Tintinikongo-Buggyn.

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Magoo » Thu 21 Sep 2017, 07:15

jo.. justering har jag skrivit om ... fast jag går mest på känn... ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Sun 01 Oct 2017, 20:43

Blev en kort tur idag. Riktigt kul att den nu är körbar. Fast bra går den inte. Man får köra med ägg under gaspedalen, så tar man sig fram. Skall bli spännande att se om det blir bättre när jag går upp en storlek i munstycke.

User avatar
Moondrip
Posts: 217
Joined: Sun 06 Apr 2014, 20:14
Location: Örebro
Contact:

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Moondrip » Tue 10 Oct 2017, 18:13

Säsong 2021!
Gammalt jävla skit

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Tue 14 Nov 2017, 20:52

Moondrip wrote:Säsong 2021!
:D Ja har jag kommit så här långt, så ger jag inte upp. Jo om någon slängde 25 lax i bordet för buggyn. Men det är troligare att jag får rollen som Bond i nästa film. :D


Som det nu är så startar jag buggyn var 14:e dag. Låter den stå och puttra en halvtimme. Men nu har den tappat den fina tomgång den hade i somras. Justerade ventilerna igen. Det har jag gjort många gånger på dessa få mil. Men nu var det helt plötsligt ett alldeles för stort spel :roll: Fick för mig att jag kanske inte tryckt tillbaks vipparmarna riktigt när jag justerade sist. Gjorde en bra justering och startade. Kan ju inte säga att jag märkte någon som helst skillnad. Med tanke på hur stort glapp det var på ventilspelet, så tycker jag också att det borde ha rasslat från ventilerna. Men det har det inte. Bilen går nu skapligt bra, om jag bara kör som en hundraåring. Lite mer gas, så hackar den. Skall byta till det större munstycket och se om det blir någon skillnad. Men jag är skeptiskt till det. Skall bygga en liten låda till båt-tanken som ligger bakom förarstolen. Sedan gäller det bara att få den att gå så pass bra, att jag tar mig till besiktningen i vår. Går den då igenom, så borde det vara sista bes. Är också väldigt sugen på en 1302-1303 bubbla. Men då skall det vara en som går riktigt bra. Nerverna klarar inte ett vrak till. :D

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Thu 23 Nov 2017, 21:29

Börjat med ett litet vinterprojekt. Tillverkar en låda att fästa bakom sätet. Tänkte dessutom "gömma" tanken i den.
Last edited by Tintinikongo on Sat 25 Nov 2017, 00:02, edited 2 times in total.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Fri 24 Nov 2017, 00:32

Uppstart idag. Startar fint och går bra på tomgång. Tyvärr hade vänster hel och halvljus lagt av igen.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Fri 24 Nov 2017, 00:33

Ett framtida jobb måste bli att byta ut den gamla taskiga säkringsdosan mot nya grejer. Har så smått börjat förstå hur det funkar, fast det är en bit kvar att gå.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Wed 09 May 2018, 23:08

Testade att starta buggyn idag. Har stått hela vintern. Batteriet har stått på underhålls-laddning. Den gick igång direkt. Tog en liten tur. Gick rätt hyfsat. Men tyvärr kom det vanliga hackandet vid lite större gaspådrag. Plockade ner förgasaren och bytte huvudmunstycket. Som jag har fått höra så skulle det sitta ett 130 munstycke som original. Det gjorde det inte. Det var ett 120 !? Nåväl, jag satte in mitt nya 135 munstycke. Blodiga knogar, blodig tumme, bensin i ansiktet. Sedan tog jag en ny tur. Nu gick motorn som en dröm. Allt hostande och hackande var borta. Startar direkt. Perfekt tomgång. Motorn drar jämnt och fint. Var detta felet tro? Vågar inte ta ut glädjen i förskott. När jag bytte till andra stift gick den ju också bra, men sedan blev den kass igen. Hoppas dock att den är ok nu. Har ju 4 års körning att ta igen.

User avatar
kg-student
Posts: 3051
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by kg-student » Thu 10 May 2018, 06:03

Håller tummarna!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Björn J. » Fri 11 May 2018, 08:09

GRATTIS!
Det var en seg och lång kamp!

Jaså det skall vara 130...
Då vwet jag, har också ett hackande vid 2000 rpm ungefär.
De gamla munstyckena som var mindre var ju anpassade till dåtidens bensin, nutida mixtur behöver större munstycken. Jag "dremlade" upp hålet ett munstycke, hade fått tag i en uppsättning tandläkarborrar, men tydligen var jag ändå för snål, motorn gick bättre men inte helt bra. Jag tänkt redan förra våren att lägga en order på munstycken hos Up-North, men det blev inte av.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Moondrip
Posts: 217
Joined: Sun 06 Apr 2014, 20:14
Location: Örebro
Contact:

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Moondrip » Fri 11 May 2018, 10:03

Önskar ett försiktigt grattis med hopp om att detta var osaken, den här gången =)
Gammalt jävla skit

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Fri 11 May 2018, 21:48

Tack vänner. Förgasaren köpte jag ju på Up North för några år sedan. Visst är det skumt att det satt ett 120-munstycke i den. Minns att jag pratade med dem i telefon. De sade att 130 sitter i. Men rekommenderade mig att gå upp några steg. Blev lite paff när det stod 120 på munstycket.

G Man
Posts: 321
Joined: Sat 06 Aug 2016, 09:31

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by G Man » Mon 14 May 2018, 06:41

:wink: Kul . Har själv munstycks byte på tapeten.Luft och buller är ju ändrat! Så lite mer sås i baljan :lol:

User avatar
Tintinikongo
Posts: 600
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Tintinikongo » Tue 15 May 2018, 12:40

Har testkört 4 gånger nu. Den går hur bra som helst. Lite avgassknallar någon gång. Synd att jag inte bytte munstycke från början. Men nu har jag ju lärt mig en massa. Har gjort en låda till tanken. Skall testa att besiktiga snart.

User avatar
Björn J.
Posts: 3855
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Tintinikongo-Buggyn.

Post by Björn J. » Wed 16 May 2018, 08:06

Avgasknallar...
Kolla tändningen, ventilspelet och om alla tändhattarna är korrekt anslutna. Det är oförbränd bränsleblandning som lyckas ta sig ut i avgasystemet och exploderar där.
Men de där parametrarna har du väl kollat tusen gånger de senaste åren!?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply