Vgrens bugggygge

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

konsp

Re: Vgrens bugggygge

Post by konsp » Sun 22 Apr 2018, 09:21

Midsommar är ett bra byggmål!
Använde min Buggy för att åka till skogs o samla material till midsommarstången förra året det var klockrent!

vgren

Post by vgren » Sun 22 Apr 2018, 14:54

Jo Björn jag har letat reda på el scheman och skrivit ut dom så jag har.
En fråga jag har är: C1 som är mellan batteri och generator. Är det ett laddningsrelä? http://www.classicvw.se/laddningsrela-1 ... cts_id/797
Och var sitter den fysiskt?
Har just köpt min första Bugg och letar info och inspiration

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 22 Apr 2018, 19:07

Ja C1 är ett laddningsrelä, och det du länkar till hos Up-North är ett ersättningsrelä, tydligen numera helt eletroniskt, det gamla var elektromekaniska. Rent fysiskt i original VW typ 1 satt dessa relän på vänster sida under baksätet.
På en buggy kan dom ju sitta nästan var som helst.
Men observera! Detta är till likströmsgeneratorn! Växelsteömsgeneratorerna har antingen en helt annan typ av regulator, eller en inbyggd regulator. Vet du vad det är för generator du har?
Likströmmarna är helt cylindriska, växelströmmarna har är bredare närmast remskivan och smalare i andra ändan.
-Jag tycker det ser ut som en likströmmare bakom skyddagallret på sin bild.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

vgren

Post by vgren » Mon 23 Apr 2018, 14:45

Jo jag har koll på att det är en likströmmare i min. Den jag länkade till var den enda likströmmaren Up-North jag hittade så det var därför jag tänkte kolla med med erfarna människor om det var rätt till min bil.

Moondrip

Post by Moondrip » Mon 23 Apr 2018, 17:22

Äsch, byt till växelström =) Mkt effektivare laddning och väldigt enkelt att koppla ihop. Man hoppar helt enkelt över det externa laddreläet: https://www.jbugs.com/category/vw-alter ... g-bus.html

P.s Insisterar du fortf på likström så Det länkade reläet på CW upnorth har jag hemma och helt oanvänt om du vill handla för en avsevärt billigare slant
Gammalt jävla skit

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 25 Apr 2018, 06:46

jag har en kombo av växelströmmare och likströmmare. har tidigare bytt då o då mellan motorer pga besiktning, och det tar mig max 5 min att bygga om.
har du en likströmmare, kör på den. Vill du ha växelström, tänk på att du även måste byta generatorfoten.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

vgren

Post by vgren » Wed 25 Apr 2018, 12:06

Jag hade tänkt att försöka få den körklar nu så fort det går, så det blir med orginalgrejjorna så länge dvs likström.
Vem vet... Det kanske blir ombyggnation i vinter eller senare.

Moondrip du har ett meddelande.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 30 Apr 2018, 16:02

Det kan låta konstigt när man pratar om olika generatorer, men bränslepumpen har en viss inverkan(!).
Växelströmmarna har en större diameter, och kan då komma i konflikt med vissa bränslepumpar som har en litet högre profil.
Men modernare bränslepumpar är litet plattare i designen, och sägs det, ger ett för högt bränsletryck, inget som jag dock märkt av, men kanske har haft tur.
Äldre växelströmmare kräver en laddningsregulator, nyare har denna inbyggd.
Man känner igen de äldre på att dom har en anslutning för ringkabelsko, B+, samt tre flatstiftskontakter, D+ DF och D-. Dessa senare saknas på de nyare modellerna, eller ja, DF finns den kopplas till laddningslampan.

Image
http://kimsu.nettix.vilkas.fi/WebRoot/N ... C_9132.JPG
Bilden visar den äldre modellen avsedd för extern regulator, den vita grejen med tre flatstift finns inte på de senare modellerna med intern regulator.
VW Buggy 1600 -68.

vgren

Post by vgren » Thu 03 May 2018, 18:56

Min generator är lika grov från ena änden till andra. Den har 2 st flatstifts kontakter. Märkta med D+ och DF.
Jag har köpt ett näst intill nytt laddrelä så det kommer nog bli kanon.

Har just lagt en liten beställning från UpNorth på tändlås, tändkabel, rotor och bromsslang.

Kommer få hjälp i helgen med att mäta upp alla svarta kablar så man vågar peta i ett batteri lagom till man kan vrida om en nyckel.

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 04 May 2018, 14:48

vgren wrote:Min generator är lika grov från ena änden till andra. Den har 2 st flatstifts kontakter. Märkta med D+ och DF.
Jag har köpt ett näst intill nytt laddrelä så det kommer nog bli kanon.

Har just lagt en liten beställning från UpNorth på tändlås, tändkabel, rotor och bromsslang.

Kommer få hjälp i helgen med att mäta upp alla svarta kablar så man vågar peta i ett batteri lagom till man kan vrida om en nyckel.
Alltså samma diameter i båda ändarna, då har du en likströmsgenerator.
Javisst det räcker i en buggy som ändå inte har så värst många strömslukande förbrukare.
Kolla bara att "kolen" alltså borstarna ligger an på kommutorn ordetligt, det går lätt att se om man lyfter på skydden, (jag har nog bara sett en likströmsgenerator de senaste åren som har båda dessa skydd kvar, de brukar ramla bort). Det skall iallafall inte vara något större gnistregn där när generatorn laddar, litet är acceptabelt, men blir det mer så får man byta dessa kol, det är rätt enkelt.
VW Buggy 1600 -68.

vgren

Post by vgren » Fri 25 May 2018, 21:19

Har vart tyst här ett tag men jag har inte legat helt på latsidan. Fick leverans på en beställning jag lagt och det blir man jua alltid lika glad när man får öppna. Som ett litet barn på julafton liksom.

Image

Nu har jag ett fullt fungerande tändningslås med. Sånt är ju aldrig fel.
Image

Har beredskap denna vecka så imorron är det planerat garagehäng sålänge jag inte behöver åka på jobb.

Fridens liljor alla som fått för sig att läsa detta.

vgren

Post by vgren » Sun 27 May 2018, 18:11

Ännu en helg avklarad.

Har kommit så långt att all el utom den till motorn fungerar. Jag har lagt motorn på sidan av så jag har inte kollat om den är ok än.
Det enda frågetecknet nu om el är: Så fort jag tar ut nyckeln ur tändningslåset så startar tutan.

Har monterat nya bromsok samt bromsslangar fram och funderar på att byta hbc och olja när jag ändå håller på så man vet att allt är ok.

Veckan kommer nog gå åt till att påbörja stt renovera stolarna om jag får tid och lust.

Snart är det ny vecka med nya möjligheter...

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 29 May 2018, 08:13

lite märkligt det där med tutan, har du kollat huruvida du har nåt felkopplat? typ kortis mot jord? funkar tutan som den ska med tändningen på?
Är ju inte helt ovanligt att det är "skav" inne i rattstången och därmed lite fel i anslutningarna
Image

vgren

Post by vgren » Tue 29 May 2018, 08:55

Tutan fungerar som den ska sp fort nyckeln är i tändningslåset.
Kabeln från tutknappen till jord har jag dragit om. Ska felsöka vidare någon kväll.

Är säkert något litet skitfel någonstans. Brukar ju kunna vara så.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 29 May 2018, 13:00

är ju nåt som sluter kretsen till tutan när du tar ut nyckeln... för mig låter det märkligt, men det skulle kunna vara som så att du får jord via stiftet (själva kolven som går ut när man tar ut nyckeln) till rattlåset mot rattstången.
Image

Post Reply