Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Lehtonens buggy projekt!

InläggPostat: tis 26 apr 2016, 07:58
Inlägg: 14Ort: TOMELILLABlev medlem: mån 11 apr 2016, 20:05
Okej. Du har och gör säkert detta redan:) men för att utesluta saker frågar jag ändå:)
När du kör med starten gasar du samtidigt?
Vill du ha hjälp så kan jag komma förbi någon kväll.
Du kan nå mig på 0730484192



_________________
Bild
Offline Profil
InläggPostat: tis 26 apr 2016, 12:12
Inlägg: 41Ort: SimrishamnBlev medlem: tis 19 jan 2016, 14:32
Japp jag har testat att både hålla konstant gas och pumpa med gasen men får samma fenomen. Gasar jag inte alls så hakar den upp sig endån men inte lika ofta.

Ska testa vrida lite på fördelaren ikväll medans jag kör starten och kolla över allting en sista gång och se om jag får igång den!
Annars får du mer än gärna hjälpa mig :)


Offline Profil
InläggPostat: tis 26 apr 2016, 21:08
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jag kanske massuppfittade dig, men den lilla solenoiden på förgasaren, måste ju ha spänning så att den öppnar, om inte så kan du göra ofruktsamma startförsök tills Hin Håle avlöser dig.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tis 26 apr 2016, 21:33
Inlägg: 41Ort: SimrishamnBlev medlem: tis 19 jan 2016, 14:32
Aaaand its running! :D

Just nu är jag skitglad för jag fick igång den jävlen och trots att både förgasare och tändning är snabbt ställt av en helt okunnig så verkar den gå helt okej! :)
Har monterat tillbaka vakuumröret och gasvajern också idag samt lyckats få gashäng så även pedalerna är uppsmorda, får se om jag kanske måste montera isär dom och göra rent ordentligt.

Nu är den lite brytare till blinkers, tändning samt start som skall fixas samt att när det blir bättre väder så skall den rullas ut och stå på tomgång så att den slutar ryka ur det ena avgasröret, känns som att det är massa skit som bränns där inne så.



Offline Profil
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 10:13
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Vad var det som gjorde att du fick igång den?

Pedalstället är ett helsikte att komma åt, om man inte är en kortvuxen elitgymnast.
Lättast att plocka ut stolen och ta loss ratten och krypa in med en flaska med sprayfett, eller liten oljekanna.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 10:19
Inlägg: 41Ort: SimrishamnBlev medlem: tis 19 jan 2016, 14:32
Efter att ha visat filmen för en jobbepolares farsa (som enligt legenden har renoverat ca 600 vw motorer) så sa han direkt att tändningen är alldeles för hög.

Sagt o gjort så började jag skruva ner tändningen men kondensatorn tog i bränsleslangarna så jag fick snurra fördelaren 45 grader och flytta runt kablarna.

Efter att ha ställt den med ögonmått och fullständigt gett fan i markeringarna så hoppa den igång :D


Pedalstället har jag lyckats rengöra en del med bromsrengöring och sen sprutat in WD-40 i lederna och motionerat upp dom. Fungerade bra när jag lämnade garaget igår men vi får se hur det blir nu när WD-40 har fått torka lite osv.
Som tur är så är jag inte rädd om lacken just nu så att hänga över sidan är inga problem ;)


Offline Profil
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 19:41
Inlägg: 14Ort: TOMELILLABlev medlem: mån 11 apr 2016, 20:05
Kanon:)



_________________
Bild
Offline Profil
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 20:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Ja det brukar vara så. Det är väl i princip bara nya och nyrenoverade motorer som går bra efter en grundinställning, ned en del slitage så får man ofta kompensera för det.
Grattis till igångsättnadet!



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: mån 02 maj 2016, 09:56
Inlägg: 41Ort: SimrishamnBlev medlem: tis 19 jan 2016, 14:32
Har fortsatt lite smått och gjort första provturen på ca 2km!

Allting verkar fungera med bromsar, koppling etc. förutom att backen inte går att få i. Mao fick käringen springa ut och agera backväxel ;)

Däremot så hände det även mindre roliga grejer under provturen. En kabel från tändningslåset har hoppat ur en kabelsko någonstans inne i helveteshärvan.. Mao slutade det hela med att det inte finns någon ström på IGN kabeln (vilket även driver lamporna) och jag hittar inte var den skall sitta.

Så nu är huven, tanken och hela elsystemet bortplockat :roll: Lite tidigare än vad som var räknat med då jag ville ha den besiktigad och lackad innan kabelhärvan gjordes om men vad ska man göra.

Nu kollar jag efter lite säkringsdosor, kabelstrumpa etc för att få allting snyggt och prydligt.
Kan man dra kablarna i "kardantunneln" (vad kallar man den tunneln på en bubbla? o.O) på ett lätt sätt eller det är ute i sidepodsen där den sitter nu som gäller?

Bild


Offline Profil
InläggPostat: mån 02 maj 2016, 11:07
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Du kan dra kablarna var du vill, men undvik att dra dem under bottenplattan :(
Inuti tunneln? tja det går ju, men det kan bli konflikter med växlingsmekanismen och kopplingsvajern, dra hellre en flexslang med kablar inne i bilen bredvid tunneln, lättare at komma åt, lättare att dra kablar där.
Jag har två flexislangar med kablar bakåt från instrumentpanelen, den ena innehåller kablar till motor, givare och generator, den andra till bakljusen. Båda dessa ligger klammade på golvet bredvid tunneln, mellan passagerarsätet och tunneln.
Min antennkabel är dragen utefter utsidan under karosskanten.
Undvik också att dra kablar på samma ställen som bränsleledningen, en kabelbrand där kan få snabbare och värre konsekvenser än om det skedde någonannastans. Jag tror dessutom inte det är tillåtet att dra kablar intill bränsleslangar/rör.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: mån 02 maj 2016, 21:00
AnvändarvisningsbildInlägg: 2939Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Inuti tunneln går jättebra, men dra dem i flexrör. Jag hade alla kablar bakåt i flexrör i tunneln.
Bränsleröret går ju i tunneln och är odelat så det bör inte vara några problem. Se bara till att inte ha underdimensionerade kablar och gör skarvar/anslutningar ordentligt så är risken minimal för kabelbrand. Säkringar skyddar också!



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tis 03 maj 2016, 08:14
Inlägg: 41Ort: SimrishamnBlev medlem: tis 19 jan 2016, 14:32
Då ska jag plocka ner motorn igen och se om jag kan få in en flexslang i tunneln! Hatar synliga kabeldragningar ;)

Mitt bränslerör är dragit under bilen, mao inte original? Sitter ett rör som är klippt och sticker upp ur tunneln under tanken men jag trodde det var bromsrör då jag har ett bromsrör inne i bilen :P


Tanken är att dra en 30mm2 från batteri fram till instrumentpanelen.
Alla mindre kablar blir RKUB från Swedol (om ingen annan vet nått bra ställe där man kan köpa kortare bitar till bättre pris)
Säkringsblock blir 2x http://www.swedol.se/flatsakringsdosa.html med 8x säkringar.
Sen skall jag ha tag på ett kopplingsblock med skruvplintar till ringkabelskor som skall sitta vid motorn.


Har skrivit upp lite tjocklekar på kabel, är där nått som ni tycker borde ändras till grövre? Just tändspolen (2,5mm2) är jag lite osäker på då jag inte vet hundra hur mycket ström där går igenom. Den kanske borde ändras till 4mm2?
Helljus 2,5
Halvljus 2,5
Positionsljus 1,5
Bakljus 1,5
Blinkers 1,5
Bromsljus 1,5
Skyltbelysning 1,5
Oljetryck 1,5
Tändspole 2,5
Laddnings lampa 1,5
Choke/Tomgång 1,5
Start solenoid 2,5
Tuta 1,5
DRL 1,5


Offline Profil
InläggPostat: tis 03 maj 2016, 10:21
ModeratorInlägg: 8213Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
du behöver inte ha 4 till tändspolen.
Jag har dragit det mesta med 2½ då vet var vad jag hade hemma... idag skulle jag nog faktiskt gå ner till 1,5 på i princip allt..
annars går det ju alltid att räkna på...
35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

om vi tar ett std helljus på säg 60W... 12V
P=U*I
I=P/U
det kommer då gå 60/12 = 5A ... detta är dock PER LAMPA...
starkare lampor, säg 100W... 8,333A... här närmar vi oss gränsen för vad jag skulle tycka är ok så det är då läge att gå upp en storlek.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 03 maj 2016, 21:15
AnvändarvisningsbildInlägg: 2939Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Original kabel enligt elschemat är 1,5m2 till t-spolen vilket jag hade och inte hade problem med. Nu är det INTE skadligt med för STOR. Bara onödigt.
Batteri-startmotor 25m2, Tändning-Startmotor 4m2, batteri-generator-säkringsbox 6m2, Hel/halvljus 2,5m2. Alla andra kan vara 1,5m2 (i många fall mindre då vi numera använder LED vilket förbrukar en bråkdel av strömen. I princip kan 0,25 användas till LED-belysningen, men då kan man inte ändra. Så 1,5 blir bra. Mekonomen har en 13-ledar kabel till dragkrok på metervara. 13 1,5m2 i olika färger för 61:-/m. Hur bra som helst!
Också röd 6m2 (ev röd 4m2) samt gul och vit 2,5 så sladdar du hela vägen hem. :lol:



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tis 03 maj 2016, 22:24
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Bild
Det är framförallt två parametrar som styr kabelns tjoklek. Strömmen som skall ledas genom den och dess längd.
Med hjälp av ovanstående schema kan man bilda sig en uppfattning om ledningsarean. Det är ju aldrig fel att överdimensionera. Den viktigaste kabeln i bilen är den mellan generatorn och batteriet, jag har nu en 6mm2 kabel där.
Räkna med att tändspolen plus förgasarens ventil och chokeelement drar 10A, högt räknat och kabeln är lika högt räknat 400 cm, så hade det räckt med 1,5 mm2, men för att kompensera för förlust i tändningslåets kontakter så drar vi en 2,5mm2 kabel dit. Sedan är det ju bra om man kan ha ringkabelskor i skruvplint på tändspolen, jag har varit ute för att flatstiftskontakterna vibrerat loss, med motorstopp som följd.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 4 av 5
63 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron