Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Strandloppa 70-tals

InläggPostat: mån 02 maj 2016, 18:10
Inlägg: 94Ort: Fleninge (Helsingborg)Blev medlem: tis 19 jan 2016, 13:37
Ja, de var coola :)


Offline Profil
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 06:42
Inlägg: 94Ort: Fleninge (Helsingborg)Blev medlem: tis 19 jan 2016, 13:37
Björn J. skrev:
Hur gick det med det elektriska?



Jo, som sagt lyser allt och allt blinkar.
Det blinkar även om tändningen inte är på och även laddningslampan lyser dock inte oljetryckslampan.
Så nåt lite knasigt är det kvar :/


Offline Profil
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 07:30
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
J.Melén skrev:
Björn J. skrev:
Hur gick det med det elektriska?



Jo, som sagt lyser allt och allt blinkar.
Det blinkar även om tändningen inte är på och även laddningslampan lyser dock inte oljetryckslampan.
Så nåt lite knasigt är det kvar :/

Jag menade väl egentligen, om du kopplat om någonting efter mitt förslag?



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 17:51
Inlägg: 94Ort: Fleninge (Helsingborg)Blev medlem: tis 19 jan 2016, 13:37
Tycker jag har provat lite allt möjligt, ändå samma resultat.
På nåt sätt känns det som mycket gått via knappen till varningsblinkersen.
Jag ville ju ha bort den men systemet är kanske byggt så att det inte kan vara utan den o då får jag väl försöka koppla tillbaka den.
Men nu har glömt lite hur den ska sitta.
Det är ju inte alls säkert elen varit dragen som original heller...

Det kommer kanske inte o lira rätt av med rattstångsgrunkan jag tänkte smacka dit, kommer från en 1303:a.
Jag vill ju ha väck så många reglage på instrpanelen som möjligt, få bort cockpit-looken.

Sjukt störigt är det i alla fall, för jag kommer inte direkt vidare nu :(
Måste få klart elen innan jag kan sy på fronten, sen grundmåla, sen måla o återmontera.


Offline Profil
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 22:31
AnvändarvisningsbildInlägg: 128Ort: HelsingborgBlev medlem: tis 01 jun 2010, 14:06
Elen är numer även mitt problem :D
Laddningslampa, blink och oljetryck i hastighetsmätaren ska ha matning från någonting.
Enligt skemat från samma punkt där tutan sitter?
Men hur vi än kopplar lyser laddlampan utan att nykeln är vriden.

En annan grej är att tar vi bort den gemensamma matningen så börjar blinkersen att blinka..

Björn, du skrev tidigare att den skall kopplas på tändningslåsets svarta, det testade vi, men även där fick den konstant ström utan att nyckeln var vriden


Offline Profil WWW
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 08:25
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
download/file.php?id=3259&mode=view

Koppla kontrollamporna till 15 på tändningslåset! Kolla i det länkade schemat, där ser man hur 15 försörjer de två säkringarna längst till vänster i säkringsdosan och dessa försörjer i sin tur bilens "dagsförbrukare" alltså allt som går över tändningen. Se till att 15 och 30 inte är förväxlade med varandra.
30 är ingången, 50 är till startmotorns solenoid.

Att blinkersen börjar blinka när man kopplat bort den gemensamma matningen beror på att returströmmen till kontrollampan letar sig andra vägar, och kommer då antagligen att passera blinkrelät och sätter igång detta.

Följ schemat i länken ovan så kommer det att funka!
Eller med andra ord, gör om, gör rätt!



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 08:47
AnvändarvisningsbildInlägg: 2939Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Lyssna på Björn han vet vad han pratar om. Lite tilläggsförtydligande.
30 på tändningslåset är konstant ström från batteriet(matning in).
15 är ström vid tändning till(matning ut).
50 är ström vid startläget

som Björn sa är nog matningen förväxlad vid tändningslåset. Kolla detta.



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 08:53
Inlägg: 94Ort: Fleninge (Helsingborg)Blev medlem: tis 19 jan 2016, 13:37
Tack. Ska kolla detta.
Annars kanske det är lättare att börja om från en tidig bubbla, med ganska simpel elektronik.


Offline Profil
InläggPostat: lör 07 maj 2016, 08:59
AnvändarvisningsbildInlägg: 2939Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Det ligger förenklade elschema som jag städat bort allt som inte brukar finnas i buggyn. De är enkla att följa.
http://www.beachbuggy.se/forum/download/file.php?id=3259&mode=view



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 22:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 128Ort: HelsingborgBlev medlem: tis 01 jun 2010, 14:06
Nu ligger matningen över 15 i tändningslåset.
När tändningen är av blinkar kontrollamporna, när man drar på tändningen slutar dom och fungerar som dom ska.
Kan det bete sig så när blinkers, strålkastare, tändspole, INTE är kopplade?
Motorn och lamporna ligger bredvid när vi testar.


Offline Profil WWW
InläggPostat: sön 08 maj 2016, 23:38
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Då skall du kontrollera var någonstans kontrollampan till blinkersen är kopplad.den skall vara kopplad till 15 (tillsammans med oljetrycks- och laddningslanpan) och den andra kabeln skall till 49a på blinkrelät.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: mån 09 maj 2016, 19:59
Inlägg: 94Ort: Fleninge (Helsingborg)Blev medlem: tis 19 jan 2016, 13:37
Den ena går till 49a men var ska den sitta på 15?
På mitt blinkrelä finns bara 31, 49 och 49a.

Ska den till tändningslåset eller är jag ute o reser?


Offline Profil
InläggPostat: mån 09 maj 2016, 22:23
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
J.Melén skrev:
Den ena går till 49a men var ska den sitta på 15?
På mitt blinkrelä finns bara 31, 49 och 49a.

Ska den till tändningslåset eller är jag ute o reser?

Ja den skall till tändningslåsets utgång 15 eller hellre till en säkring som har spänning bara då tändningen är påslagen.

31 förekommer litet varstans, det är alltid minus, eller jord.
49 är blinkreläets ingång, även denna skall anslutas till en säkring som har spänning bara då tändningen är påslagen.
49a är blinkreläets utgång, denna skall anslutas till blinkersspakens ingång.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tis 10 maj 2016, 05:33
Inlägg: 94Ort: Fleninge (Helsingborg)Blev medlem: tis 19 jan 2016, 13:37
Ok :)


Offline Profil
InläggPostat: ons 11 maj 2016, 22:15
Inlägg: 94Ort: Fleninge (Helsingborg)Blev medlem: tis 19 jan 2016, 13:37
Japp, vi hittade var jag kopplat fel, den fick konstant matning men nu funkar det bra igen.

Är det bökigt om man vill ha bakljusen till att blinka Resp bromsa?
Hade varit gott o ha inre paret som bakljus och broms.
Är det lagligt att ha de yttre som bakljus som släcks när man blinkar?

Lamporna har dubbeltrådig lampa men bara 2 kablar.

Hur löser kan man lösa detta?

Det första med bakljus/broms känns hyfsat enkelt.


Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 9 av 11
156 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron