Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Primo's buggy skynda långsamt

InläggPostat: ons 27 nov 2013, 19:04
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
Tjenare
Tänkte lägga upp en projekttråd på min buggy då allt blir så mycket enklare att hålla reda på.
Är en hel del att göra på den och det kommer ta tid då jag har 3 barn på under 4år jobbar skift samt har andra intressen så det får ta den tid det tar
Planen är iaf att få den regbesiktad till sommaren

här är alltså buggyn, hade varit kul om nån vet vars ifrån karossen kommer osv
det är en -61 med kortad platta (25 cm kortare än brors bubbla). Om jag fattat allt rätt så sitter det en 1200 motor i den.

Annonsbilden
Bild

Hemkommen på väg in i friggebodan
Bild

Har inte hunnit göra så mycket. har lyft av karossen och insett att hela elsystemet måste göras om. motorn läcker olja från vevaxeltätningen samt en rejäl service på motorn/växellåda skulle inte skada.

Saknades huvudbromscylinder när jag fick hem den men beställde hem från ebay så den ligger bara och väntar på att monteras
Bild

Så sen ska bromsarna vara ok. nästa projekt blir att fixa iordning motorn så man kan starta den.
Ska även ringa sfro mannen nu i veckorna så man får snacka igenom allt med honom.


Senast redigerad av Primo ons 27 nov 2013, 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: ons 27 nov 2013, 21:08
ModeratorInlägg: 8213Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Välkommen!
ser ut att vara en deserter eller kopia av deserter.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 27 nov 2013, 22:39
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
Magoo skrev:
Välkommen!
ser ut att vara en deserter eller kopia av deserter.


Tackar :)
Det ser ut som att du har rätt ang modellen. Kul att få lite mer info om den


Offline Profil
InläggPostat: ons 27 nov 2013, 23:05
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Hejsan!
Välkommen hit!
Deserter är den läckraste karossen!
Ang motorn, så tvätta rent och läs motorkoden på motorblocket inunder "generatortornet", det skall vara en eller två bokstäver samt en rad siffror.
Kolla sedan på denna sidan:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=3402

Elsystem... Jag håller på att skriva en del om sådana till buggys, och andra mindre bilar. Även det finner du under denna webbplats HOWTO-avdelning.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 09:39
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
Björn J. skrev:
Hejsan!
Välkommen hit!
Deserter är den läckraste karossen!
Ang motorn, så tvätta rent och läs motorkoden på motorblocket inunder "generatortornet", det skall vara en eller två bokstäver samt en rad siffror.
Kolla sedan på denna sidan:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=3402

Elsystem... Jag håller på att skriva en del om sådana till buggys, och andra mindre bilar. Även det finner du under denna webbplats HOWTO-avdelning.


Tackar
Jo jag fastnade för karossen direkt när jag såg den på blocket, 20 min senare var allt klart med köp osv :D
Ang motorkoden så blir jag inte klok på vad det är.
här är en bild. står WC instansat under skylten och på den nitade skylten står bara en massa siffror
Bild

El-tråden som du skriver är superfin, jag har jag kollat igenom den innan och såg att du hade börja skriva om relä osv nu och det är sånt jag skulle vilja lära mig mer om så det passar ju klockrent


Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 09:46
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
Blir inte klok på elsystemet i denna buggy. måste ta av karossen igen och kolla vad som står på generatorn/dynamon för det sitter 12v lampor i bilen men 6v fördelarlock och antingen har det suttit ett väldigt litet 12v batteri eller 6v batteri. ska ju till och beställa delar så måste ta reda på detta asap

ni som vet lite mer kanske ser på bilden vad det är för generator
Bild

Den här bilen har ju aldrig varit i trafik som buggy och vet inte ens om den har varit färdigbyggd nån gång så kan inte lita på att någonting är rätt på den


Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 12:01
ModeratorInlägg: 8213Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
att det sitter en nitad plåt tyder på en utbytes...
wc vetetusan vad det är, hade det varit ett w så är det en 1700 med sprut?!?? men motorkoden ska inte stå där wc står...
Avsaknaden av märkning skulle lika gärna kunna peka på en 1200 vilket passar mer mot årsmodellen...
att den har ett lågt fördelarlock (6V) betyder inte att det är en 6v, min 1500 har ett sådant lock...
har den enkelportsinsug eller dubbelport?
vad är det för förgasare på den?



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 12:35
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
ok det var fördelarlocket jag vart lite kluven på. då är det nog 12v (yaay :P)
1200 ska det då vara orginal enligt papperna. det är en enkelportare
förgasare vet jag inte alls vad det är för nån men en dålig bild har jag givetvis :D
Bild

tog den med mobilen när karossen satt kvar bara för att se hur den såg ut invändigt då den stått utan luftfilter några år
sitter ingen gaswire heller så därför är spjället helt öppet


Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 12:56
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
På förgasarens vänstra sida, sett bakifrån, finns det en större slät yta (utsidan av flottörkammaren) där det kan stå ungefär; "Solex XX PICT-X" där X motsvaras av en siffra.
Nä, som sagts, om det vore ett 6 eller 12 volts system på tändsidan, hade du knappast fått någon gnista på stiften, där skall det väl vara mins 10.000 volt :roll:

Generatorn är iallafall en likströmsgenerator.

Kul att du gillar min "el-skola" men säger ungefär som du, jag skyndar låååångsamt.
Jag kollade också på din buggy när den låg på blocket, tror iallafall att det var den, men tyckte väl att det var litet långt att åka med trailer...

Din buggy är nog värd mer än en 1200, det finns några VW boxrar på Blocket just nu, samt nån 1600 som annaonseras ut på www.boxerville.se
Vad jag vill säga med det, är ett jag inte tycker att det känns som meningsfullt att renovera en 1200 motor, om du nu ens kommit på den tanken, då man gärna vill ha lite körglädje med en något piggare maskin som knuffar på där bak. En 1300 kan man ju få till att gå riktigt bra, och något piggare redan utan trim blir ju 1600-maskinerna, men det finns andra på forumet som har mer klarsynta tankar om det än vad jag har.
En Deserter skall ju kunna flytta på sig, inte sätter man väl in en 3,5 hästars Briggs & Stratton i en Lamborgini, även om liknelsen var dålig... :oops:


Senast redigerad av Björn J. tor 28 nov 2013, 13:05, redigerad totalt 1 gång.


_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 13:01
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
ska kolla förgasaren nästa gång jag är ut
jag var och hämtade buggyn i skellefte.


Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 13:07
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Gjorde ett tillägg i mitt förra inlägg, samtidigt som du skrev ditt senaste...



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 13:16
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
kunde inte hålla mig :D
Det står solex 28 pict-1 på gasarn

Jag har en 1600 motor liggandes som jag tänkte stoppa i efter regbesiktningen om det inte går att regga med den. ska kolla med sfro mannen när jag ringer han.
kan jag regga med 1600 så kastar jag 1200 i nåt hörn :D


Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 14:29
ModeratorInlägg: 8213Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
helt klart en 1200 :(
dock verkar det som sagt vara en utbytes, så den kan nog pinna på hyffsat.

Jag hade skickat i en 1600 FÖRE regbes...klart den behöver det!
Kör själv med en 1500 ombyggd till 1600 samt en 1915, och det räcker ganska långt.
vill du ha mer "bang" i maskinen så hör av dig till Leif Nyström... han kan nog skrapa ihopa nåt till dig (han bor utanför Skellefteå)

Vad gäller motorbyte så se till att du har RÄTT svänghjul och tryckplatta... mest troligt har du en 6v startmotor (funkar bra på 12V), och till en 1600 med 200mm svänghjul lär du åka på att byta startmotor, startmotorbussning och slipa ur växellådan. Se även till att det sitter en ring på tryckplattan... annars får du byta den.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 14:40
Inlägg: 15Ort: LuleåBlev medlem: mån 25 nov 2013, 17:43
Har tillgång till en komplett bubbla som jag får ta motor och låda ifrån, en 1600 med ad block. Dubbelportare. Trodde inte att det skulle gå att besikta med 1600 då det skiljer för mycket % i både hk och vrid. Men det kanske inte spelar nån roll


Offline Profil
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 14:58
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Primo skrev:
kunde inte hålla mig :D
Det står solex 28 pict-1 på gasarn

Jag har en 1600 motor liggandes som jag tänkte stoppa i efter regbesiktningen om det inte går att regga med den. ska kolla med sfro mannen när jag ringer han.
kan jag regga med 1600 så kastar jag 1200 i nåt hörn :D

28 PICT är ju en liten söt förgasare, det är väl en sån som jag har på lilla gräsklippare.. :lol:

Det låter som ett väldigt bra förslag, alltså att lyfta in 1600-motorn.
Håller med Magoo, gör det innan besiktningen, enligt vad som skrivits här så känner inte besikningspersonalen till VW's motorkoder. Sedan måste man ju skruva bort remskyddet för att kunna komma åt koden.
Jag kör med en otrimmad 1600 i min buggy, sitter original 34PICT på den, samt matchande fördelare. Den accar rätt så bra, främst beroende på att det sitter en äldre växellåda i med lägre utväxling.
Toppfarten har jag inte testat fullt ut, är rädd om körkortet, och vägegenskaperna var klart "intressanta" i måttlig motvind vid 120km/h enligt GPS, vågade inte köra fortare. Kändes som om framvagnen ville lyfta från asfalten. Men i hastigheter under 100km/h känns bilen väldigt trygg, typ väghållning som ett "strykjärn". Nu är min buggy kortad omkring 40cm, din är ju något längre, och det inverkar nog bara positivt på vägegenskaperna.

Ang startmotor, så kan jag ju rekommendera en ny 12v från Bosch, kostar 1700kr + frakt hos VW-Up North, om nu antalet kuggar på svänghulet stämmer överens. Visst, 6v startmotorena funkar ju i ett 12voltsystem de också, men eftersom det är en hel del ström som passerar så blir de varma. Risken är att startmotorn lägger av om du kör den för länge. Men jag tror att många här kör med sexvoltare i 12v system.

Om du har tur, har du en växelströmsgenerator på din 1600-motor. Men gråt inte om du har en välfungerande likströmmare, i en buggy har man ju inga storförbrukare av el, så man klarar sig gott med en likströmsgenerator med normal funktion. Det är väl egentligen halvljuset som drar mest över tid (om du inte har en monsterstereo, effektmässigt jämförbar med Pink Floyds PA-system... 8) ). Men veteranfordon som ursprungligen hade likströmsgenerator är undantagna från halvljuslagen, det räcker med att ha positionsljuset (läs" parkeringsljus") tänt, och där kan man ju ersätta lamporna mot LED (=lysdiodslampor) som drar så litet ström att den knappt är mätbar.
Nu kan det ju vara bra att ha nån typ av ljus, halvljus, DRL eller så, då jag erfarenhetsmässigt i somras upptäckte att andra trafikanter inte såg mig, de mer "såg över" buggyn, jag fanns nog under deras synfält, kändes det som.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 3
32 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron