Budget turbo bygge - HowTo

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Re: Budget turbo bygge - HowTo

Inläggav mettis » sön 24 mar 2013, 22:24

....och jag har i vinter (nästan) satt ihop en 1760cc typ1 motor som jag tänkt turbomata framöver.
En 74mm Kina vev med motvikter och en 87mm cyl-sats med smidda kolvar och snäll 260gr kam.
Frågan är vilket komp man skall lägga sig på? Ventiler blir original32/35,5 (eller37mm), men toppar är inte klara.
SAAB-turbo som jag fått till skänks, och MS-sprut som jag nämnde tidigare i denna tråd. Tänkte enkelspjäll från Volvo 945.
Motorn kommer inte att hamna i min buggy, utan tänkt i denna bruksbil om något år ?
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.624844054198930.1073741825.163284280354912&type=1&l=c3629b31a2
Användarvisningsbild
mettis
 
Inlägg: 1247
Blev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Ort: Norrköping

Re: Budget turbo bygge - HowTo

Inläggav fgronlun » sön 24 mar 2013, 22:45

7-8:1 ikomp så hålls allt mycke enklare. Med e85 så +8:1.
Om du håller dig till låg komp så ifall du ramlar över en gammal lastbils turbo så är det brar å kränga på den å ladda friskare.
MS beslutet är enda vettiga. Fränt med förgasare men ifall man skall ha allt å lira så mycke enklare med sprut.
Användarvisningsbild
fgronlun
 
Inlägg: 1706
Blev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Ort: Vasa/Finland

Re: Budget turbo bygge - HowTo

Inläggav tribaliztic » mån 25 mar 2013, 08:21

Jo, jag läste vidare i andra trådar sen och insåg att du bor i Finland =) Finns det nån som lyckats besikta med turbo i Sverige? Jag är lite skeptisk till att köra med turbo obesiktat ifall farbror blå kommer. Grymt bra info ang. turbomod här i forumet iallafall, får se om jag tar mig dit!
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
tribaliztic
 
Inlägg: 1175
Blev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Ort: Gotland

Re: Budget turbo bygge - HowTo

Inläggav Magoo » mån 25 mar 2013, 08:26

tribaliztic skrev:Jo, jag läste vidare i andra trådar sen och insåg att du bor i Finland =) Finns det nån som lyckats besikta med turbo i Sverige? Jag är lite skeptisk till att köra med turbo obesiktat ifall farbror blå kommer. Grymt bra info ang. turbomod här i forumet iallafall, får se om jag tar mig dit!

snabbt svar på din fråga:
finns de som kör runt med både wasserboxer och turbo och de som kör luftkylt och turbo.
Att besiktiga med det är i brincip lönlöst. Enda sättet jag känner till då det _kan_ gå är om man utgår från en bubbla som godkänts med turbo och sedan bygger buggy av den.
Däremot... kan väl villigt erkänna att ingen av mina bilar har orginalmotor. Den blåe byter jag maskin på inför var besiktning, men den röde slinker snällt igenom(ökat effekten från 39 till ca 47 hk).
Nåväl, back to topic ;)
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Magoo
Moderator
 
Inlägg: 8277
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Budget turbo bygge - HowTo

Inläggav tribaliztic » tis 26 mar 2013, 22:35

Tack för svar och back on track som sagt, sorry för kapningen... =)
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?
tribaliztic
 
Inlägg: 1175
Blev medlem: tor 14 mar 2013, 20:13
Ort: Gotland

Föregående

Återgå till Racehörnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster