Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Mettis buggy

InläggPostat: fre 20 maj 2016, 06:24
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Åsså en pruttmotor om du har någon. Dina motorer är väl inte riktigt uppskattade av lagen?

Offline Profil
InläggPostat: sön 22 maj 2016, 20:48
AnvändarvisningsbildInlägg: 1243Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Mina trimmade motorer kör jag enbart på bana..... :roll:

Nu sitter det "samma som original" vilket är en 1300:a enkelport.
Bilen är en 1300:a 68-års modell.....

Motorn är egenligen en 1600:a enkelport (typ3 toppar) som jag satt ihop för att sälja till någon med en typ2 68-69.
Blocket har "balkfäste" nämnligen....

Provade lite ikväll, har skyltbelysningen kvar....

[youtubefilm]https://youtu.be/f7MLMG2V3gE[/youtubefilm]

https://youtu.be/f7MLMG2V3gE

Offline Profil
InläggPostat: tis 24 maj 2016, 16:00
AnvändarvisningsbildInlägg: 1243Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
För att göra en historia kortare - den "gick igenom" !!

Bild

Bild

Offline Profil
InläggPostat: ons 25 maj 2016, 05:51
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
diffus ljusbild verkar vara std på dessa "traktorlampor"
de har påtalat detta för mig varannat år sen jag köpte min röde, men aldrig antecknat det .

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 25 maj 2016, 06:15
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Vad menar de med det. Är den oskarp eller inte tillräckligt asymmetrisk?
Är det slipningen i glaset eller glödlampan eller reflektorn?
Jag fick aldrig det påpekandet. Jag moddade i slutet och fick satt i H4 så lite bättre ljus trots att det egentligen inte är ok.
GRATTIS, Mettis. Då kan du köra överallt nu. :wink:

Offline Profil
InläggPostat: ons 25 maj 2016, 17:17
När man tittar i deras apparat så skall det synas en "linje" i rätt höjd... det såg mer ut som helljus ,-(

Jag köpte dessa (traktor?) lampor nya ifjol, så det var tydligen bortkastat...
Nästa gång (om 2 år !!-)) måste jag ha rätt ljusbild, annars blir det ombes bara för att jag inte åtgärdat...
Min svetsade diff gjorde att inte bromsmätaren funkade bak, men det tog han bra....
"Quick-steer" brickan, knäckt ramtunnel fram och uppflyttad vxl-låda - nada!

Jo, nu kör man lagligt (gäsp...) men det blir nog inga längre utflykter.

Nästa motor ligger färdig, och denna 47Hkr skall säljas vidare.

Offline Profil
InläggPostat: ons 25 maj 2016, 20:04
Vad skall du ha för motor vid nästa besiktning då?
Kolla upp om du kan hitta glas som passar till lamphusen. Kanske tom köpa rostiga e dyl och ta glasen?

Offline Profil
InläggPostat: lör 04 jun 2016, 15:42
Körde en sista sväng med lilla motorn i veckan, nu skall jag börja byta till en "bättre" bruksmotor.....

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tis 04 okt 2016, 15:10
Har faktiskt inte kört alls i sommar, förutom några km bort till fiket....

Motorn jag satte ihop i vintras, är tänkt för min Cal-Looker med husvagnen, har skapligt lågt komp och snäll kam.
Vid första provkörningen försvann oljetrycket i skarpa kurvor och fullt pådrag...så Buggy'n har stått hela sommaren.
Idag satte jag dit en liiten "deep-sump" jag gjort (med förlängt sugrör), och provkörde;

Denna filmade jag bara för att ha koll på oljelampa och mätare.... det går inte att titta ner när jag kör på 2 till 3:an fullt.

Offline Profil
InläggPostat: tor 06 okt 2016, 08:57
AnvändarvisningsbildInlägg: 51Ort: NorrköpingBlev medlem: mån 02 nov 2015, 15:54
Stans råaste Buggy utan snack! :)

Offline Profil WWW
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 06:39
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
mettis skrev:
Har faktiskt inte kört alls i sommar, förutom några km bort till fiket....

Motorn jag satte ihop i vintras, är tänkt för min Cal-Looker med husvagnen, har skapligt lågt komp och snäll kam.
Vid första provkörningen försvann oljetrycket i skarpa kurvor och fullt pådrag...så Buggy'n har stått hela sommaren.
Idag satte jag dit en liiten "deep-sump" jag gjort (med förlängt sugrör), och provkörde;

Vad är det egentligen som gör att trycket försvinner utan djupsump?
har aldrig riktigt förstått det.

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 12:29
AnvändarvisningsbildInlägg: 3761Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Jag har åkt på litet vw-jobb, för andra, har inte hunnit med buggyn.... Fixat sådant som jag tycker är småsaker, som är som att bestiga Mt. Everest för några vwänner, det har varit grundinställning av motorer, tankrengöring samt diverse el-jobb.
Så det ju blivit några provkörningar, runt de närmaste kvarteren, tre olika bilar, motorer, tappar trycket om jag har för brottom ut ur samma cirkulationsplats, snabb högersväng alltså, kanske likadant vid vänstersväng men det har jag inte provocerat fram. Motorn i buggyn beter sig på samma sätt.
Så jag ställer samma fråga som Magoo, vad är det som händer? Med tillägget; skall det vara så?

Sedan är det en vwän som behöver en ny motor till sin eneklhyttspick-up, kanske Mettis har nån till salu?

InläggPostat: fre 07 okt 2016, 17:28
Utan att utnämna mig till expert tror jag; att oljan flyttar sig i sidled så mycket att sugröret tar in luft. Då tappar ju givaren trycket, även om det ganska omgående återkommer. Smörjningen bör klara sig då oljehinna består ett tag, men man skall nog undvika att köra många varv i rondellen....
Med en djupsump eller Mettis lilla vilken jag tror motsvarar en kopp stannar oljan kvar då den inte KAN ta vägen någon stans. Alltså ingen luft i sugröret.
Krävs nog inte någon stor djupsump för att ta bort det fenomenet, men då mister man kyleffekten som är bra att ha också.

Offline Profil
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 20:10
Hej.
Jo, min lilla sump gjorde jag mest för att diagnostisera oljetryckssläppet.
Visserligen har FormelVee bilarna liknande (250cc) enligt reglerna, men en 1,5liters är min rekommendation!

Igår plockade jag ur 2387:an, och lade in denna 1600:a som jag tänkt testa turbo på(?) när jag får den lusten...
Kamaxeln har en farbror (70+) slipat, och jag skall köra in den... Annars är det bara original delar, så "billigt" att köra sönder...
Givetvis arborrat samt bytta styrningar och lager, har även portat topparna.

Här syns "oljesystemet", lock med uttag, pluggad pump, för att oljan tvingas ut till filer och kylare. Oljetempgivare till höger i block.

Bild

Så, nu tänkte jag köra upp oljetrycket utan tändstift...
Inte första gången...MEN om man har oljefilter måste man köra några varv utan att detta är anslutet, blev inget tryck!
Körde runt utan slang tills oljan kom efter oljepump, sedan med slangar fick jag 2,5kg tryck på startmotorm.
(OBS man måste ha fördelaren på plats, annars "hoppar axeln upp" och skär sönder bronsdrevet på vevaxeln!)

Bild

Hade glömt insugspackningar, dessa skär jag till med kniv efter insuget. (Bättre "innan"...)

Bild

I stort sett färdigt.. Men efter ett par garageöl, så är det bättre att starta imorrn ,-)

Bild

Offline Profil
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 23:18
Det blev en sen eftermiddag, men jag tänkte att "grannarna sitter nog och kollar TV" ? Så jag körde 20 minuter....

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 28 av 30
449 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori