Mettis buggy

Här kan du skriva om din buggy och om dina aktiviteret i garaget.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
mettis

Mettis buggy

Post by mettis » Sat 01 Dec 2007, 01:39

Ett par bilder på "fyndet" (blocket.se) som jag inte kunde låta bli att köpa (2500kr -billigt?!) -när detta bjöds ut ett "stenkast" ifrån där jag bor i ÅBY.
Trots vädret i måndags så gjordes affär/hämtning (det kunde ju bli värre väder!?)...så jag har bara ställt av objektet bredvid garaget i väntan på våren!!
Och har faktiskt inte sett den i dagsljus, eftersom det är mörkt efter jobbet så här års (skall bli spännande i helgen...!)
Den nedre bilden är tagen med tanke på ifall någon vill köpa "sidorna"....
Jag har en idé om att räjsa med denna nästa år, men det krävs bur, stolar, chassiebyte(bes) lack osv...Allt som inte syns på bild saknas :)
Och karossen är aldrig monterad, bara löst pålagd, -fabrikat?
Image
Image

mr buggy

Post by mr buggy » Sat 01 Dec 2007, 10:35

Där ser man..du kunde inte låta bli ser jag...synd att podsen e så breda. nåja jag har ju gjort en egen design på mina så.. jävligt sjyst pris kan man säga... :mrgreen: :mrgreen:

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 03 Dec 2007, 11:56

dunebuggyarchives har den karossen nånstans, känner igen huven. sitter tyvärr på jobbet och har inget internet hemma så jag kan inte söka :(

Härligt att se en VW-veteran skaffa plastleksak :)

får man se den klar till BR?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Rydh

Post by Rydh » Mon 03 Dec 2007, 20:17

Läckert, skaffa en vattenkyld motor sen också bara så är biffen klirrad! :lol: 8) :wink:

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

mettis

Post by mettis » Mon 03 Dec 2007, 23:53

Tja, vad gör man inte för att hänga på detta forum.... 8)
Njae...Helt oplanerat - an offer you can´t refuse!..och vips!
Såg plötsligt en möjlighet att köra en "11:a" på strippen innan jag fyller 50
Patetiskt? Det kan jag leva med...ifall jag nu når detta mål!?
För två år sedan vill jag minnas att jag var inne i en diskussion på SCLF med Landelius, om att köra en "12:a" innan 50..och i år gick det på 12.17 med min "full inredning/fläktrem på/ljuddämpare 62:a Bubbla" och hur gå vidare? Jo, lägga motor/låda i något lättare kanske...? Vi får se?
Tror att karossen är tillverkad av en lokal firma här i Norrköping som gjorde glasfiberbåtar?
Image
Image

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 04 Dec 2007, 08:35

kan vara en knock-off på den jag syftade på, ska försöka komma online i lägenheten innan jag städar ur den
Image

mettis

Post by mettis » Mon 10 Dec 2007, 23:22

Nu har jag sett den i dagsljus...och flyttat karossen i rätt läge.
-Det ser väldigt smalt ut för sätena, mätte till ca 40 cm....pga att karossidorna lutar inåt?
Image
Image

Gert

Post by Gert » Mon 10 Dec 2007, 23:45

mettis wrote:-Det ser väldigt smalt ut för sätena, mätte till ca 40 cm....pga att karossidorna lutar inåt?
I think every beach buggy is that small. Now you have to find nice chairs 8)

Great buggy! :D

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 11 Dec 2007, 08:32

jag hade ca 50 cm i framkant på stolen och mindre i bak...
Image

mr buggy

Post by mr buggy » Tue 11 Dec 2007, 09:10

samma som Magoo här... de där ser knepigt ut de..svårt att få tag i stolar som går ner där..de e väl inte original de där me inåtlutande kanter väl... :?:
även om du hittar stolar så har du ju sidorna i knät ju... :x

mettis

Post by mettis » Tue 11 Dec 2007, 22:43

Jag mätte till 42 cm i framkant (av sätet) och syftade bak till 40 cm mellan tunneln och övre karosskanten....
Vill köpa typ sådana här:
Image
Men det kanske är en helt felgjord kaross från det glada 80-talet (den är ju aldrig ens monterad!) -Helsoffa istället...? :P

Smajly

Post by Smajly » Wed 12 Dec 2007, 00:29

Ser att du har en sak du kommer reta dig fruktansvärt på sen.. och det är den dära stången som går från golvet framför pedalerna som rattstången ska fästas i sen.. Ta bort den annars kommer du bara bli irriterad när den är i vägen hela tiden.. Kan riktigt se redan nu hur man slår i den varje gång man kliver i och ur buggyn..

Montera en tvärgående istället som går från sida till sida där rattstången kan ligga imot sen och fästas så den blir stabil..
Se bifog bild.. det gröna strecket är det tvärgående fyrkantsprofilen jag menar. Den fäster du i sidorna med plattor du svetsat på och med genomgående bult och mutter i kaross-sidorna. Den kan ju sättas lite innanför panelen så syns den inte och kommer inte vara ivägen för dig.. den styvar även upp karossen lite.

Den stången du har där nu ser också ut att vara på tok för låg. Rattstången ska gå högre upp.. antagligen genom din instrumentpanel för att komma rätt annars har du ratten i knät och kommer ha svårt att komma i och ur av den anledningen också.. Se den blåa ringen på panelen.. Detta är bara vad jag tror och mina utsatta justeringar är på ett ungefär vad som sett på alla andra buggys.

Image
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

mr buggy

Post by mr buggy » Wed 12 Dec 2007, 08:37

dom stolarna på bilden e väl bredare än 50 cm till och med...

mettis

Post by mettis » Sun 16 Dec 2007, 22:27

Nu har jag testat lite...
Det visade sig att en VW-kamrat i garaget hade ett par bucket-seat, så jag lånade hem en i helgen. Och det är ju tur att jag inte köpte ett par på blocket? Frågan är hur jag skall göra, men det är ju låångt till Bug-Run!!
Tyckte inte ens det fanns någon plats för rör till buren i denna kaross när sätet (nästan) satt på plats. Ramtunneln hindrade oxå från att nå golvet..
Och Smajly; tack för dina synpunkter på rattstång...jag har inte tänkt behålla staget på bild! -En bur måste till i mitt fall, och då sätter jag ett tvärgående rör där.
Image

Smajly

Post by Smajly » Mon 17 Dec 2007, 01:01

Ett alternativ är ju att kapa ur i sidorna påkarossen och gjuta om så att det blir plats till stolen.. ungefär som våran danske vän har gjort på sin..

Image
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Post Reply