Författare Meddelande

<  Medlemmarnas beach buggy-projekt  ~  Mettis buggy

InläggPostat: sön 09 okt 2016, 06:47
Nice ..du är ju riktig hard core B B. lirare...gillar dina utube vids..bra klös i bitarna... :twisted:

Offline Profil
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 17:10
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
kg-student skrev:
Utan att utnämna mig till expert tror jag; att oljan flyttar sig i sidled så mycket att sugröret tar in luft. Då tappar ju givaren trycket, även om det ganska omgående återkommer. Smörjningen bör klara sig då oljehinna består ett tag, men man skall nog undvika att köra många varv i rondellen....
Med en djupsump eller Mettis lilla vilken jag tror motsvarar en kopp stannar oljan kvar då den inte KAN ta vägen någon stans. Alltså ingen luft i sugröret.
Krävs nog inte någon stor djupsump för att ta bort det fenomenet, men då mister man kyleffekten som är bra att ha också.

tänkte mer på att trycket minskar vid acceleration... gör det inte på en std...

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 18:38
AnvändarvisningsbildInlägg: 2998Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Är det inte samma sak där? Hoppades också att Mettis skulle kommentera; eller dementera mina spekulationer. Annars känns det som att jag leker bättre vetande i hans tråd.....

Offline Profil
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 15:01
AnvändarvisningsbildInlägg: 1243Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
kg-student skrev:
Är det inte samma sak där? Hoppades också att Mettis skulle kommentera; eller dementera mina spekulationer. Annars känns det som att jag leker bättre vetande i hans tråd.....

Jo, det är även min uppfattning.
-Iallafall finns det ingen olja att suga, eller att samtidigt skall (tjuv)luften tryckas ut (det tar en stund innan röda lampan släcks! - så det gäller att frikoppla och lätta på gaspedalen...)

Nu har jag en annan (1600:a-motor) i, jag körde in kammen (oljetryck var max 4bar på 2000rpm), sedan bytte jag oljan.
Igår startade jag den igen, och oljetrycket skenade iväg till 7-8 bar på 2000rpm!
-Felsökning väntar, jag skall ta loss reducerkolvarna och kolla att de inte kärvar (vilket jag hoppas är felet...)

Offline Profil
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 18:37
AnvändarvisningsbildInlägg: 1243Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Tja, 1600:an sitter kvar, men jag tänkte prova nytt tändsysten, torrsump och bredbandslamda på den innan jag plockar ur den...
Till VW-Maffians Lucia-kaffe i Ljuragaraget körde jag dit den, då min ena plats numera är tom (911:an såld)

Bild

Nya (Kina?)-grejjer.... + ett CB "Hyper injection" köpt av Leif i Skellefteå.

Bild

Offline Profil
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 00:28
Konstigt att nu under vintens 6 månadrr händer nästan inget med mina bilar... Framemot Maj brukar jag sätta fart(!) Lust saknas.

Ikväll tog jag bort det erbarmligt dåliga (ur efektsynpunkt) avgassystemet jag hade på besiktningen ifjol.
Faktiskt har jag ju ett riktigt värsting(?) S&S 1 5/8" system "på hyllan" att sätta dit!
-Sagt och gjort - tyvärr kolliderade det med min bakspoiler "vinge", så jag skiter i detta! Till salu för 1000kr (ca halva nypriset) ifall någon vill köpa ?

Bild

Bild

Bild

Sedan plockade jag bort gamla bränslesystemet (skall ju ha insprut..) ALLA slangar var spruckna utvändigt! Tre olika fabrikat, från Hiflex, Hydroscand och Biltema..-Tre år sedan jag satte ihop detta?

Ny 120kr från Kina shiftlight, med inställbart varv skall ersätta/komplettea varvräknaren.

Bild

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 22:22
Tja, under vintern har vi ju "Tisdagsmeck i Ljuragaraget" där halva tiden går åt till fika, besök och öl....
Så nu som..börjar jag hasta ihop mina bilar!
Ikväll skulle jag montera ett (värsting!) 2" system, för att svetsa Lamdaanslutning, och bygga ljuddämpare.
-Visade sig att det inte passade på en så liten 1600:a som just nu sitter i ! Så jag satte dit mitt Gene Berg 1 3/4", och svetsade Lamdagängan på.....
Stingern från 2" systemet passar ju bra. Orangea slangen kommer från helikopter(!), i flyg byts allt efter timmar, och jag har en kamrat som.....
Det Blåa brevid generatorn är en "rem/kedjespännare som jag monterat för att jag brukar "tappa remmen" när jag varvar på 402 meter ;-)

1 5/8" ormboet på bilden i förra inlägget här ovanför, är fortfarande till salu för 1000kr

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 21:38
Det går sakta framåt (tisdagsmeck = 1 timme fika, kanske besökare och diskussion med VW-kamrater, och hjälpas åt med varandras bilar där det kan behövs en extra hand...)
En trevlig hobby!

I tisdags var jag ensam, och jobbade med bränslesystemet (nytt!).
Dels "kom jag på" förbättringar och sådant som borde finnas på Buggy'n (bogserögla fram, snyggare avgassystem, oljeuppsamlingsplåt under motor/låda...)

Ikväll svetsade jag om ljuddämparen, blev snabbjobb med den ifjol, då Buggy'n stod hemma och jag inte har svets där.....
Flyttade den "närmare" (jämför filmen på förra sidan?)
Utprovning med ett par punktsvetsn som jag flyttade ett par ggr....
Bild

Bild

Färdigsvetsat, skall målas svart när det svalnat.... att det blev två lamdagängor här? - Det finns ingen på stingern ;-)
Bild

Senast redigerad av mettis sön 18 jun 2017, 01:22, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil
InläggPostat: tis 25 apr 2017, 23:41
Tja, det kanske inte blir någon dragracing, men jag tänker "regga in" den 1 Maj!

Ikväll pysslade jag vidare, konstaterade bränsleläckage och att jag måste hitta kopplingsschema ihop med tändsystemet....

Men den inflyttade ljuddämparen känner jag mig nöjd med ? (tack Biltema för 2,5" grejjer..)

Bild

Bild

Sen skall man "bara" få igång motorn, så man kan ställa in blandningen med 10varvs(!) potensiometrar ?

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tis 09 maj 2017, 21:49
Efter några startförsök, och rätt mycket felsökning....

Insprutet var inget fel på,....

https://youtu.be/7jQ-ftHrLkE

Offline Profil
InläggPostat: tis 23 maj 2017, 21:03
Jag hade inte tålamod att "fortsätta" med CB Insprutet, jag ville köra hem bilen från hobbygaraget i sta'n till Åby, utan problem.
Så i helgen satte jag dit mina (otestade - lika spännande det!?) Kina - IDF 44:or.
Bestyckade om ifrån det som medföljde och ställde tomgång mm innan jag körde hem till Åby.
Nja, Lamda 16-17 "på lätten", var ju för snålt (0,50 i lågfart), så ikväll satte jag in 0,60, men hamnade på 12...
Åkte hem till min vän Pär "Berg" och lånade 0,55:or - genast rimliga värden (13,5)! sedan labbade jag vidare med luftmunstycke osv.

Provkörning med slutgiltig bestyckning, motorn är en renoverad 1600:a med omslipad kam och liite högre komp - bra bruksmotor (med baktanke Turboladd!) till min Bagge.

Gå vidare till YouTube för fullskärm, och välj 720 HD ?

Offline Profil
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 06:58
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
som vanligt impad över din kunskap.
Ser fram emot att få kolla vad du hittat på nu om 2 veckor :)

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 20:43
Bug Run Classic närmar sig...
Vill inte stressa med "riktig" motor, men tänkte sätta i en 1914cc otrimmad, som jag skall ha i min "vinterfolka"....
Började sätta ihop i helgen, får se om jag hinner byta? Annars blir det 1600:an som sitter i, bara lite högre komp, omslipad kam och Kina IDF.

Bild
Borrat och gängat för oljesystem, blocket har jag "deckat" för 94mm cyl.

Bild
Liten "deep-sump" kostar inget att svetsa ihop...

Bild

Åså tvättas de begagnade stötstångsrören...
Bild

Jag var tvungen att ha 98 octan förut, nu svarvar jag ur kolvarna (7cc) för ett komp på 8,2:1
Bild

Slipar ur för att matcha mina insug till IDF förgasarna, körde med original enkel Solex34 innan. Men vinterfolkan är omtypad till 60Hkr, så det borde vara ok?
Bild

Inte speciellt portat annars, jag har filat på insugsventilerna för bättre flöde.
Bild
Bild

Tja, kvällens jobb...imorrn skall jag mäta in vipparmsgeometrin.
Bild

Jag byter till detta 1,25:1 vippställ med ledade "fötter..
Bild

Om allt lirar, så testar jag på strippen i Tierp (?).

Tror det kommer några (rejs-)buggy's till, har sett några nya byggen på Boxerville !

Offline Profil
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 21:35
Nä, det blev inget Bug Run Classic för mig! Jag och mina kamrater backade ur när vi såg väderprognosen....

Så 1914 motorn här ovan lägger ja inte i Buggy'n, utan direkt i "vinterbilen" ;-)

Däremot slet jag ikväll ur 1600:an som suttit i buggy'n sedan ifjol, skall plocka in en annan "oprövad" liten motor i veckan.

Bild

Offline Profil
InläggPostat: tor 10 aug 2017, 11:31
AnvändarvisningsbildInlägg: 582Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
mettis skrev:
Nä, det blev inget Bug Run Classic för mig! Jag och mina kamrater backade ur när vi såg väderprognosen....

Så 1914 motorn här ovan lägger ja inte i Buggy'n, utan direkt i "vinterbilen" ;-)

Däremot slet jag ikväll ur 1600:an som suttit i buggy'n sedan ifjol, skall plocka in en annan "oprövad" liten motor i veckan.

Bild

Riktigt kul och lärorikt att följa ditt projekt. :D

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 29 av 30
449 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till: