Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Björntråden

InläggPostat: fre 18 nov 2016, 21:01
AnvändarvisningsbildInlägg: 582Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Björn J. skrev:
Ja tack för det!

Så förgyllde jag en regnig fredag för en kvinnlig besiktningstjänsteman.
Hon hade aldrig besiktigat en buggy tidigare. Killarna på stationen hade skickat henna att ta min bil, med ett hånleende, de trodde alla att det var en vanlig bubbla, dom hade "missat" ordet "förkortad" i reg.beviset.... Jag vet inte om jag trodde på det.

Blinkers fran var litet för gula, LED, men det gick bra ändå.
Litet glapp i vä. spindelled och styrled, men inom toleranserna.
Torrsprickorna i bakdäcken är däremot inte bra, man kan se corden, men det blev ingen anmärkning.
Halvljusbilden glömde dom att kolla....

Besiktningstjejen körde sedan minst tre varv i regnet runt stationen, och undrde sedan om jag kände till några buggysar som är till salu... det finns väl nån på Blocket just nu.

Av killarna på stationen var två VW ägare, den ene hade en 1300 -67, och den andre än buggy -"rörhög" som han ännu inte fått igån motorn på. Dessa plockade fram specialverktyget för att bända i framvagnen med. Inte så ofta numera det verktyget används....

Alltså blanka papper i år igen.

Nu en varm dusch!

:D Grattis.

Offline Profil
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 15:03
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
tack så mycket.

Nu nästa problem, en strulande elektrisk fjärrstyrd garageport, från Craford doors...
Nån som har erfarenhet av sådana??

InläggPostat: lör 19 nov 2016, 20:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 582Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Björn J. skrev:
tack så mycket.

Nu nästa problem, en strulande elektrisk fjärrstyrd garageport, från Craford doors...

Det är nog överkurs för mig är jag rädd. :D Min garageport består av en presenning från Jula. Hittills aldrig krånglat. :lol:

Offline Profil
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 21:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Tintinikongo skrev:
Björn J. skrev:
tack så mycket.

Det är nog överkurs för mig är jag rädd. :D Min garageport består av en presenning från Jula. Hittills aldrig krånglat. :lol:

Sådana garageportar från Jula har jag flera stycken av, men de ger dåligt stödskydd.

InläggPostat: sön 07 maj 2017, 18:59
Spontanlagning.

Jag har inte kört bugyn sedan den besiktigades i november. Då gick motorn dåligt, misstände på trean och fyrans cylindrar.
Dessutom fungerade vindrutetorkarna bara på den höga hastigheten.

Skulle starta buggyn häromdagen för att ta ut den ur garaget så jag kunde plocka fram någa cyklar, men batteriet var nästan dött, hade glömt att underhållsladda det under vintern.

Men nu för en stund sedan startade jag upp buggyn, med nyladdqt batteri, måste ta den till jobbet i morgon då sonen skall ha vardagsbilen.
Tänkte att jag får köra försiktigt med misständande motor, och bara en hastighet på torkarna... har bara några km till jobbet.
Men vad 17, nu misständer den inte längre, jag har inte gjort någonting, och då det började regna under provturen upptäckte jag att torkarna funkar på båda hastigheterna...

Är det nån mer som tror på Buggyguden?

..

InläggPostat: sön 07 maj 2017, 19:32
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Vissa skall vila sig i form. Så är det bara!

Offline Profil
InläggPostat: sön 07 maj 2017, 21:18
Björn J. skrev:
Spontanlagning.

Jag har inte kört bugyn sedan den besiktigades i november. Då gick motorn dåligt, misstände på trean och fyrans cylindrar.
Dessutom fungerade vindrutetorkarna bara på den höga hastigheten.

Skulle starta buggyn häromdagen för att ta ut den ur garaget så jag kunde plocka fram någa cyklar, men batteriet var nästan dött, hade glömt att underhållsladda det under vintern.

Men nu för en stund sedan startade jag upp buggyn, med nyladdqt batteri, måste ta den till jobbet i morgon då sonen skall ha vardagsbilen.
Tänkte att jag får köra försiktigt med misständande motor, och bara en hastighet på torkarna... har bara några km till jobbet.
Men vad 17, nu misständer den inte längre, jag har inte gjort någonting, och då det började regna under provturen upptäckte jag att torkarna funkar på båda hastigheterna...

Är det nån mer som tror på Buggyguden?

..

Även en ateist som jag, har faktiskt börjat fundera på det. Och i så fall tror jag att "hen" har något otalt med mig. I förrgår fixade jag helljuset, tändningslåset och torkarna. Senast imorse, så hade jag fungerande park. , hel och halvljus. Men på eftermiddagen hade jag bara två som fungerade. :cry: Oklart om det är helljuset som lagt av igen, eller om det är halvljuset denna gång. Någon måste jag ha retat.

Offline Profil
InläggPostat: mån 08 maj 2017, 09:59
Nästan framme vid korsningen där jag skulle svänga av började det smälla i höger avgasrör igen när jag drar på, vid lugn körning utan några accelerationer går det bra.
..

InläggPostat: ons 31 maj 2017, 10:04
Det enda jag gjort inför denna säsongen är att ha laddat batteriet och kollat oljan.
Jag hade ju en väldigt besvärande misständning, denna uppkom i vintras då jag i regnväder åkte till besiktningen med buggyn.
Kör inte buggy i ösregn, eller som det egentligen var den gången, snöglopp, det är inte bra!

Nu har jag nog kört omkring 15 mil, och misständningen är som bortblåst.
Jag gissar att jag har haft fukt någonstans eller glapp i några tändkablar.
Jag har ju ett sådant där ballt genomskinligt fördelarlock och iallafall enligt Magoo så är väl kvalitén inte så där överväldigande på dessa, kanske fukt då i fördelarlocket.

Tändningslåset har varit halvtrasigt sedan förra våren, har en tillfällig startknapp, köpte ny kontaktdel till detta men har inte bytt den ännu. Likaså köpte jag en ny oljepåfyllning av aluminium, men den ligger också kvar i sin originalkartong.
Jag har bättre begagnade något större strålkastare liggandes sedan förr-förra vintern, omonterade, men jag har iallafall köpt nya H4-lampor, Philips, egentligen ett felköp till vardagsbilen, men den har ju H7...

Ja också den där snygga karossen, den funkar rätt bra som "trädgårdsmöbel" men man måste flytta på den varje gång gräset skall klippas.

InläggPostat: ons 31 maj 2017, 17:49
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
SNÖGLOPP???? :shock: Är det Göteborgshumor? Vad är det?

Offline Profil
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 21:15
Det är antingen regnblandad snö, eller snöblandat regn, kombinerat med en del vind vanligtvis från sydväst, men även kall nordlig vind kan förekomma vid denna högst ogynnsamma årstid.
Nederbörden i fråga lägger sig på marken med täcker dåligt, det blir bara snöslask av alltihop.
Om det något senare fryser till blir det hårda isvallar som bara är allmänt besvärliga.
Nä skitväder, det blir bara blött och kallt, inte alls roligt att köra öppen bil med låg vikt och breda däck med tvivelaktigt mönsterdjup under dessa usla meteorologiska förhållanden.

InläggPostat: tor 01 jun 2017, 05:59
Ja ha, blask säger vi. Påminner om snömodd eller slush puppi. Varken vatten eller snö men både ock.

Offline Profil
InläggPostat: tor 01 jun 2017, 06:48
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
kg-student skrev:
Ja ha, blask säger vi. Påminner om snömodd eller slush puppi. Varken vatten eller snö men både ock.

nä, snöglopp är nåt helt annat än blask...
Snöglopp är det där sattyget som är mer snö än regn, men ändå inte snö. Snöglopp förekommer endast i samband med kraftiga kalla vindar. När det lägger sig på de ytor som utsätts så blir det en geggig blaskig sörja (slask/blask). snöglopp befinner sig i luften, inte på marken...då är det slask.

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 20:57
Magoo skrev:
kg-student skrev:

nä, snöglopp är nåt helt annat än blask...
Snöglopp är det där sattyget som är mer snö än regn, men ändå inte snö. Snöglopp förekommer endast i samband med kraftiga kalla vindar. När det lägger sig på de ytor som utsätts så blir det en geggig blaskig sörja (slask/blask). snöglopp befinner sig i luften, inte på marken...då är det slask.

Jag kanske har fel om den nederbörden.
Man nu har jag kört ytterligare ett tiotal mil i solsken fast det var litet kallt.
Motorn går jättebra, har litet obalans i bakfälgen jag sabbade förra våren, men lyckades rikta i verkstadspressen nästan bra.

Nu funderar jag på varför höger bromsok fram nyper snabbare än det vänstra... Men samma bromsverkan på besiktningen.
Kan det ha något med, vad heter den, tryckstången från pedalen in i hbc? Den går ju att justera.

Var på Byggmax i veckan som gick, med buggyn, lastade några fem meters spontade klädselbrädor till huset uppepå buren. Hade hängt en gammal gul T-shirt som varning för utskjutande last bak.
På E20 hemåt ser jag blåljus i backspegeln, en polisbuss, VW såklart under utryckning, polisen på passagerer platsen ger tummen upp vid omkörningen och jag ser minst ett leende i baksätet.
Sedan kom det en civilbil med kojakljus, dom log ingte alls...

Men jag lyckade dessvärre skrämma en ridhäst i sken, ändå tog jag det försiktigt, det satt ingen ryttare, gick bredvid, tänkte stanna och be om ursäkt, men höstskötaren vinkade åt mig att fortsätta, att försvinna... En del kusar är ju väldigt nervösa och lättskrämda. Denna häst ställde sig på bakbenen liksom fullblodet i Ferarrins varumärke.
Men mina omkring 50 tyska hästar går i behaglig tölt, om än behärskad galopp ibland.Men jag behöver inte stå i stigbyglarna.

Apropå hästar, så köpte kompisen en Ford, en Mustang, rätt dåligt skick, gick knappt att köra. Jag har inte sett den ännu. Verkar att vara ett mångårigt projekt. Men det har gjorts totalrenoveringar av amerkanskt junk i det garaget förr. Senast var en 40-talare, även det en Ford.

Jag skulle nog behöva en komplett sats med bra hjul till buggyn, frächa däck och bra breda fälgar, någon som har något bra att sälja?

Jag har inte återuppgagit tråden "Våren är här, Buggys på Blocket" eller vad jag döpte den till, men ser att riktpriset nu i år liger runt 30.000kr, sedan vet man ju inte vad säljarna får i näven vid köpet, men en anvisning om att öven buggyprisena är på väg uppåt.
..

InläggPostat: sön 04 jun 2017, 20:51
Björn J. skrev:
Nu funderar jag på varför höger bromsok fram nyper snabbare än det vänstra... Men samma bromsverkan på besiktningen.
Kan det ha något med, vad heter den, tryckstången från pedalen in i hbc? Den går ju att justera...

Det kan omöjligt vara tryckstången om bromsarna fram tar olika eftersom de får oljetryck ur samma uttag på huvudcylinder. Kan vara luft i ledningen eller hur anlägget på hjulcylindern är. Jag hade också samma beteende tar ojämnt tills man trampar till, då tar/tog de lika.
Du kanske kan få in en luftbubbla i ledningen till den sidan som tar bättre.... :wink: så att den blir sämre och tar lika som den andra sidan.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 47 av 49
721 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori