Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Budget turbo bygge - HowTo

InläggPostat: sön 31 maj 2009, 12:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Magoo skrev:
Då vill jag vara först med att säga tack för en rejäl genomgång.
Törs du kalla denna maskin för driftsäker?
Jag är oerhört faschinerad av er som "slänger dit" en turbo sådär bara.


Skulle anta att den är driftsäker...
Men de visar sig isommar. Skall försöka få bilen i besiktnings skick samt om regga den för turbo så efter de borde ja få lite kilometer på den.
Effekten är ju endå ganska blysam så ja ser inte maskinelt vadsom skulle knäckas.
Hårdast utsatta delarna är enligt mig de gamla grenröret (va ganska rostigt) och den slutkörda kopplingen. Ifall man skulle koppla till en intercooler el vattensprut skulle man kuna köra fullgas i lite längre sträckor. Men har inte körd så långt med den på även ännu så de blir säkert små ändringar ännu..
Vid jämn gas så går den aningen fett så måste kolla upp med bränsle förbrukningen också..



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: sön 31 maj 2009, 12:59
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
karlsson skrev:
ja de ha verkligen varit intressant att följa med den tråd!
snyggt jobbat,verkligen....lyfter på hatten,igen


Bygg ihop buggyn nu så vi får börja planera ihop turbo motorn åt dig :lol: :wink:



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: sön 31 maj 2009, 18:41
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
fgronlun skrev:
Bygg ihop buggyn nu så vi får börja planera ihop turbo motorn åt dig :lol: :wink:

jodu,börja planera du, i veckan ska den va i körskick :D



_________________
-buggy är även en bil-
Offline Profil
InläggPostat: mån 01 jun 2009, 18:59
AnvändarvisningsbildInlägg: 76Ort: LuleåBlev medlem: lör 18 okt 2008, 11:33
Tack så hemskt mycket för din tråd.....härlig läsning


Offline Profil
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 09:07
AnvändarvisningsbildInlägg: 174Ort: StenstorpBlev medlem: tor 29 nov 2007, 01:08
Är grymt imponerad av din kunskap och noggrannhet!
Nu har vi en riktig turbo Guru på vårt forum! :mrgreen:

***** 5stjärnor för denna Howto!

En fråga bara, antar att du tagit oljetrycket till turbon från original tryckgivaren på sidan. tänkte nämligen på pump locket med den
externa utgången . det framkom inte hur du hade gjort med oljetrycket, tänkte ifall du kunde göra en snabb paint skiss över detta 8)


Offline Profil
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 13:57
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Crono skrev:
Är grymt imponerad av din kunskap och noggrannhet!
Nu har vi en riktig turbo Guru på vårt forum! :mrgreen:

***** 5stjärnor för denna Howto!

En fråga bara, antar att du tagit oljetrycket till turbon från original tryckgivaren på sidan. tänkte nämligen på pump locket med den
externa utgången . det framkom inte hur du hade gjort med oljetrycket, tänkte ifall du kunde göra en snabb paint skiss över detta 8)


Turbo guru haha kanske inte rikti ännu. Sen när man pungar ut 600hk ur 1600 så då kanske...

Om oljetrycket så ja kan rita en skiss när ja slipper hem ikväll el imorron. Men de går bra att ta ut det från oljepumpen om du vill. Ingen skillnad så länge du tar det från tryck sidan. Returen är den mest kritiska för att undvika blårök.
Returen skall man försöka få så den skulle få rinna rakt ner från turbon. Åtminståne så rakt som möjligt.

Hurdant koncept ha du tänkt dig?



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 21:33
AnvändarvisningsbildInlägg: 3526Ort: LandskronaBlev medlem: ons 11 okt 2006, 14:01
fgronlun >> Om man gör nått liknande budget turbo bygget.. vad rekomenderar du för dump ?
Du hade väl byggt din dump själv.. men om man köper, har du nån länk till en som skulle kunna passa? Har jag fattat rätt så finns det ett helt hav med olika.

Sen röret från turbon upp till förgasaren och dumpen, är det bara ett som har samma dimension som turbon eller gör det mycket skillnad på sig om du använder ett smalare / tjockare rör?



_________________
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: fre 12 jun 2009, 23:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Smajly skrev:
fgronlun >> Om man gör nått liknande budget turbo bygget.. vad rekomenderar du för dump ?
Du hade väl byggt din dump själv.. men om man köper, har du nån länk till en som skulle kunna passa? Har jag fattat rätt så finns det ett helt hav med olika.

Sen röret från turbon upp till förgasaren och dumpen, är det bara ett som har samma dimension som turbon eller gör det mycket skillnad på sig om du använder ett smalare / tjockare rör?


Budjet dump så duger tex Vw koncernens bypass perfekt. Men annars så duger det men vilken som hälst billig dump. Kan kolla va ja skulle hitta.

Från turbon så skall man hälst inte gå ner i dimension. Tex 52mm rör så räcker redan åtm till 215hk :wink:



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: lör 13 jun 2009, 00:02
AnvändarvisningsbildInlägg: 3526Ort: LandskronaBlev medlem: ons 11 okt 2006, 14:01
fgronlun skrev:
Smajly skrev:
fgronlun >> Om man gör nått liknande budget turbo bygget.. vad rekomenderar du för dump ?
Du hade väl byggt din dump själv.. men om man köper, har du nån länk till en som skulle kunna passa? Har jag fattat rätt så finns det ett helt hav med olika.

Sen röret från turbon upp till förgasaren och dumpen, är det bara ett som har samma dimension som turbon eller gör det mycket skillnad på sig om du använder ett smalare / tjockare rör?


Budjet dump så duger tex Vw koncernens bypass perfekt. Men annars så duger det men vilken som hälst billig dump. Kan kolla va ja skulle hitta.

Från turbon så skall man hälst inte gå ner i dimension. Tex 52mm rör så räcker redan åtm till 215hk :wink:


Ahh, okej.
Detta projekt börjar bli mer och mer intressant för oss vanliga människor.
Till nästa sommar tror jag det kommer bli en hel del flera buggy med turbo :)



_________________
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar
Offline Profil WWW ICQ
InläggPostat: lör 13 jun 2009, 00:11
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Smajly skrev:
fgronlun skrev:
Smajly skrev:
fgronlun >> Om man gör nått liknande budget turbo bygget.. vad rekomenderar du för dump ?
Du hade väl byggt din dump själv.. men om man köper, har du nån länk till en som skulle kunna passa? Har jag fattat rätt så finns det ett helt hav med olika.

Sen röret från turbon upp till förgasaren och dumpen, är det bara ett som har samma dimension som turbon eller gör det mycket skillnad på sig om du använder ett smalare / tjockare rör?


Budjet dump så duger tex Vw koncernens bypass perfekt. Men annars så duger det men vilken som hälst billig dump. Kan kolla va ja skulle hitta.

Från turbon så skall man hälst inte gå ner i dimension. Tex 52mm rör så räcker redan åtm till 215hk :wink:


Ahh, okej.
Detta projekt börjar bli mer och mer intressant för oss vanliga människor.
Till nästa sommar tror jag det kommer bli en hel del flera buggy med turbo :)



Ja ja hoppas de skulle komma en del turbos så vi skulle lite kunna jämföra våra erfarenheter. Kom ihåg att denna tråd är skapat för er alla som har ngt ni funderar över.

Inga dumma frågor bara dumma svar.



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: tor 09 jul 2009, 01:22
AnvändarvisningsbildInlägg: 19Ort: RundvikBlev medlem: sön 05 jul 2009, 23:25
Otroligt fränt



_________________
Jag har många frågor men få svar
Offline Profil
InläggPostat: tis 28 jul 2009, 22:00
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Ja nu har man haft 3 veckors semester borta från garaget. Denna semester blev det inte många buggy mil :cry:

Men kanske nästa år..

Till budget bygget så det blev ca par hundra kilometer körd med budget motorn efter att den blev bort plockad för att testa den andra motorn som satt i brors baja. Bra gick den å roligt va det tills en kolv gav efter..

Nu så blir budget budget motorn lite om konverterad till att vara samma grund motor å turbo men topparna och förgasaren skall bytas ut.

Konceptet blir följande

1600 motor med dubbel ports toppar (evo1 1600 va me 1 ports toppar)
Dubbla dellorto 45 (evo1 va me orginal 30mm förgasare)
Dessutom blir det att montera en liten intercooler (samma som i baja bygget)

Med orginal förgasaren så stannade ju hästarna vid ca 80-90 hk. Nu med dubbel ports toppar å större förgasare skulle ja önska ja skulle komma upp till ca 100-120hk ifall bara turbon årkar pumpa så högt upp..
Denna motor är tänkt att bli en snäll motor som det inte skall testas på kvartsmilen utan istället få köra runt lite å njuta lite kilometrar. Som de ser ut nu så hamnar den i bajan istället för buggyn..



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: ons 12 aug 2009, 21:46
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Nu är nya motorn bromsad. Effekten kom enligt förväntningarna så man kan bara igen vara nöjd.

I början av tråden så gjordes ju en budjet budjet motor. Den som nu bromsades så är en vidare "utvecklad" modell..

"bottendelen" är en helt högst orginal 1500/1600 men nu så monterades dubbel ports toppar, dubbla dellorto 45 förgasare och en intercooler.

Med dessa ändringar steg effekten på hela varvtals registret och resultatet blev en mycke bottenstark men endå ganska kraftig motor.

Det är ju endå en orginal 1600 motor som de e frågan om. Till karaktären skulle ja säga den är mycke lik min gamla typ1 2.1l IDA motor ja hade i min gamla choppa bubbla.

Max effketen tror ja starkt jag skulle få upp med ca 5-10hk bara med att bestycka förgasaren för nu så drar den rikti svart vid fullgas å Lambdan visar A/R förhållande på 10:1 vilket är jätte fett. Men årkade inte börja leka med munstycken för hade lite tids brist.

Men här så har jag bänknings pappret. Given effekt är bakhjuls hästar vilket betyder ifall man vill få motor effekt skall man lägga på ca 15%.
Dvs 117*1,15 =134.5hk vilket jag personligen är mycke nöjd med.
Som jämförelse har jag bänknings värden från när motorn hade 1 ports toppar å en trycksatt orginal 30mm förgasare
Bild

Följande jämförelse är med den förra turbo motorn som vi körde 13.4s med baja kaross å 12.97 med buggy kaross på kvartsmilen
Bild

Från grafen ser man bra hur mycke starkare motorn är med den snällare kammen å mindre turbon. Man ser att den nuvarane motorn är betydligt starkare ända upp till ca 4700rpm å max vridet är inte långt ifrån. Tack vare att motorn är så pass bottenstark så krävs det inte heller att den skall varvas så mycke vilket isig förlänger livslängden betydligt. Alltså rikti ekonomi bygge.

Här har ni alla lite att fundera på under hösten å vid jultid börjar byggandet. För egen del så börjar det luta till höst nu så följande bänkningar med bubbla motorer får vänta tills vintern. Föhoppnings vis blir det med min "monter" maskin å Evo2 av den högvarvande 1600 med motvikts vev å smidda kolvar.

Men mera om den i turbo funderings tråden när jag sluppit lite igång



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: ons 12 aug 2009, 22:15
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
vackert så skulle ju räcka ypperligt i en buggy :mrgreen:



_________________
-buggy är även en bil-
Offline Profil
InläggPostat: ons 12 aug 2009, 22:34
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
karlsson skrev:
vackert så skulle ju räcka ypperligt i en buggy :mrgreen:


Ne de lite för lite :wink:
2xx skulle passa bättre.

Hur är det med din buggy å turbo projektet? Fick du förgasaren fixad?



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 4
50 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori