Vgrens bugggygge

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

vgren

Re: Vgrens bugggygge

Post by vgren » Sat 25 Aug 2018, 15:13

Nu har det hänt lite i mitt garage igen.
När jag sist fick i gång den så ville den inte gå mer än ca 40 sek, sen dog den.
Visade sig att det var FULLT av avlagringar i tanken.
Den plockades ner och rengjordes.
Image
Sen vart det en provtur
https://www.garaget.org/video/154247

Nu ska jag till att renovera den andra stolen och modifiera in ett par vindrutetorkare och se över varför tutan tutar när man svänger.

Med lite tur så kan jag nog besikta den för sista gången på fredag.
Har just köpt min första Bugg och letar info och inspiration

vgren

Post by vgren » Sat 01 Sep 2018, 09:42

Nu har jag vart på besiktningen.
Image
Dom tyckte att den var så fin att dom ville att jag kommer tillbaka inom 1 månad. :D
Inför den gången måste jag setill att höger bakhjul bromsar lika mycket som det vänstra.
Misstänker att det var jag som luftade lite för lite när jag renoverade bromsarna.

Sen tänkte jag kolla med alla er som har lite bättre koll på dessa bilar än vad jag har.
Har någon en sprängskiss över styrstången/rattstången. Tror att jag saknar någon bussning eller ett lager för den sitter inte riktigt så hårt som jag önskar.

kg-student

Post by kg-student » Sat 01 Sep 2018, 17:53

Det är ett evigt problem det där med ojämn bromsverkan. Orkar du så ta av trummorna (antar att det är trummor) och slipa bromsytorna med smärgel (eller sandpapper för den delen men det tar sämre på metall). Då blir bromsarna som nya ett litet tag tills ytan slitpolerats av bromsarna igen.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 04 Sep 2018, 07:59

kg-student wrote:Det är ett evigt problem det där med ojämn bromsverkan. Orkar du så ta av trummorna (antar att det är trummor) och slipa bromsytorna med smärgel (eller sandpapper för den delen men det tar sämre på metall). Då blir bromsarna som nya ett litet tag tills ytan slitpolerats av bromsarna igen.
Det finns numera modernare material till bromsbelägg, jag uppmärksammades av detta av den gode vännen Ed (Edward) China som berättade om detta då han i Wheler Dealers renoverade en Volvo P44. Det blev bättre bromsverkan med mindre värmeutveckling, dessvärre har jag glömt eller så nämndes det aldrig vad materialet heter.

Sedan är bakbromsarna på gamla VW och därmed buggys dokumenterat svåravluftade, jag förstår inte riktigt varför, men om man räknar trådarna på detta forum och adderar de på Boxerville som handlar om samma problem samt lägger till egen erfarenhet så tycks det mer eller mindre subjektivt vara så. Jag har en teori om att det är i "T-stycket" där bromsrören går ut till höger och till vänster (och inkommande från hbc) som problemet sitter, att det kanske är en obstruktion (=förträngning) där, eller något skräp som har fastnat.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

vgren

Post by vgren » Tue 04 Sep 2018, 10:19

Jag satte frugan på förarplats igårkväll för att stampa på bromsen och jag hissade upp bakdelen med en domkraft.
När jag bad henne snällt att trampa på bromsen försökte jag snurra på högre bakhjul. och det snurrade.
Hur hårt hon än trampade.

Efter lite luftning vart det tvärstummt (gick inte att snurra när hon bromsade)
Provade att snurra på vänster sida och det gick.

Var bara att sätta igång att lufta där med.
Efter ett tag gick det inte att snurra på något av hjulen när hon bromsade så då tyckte jag att det verkade ok.

Ska ta ett par timmar ledigt från jobbet nån dag när solen lyser och se om besiktningen tycker att det är lik bra som jag tycker.

G Man

Post by G Man » Tue 04 Sep 2018, 20:12

Ett sätt jag gjorde som gammal bil mek med trummor..förutsatt att inge luft finns kvar! justera ut backarna(båda sidor) tills det brommsar och släpp efter lika mycket på båda sidor! typ 3-4 hack med mejseln..Sen brukade jag Helt ovetenskapligt åka på en grus väg och dra i hand bromsen och få någon indikation på jämnhet.Även här bromsa med pedalen...Väldigt oventenskapligt men som ung och fattig så brukade jag få igenom skiten :lol: ..blir nog samma procedur när jag som gammal(typ) ska bes buggyn :roll:

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 05 Sep 2018, 10:44

G Man wrote:Ett sätt jag gjorde som gammal bil mek med trummor..förutsatt att inge luft finns kvar! justera ut backarna(båda sidor) tills det brommsar och släpp efter lika mycket på båda sidor! typ 3-4 hack med mejseln..Sen brukade jag Helt ovetenskapligt åka på en grus väg och dra i hand bromsen och få någon indikation på jämnhet.Även här bromsa med pedalen...Väldigt oventenskapligt men som ung och fattig så brukade jag få igenom skiten :lol: ..blir nog samma procedur när jag som gammal(typ) ska bes buggyn :roll:
Det finns väl två typer av bromsbackar på våra buggys, fela mig om jag har rätt.
De självjusternade, ja alltså "någorlunda självjusternade" som är vanligast med ett stjänhjul innanför trumman man kan spänna utifrån, samt en äldre modell som inte har detta hjul att snurra på.
men de självjusternade har en liten hake som skall påverka stjärnhjulet för varje inbromsning, dessa haka brukar fastna och kan behöva litet omsorg och kärlek med oljekannan för att det skall funka bra.
VW Buggy 1600 -68.

vgren

Post by vgren » Wed 05 Sep 2018, 17:32

Idag var det en härlig dag med sol och nästan vindstilla så jag tänkte försöka mig på att besikta om bugg:en.
Har hört att en bild säger mer är mina ord så:
Image

Nu är det bara resten kvar :D

G Man

Post by G Man » Thu 06 Sep 2018, 05:56

Björn J. wrote:
G Man wrote:Ett sätt jag gjorde som gammal bil mek med trummor..förutsatt att inge luft finns kvar! justera ut backarna(båda sidor) tills det brommsar och släpp efter lika mycket på båda sidor! typ 3-4 hack med mejseln..Sen brukade jag Helt ovetenskapligt åka på en grus väg och dra i hand bromsen och få någon indikation på jämnhet.Även här bromsa med pedalen...Väldigt oventenskapligt men som ung och fattig så brukade jag få igenom skiten :lol: ..blir nog samma procedur när jag som gammal(typ) ska bes buggyn :roll:
Det finns väl två typer av bromsbackar på våra buggys, fela mig om jag har rätt.
De självjusternade, ja alltså "någorlunda självjusternade" som är vanligast med ett stjänhjul innanför trumman man kan spänna utifrån, samt en äldre modell som inte har detta hjul att snurra på.
men de självjusternade har en liten hake som skall påverka stjärnhjulet för varje inbromsning, dessa haka brukar fastna och kan behöva litet omsorg och kärlek med oljekannan för att det skall funka bra.

Helt rätt senare model(vet inte när) så vart dom själv justerande...Och det funka väll hyfsat ok..

G Man

Post by G Man » Thu 06 Sep 2018, 05:56

vgren wrote:Idag var det en härlig dag med sol och nästan vindstilla så jag tänkte försöka mig på att besikta om bugg:en.
Har hört att en bild säger mer är mina ord så:
Image

Nu är det bara resten kvar :D

Grattis!

ChristerH

Post by ChristerH » Fri 07 Sep 2018, 14:55

Gött! :)
Full fart spar tid ;-)

vgren

Post by vgren » Thu 28 Mar 2019, 20:12

Nu är det dax att börja se över sommarglidaren inför sommaren.
Avgassystem och luftfilter får lite behövlig färg.
Dom målas med värmetålig mattsvart för att kromet var så förstört. Blir det inte bra så får det bli nya kromade.

Image

Ormboet tänkte jag linda med avgasbandage. Tror det kan bli bra.

Sen är det genomgång av förgasare och framvagn.

Är det någon här som kan med bilder beskriva hur man kan justera höjden på framvagn med hjälp av torsionsstavarna?

vgren

Post by vgren » Sat 30 Mar 2019, 10:12

Tänk va lite färg kan göra
Image

Image

Bara resten kvar

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 02 Apr 2019, 15:04

vgren wrote:
Sat 25 Aug 2018, 15:13
Nu har det hänt lite i mitt garage igen.
När jag sist fick i gång den så ville den inte gå mer än ca 40 sek, sen dog den.
Visade sig att det var FULLT av avlagringar i tanken.
Den plockades ner och rengjordes.
Image
Sen vart det en provtur
https://www.garaget.org/video/154247

Nu ska jag till att renovera den andra stolen och modifiera in ett par vindrutetorkare och se över varför tutan tutar när man svänger.

Med lite tur så kan jag nog besikta den för sista gången på fredag.
Snygg bild!
Jag inredde för några år sedan ett akvarium med Amazonas-tema, Sydamerika, med tetror, malar och några snälla ciklider, hade varit väldigt glad om jag lyckats få till bakgrund och bottenmaterialet så att liknade det på din bild. Klart att det då skulle vara vatten, sand eller grus och flata stenar, och inte gammal bensin mer järnoxid på botten... Möjligen hade bilbuksfiskarna Crocka fiat trivts däruti.

Jag kan berätta för dig att många gamla VW-ägare (ja alltså yngre ägare av äldre vw) upplever detta problem med "automatisk tuta vid höger- och/eller vänstersväng".
Du har sannolikt en sportratt som inte till 100% är kompatibel med rattnavet och rattstången. Vid något tillfälle under rattvarvet kommer rattens metallnav i kontakt med något eller båda kontakblecken som egentligen bara skall komma i kontakt med rattnavets släpring.
Med litet eltape av god kvalitet kan man förändra världen, eller en klenare karosserilist som man apterar runt rattnavets kant, om man nu får plats med en sådan. Man kan också behöva justera dom där kontaktblecken.
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 04 Apr 2019, 14:04

angående luftning av bromsar... jag tillhör en av de som haft ett helvete med detta och jo.. det är det förhatliga T-stycket som är boven.
ligger det lite luft där så "knuffas" det fram och tillbaka. därför luftar jag bägge bak "samtidigt", dvs stoppar dit slangar ner i flaskor med bromsvätska och biltemas lilla backventil på dom... pumpa pumpa pumpa en stund så man vet att det inte är nån luft uppe i korset. därefter tar jag min tryckluftsdrivna luftare och luftar ut det sista.
första gången jag hade detta problem fick jag pumpat genom mer än 1 liter innan jag förstod vad som hände. sist var det inte ens en deciliter.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply