Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Björntråden

InläggPostat: tis 01 nov 2016, 05:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Gummiremsor i mellan förhindrar det. Samt motverkar ev "skrammel". Kan tom klä in plattjärnen eller alu-banden med cykelslang.

Offline Profil
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 13:22
AnvändarvisningsbildInlägg: 582Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Tack för tips. Själva plåten är klar. Använde mig av ett skal till en gammal dator, tur att man aldrig slänger något. Har kollat på dessa gängade hål i framvagnen. De blir ju perfekta att använda. Originaltanken låg lös, så det här lär bli bättre på alla sätt. Gummiremsor klipper jag av de gamla drivaxeldamaskerna. Återvinningsfaktorn är hög när jag mekar, hehe.

Offline Profil
InläggPostat: tis 01 nov 2016, 14:06
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
En tank av plast lär ju inte gnissla.
Vad man möjligen kan oroa sig för är att det kan bli en galvanisk ström mellan metaller med olika potential, järn och aluminium i mitt fall, då kunde ju en gummiremsa emellan tjäna som isolator.

En annan sak...
Hur många bilbesiktningsbolag finns det egentligen?
Det ligger nu tre inbjudningar för buggyn på köksbordet, alla vill tydligen besiktiga denna lilla bil.

InläggPostat: tis 01 nov 2016, 18:43
AnvändarvisningsbildInlägg: 582Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Björn J. skrev:
Vad man möjligen kan oroa sig för är att det kan bli en galvanisk ström mellan metaller med olika potential, järn och aluminium i mitt fall, då kunde ju en gummiremsa emellan tjäna som isolator.

En annan sak...
Det ligger nu tre inbjudningar för buggyn på köksbordet, alla vill tydligen besiktiga denna lilla bil.

Jag har alltid kört med den "gamla hederliga". De är jättebra här i stan. Men inbillar mig att stationer typ Dekra, kanske är lite mindre petiga. Men det är kanske bara inbillning.

Offline Profil
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 08:19
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Björn J. skrev:

En annan sak...

Vet faktiskt inte riktigt, men 5-6 st vet jag om. Jag har dock en station jag "gillar" med personal jag känner där jag besiktigat i många år...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 07:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 331Ort: SträngnäsBlev medlem: fre 04 jun 2010, 10:24
Tintinikongo skrev:
Jag har alltid kört med den "gamla hederliga". De är jättebra här i stan..

Håller med helt och hållet!! Jag är stammis på den stationen sedan 20 år tillbaka, med 4 bilar, 1 MC, och en släpvagn så blir det relativt ofta man är där och hälsar på :D

MIN PROJEKTTRÅD
Offline Profil
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 12:47
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Mest orolig för ojämn bromsverkan fram, trots nya ok och skivor bilateralt.
När man bromsat kraftigt några gånger är det bättre, ja även HBC och rören samt slangarna är bytta, och jag har luftat av systemet x flera...
Sedan funkar torkarna bara på den höga hastigheten, kontaktproblem antagligen.

InläggPostat: tor 03 nov 2016, 20:14
Den dag min Buggy fungerar, och går igenom besiktningen, det blir en stor dag för mig. Får nog fira med en stor Pucko i så fall.

8)

Offline Profil
InläggPostat: sön 06 nov 2016, 08:30
Tintinikongo skrev:
Den dag min Buggy fungerar, och går igenom besiktningen, det blir en stor dag för mig. Får nog fira med en stor Pucko i så fall.

8)

Ja inte bara fira med stor pucko... :shock: En eloge Stå och jobba i en carport och, om, när ,du får till det,Värt respekt från min sida ialla fall...Ok ok om vi får i hopp bilarna till sommaren då måste vi ju ha en sommar träff.En liten mini träff.verkar ju finnas lite buggys runt här...Ok ok Det finns ett trevligt grustag. här i kungsör det går att bus köra.. finns säker fler oxså! man kan snacka med ägarna.. :?:

Offline Profil
InläggPostat: sön 06 nov 2016, 17:55
G Man skrev:
Tintinikongo skrev:

8)

Ja inte bara fira med stor pucko... :shock: En eloge Stå och jobba i en carport och, om, när ,du får till det,Värt respekt från min sida ialla fall...Ok ok om vi får i hopp bilarna till sommaren då måste vi ju ha en sommar träff.En liten mini träff.verkar ju finnas lite buggys runt här...Ok ok Det finns ett trevligt grustag. här i kungsör det går att bus köra.. finns säker fler oxså! man kan snacka med ägarna.. :?:

Javisst vore det kul med en liten miniträff. Som längst har jag väl åkt två mil enkel resa med Buggyn. Just nu är mekarlusten inte på topp, men bara några dagar sedan jag var nere och duttade lite färg på ställen jag missat. Men tankarna på olika lösningar på Buggyn upptar nog några timmar om dagen, särskilt innan man somnar. Då kan det ploppa upp en ide' som man vill prova. Just nu är jag mest inne på bästa sättet att fästa båt-tanken på. Blir en mix av egna ide'er samt tips från Forumet. Sedan måste jag lösa "nerhänget" som blev när jag sågade av huven. Har funderat på att fästa en mässingslist, modell golv, under den fasta delen. Men vill helst undvika för många skruvhål. Kanske funkar med sånt där "No nails-lim". Plus att jag har en tanke om att fästa något ovanpå tanken som stöttar huven. Kanske någon form av cellplast-block.

Offline Profil
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 08:10
jag har hood pinns. du vet såna klasiska huv lås pinns. för dom har ju justermutter för annligning höjd, Billigt effektivt...

Offline Profil
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 18:27
G Man skrev:
jag har hood pinns. du vet såna klasiska huv lås pinns. för dom har ju justermutter för annligning höjd, Billigt effektivt...

jag köpte också sådana till framhuven, tänkte fästa dessa med dubbelmutter, eller gängad hylsa på de gängade stängrena jag redan har, men upptäckte att dessa låspinna inte hade metrisk gänga... så jag övergav det och gjorde på annat sätt.

InläggPostat: ons 16 nov 2016, 23:12
Rikade bakfälgen igen i söndags, denna gången blev det bättre, nästan jättebra.
Fick även monterat ett av genomslagsdämparna som jag köpte. Den gamla hade ju trillat bort. Kanske den ligger någonstans efter E4:an eller Rv40...

Besikning på fredag, det skall bli skitväder... Vindrutetorkarna funkar bara på höga hastigheten.
Alla lampor är kollade, varningstriangeln framplockad, blandningsskruven inskruvad men motorn går fint på omkring 800varv/minut på tomgång, tack vara den brytarlösa tändningen. Jag har ingen etanol eller K-sprit i tanken i år.

InläggPostat: fre 18 nov 2016, 08:07
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
det lär gå bra, men lycka till ändå :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 18 nov 2016, 16:43
Ja tack för det!

Så förgyllde jag en regnig fredag för en kvinnlig besiktningstjänsteman.
Hon hade aldrig besiktigat en buggy tidigare. Killarna på stationen hade skickat henna att ta min bil, med ett hånleende, de trodde alla att det var en vanlig bubbla, dom hade "missat" ordet "förkortad" i reg.beviset.... Jag vet inte om jag trodde på det.

Blinkers fran var litet för gula, LED, men det gick bra ändå.
Litet glapp i vä. spindelled och styrled, men inom toleranserna.
Torrsprickorna i bakdäcken är däremot inte bra, man kan se corden, men det blev ingen anmärkning.
Halvljusbilden glömde dom att kolla....

Besiktningstjejen körde sedan minst tre varv i regnet runt stationen, och undrde sedan om jag kände till några buggysar som är till salu... det finns väl nån på Blocket just nu.

Av killarna på stationen var två VW ägare, den ene hade en 1300 -67, och den andre än buggy -"rörhög" som han ännu inte fått igån motorn på. Dessa plockade fram specialverktyget för att bända i framvagnen med. Inte så ofta numera det verktyget används....

Alltså blanka papper i år igen.

Nu en varm dusch!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 46 av 49
721 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori