det är släpets ramper som lutar mot stolarna.)

Image

Image

Årsmodellen på plattan är 1960, men jag vet inte när den byggdes om. Jag vet inte heller fabrikat på karossen, men jag tycker den är rätt snygg för att vara en lång en.
Senaste godkända besiktning var i maj 1994 och den har varit avställd sedan september samma år.
När jag köpte den så hade den ingen motor, men jag fick med en som "ska fungera". Nedersta bilden är från i förrgår när jag precis hade satt i motorn. Vid nästa garagebesök så blir det startförsök.

Planen är i först hand att få den att funka, sen blir det väl lite uppsnofsning vartefter. Jag tänker hålla den old-school. Funderar på att byta baklysen och blinkers till bubblagrejer. Det samma med ratten. Jag har grejer från en -64 liggande.

Fortsättning följer...
Last edited by Jacob on Thu 21 Feb 2013, 17:09, edited 2 times in total.
buggylös

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Jacobs långdoja

Post by Magoo » Mon 18 Jun 2012, 08:35

Välkommen Jacob!
Karossen du har är en Dösjebroare (lång modell), dvs tillverkad i Skåne.
enligt www.svar.ra.se så ser det ut som den typades in som buggy 1980821 (TDAT)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Jacob
Posts: 30
Joined: Sun 17 Jun 2012, 20:28
Location: Marieholm, Skåne

Re: Jacobs långdoja

Post by Jacob » Mon 18 Jun 2012, 15:14

Jubel! Idag fick jag i gång motorn!
... eller ...
Värsta Niagarafallen ur packboxen. Stora svarta pölen på golvet.
IMG_4688.jpg
Blä!
Så just nu är den inge rolig... :-(

Övrigt:
Endast elen till motorn fungerar. Allt annat är stendött. Men jag vet inte om allt småpill verkligen har konverterats till 6V eller inte - d.v.s. förutom batteri, generator och laddrelä (som sitter på fläktkåpan). Startmotorn är 6V.

Fortsättning följer...
/J
buggylös

User avatar
Jacob
Posts: 30
Joined: Sun 17 Jun 2012, 20:28
Location: Marieholm, Skåne

Re: Jacobs långdoja

Post by Jacob » Mon 18 Jun 2012, 15:19

Glömde:
Förgasaren är ordentligt inkontinent också. Kissar kraftigt på sej ur spjällaxeln.
Skruttmotor!
/J
buggylös

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Jacobs långdoja

Post by Magoo » Mon 18 Jun 2012, 18:56

fast... den har ju en fin remskiva :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Jacobs långdoja

Post by mats » Tue 19 Jun 2012, 09:57

Jacob wrote:Jubel! Idag fick jag i gång motorn!
... eller ...
Värsta Niagarafallen ur packboxen. Stora svarta pölen på golvet.
IMG_4688.jpg
Så just nu är den inge rolig... :-(

Övrigt:
Endast elen till motorn fungerar. Allt annat är stendött. Men jag vet inte om allt småpill verkligen har konverterats till 6V eller inte - d.v.s. förutom batteri, generator och laddrelä (som sitter på fläktkåpan). Startmotorn är 6V.

Fortsättning följer...
/J

Nu har ju inte vw-snurran nån packbox i bakändan,framför remskivan.
Ser ut som att oljan kommer från vevhusventillationen.
Kanske överfylld med olja???
Brukar behövas både omvårdnad o kärlek på motorer som "stått" i många år.
Kolla över vevaxelns axialspel,förgasarrengöring,tändningsinställning,ventilspel,
luftfilter mm.
Å lite färsk olja skadar säkert inte.

Nästan lite +++ med 6v startmotor,har kört med det i många år.
Blir lite bättre snurr med högkomprimerade motorer.

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: Jacobs långdoja

Post by karlsson » Tue 19 Jun 2012, 15:32

garanterat måste ventilkåps packningarna bytas om motorn stått orörd, torkar ihop
-buggy är även en bil-

User avatar
Jacob
Posts: 30
Joined: Sun 17 Jun 2012, 20:28
Location: Marieholm, Skåne

Re: Jacobs långdoja

Post by Jacob » Tue 19 Jun 2012, 17:22

mats wrote:Nu har ju inte vw-snurran nån packbox i bakändan,framför remskivan.
Nej men i framändan, bakom svänghjulet. Oljan kom ur "dräneringen" under kopplingen. (Kanske inte syns så tydligt på bilden.)

Ja, ventilkåpspackningarna behöver bytas.

Justeringar kommer också. Liksom byte av det mesta i tändsystemet. Jag bara ställde in tändningen på ett ungefär för att se om den över huvud taget startade.

Förgasare måste jag nog hitta en annan, skulle jag tippa.
/J

PS. Jag har 6V startmotor på splittbussen också. Bra snurr på den :-)
buggylös

User avatar
Jacob
Posts: 30
Joined: Sun 17 Jun 2012, 20:28
Location: Marieholm, Skåne

Re: Jacobs långdoja

Post by Jacob » Wed 20 Jun 2012, 06:46

Jag ska försöka få till att ta kompprov också och se så att det inte är kass kolvringar som skapar övertryck i vevhuset och trycker ut oljan.
/J
buggylös

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: Jacobs långdoja

Post by karlsson » Thu 21 Jun 2012, 05:50

bakom svänhjulet säger du, då är det ju stefa packningen bakom svänghjulet som e läcker, eller heter kanske packbox i swe?
-buggy är även en bil-

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Jacobs långdoja

Post by Magoo » Thu 21 Jun 2012, 10:05

karlsson wrote:bakom svänhjulet säger du, då är det ju stefa packningen bakom svänghjulet som e läcker, eller heter kanske packbox i swe?
packbox på svenska :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Jacob
Posts: 30
Joined: Sun 17 Jun 2012, 20:28
Location: Marieholm, Skåne

Re: Jacobs långdoja

Post by Jacob » Thu 21 Jun 2012, 17:20

Precis, känner mej rätt säker på att det är så.
Men sen är frågan om det är p.g.a. av en dålig packbox eller p.g.a. övertryck i vevhuset (eller båda delarna).
/J
buggylös

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Jacobs långdoja

Post by Magoo » Thu 21 Jun 2012, 18:53

om inte annat brukar väl övertryck pysa ut via vevhusventen vid oljepåfyllningen?
hade en maskin med sopslut kolvringar och då pös det ut den vägen...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Jacob
Posts: 30
Joined: Sun 17 Jun 2012, 20:28
Location: Marieholm, Skåne

Re: Jacobs långdoja

Post by Jacob » Thu 21 Jun 2012, 21:06

OK. Ja jag tyckte väl egentligen att det borde vara så.
Men lika bra att försöka få till ett kompprov ändå.
Förutom att beställa ny packbox.
/J
buggylös

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Jacobs långdoja

Post by mats » Fri 22 Jun 2012, 09:05

Å hur stort är vevaxelns axialspel????
Verkar ibland som att packboxarna blir förstörda av för stort spel.

Post Reply