VW Buggy IL -1968

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: VW Buggy IL -1968

Post by Björn J. » Tue 06 Oct 2015, 20:35

Hej!
Om ingen av lamporna lyser då du jordar kabeln till oljetrycksgivaren är troligtvis lampam trasig, eller har dålig kontakt i sin lamphållare eller vid annan anslutning.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic
Posts: 1175
Joined: Thu 14 Mar 2013, 20:13
Location: Gotland

Re: VW Buggy IL -1968

Post by tribaliztic » Sun 11 Oct 2015, 09:10

Såna bultar har jag till mina JP-fälgar. Har jagat land och rike runt efter nya (behövde längre) men det verkar stört omöjligt. Slutade med att jag konade fälgen och körde med vanliga bultar istället. (Sen visade det sig att det inte funkade med dom fälgarna ändå så jag har konat dom i onödan men det är en annan story...).
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

gotim92
Posts: 63
Joined: Sun 02 Aug 2015, 13:00
Location: Ljungby

Re: VW Buggy IL -1968

Post by gotim92 » Thu 17 Dec 2015, 09:21

Började demontering i dagarna, bort med all el och lossa karossen..
Dock sitter allt fast med 1 lager silikon, nej 10 lager menar jag givetvis.

Tank, lysen, kablar, instrument och framförallt mellan kaross och bottenplatta är det ett lager på 2-3cm silikon .
Någon som har tips på hur man får bort det på bästa sätt?
Tog bort instrumentpanelen och lät den bada i t-röd så försvann det mesta av både färg och silikon.
Satte spännband från taket och lyfte men hela plattan följde med.

Usch, lusten försvann lite nu.

Image

Image

Silikon mellan kaross och bottenplatta.
Image
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: VW Buggy IL -1968

Post by kg-student » Thu 17 Dec 2015, 09:51

Nej nej nej. Det är nu lusten börjar! När man ser och kommer åt allt. Gör det långsamt och metodiskt så skall du se att glädjen i att vara på väg mot en frisk och fräsch buggy infinner sig. Börja med bottenplattan eftersom den tingar mest värde om du måste ge upp.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

gotim92
Posts: 63
Joined: Sun 02 Aug 2015, 13:00
Location: Ljungby

Re: VW Buggy IL -1968

Post by gotim92 » Thu 17 Dec 2015, 10:58

kg-student wrote:Nej nej nej. Det är nu lusten börjar! När man ser och kommer åt allt. Gör det långsamt och metodiskt så skall du se att glädjen i att vara på väg mot en frisk och fräsch buggy infinner sig. Börja med bottenplattan eftersom den tingar mest värde om du måste ge upp.
Ge upp sa jag aldrig, :D

Funderar bara på hur jag ska lossa all silikon.. Kniv känns som det tar 8timmar(med tanke på att tanken ((blev konstig ordföljd där)) tog en timme att lossa).
Kanske en tigersåg mellan bottenplatta och kaross.. Tur det är ett par timmar till kvällen så man hinner fundera lie.
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: VW Buggy IL -1968

Post by Björn J. » Thu 17 Dec 2015, 11:52

Silkon avlägsnas lättast med brytbladskniv, om man får under bladet under den ofta grovt överdimensionerade silkonsträngen.
Man kan ju använda en sådan där skärande tråd, eller trådsåg också.
Det sista lagret tvättas sedan bort med en speciell vätska som löser silikon, lukar citron.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000018401/
Efter det tvättar du med thinner eller aceton, om nu underlaget tål det.
Om det finns minsta silikonrest på en yta som skall lackas så skiter det sig, färgen fäster inte där.

Om du efter detta kommer på tanken att själv använda silikon vid återmonteringen, välj istället "Sikaflex" ett dyrare och mer elastiskt material som tål mer.
Visserligen kladdigare men det tätar och fäster bättre än vad silikon gör.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: VW Buggy IL -1968

Post by Magoo » Thu 17 Dec 2015, 12:33

silikon är ett HELVETE!
skrapa med brytbladskniv och tvätta det sista med silikonborttagare som Björn beskrev.
Jag hade INTE använt sikaflex, det om nåt är überjävligt att få bort om man behöver. Skaffa istället en bred och fin mjuk gummilist.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

gotim92
Posts: 63
Joined: Sun 02 Aug 2015, 13:00
Location: Ljungby

Re: VW Buggy IL -1968

Post by gotim92 » Thu 17 Dec 2015, 12:40

Magoo wrote:silikon är ett HELVETE!
skrapa med brytbladskniv och tvätta det sista med silikonborttagare som Björn beskrev.
Jag hade INTE använt sikaflex, det om nåt är überjävligt att få bort om man behöver. Skaffa istället en bred och fin mjuk gummilist.

Gummilist ska dit vid återmontering, då jag antar att det blir fler lyft av kaross :P

Skärande tråd lät mycket lockande.. Får kolla upp var det finns. Tack för tipset!
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: VW Buggy IL -1968

Post by kg-student » Thu 17 Dec 2015, 20:26

Man kan limma fast gummilisten på endera karossen eller plattan. Men inte båda för då återuppstår helvetet a´la ovan.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

gotim92
Posts: 63
Joined: Sun 02 Aug 2015, 13:00
Location: Ljungby

Re: VW Buggy IL -1968

Post by gotim92 » Thu 17 Dec 2015, 23:17

Efter ett besök på Beijer Byggmaterial där det införskaffades ett sågsnöre, gick färden vidare till lokala hamburgerkiosken för att få ner lite självförtroende.
Efter en halvtimmes legande i bilen, bukastinn som aldrig förr påbörjades försöket att få av karossen.

Men! snabbare än Usain bolt på 0-10m avslutade jag och slängde snöret i soptunnan. Klistrade som bara den runt snöret och fastnade.

Som tur var kom min vän elektrikern över med ett armatursnöre(?) och sen gick det av bara farten.

Image


Sådär ja! På med kromat luftfilter så kan vi börja återmonteringen?
Image


Nåja, vi kan väl passa på att kolla skicket på framvagnen. Förra ägaren/skaparen var mycket mån att allt skulle sitta fast så det räckte inte med 4 bultar till framvagnen, utan den skulle också svetsas fast.
Image

Lite rost gömd här bakom.
Image

Tyckte att den ena bulten gick lite väl enkelt ut..
Image

Trångt i garaget så bara att lyfta på badkaret igen!
Image

Förresten, Citroën inredning. Men till vilken??
Och är det någon som är spekulant så hör av er.
Image

Dags att skriva en önskelista och skicka till vwimporten eller liknande! Mycket småsaker som behövs..
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.

gotim92
Posts: 63
Joined: Sun 02 Aug 2015, 13:00
Location: Ljungby

Re: VW Buggy IL -1968

Post by gotim92 » Sun 20 Dec 2015, 14:16

Pillar lite i garaget och funderade på om det inte ska sitta en o-rings packning i HB-cylindern??
Image
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: VW Buggy IL -1968

Post by Björn J. » Sun 20 Dec 2015, 19:21

Den huvudbromscylindern hade jag nog bytt ut, om det vore på min buggy, och så blev det på den.
Om du nu renoverat så ambitiöst i övrigt så kan du lika gärna fortsätta vara ambitiös och byta denna hbc.
Jag minns inte att det finns en O-ring där, men väl en bälg som sluter tätt om tryckstången som är länkad i bromspedalen.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3055
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: VW Buggy IL -1968

Post by kg-student » Sun 20 Dec 2015, 20:28

De pengarna en ny kostar (inte mycket) är väl investerat då det inte är enkelt att åtgärda när allt är ihopsatt.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: VW Buggy IL -1968

Post by Björn J. » Sun 20 Dec 2015, 22:01

kg-student wrote:De pengarna en ny kostar (inte mycket) är väl investerat då det inte är enkelt att åtgärda när allt är ihopsatt.
Precis!
De där bussningarna runt tilloppsrören ser ju ledsna ut också, på nya hbc är dom ersatta av en mer praktisk anslutning.
Gör så att du beställer en ny hbc, en ny bromsvätskebehållare, och nya slangar till dess anslutningar, det är en speciell slang som tål den aggressiva bromsvätskan, så det duger inte med vilken slang som helst.
Och om du inte har den där gummibälgen så köp en sådan också!
Det du kan behålla är aluminiumrören som går mellan bromsvätskebehållaren och hbc.
-Sedan kan man ju undra hur bromsrören ser ut, men där har Biltema rör i passande längder, det skiljer någon cm + så dom passar bra.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

gotim92
Posts: 63
Joined: Sun 02 Aug 2015, 13:00
Location: Ljungby

Re: VW Buggy IL -1968

Post by gotim92 » Sun 20 Dec 2015, 22:57

Björn J. wrote:
kg-student wrote:De pengarna en ny kostar (inte mycket) är väl investerat då det inte är enkelt att åtgärda när allt är ihopsatt.
Precis!
De där bussningarna runt tilloppsrören ser ju ledsna ut också, på nya hbc är dom ersatta av en mer praktisk anslutning.
Gör så att du beställer en ny hbc, en ny bromsvätskebehållare, och nya slangar till dess anslutningar, det är en speciell slang som tål den aggressiva bromsvätskan, så det duger inte med vilken slang som helst.
Och om du inte har den där gummibälgen så köp en sådan också!
Det du kan behålla är aluminiumrören som går mellan bromsvätskebehållaren och hbc.
-Sedan kan man ju undra hur bromsrören ser ut, men där har Biltema rör i passande längder, det skiljer någon cm + så dom passar bra.
Nya slangar och rör är dragna redan runt om, behållaren va väldigt fräsch så den är endast rengjord. Så givetvis blir det ny HBC också. Var mer en undran om det fattades en o-rings packning där då det var ett passande ställe för en :wink:

Dock! Plockade isär framvagnen helt idag och fann rost på övre stötdämparfästet och lite allmänt hängig.. Så frågan är om det är värt svets, blästring, lackning och ingrepp för sänkbar. Eller om man skall satsa pengarna på en ny fräsch. Vad säger ni lärde om att? :?

Har lite svårt att koncentrera mig på en sak i taget. Jag drar ett bromsrör, plastar igen ett hål i karossen, pillar isär motorn, rostskyddar bottenplattan och börjar om på nästa varv :roll:
Jaja, de e en dag i mån å. Då får en fokusera på en sak! Karossen!!
Eller de klart, vintern är lång och lacken blir väl i vår.. Så får väl bli bottenplattan.. Eller kanske motorn..


Tillägg: När vi ändå nämnde rör och slangar, vad använder ni för koningsverktyg till rören?
Smålänning som man är så lånade jag ett fenomenalt verktyg utav en verkstad. Med fenomenalt menas givetvis svindyrt. Men det är ingen idioti att ha ett liggandes i lådan här hemma tills nästa gång.
Om allt går smidigt och enkelt är det förmodligen något fel.

Post Reply