Verktyg som du kommer att behöva är
-halldomkraft
-stor skruvmejsel el kofot
-15, 17, 19 mm länknycklar och hylsor
-pallbockar
Ja kommer att gå igenom snabbt på den ena sidan.(detta fall höger)
Det första man gör är att palla upp bilen och ta av bakhjulet. Bilen skall vara ca 40cm högt uppe el mera. Bilen skall stå stadigt, så riktiga pallbockar är att föredra!
Först ska man släppa handbromsvajrarna. Dessa skall man lossa helt, men man kan ha muttern påskruvad i ändan så att vajrarna inte glider in i röret.

Följande steg blir att ta loss drivaxelröret från bärarmen.
Börja med nedre stötdämpar skruven. Dessa kan sitta ganska hårt men med lite våld och rost-off brukar dom ge med sig. Sedan blir det att flytta till de 3 skruvarna som håller fast drivaxelröret vid bärarmen (nr 1 på bild) OBS märk upp positionen på drivaxelröret till bärarmen!

Efter att man lossat skruvarna skall man lirka drivaxeln så att man får den ovanpå bärarmen. Det är detta moment som kräver att handbromsvajern är lossad från handbromsspaken. (se följande bild nertill) Ifall man vill kan man ha axeln fastbunden så den hänger fritt från bärarmen.
Nu till det "farligaste" momentet i det hela. Här skall man vara vaksam för det är lätt att göra sig mycket illa! Börja med att ställa halldomkraften under bärarmen och lyft upp tills hela bilen börjar höja sig.
Sen tar man loss dom 4 skruvarna (nr 2 på bild 2) och bänder lös kåpan med skruvmejsel. Nu är det viktigt att du markerar upp bärarms positionen till torisionstaven. Nu i detta skede skulle båda se ut följande.

Nu är det antingen skruvmejseln eller kofoten du skall använda, pröva få bärarmen att lirka sig förbi nedre "stopp"-kanten (nr 3)

OBS va försiktig, nu har bärarmen ännu en mycket hård förspänning så se efter att du inte har ben el armar under bärarmen!
Nu kan du börja sänka ner bärarmen sakta med donkraften. Nu är det bra att du har bilen tillräckligt högt uppe.

När bärarmen hänger fritt är det bara att lirka loss den från torisionsstaven. Var på vakt så att staven inte lossnar från bilen utan att det är bärarmen som ska lossas från staven!
Nu när du har lossat allt kan du passa på att putsa och måla upp delarna.


Samtidigt kan man med fördel byta ut nötta bussningar ifall man vill.
Nu till hopmonteringen. Sätt den bakre bussningen på plats. Ifall du använder uretan bussningar så smörj in dessa ordentligt.
Ifall man vill ha bakändan lite sänkt kan man montera bärarmen 1 splines medsols (på höger sida, motsols på vänster sida) från ursprungs positionen, men ifall du vill bibehålla "orginal" höjden monterar du den som den varit.
Nu sätter du in domkraften under bärarmen igen och lyfter upp tills du har bärarmen förbi "stopparen". sen är det bara att skruva fast locket och spänna, gör detta moment i kors för att det är lätt den vill hamna snett.



Efter locket är fastskruvat är det bara att släppa efter med domkraften så bärarmen vilar mot sin egna "stoppare".
Ifall du sänkt bilen kommer inte hjulinställningarna att stämma längre med märkningarna du gjort tidigare. Annars är det bara att skruva ihop allting som det var från början.
Här är bilen sänkt med 1 hack


Hoppas denna hjälper till att göra tröskeln mindre att börja ställa om sin bakvagn.