Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Knutssons buggy

InläggPostat: lör 12 apr 2014, 21:53
Inlägg: 26Blev medlem: sön 26 maj 2013, 18:33
Ja jag har sett den jag med och hade jag haft de pengarna att slösa så hade jag nog köpt den. Tänk att ha haft två nästan lika buggys på gården!


Offline Profil
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 17:18
Inlägg: 26Blev medlem: sön 26 maj 2013, 18:33
God afton! Har kört lite buggy idag och upptäckte att frambromsarna ligger på när man kört en bit, googlade lite och verkar som att jag måste byta bromsslangarna. Jag som bara tänkte köra nu i sommar. Medans jag googlade runt hittade jag lite info om något som kallas "fuel standoff" är det något man behöver vara orolig för? Har ju som "alla" andra ett luftfilter monterat direkt på förgasaren.


Offline Profil
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 18:51
Inlägg: 1175Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Mina frambromsar låg också på, där var det "bara" oken som var helt ihopkärvade. Byta slangar är ju aldrig fel dock =)



_________________
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
Offline Profil
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 21:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Om slangarna är knickade kan de fungera som backventil, oljan rinner inte tillbaka och bromsklotsarna ligger på...
Men det kan ju bero på att cylindrarna i oken är kassa också.

Fuel standoff? Vad är det?



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 21:56
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Ha inte ett för lågt filter på så är det lugnt.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 22:29
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Du menar det där molnet av kondenserat bränsle som befinner sig ovanför förgasaren, att det där kan bli en baktändning..?
Jag har så himla tajt mellan förgasaren och karossen så det är bara ett "snusdose" högt luftfilter som får plats.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: sön 08 jun 2014, 22:32
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
En lösning är ju i så falla att borra ett hål stort som filtret och låta det sticka upp. Snyggt? Kanske, kanske inte.



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 06:28
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
mitt filter är ca 5-6 cm högt, funkar ok.
Björn, det är just det som avses med standoff...



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 11:20
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Ok, så jag missuppfattade likadant som med bowden tube, jag har nog ett likadant luftfilter som Magoo.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 21:31
Inlägg: 26Blev medlem: sön 26 maj 2013, 18:33
Exakt det jag menade magoo. Köpte ett filter från csp, det är högre än det som satt på innan, så kanske inte borde vara orolig. . Bromsarna blir det nog att totalrenovera, nya trummor, nya bromscylindrar, nya backar och nya slangar. När det trillat in lite pengar.


Offline Profil
InläggPostat: mån 09 jun 2014, 22:43
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Att kunna stanna är och har ALDRIG varit bortkastade pengar så det är klokt tänkt!



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tis 10 jun 2014, 06:20
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Bromsar är viktigare än effekt! Det fick jag lära mig "den hårda vägen" med en gammal taunus-72 1600 (68 hk) med en Malmgren-trimmad Granadaspis på 150hk... trumbromsar runtom var "inte bra". Klarade mig från incidenter, men det var nära ibland... skyller på att jag var 22 och dum!



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 10 jun 2014, 18:58
Inlägg: 26Blev medlem: sön 26 maj 2013, 18:33
Nä bromsar är dumt att chans med. Nu när det har börjat jäklas är det lika bra att ta och byta ut slitdelarna annars skjuter man bara problemen framför sig. Men hade som sagt helst kört denna sommaren och fixat det till vintern. Men nu får den vackert finna sig i att stå inne tills pengarna trillar in.


Offline Profil
InläggPostat: tis 10 jun 2014, 21:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Mina frambromsar tar litet ojämt, bilen drar snett, ibland, men när man "vänsterbromsat" i något hundratal meter tar dom jämt igen. Jag har en sprayburk med något miraklemedel som jag vann i Norrtälje, skall prova det, annars blir det byte här också. Jag har inte ens tittat efter hur klotsarna ser ut... :oops:



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tor 11 jun 2015, 20:08
Inlägg: 26Blev medlem: sön 26 maj 2013, 18:33
Då var man tillbaka igen. Nu har jag börjat riva i bromsarna, är nog inte slangarna trots allt. Är nog huvudcylindern som inte går tillbaka ordentligt. Om man testar att bromsa med fronten upplyft och trycker på skivan, när den inte går att rubba släpper man bromsen och då tar det en lite stund innan bromsen släpper. Nu är frågan bara vad man behöver köpa: huvudcylinder, finns några olika att välja på, så frågan är vilken man ska köpa, trummor och belägg är ju lika bra att köpa. Behöver man köpa bromscylinder? Slangar, vore kanske bra med stålomspunna. Något annat man bör köpa?


Bild
Gått varmt?

Bild
Dålig bild hur det ser ut innanför trumman.

Bild
Sitter och funderar på om man kan skaffa ett annat hjullager/nav och bygga på här, så man får ett annat bultmönster. Gott om snygga fälgar till 5x205 är det ont om.


Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 3 av 4
60 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron