Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats

Re: Motorblock att bygga på ? - Budget TURBO med mera..

Post by mats » Sun 14 Jun 2009, 10:14

Tack för svaret,verkar bli att skrota transporter under semestern.Har redan en typ 4-motor (bojsänke) inköpt i Holland,utrustad med det mesta som kan behövas t.ex stora stående porschefläkten, 2x48 Dellorto,race oljepump mm mm.Fick även med en ny kam,296 street-cam.(Betalade mindre än vad 1 förg kostar ny)
Inköpslistan blir väl inte så farlig,Megasq.....,turbo,interc....,spjällhus,bränslep..,tryckregulator,lite större nozzlar,rör o plåt,mm.
Kanske klarar det under 10 lapp.. Blir alltså komplett turbomotor för drygt 15000,överkomligt.
/mats på GC

Nobbe

Post by Nobbe » Sat 27 Jun 2009, 22:27

typ4 motorn är ett ganska bra motorval för ett budgetbygge på en buggy !
min första turbo maskin var kanske 120hk ( med medvind ;) )

i princip är det oftast bara en ny kam som behövs då de ofta är slitna och då kan man lika gärna passa på att byta lager och ringar för en hyffat billig peng ! ,.....
har inte kammen slitit ner sig skulle jag bara ladda på o se glad ut med ett budgetbygge ;)
en fräsch 2l motor är ett utomordentligt bra val för en budget maskin !

jag byggde min med liggande dellorto 40 vilka kan vara lite billigare om man hittar beggat ! annars tror jag en sugturbo är enklaste vägen till framgång, men varför göra nåt enkelt ;)

hitar man en 1800 förgasar motor kan du ha tur och få toppar som har lite större ventiler,,,

fördelen med typ4 är att du har en extra lagring på veven vilket gör att den inte lika gärna "flexar" som en typ1
org vevstakarna brukar hålla riktigt bra ( 400+ hp om man byter till bättre bultar). samma sak med veven,

Nackdelen med typ4 är ofta att få in den i en std vw låda vilket brukar kräva lite slipning...
men har man en "irs buggy" är det lika bra att konvertera till en buss 091 låda på en gång :=) småpengar och stark låda....
alternativt om man hittar ett 200mm typ4 svänghjul , då är det "bolt on" på en typ 1 låda

en annan nackdel är att det är dyrare att bygga seriöst på typ4 motorn då det är mindre upplagor på delarna = dyrare......

min gamla turbo typ4 motor
Image

med mina gamla "liggande" tryckförgasare

Image

samt min nuvarande typ4 spis....
som jag förhoppnigsvis får fart på snart.....

Image

det går även relativt enkel att konvertera till stående kyl om man vill.....

mats

Post by mats » Mon 29 Jun 2009, 13:37

Hur har du Nobbe löst oljekylningen?
Oljekylaren sitter ju normalt nere till vänster på motorn och kyls med den bakmonterade fläkten.
Ser på bilden att du har en adapter men kan ej se vart slangarna tar vägen????
Pga tidsbrist ska jag nog bara försöka få en motor att funka med snabbrenov,dvs kolvr,lager,kam,lyftare,topplockskontroll,ev nya vent.
+styrningar+fjädrar.Ev.balansering.Vill just nu bara få ihop en pålitlig bruksmaskin som man kan lita på.

/mats

Nobbe

Post by Nobbe » Mon 29 Jun 2009, 14:10

på min nya motor har jag en 24 raders setrab kylare ( sitter normalt på scania bussar)
och den har jag i "torpedväggen" bakom intercoolen på buggyn och framför "plenumet".....

men jag tror nog att man kan placera den där den får plats *( bra luftflöde är en fördel )
enklast är nog en oljeadaters våffla och en extern oljekylare, de fungerar bra.....
jag skulle tro man kan bygga något special och montera en oljekylaren i en typ1 doghouse adapter och köra med csp stående kylkåpor., om man vill få det att se ut som en T1 motor....

mats

Post by mats » Mon 29 Jun 2009, 14:36

Har redan kylfläkt+kåpa,ser ut som din(911),kommer från bojsänket jag köpte under tiden jag bodde i Holland.
Tror att det sitter oljekylsadapter på den motorn,är i alla fall 200 mm svänghjul.
Tror att jag har bild nånstans av den motorn,får leta.
Kommer att anv så mycket som möjligt av den motorn,är en 1800 förg.motor.
Att jag kallar den för bojsänke beror på att det är något som ligger löst i vevhuset,hörs när motorn hänger i motorstativet å man lutar motorn höger-vänster å tillbaka.Behöver inte vara vara allvarligt,men lika bra att rita f... på väggen.Ska i alla fall rivas ner.

/mats

Nobbe

Post by Nobbe » Mon 29 Jun 2009, 14:54

såg längst upp att du redan har de mesta ! ( även om du lämnat "budget stadiet" ;)
kommer bli en killer maskin!

Behöver du nåt till Typ4 så kolla med Fat Performace i USA, kan vara värt att slå en signal till Greg, en bra kille som kan typ4!
han har bra priser, tyvärr suger deras webb ;) men du hittar tel där iaf ! http://fatperformance.com/

mats

Post by mats » Mon 29 Jun 2009, 17:19

Nobbe wrote:såg längst upp att du redan har de mesta ! ( även om du lämnat "budget stadiet" ;)
kommer bli en killer maskin!

Behöver du nåt till Typ4 så kolla med Fat Performace i USA, kan vara värt att slå en signal till Greg, en bra kille som kan typ4!
han har bra priser, tyvärr suger deras webb ;) men du hittar tel där iaf ! http://fatperformance.com/
Så länge jag avstår turbo-konverteringen så kommer jag säkert undan med 6-8 kkr å det kan nog anses som billigt för en pålitlig 2l motor
hopplockad av delar som andra har ratat,med en måttlig effekt på 100+++ hästar.
Har haft kontakt med FAT under USA-resa,men när man ser deras fina delar så hamnar man i läget ,mycket vill ha mer...
Undrar bara om 1,8 toppar passar på 2.0 cyllar???
Egentligen så borde man även kosta på att bygga ut avgasportarna,men då har man absolut passarat budgetstadiet..

/mats

mettis

Post by mettis » Tue 30 Jun 2009, 00:22

1800 toppar passar på 2,0 l...
Däremot har 1700:a motorn storst insugsventil (spelar visserligen mindre roll på turbomotor) med 41 mm, mot 1800.ans 39 mm.
Själv använde jag 1700:a toppar upptagna från 100 till 105mm på min första turbomotor (1800) för att det var lätt att få in Volvo B20-ventiler (42/35?) -bara att fräsa om sätena...
2,0l har bara 37,5mm på insug, men tror kanalerna är "rakare", och varför inte använda obearbetade toppar på en "snik-turbo" ?

mats

Post by mats » Tue 30 Jun 2009, 11:02

mettis wrote:1800 toppar passar på 2,0 l...
Däremot har 1700:a motorn storst insugsventil (spelar visserligen mindre roll på turbomotor) med 41 mm, mot 1800.ans 39 mm.
Själv använde jag 1700:a toppar upptagna från 100 till 105mm på min första turbomotor (1800) för att det var lätt att få in Volvo B20-ventiler (42/35?) -bara att fräsa om sätena...
2,0l har bara 37,5mm på insug, men tror kanalerna är "rakare", och varför inte använda obearbetade toppar på en "snik-turbo" ?
Det där med 1700 toppar hadde jag inte tänkt på,finns väl det också i skrothyllan.
Passar längden på volvoventilerna???
Eller blir det att svarva nya knasterspår??
Det var ett bra budgettips.
Avgassidan har väl varit svagheten på typ-4 topparna,så om det blir att byta v-styrningarna,så kan man väl putsa lite försiktigt i avgassidan.
Den här reparationen ser ut att bli billigare än jag tänkt,anv. så mycket som möjligt av det som finns på hyllan,endast inhandla
rena förslitningsdelar.
Tanken var väl att kunna köra den till portugal fvb med båt till GC.

/mats

RIMO

Post by RIMO » Wed 20 Jan 2010, 23:41

Blir tvungen att kommentera :D

Typ4-blocket är XXL jämfört med typ1, och har man en Buggy så anser jag att Typ4-motorn som grund är bäst att starta på om man vill sikta på 150+ hk. Men, man behöver en besiktningsmotor oxå, så spar gamla typ1-motorn.

Turbo-planer = Smidda kolvar!!!

Kolla följande länkar och låt er inspireras!
http://www.aircooledtechnology.com/store/
http://www.aircooledtechnology.com/ (kolla filmerna!)

Hur man än gör så kostar det mer än man tänkt sig...vis av erfarenhet :D

När man har en motor med mycket vridmoment så får Typ1 växellådan det jobbigt...
http://www.aircooledtechnology.com/inde ... &Itemid=89
http://www.longenterprises.com/
http://www.autotech.com/quaife/index2.htm
http://www.tunacan.net/t4/tech/trans.shtml
http://www.performanceghia.co.uk/html/trans.html
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 224--.html
http://superbeetle.websitetoolbox.com/post?id=1701308

Det finns så mycket ute på nätet...

mettis

Post by mettis » Thu 21 Jan 2010, 22:51

Jag håller med om kolvarna! Original är svagaste länken, det går en "slits" under oljeringen som gör ringgalleriet sprickkänsligt (för spikningar!).Detta gäller alla VW originalkolvar.... Alltså även typ1.
När man sett en smidd kolv, som har hål borrade istället under oljeringen, är steget inte långt att förstärka originalkolvarna med Plastic Padding och göra liknande? :shock:
På min egen 2,0l turbo typ4:a gjorde jag såhär; Och den gick aldrig sönder trots några års stripp-körning....
-Och Mats - Volvo B20 (och B30) ventiler passar direkt i längd och knaster....men annan sätesvinkel på typ4:an, mot "normala" 45gr som Volvo.
Image

JeepPerformance

Post by JeepPerformance » Wed 26 Oct 2011, 13:53

Tjänare! jag skall bygga weber turbo och tänkte köra den som sugturbo för de är de simplaste. men skall jag åka tryck turbo istället för det ger mer effekt och körbarhet? tål min liggande weber 40 att tryckas igenom?
Mvh Johan

karlsson

Post by karlsson » Wed 26 Oct 2011, 15:41

nopp weber fixar inte tryck har jag förstått,mässingflotör som inte tål tryck såvida du int byter....dellorto däremot har plastflotör,det funkar!
börja själv med sugturbo men byggde om till tryck, mycket roligare så och bättre effekt,enligt mig åtminstone!
om nu sugturbo e simplaste vill jag inte riktigt hålla med om,för personligen börja jag med noll erfarenhet med sugturbo men byggt om det till tryck nu, och det är inte alls svårt heller...dock e jag ändast amatör på turbo så e int kanske rätta personen att ge svar, men kolla min projekttråd så ser du hur jag gått till väga...

bygg tryckturbo! går fint med enkel förgasare....
-buggy är även en bil-

JeepPerformance

Post by JeepPerformance » Thu 27 Oct 2011, 00:28

fint :D börjar med sug så får vi se va ja tycker om det. ska riva i gasaren och kolla om det är plastflotörer , är det de så behövs det inte trycktätas eller något sådant?

karlsson

Post by karlsson » Thu 27 Oct 2011, 05:46

det är nog antagligen mässingflotör....
jag har inte tätat min gasare, men då laddar jag ju ganska litet...typ 0,5....visst,den svettas lite grann ibland men inget som man skulle märka desto mera av...
det som jag upplevde var det mest svåra var ju att få allting tätt så det inte läckte luft och sen bestyckningen på gasaren! till all lycka hade man experthjälp av fgronlund :D
kan rekommendera turbobibeln..alltså turbomania boken, där står allt man behöver veta och lite till
-buggy är även en bil-

Post Reply