VW Buggy IL -1968

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Re: VW Buggy IL -1968

Inläggav kg-student » sön 28 feb 2016, 01:01

Det är ett ganska ofta förekommande problem för vissa av oss. Med anledning av buggyns begränsade utrymme i sittbrunnen måste stolen vara smal (ca 50 cm max). Stolar med hög kant blir då TRÅNGA för vissa av oss.
Jag hittade på skroten ett par stolar från Honda CRX (80-90-talare) som var rundade på ena baksidan. Om man bytte sida passade det klockrent mot svängningen av "kardantunneln". Då gick det att komma ca 5 cm längre bak med stolen. Och sköna var de också. Klädde om dem vilket är valfritt. :mrgreen:

Kan du inte slänga in en Sakkosäck (sittsäck med ärtor eller frigolitkulor i) den går ju att forma så den blir bra passform OCH skön..... :wink:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Användarvisningsbild
kg-student

Inläggav gotim92 » sön 28 feb 2016, 18:42

Ärtsäck är nog komfort på hög nivå, kanske blir jobbigt att sitta kvar i svängarna bara? Man glider nog en aning... :wink:
Ja, måtten på Biltemas stol passade perfekt. Men jag har funderingar på att tillverka en egen stol, eller köpa en färdig som den från skruvat.se som jag länkade i förra inlägget.
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.
gotim92

Inläggav Magoo » mån 29 feb 2016, 08:07

vad gääer stolar så är det ett helvete... själv är jag liten om arslet så det är inte så farligt.
att hitta bekväma stolar är dock näst intill omöjligt.
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Magoo
Moderator

Inläggav Björn J. » mån 29 feb 2016, 14:22

Magoo skrev:vad gäller stolar så är det ett helvete... själv är jag liten om arslet så det är inte så farligt.
att hitta bekväma stolar är dock näst intill omöjligt.

Jag har en väldigt avklädd bild på Magoos alter ego, jag kan garantera att hans rumpa har samma sexiga form som Mick Jaggers ända.
Jag kan väl få ha den bilden som ett lämpligt "black mail-objekt" eller något att hota med publicering då jag inte får som jag vill... :oops:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Användarvisningsbild
Björn J.

Inläggav gotim92 » tis 01 mar 2016, 11:12

kg-student skrev:Det är ett ganska ofta förekommande problem för vissa av oss. Med anledning av buggyns begränsade utrymme i sittbrunnen måste stolen vara smal (ca 50 cm max). Stolar med hög kant blir då TRÅNGA för vissa av oss.
Jag hittade på skroten ett par stolar från Honda CRX (80-90-talare) som var rundade på ena baksidan. Om man bytte sida passade det klockrent mot svängningen av "kardantunneln". Då gick det att komma ca 5 cm längre bak med stolen. Och sköna var de också. Klädde om dem vilket är valfritt. :mrgreen:

Kan du inte slänga in en Sakkosäck (sittsäck med ärtor eller frigolitkulor i) den går ju att forma så den blir bra passform OCH skön..... :wink:

Jag ska ju faktiskt till demonteringen måndag åttedag så jag ska ta mått för både framstolar och till en ev soffa där bak och kolla..
Tack för tipset, ska kolla på Hondas stolar och även leta lite efter en vindruta som ev kan passa.. Vet att på förra buggyn så blev det enorm turbulens.. Men det kanske kan varit för att den rutan stod i princip rakt upp.
Lite mindre Willys jeep lutning så kanske det blir bättre.
gotim92

Inläggav gotim92 » lör 05 mar 2016, 10:41

Nu är det väldigt stilla på mekandet, känns som jag väntar på bättre väder för att kunna vara ute och kapa mer i karossen.
Men har iallafall sköljt ur tanken många gånger om och lossat påfyllningen.
Den var lödad innan, vad tror ni.. Går det löda om med vanligt lödtenn och kolv? Eller ska man ta till svetsen?

Den picken som är på röret just nu ska tas bort och det ska inte sticka upp mer än där tejpen börjar..
Bild
gotim92

Inläggav Björn J. » lör 05 mar 2016, 14:17

Ja det går nog bra att löda om du har en stor "lödpenna" på några kW och samtidigt befinner dig i en ugn... Det får nog eldas på bra med gasolbrännare och något silverlod i så fall.
Med andra ord så är det ingen bra ide att löda, det går åt massvis med värme då den tunna plåten i tanlen och röret effektivt leder bort värmen. Sedan blir sådana lödningar inte så motståndskraftiga mot vibrationer, om du nu är säker på att tanken inte innehåller några bensinångor så svetsa!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Användarvisningsbild
Björn J.

Föregående

Återgå till Medlemmarnas beach buggy-projekt