Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Stenqvist´s buggy

InläggPostat: tis 12 nov 2013, 16:06
AnvändarvisningsbildInlägg: 15Ort: Gådeberg Strömsdal (Jönköpingslän)Blev medlem: tis 18 jun 2013, 10:25
Dags att starta upp en byggtråd tänkte jag.
Har inte hunnit göra så mycket som beräknat, men det är väl så det brukar bli tyvärr.

Bild
När jag hämtat den. Körbar men inte så mycket mer.

Bild

Chassit i relativt bra skick, lite ytrost förekom, men försvann igen.. Annars har jag bara hunnit demontera chassit och snyggat till med lite ny färg.
Börjat bli lite kallt så flyttat från partytält till kallt garage, iaf mindre chans att man blåser bort.

Har ingen aning om när bygget påbörjades av tidigare ägare, men körförbud på originalbil inträdde 1986..

Första delen av regbesiktningen (sfro) gjord hos en pratglad bildoktor, i stort sett bara svetssömmen på kortningen som kontrollerades.

InläggPostat: tis 12 nov 2013, 18:26
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
välkommen :)
om du går igenom SFRO så är vi nog många som skulle vara glada över hur processen går till :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 18:55
Inlägg: 24Ort: SkellefteåBlev medlem: lör 21 sep 2013, 02:24
Välkommen!

Ser ut som om du har en bra början där. Hoppas man får se mer av buggyn under månaderna som kommer :D

Offline Profil
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 19:33
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Instämmer i välkomstkören!
Vi hjälper dig att få ihop buggyn, var inte rädd att fråga!

InläggPostat: ons 13 nov 2013, 00:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 1243Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
-Välkommen, som sagt.
Intressantast i (din) tråden är kanske "reg-besiktningen" ?
Ser fram emot hur aktuell inreggning av en "nybyggd" Buggy tas emot och kostar ?
Finns många sådana här som dyker upp på Blocket o likn, dvs avstannade Buggy's som alldrig blev färdiga....

Jag har en själv ;-)

Och din ser ju OK ut, lycka till !-)

Offline Profil
InläggPostat: mån 18 nov 2013, 14:44
AnvändarvisningsbildInlägg: 15Ort: Gådeberg Strömsdal (Jönköpingslän)Blev medlem: tis 18 jun 2013, 10:25
Tackar :)

Vi får väl se när den andra SFRO besiktningen blir av, förhoppningsvis till våren..
4500:- kostar de båda besiktningarna ( bygg och slutbesiktning ).

Första besiktningen gick ju bra iaf, fick med mig lite tips på vad jag bör ändra på till nästa gång.
Bland annat så var styrradien lite fel pga et-måttet på fälgarna. Motorn som var en hel dl för stor fick jag dispens för iaf :)

Började montera lite nya delar i helgen, men stötte på lite problem, övre stötdämparfästen fram var lite för
långa för att få plats under karossen.. Något som är vanligt på buggykarosserna?

InläggPostat: mån 18 nov 2013, 20:08
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Stenqvist skrev:
Bland annat så var styrradien lite fel pga et-måttet på fälgarna. Motorn som var en hel dl för stor fick jag dispens för iaf :)

Började montera lite nya delar i helgen, men stötte på lite problem, övre stötdämparfästen fram var lite för
långa för att få plats under karossen.. Något som är vanligt på buggykarosserna?

På vilket sätt påverkades styrradien av ET:t? Tog hjulen i chassit?
Lite olika beroende på kaross om problem med stötdämpartornen tar i. Oftast är det inga större problem men vet att vissa karosser har det problemet. Problemet är nog störst när man vill "sänka" karossen. Hade du bottenlist(mellan kaross o chassi) när du provade? Eller har du en avsmalad framvagn?

Offline Profil
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 07:46
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
nu ser jag inte vad du har för framvagn, men det kan vara väldans tight mellan kaross och framvagnstornen.
är det i sidled de tar emot? kanske du kan flytta bak karossen nån cm för att få plats?
angående ET så har jag svårt att förstå hur den kan påverka styrradien?!?? å andra sidan är det bara att kasta på andra fälgar och byta sedan.

Offline Profil
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 08:12
Av någon konstig anledning så kallar dom även den tänkta linjen genom övre och undre hjulupphängning ner till däckets mittpunkt för styrradie..
http://www.bossebildoktorn.com/tth_styrradie.html

Det är framvagnstommen med de raka stötdämpartornen, ej avsmalnad.. Dom sticker upp på rätt ställe i karossen, men är ca 5 cm för långa, räknat utan bottenlist.

InläggPostat: tis 19 nov 2013, 09:28
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Ok. Kände jag faktiskt inte till. Borde ju bara vara att byta fälgar? Satt fälgarna för långt in eller ut?
Bilaga:
ET.jpg
ET.jpg [ 16 KiB | Visad 5457 gånger ]

Du har länkpinne-framvagn då va? Mellan "länkarmarna" sitter en "tjurapick" som pekar bakåt?
Det är iofs inte den som är länkpinnen utan hur hjulnavet fäster i länkarmarna(länkpinnar eller kulbultar), men den är lättast att se.(Vet inte om man kan byta länkarmar rakt av, i så fall kan det vara förvillande?)

Offline Profil
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 10:02
länkpinneframvagnen kan vara lite besvärlig att få in, har sett ett antal buggys som antingen helt sonika kapat upp hål för tornen (inte snyggt) eller gjutit små bulor ovanför (inte heller snyggt i mina ögon)

Alla mina bilar är kulbult så jag har inte samma problem rikigt då tornen viker utåt... tyvärr är det inte heller så enkelt att det bara är att byta då ramhuvudena är olika...

Tack för infon om styrradie, man lär sig nåt nytt var dag ;)

Offline Profil
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 11:36
Jo, länkpinne är det väl iaf.. Hjulen hamnar lite för långt ut, så det får väl bli några andra genom besiktningen..

Får nog bli en kortning av tornen då.. Som Magoo säger det skulle inte bli snyggt med uppkapat eller bulor, särskilt då det skulle bli i huven..
Men då kanske stötdämparna blir lite långa?

InläggPostat: tis 19 nov 2013, 12:29
finns alltid kortare dämpare att införskaffa... dock är det numera ett helvete att få tag i mått etc på dämpare. Har lagt ner timmar på att leta och jag tror mig hittat vad jag behöver...
Då jag är ekonomiskt lagd letar jag på en sida eller 2 för att hitta längder, sen kollar jag vilka bilar de sitter på och sen skenar jag till Biltema ;)

Monroe hade tidigare en bra katalog online, men den finns inte längre. Dock har jag hittat följande sida:
http://www.monroe.com.au/trade-corner/c ... lengthform

nu är den för australien, men med lite tur hittar du nåt där...

Offline Profil
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 14:44
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Magoo skrev:
finns alltid kortare dämpare att införskaffa... dock är det numera ett helvete att få tag i mått etc på dämpare. Har lagt ner timmar på att leta och jag tror mig hittat vad jag behöver...
Då jag är ekonomiskt lagd letar jag på en sida eller 2 för att hitta längder, sen kollar jag vilka bilar de sitter på och sen skenar jag till Biltema ;)

Monroe hade tidigare en bra katalog online, men den finns inte längre. Dock har jag hittat följande sida:

Kan du inte referera till feltemas artikelnamnet då?

InläggPostat: tis 19 nov 2013, 15:32
Björn J. skrev:
Magoo skrev:

Kan du inte referera till feltemas artikelnamnet då?

nä, det kan jag inte då detta är länkpinne (som har öglor uppe och nere) och jag har kulbult.
sen, jag använder inte orginallängd då jag droppat mina framvagnar. den röde har till Ascona B sittandes i fram, finns info i min sänkartråd.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 2
20 inlägg
Gå till sida 1, 2  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori