Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Konsp's Buggy!

InläggPostat: tis 11 okt 2016, 11:52
AnvändarvisningsbildInlägg: 49Ort: NorrköpingBlev medlem: mån 02 nov 2015, 15:54
Tjena!

Då var det dags att sätta igång en tråd om min röda buggy, detta blir retroaktivt till en början då jag hållt på med den i drygt ett år redan, men vi börjar från början:

En jobbarkompis noterar att jag är bilintresserad och nämner vid en fika att hans föräldrar har en buggy stående i en lada på landet som dom ska göra sig av med (drömmen!) släkt o kusiner har tydligen förtur på att ärva den men efter en frågestund kring jul visar det sig att ingen är sugen på att ta sig an den och möjligheten att förvärva den går vidare till mig!

Vi snackar fram o tillbaka om buggyn och jag säger att om det är rätt kaross (kortad och hyfsat manx-lik) så slår jag till, jobbarkompisen vet inte mycket mer om den än att den är röd och inte varit i trafik på ett par år pga av oklar anledning.

Det dröjer en tid innan vi kommer iväg så jag kan kolla på buggyn då den stod cirka 10 mil enkel resa hemifrån men försommaren 2015 drar vi iväg och spanar in den, i en lada hos jobbarkompisens föräldrars granne står den under ett rejält lager damm, enligt grannen är det något fel på motorn då den inte går att få o gå ordentligt.

Bild
Bild

Karossen ser helrätt ut och motorn visar sig vara en 1300 dubbelport som går runt o inget nämnvärt glapp så de känns gött.
Ett par breddade plåtfälgar o kapell ingår och bilen är helt komplett, vi kommer fram till ett pris som hamnar på ett par tusenlappar och jag åker hem o börjar planera hur jag ska få hem den till garaget!

Offline Profil WWW
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 20:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Grattis!!
"Ett par tusenlappar" låter ju som ett bra pris.
På ett ungefär brukar körklara och besiktigade buggys i gott bruksskick annonseras för 20-25.000kr på Blocket, i alla fall i våras, nu är de kanske något billigare.

Du får väl tanka upp med färsk bensin och sätta i ett nytt och väladdat batteri, kolla oljenivån och provstarta.

Berätta sedan hur det gick, med litet pyssel brukar det i allmänhet gå att få igång dessa motorer, och justera in dem rätt så bra.
-Det är vanligt att det samlas skräp i förgasarens munstycken, likaså i silen i tanken, om du har en originaltank i buggyn.
-Tändspolar, brytarspetsar och kondensatorer, liksom tändkablarna med tillhörande tändstift är ju också lika bra att byta ut med en gång. Fördelarlocket kan behöva en översyn med.

InläggPostat: tis 11 okt 2016, 21:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 559Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Välkommen. Alltid kul att se vad ni andra pysslar med. :D

Offline Profil
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 10:01
AnvändarvisningsbildInlägg: 49Ort: NorrköpingBlev medlem: mån 02 nov 2015, 15:54
Sommaren 2015 rullade på och det dröjde till höstkanten innan jag skaffade fram en kärra som jag fick dra utan övervikt och for iväg ut i den östgötska skärgårds-trakten med brorsan säkert bredvid för att hämta hem buggyn och få svart på vitt vad jag gett mig in på.

Med en nyfödd dotter hemma var sambon lätt skeptisk till nya projekt så svepskälet för det hela blev att Buggyn köptes till min dotter Agnes att få överta vid körkorts-ålder (återstår o se om ja lyckas behålla den så länge)

Vi lyckades lasta på buggyn med handkraft utan större problem men kunde snabbt konstatera att stolarna var torra o rötna likaså däcken, bromsarna ligger också an något och kärvar kraftigt. Inget batteri kopplat så kan inte prova mycket mer än så.

Pappren skrivs och några ovikta sedlar byter ägare, jag får lova att komma o visa upp buggyn när jag väl fått den på vägen igen och sedan är vi på väg hemåt mot garaget i Söderköping!

Bild
Bild

Notera stänkskydden av modell takplåt samt original-avgas med zoom-tube som sticker ut en halvmeter bakom motorn, mycket stiligt!?

Fortsättning följer!

Offline Profil WWW
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 11:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 3700Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Aha, nu är jag med, du skriver i imperfekt, jag trodde det var i presens, nutid.
Ja, då väntar vi med spänning på vad som skall komma i futurum!

Sedan står det väl allt mer sällan "Tempus" på brandsläckarna som jag tycker att man skall ha i sin veteranbil...

Konsekvent och stilfullt även med en VW som dragbil.
Stjärnfilter framför kameralinsen?

InläggPostat: ons 12 okt 2016, 11:28
Björn J. skrev:
Aha, nu är jag med, du skriver i imperfekt, jag trodde det var i presens, nutid.
Ja, då väntar vi med spänning på vad som skall komma i futurum!

Sedan står det väl allt mer sällan "Tempus" på brandsläckarna som jag tycker att man skall ha i sin veteranbil...

Konsekvent och stilfullt även med en VW som dragbil.
Stjärnfilter framför kameralinsen?

Haha ja det stämmer! har dragit för länge på o skapa en projekt-tråd så den kommer rullas upp här lite efterhand.

Ja min vardagsbil fick agera draghäst. Golf variant V5 highline!

Offline Profil WWW
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 17:59
AnvändarvisningsbildInlägg: 1217Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Välkommen till VW-hobby'n !

(Och gå med i VW-Maffian/Norrköping...-)

Offline Profil
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 07:01
ModeratorInlägg: 8213Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
hade samma avgassystemslösning på min röde vid inköp...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 21 okt 2016, 11:15
mettis skrev:
Välkommen till VW-hobby'n !

(Och gå med i VW-Maffian/Norrköping...-)

Tackar!
Har varit på väg att titta förbi garaget ert ett flertal tisdagar men aldrig tagit mig dit, jag o brorsan åkte med er på augustifest-cruisingen i hans mörkröda Bubbla förra året!

Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 21 okt 2016, 11:36
Väl hemma och avlastad börjar planer smidas för projektet, till en början ligger väl nivån ungefär på att få igång maskinen och få ut den på vägen.

Bild
Bild

I med ett batteri och soppa i tanken sen började vi försöka få igång den, med startgas och lite nötande på starten hoppade den snart igång dock med hopplös tomgång och ett väldigt spottande och fräsande.
Konstaterar att förgasarn behöver en rejäl genomgång och upptäcker efter lite sökande även ett stort hål i insuget (vilket löstes med ett fräschare insug från braoha-lådan)

Det är här någonstans jag o bror min bestämmer oss för att slita ur stolarna och separera kaross och platta för att komma åt motorn lättare och få en överblick på vad som behöver göras.

Bild
Bild

Och det är strax efter denna skilsmässa som projektets omfattning antar nya proportioner när vi finner följande kreativa lösningar från dom som en gång i tiden svängt ihop denna buggy:

*rattstång från volvo monterad i karossen = svajigt, löst med att svetsa stången med ett armeringsjärn i tunneln
*kopplingswire bestod av en överliggar-tråd till gunnebostängsel trädd i ett plaströr = ryckiga starter milt uttryckt
*bågen av vattenledningsrör svetsad direkt i plattan med kluttrig svets = rost o elände
*gaswajer modell bromswire från cykel
*elsystem genom tunneln som tittar fram i inspektionsluckan fram i en enda röra(sockerbitar o alla kablar i samma färg!)
*dämpare bak monterade med diverse udda bultar o brickor uppdimensionerade med eltejp för att inte glappa i infästning(!)
osv osv

dock till positiva bitarna:

*Rejält med färg på allt vilket gör att inte mycket rost lyckats angripa plattan trots allt
*Uppstyvad platta med isvetsade fyrkantsprofiler längsgående
* 1300 dubbelport-maskin som efter rengöring ser förvånansvärt fräsch ut

Karossen hängde vi upp i en annan lokal för att helt o hållet fokusera på det mekaniska

Bild

Plattan åker upp på vagn för enkel åtkomst och förflyttning

Bild

I detta skede är inte ambitionsnivån för projektet riktigt satt men det börjar så smått likna en hel-entrepenad :)

Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 21 okt 2016, 17:10
tummen upp...

Offline Profil
InläggPostat: lör 22 okt 2016, 14:12
Väntar med spänning på nästa kapitel!

InläggPostat: mån 24 okt 2016, 06:45
ModeratorInlägg: 8213Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
se upp när du hänger en kaross... den kan bli skev om projektet drar ut på tiden....
Eller som i mitt fall... karossen var så skev när jag köpte projektet att den numera ligger ute bakom garaget och skäms

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 09:49
Projektet dundrade på med brorsan vid rodret då jag hade fullt upp hemma med nyfödd unge

Plattan rensades på allt utom bakre hjulupphängning, ur med pedalställ och motor/låda, även sopparör skramlandes i tunneln samt hela "elsystemet" åkte ur plattan.

Jag borrade ur punktsvetsar och slet bort original stolsfästen då byte av stolar står högt på priolistan.

Rost hittades och åtgärdades på följande håll:

*mindre angrepp i ramhuvudet kapades bort och ersattes med frisk plåt.
*bakre hörnen där bågen varit svetsad fick snyggas till med mindre ilägg av frisk plåt
*främre karossinfästning fick snyggas till på båda sidor

efter detta var plattan till 99% rostfri och klart godkänd i våra ögon!

Bild
Bild

En annan detalj som är fixad här är de muttrar som var isvetsade för karossinfästning, då vi fick kapa av hälften av bultarna för o få bort karossen pga rost o dåliga gängor så är nya fräscha muttrar isvetsade för en smidig återmontering!

Offline Profil WWW
InläggPostat: lör 05 nov 2016, 09:28
Nice :D Trevlig verkstad.....

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 4
46 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd