Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Ehrnholms beast! ;)

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 11:34
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Ehrnholm skrev:
Ringde å hörde mig för å ena var reserv motor å andra skulle gå men han visste inte storlekar eller så. Kanske ska dra en chansning .. kunde ev fixa hit dom

Be honom kolla bokstaven/bokstäverna innan motorrummet. Dessa finns instansade i blocket under generatorfoten, där det står "Zündfölge 1-4-3-2" jag vet att någon på Blocket angett motortyp som "zündfölge" och numret till 1432.
Jag tror visserligen du vet var det står, men nån annan som läser kanske inte vet, så jag lägger in en bild.

Bild

http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=3402
Här finns en lista på alla? (i alla fall många) olika boxermotorer.
I en buggy tycker jag att en 1500 eller 1600-motor gör sig bäst, möjligen kan de större från typ 2 eller typ 3 göra bra i från sig också, men inte besikningsvänligt, OM nu besiktningstjänstemannen/kvinnan kan motorkoderna.
Det cirkulerar ju nu en massa industrimotorer, sedan försvaret och civilförsvaret sålt sina elverk och släpmotorsprutor, flera av de äldre är 1200-motorer på i bästa fall 34 hk, undvik sådan i en buggy!
Själv har jag fastnat för 1600, dubbelportsmotorerna, de fanns i 1303 från 1973 till "the bitter end" och var från början på den smått otroliga effekten om 50 DIN hästkrafter. Dessa heter AD med likströmsgenerator, och AS med växelströmmare, om det inte är utbytt, det finns några andra mindre skillnader också, men inte av större vikt egentligen. Det finns en 1600 industrimotor, enkelport också, har aldrig haft en sådan själv, men den sägs vara trevlig.
Pannkaksmotorerna med insprutning från typ2 och typ 3 kan vara litet krångliga då just insprutningens elektronik kan ställa till det.

InläggPostat: mån 27 jul 2015, 17:49
AnvändarvisningsbildInlägg: 62Ort: SundsvallBlev medlem: mån 22 jun 2015, 00:42
Ja han hör ju inte av sig så ja tror ja skiter i de. Får söka vidare :) har en AD motor i nu, är väl en likvärdig man vill ha så klart

Offline Profil
InläggPostat: mån 27 jul 2015, 23:03
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Ok, AD-motorn skall du ju behålla, det finns ju satser med kolvar och cylindrar. Bara det att man helst skall byta alla lager också samtidigt. Men om du har tur så har lagerlägena klarat sig så du slipper arborrning, men det är i såfall en sällsynt tur...
Du kan ju chansa och bara byta kolvringar på den läckande eller helst alla kolvarna också, värre kan det kanske inte bli iallafall.
Det verkar idag som om den där motorn jag skrev om är såld, men det finns några till, i samma skick eller sämre än den du redan har...

InläggPostat: tis 28 jul 2015, 11:24
Björn J. skrev:
Ok, AD-motorn skall du ju behålla, det finns ju satser med kolvar och cylindrar. Bara det att man helst skall byta alla lager också samtidigt. Men om du har tur så har lagerlägena klarat sig så du slipper arborrning, men det är i såfall en sällsynt tur...
Du kan ju chansa och bara byta kolvringar på den läckande eller helst alla kolvarna också, värre kan det kanske inte bli iallafall.
Det verkar idag som om den där motorn jag skrev om är såld, men det finns några till, i samma skick eller sämre än den du redan har...

Ja man kan ju testa å byta ringarna nu, sen när hösten kommer så plockar man ner å går igenom

Offline Profil
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 13:12
Ehrnholm skrev:
Björn J. skrev:

Ja man kan ju testa å byta ringarna nu, sen när hösten kommer så plockar man ner å går igenom

Ja, men det är ju naturligtvis en chansning, man fixar bättre kompression, och då börjar vevlagrerna läcka så att oljetrycket sjunker när oljan blir varm... Nu är väl jag vardagspessimistisk, men visst, en tillfällig nödlagning så att det håller resten av säsongen och göra jobbet ordentligt i vinter är ju en strategi som många kan tänka sig.

InläggPostat: fre 31 jul 2015, 17:17
Bild

Vart lite knas det här ;)

Offline Profil
InläggPostat: sön 02 aug 2015, 23:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 1217Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Björn J. skrev:

Arborrning, byte av ventilstyrningar i topplock är det man "måste göra" för detta alltid är slut...Undantaget om man hittat ngn "utbytesmotor" ;-)
Visst kan man själv byta lager och ringar (kolvar är väl inte slitna, däremot cylindrar!) men det ger inte någon högre driftsäkerhet ifall man inte gjort det jag nämnde !-(

När ventilerna "studsr runt" i glappa styrningar går någon av, och en glapp vevaxel läcker oljetryck....

Offline Profil
InläggPostat: mån 03 aug 2015, 09:08
mettis skrev:
Björn J. skrev:

Arborrning, byte av ventilstyrningar i topplock är det man "måste göra" för detta alltid är slut...Undantaget om man hittat ngn "utbytesmotor" ;-)
Visst kan man själv byta lager och ringar (kolvar är väl inte slitna, däremot cylindrar!) men det ger inte någon högre driftsäkerhet ifall man inte gjort det jag nämnde !-(

När ventilerna "studsr runt" i glappa styrningar går någon av, och en glapp vevaxel läcker oljetryck....

Ja renovering med nya grejor blire ju :) nått jag bestämt mig för är nya cylindrar,kolvar,ventiler,trimmkam osv osv man får ta en rejäl genomgång. Sen så äre ju bra så man får lära sig nått ;)

Offline Profil
InläggPostat: tis 04 aug 2015, 22:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 43Ort: HordaBlev medlem: lör 06 sep 2014, 20:31
Ser väldigt bra ut än så länge!
Jag bytte också ut mina gamla baklyktor (3 på varje sida) till samma baklykta du har installerat. Jag märkte att på grund av lutningen på karossen så syntes baklyktans ljus rätt dåligt bakifrån, jag fick ta och montera om dem så att de inte längre lutade som de tidigare gjort. Nu sitter de nästan i en 90 graders vinkel. Bara något du kanske vill tänka på! Kan ju bli svårt nu när du borrat hål i karossen på det viset.

Jag fick också sätta motstånd på bakljuset för att det var alldeles för starkt. Man såg knappt skillnaden på broms och bak.

InläggPostat: ons 05 aug 2015, 11:30
Inlägg: 1173Ort: GotlandBlev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Jag besiktade för ett par veckor sen med såna bakljus och det var inga problem med vinkeln. De flesta sitter ju högre än vi gör dessutom så vinkeln blir bättre =)

Offline Profil
InläggPostat: ons 05 aug 2015, 19:51
Ja det hade ja fasiken inte tänkt på! :) bra att veta! Och hoppas på att man slipper ändra haha ;) ja vart bättre med dom där faktist, lite nyare å fräscht

Offline Profil
InläggPostat: ons 05 aug 2015, 22:29
Kort och enkelt:
För fordon tidigare än 1983 är det väldigt mycket undantag på belysning. Och eftersom den är Reggad och klar
(antar jag, inte läst hela).
Se bara till att det inte pekar lodrätt åt något håll, det reagerar man på.. Men det viktigaste, olika styrka på Position & Stopplykta.
5 respektive 21W är det vanligaste.

Tycker belysningen va frän! 8)

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 22:37
Som jag redan skrivit så tycker även jag att det var bra att du bytte ut "jungfrubrösten" mot LED.
Dom där små lyktorna ger ju inget ljusutbyte, duger möjligen som "mysbelysning" inne i raggarbilar med långhårig klädsel... :D
Jag har dubbla "hamburgerbaklyktor" med LED! Inköpta hos Jula (finns inte kvar i sortimentet längre) jag tyckte att dom passade på de relativt stora och flata bakstammarna jag har på nuvarande kaross. När jag byter karossen flyttar jag över dessa baklyktor.

InläggPostat: lör 08 aug 2015, 21:22
Jamen precis! Det lyser på väldigt bra nu, men tror jag måste dra om elen i vinter.. vi får la se. Ja biltemas vart kalas bra, men är det någon som har tips på lyktor fram??? Är ju skit svårt!

Offline Profil
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 21:27
Ehrnholm skrev:
Jamen precis! Det lyser på väldigt bra nu, men tror jag måste dra om elen i vinter.. vi får la se. Ja biltemas vart kalas bra, men är det någon som har tips på lyktor fram??? Är ju skit svårt!

Jag har under det senaste året dreglat över denna brittiska firmas elgrejer, kolla dessa lyktorna!
http://www.s-v-c.co.uk/category/freestanding/
Jag har, ännu, inte besällt något från denna firma, men dom har en hel del snygga grejer, och dom finns ju innanför EUs gränser, så ingen tull eller skatt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 4
52 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori