Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Tips växelåda och bromsar

InläggPostat: sön 24 jun 2018, 23:12
Tja mitt första inlägg så Buggy började när jag var 15 och vid 17 och vid 18 ård ålder grejade jag mycket med fassans tidigare inköpa beach buggy, och vi byggde om en motor till var jag har för mig en 1700 som den kördes en del med, nu är jag 44 och den behöver kärlek och uppgarderingar.

Det byggdes även en motor där bara blocket var orginal allt annat var nytt, 2,3l och skulle var god för 190Hk och 9000rpm, tror det var köpt på dalhems. Motorn kom aldrig i, bromsarna drog snett och den stäldes av med halvfull tank med bensin. Det hände saker och jag pratade inte med fassan på över 10 år. Efter vi upptagit kontakten igen undrade han om jag inte ville ha den gamla buggyn vilken jag inte var sen att hämta då den bara stått ialla år. tydligen så skall vestakarna var vända på fel håll så ytterligare en sak att kolla närmare. Bygget skulle var rätt seriöst men inget jag skruvade med då jag inte var tillräckligt betrodd i mekandess värld då.

Så den behöver lite avdammning, bensinen i tanken var borta sedan längre då några detaljer till och med rostat i den.

skulle vilja ha tag i en bättre låda då det bara är orginal låda där även växelspaken ibland kunde komma i konstiga orimliga lägen, men jag har inte forskat så mycket vad som sitter där och är mer hemma i mercedes värld vad det gäller motorer och växellådor.

För ett tag sedan köpte jag skiv bromsar av en som visste mycket av detta enligt honom själv vilket jag var dum att tro och inte forskat djupare i ämnet så bromsarna är främsta skälet till att den inte går att besiktiga även om gaspedalen verkligen behöver bytas,bromsarna passade inte alls... så skiv bromsar skulle vara av intresse. och däcken får nog byttas då det är rätt gamla nu...

sedan så orginal kylfläkten tror jag inte kommer att gilla några 9000rpm...

Tänkte även fixa lite nya säten med fyrpunkts bälten då mina barn börjar bli så stora att det är dags att åka med säkrare saker än vad jag en gång gjorde

Har alltid gillat denna buggyn skarpt och tänkte den verkligen skulle få en uggradering.

På sikt kommer nog de dubbla 48orna dellorto att bytas mot Turbo och insprut då det alltid stått mig nära och varmt om hjärtat även om det mest blivit dieseltrim annars, men det är ju fint för där går det att ladda på friskt med rätt motor och utveckligen på turbo aggregat fronten har hänt väldigt mycket de senaste åren bara.

Lite tips tagits tacksamt imot, har läst runt lite med kan inte säga jag hittat vad jag letar efter. Är ingen mekanisker men inte dum på att skruva och kan en del annat...

Offline Profil
InläggPostat: ons 04 jul 2018, 06:30
Inge tips men om du nu tar bort 48 d orna. Så kan jag va intreserad om priset är rätt

Offline Profil
InläggPostat: lör 07 jul 2018, 19:25
AnvändarvisningsbildInlägg: 3757Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Hejsan!
Att växellägena är oexakta behöver inte bero på växellådan.
Det är mer troligt att det är hela mekanismen från växelspaken och bakåt som är sliten, det finns några ställen det kan bli glapp på, väldigt vanligt fel på gamla VW. Reservdelar brukar finnas att köpa, men lite meckigt att då på plats. Sedan är ju rimligtvis länkstången kortad lika mycket som bottenplattan är kortad, detta kan också vara en källa till strul, om det inte är riktigt gjort.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
3 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori