Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Hur man gör en 1600-turbo motor med hög prestanda

InläggPostat: sön 17 jun 2012, 20:46
Inlägg: 3Blev medlem: tor 31 maj 2012, 22:53
Hej Jag är från Makedonien har vw 1303 och buggys.
Jag vill göra 1600 turbo motor med högre prestanda, överväga ett fåtal projekt på det här forumet och jag har blivit intressant som dessa motorer är gjorda och hur mycket kraft tas ut av dem.
Jag hoppas att på något sätt du råda mig hur bygga min 1600 turbo motor. :D


Offline Profil
InläggPostat: mån 18 jun 2012, 05:52
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
kolla runt lite på forumet, finns en del trådar angående turbo bygge,speciellt fgronlund och rydh...
lycka till



_________________
-buggy är även en bil-
Offline Profil
InläggPostat: mån 18 jun 2012, 22:50
Inlägg: 3Blev medlem: tor 31 maj 2012, 22:53
karlsson skrev:
kolla runt lite på forumet, finns en del trådar angående turbo bygge,speciellt fgronlund och rydh...
lycka till

Igenom några av de projekt som för mig finns det många obskyra föreställningar
detta är min första motor vw luftkylning för att uppdatera hela tiden jag arbetade på raka motorer där om rpm förstoring förstora och styrka.
Och här är så men det finns många oklara ragoti med huvud och kamaxel.
vevaxel är mycket ovanligt, inga balansvikter, som jag såg några killar har svetsat balansvikter (as) , Jag märkte ett projekt har gjort det balansvikter, hur svetsade och inte vet :?: kombinationer kamaxel har en mycket märklig med avstånd mellan vinkel öppning och ventilöppning.
Dessa saker är oklara för mig om du med dina erfarenheter till min överföring.


Offline Profil
InläggPostat: tis 19 jun 2012, 05:44
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
personligen har jag ingen mera erfarenhet av turbo än den jag byggde själv med mycket hjälp av flera här på forumet...handla boken turbomania,den hjälpte mig att förstå en hel del.där finns även bra recept på motorer



_________________
-buggy är även en bil-
Offline Profil
InläggPostat: mån 02 jul 2012, 22:10
AnvändarvisningsbildInlägg: 1246Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Niklas i Västerås har kört dragracing några år med en 63:a(?) beryllgrön bagge, 1600cc och plockat ut 350 hkr med turbo!
Gör 10 sekunders repor på 402m.....

Nyckeln är väl programmerbart sprut och "rätt" storlek på turbo?

Bild

Bild


Offline Profil
InläggPostat: tor 12 jul 2012, 12:41
Inlägg: 3Blev medlem: tor 31 maj 2012, 22:53
Jag vet att detta alltför väl. Jag är tillräckligt 11s - 402m men jag vill motorn att inse ??? hkr höga varvtal 7000-7500RPM när jag nämnde den stora turbo, det är inte ett problem.
Jag föreställde mig en kombination lång för denna motor.
1603cc
320g - 86mm kolvarna Vauxhall Calibra turbo
Vevaxeln vw 69mm lager
vevstaken vw 311 lager
vw 041 lager 8:1CR med 40/36 ventiler stor porteras 8:1CR
kamaxeln SCAT - C75
vippor 1,25 :1
En enkel turbo kkk k27 mercedes Truck
Förgasaren DCOE 40 samägare 32 turbo konfiguration

Detta är min aning om var jag rätt att du


Offline Profil
InläggPostat: lör 09 feb 2013, 13:31
Inlägg: 92Ort: ArbogaBlev medlem: tis 19 okt 2010, 18:04
Visserligen ingen turbo eller buggy men kan detta fortfarande vara världens snabbaste VW med 1751cc sugmotor?
807kg, 1751cc, 402m på 11,76s/ 177km/h!?

Kris Klingamans VW -68 från1985...

Bilaga:
20130209_120303 (Small).jpg
20130209_120303 (Small).jpg [ 82.64 KiB | Visad 3602 gånger ]



/Janne
Bilagor:
20130209_121446 (Small).jpg
20130209_121446 (Small).jpg [ 86.72 KiB | Visad 3603 gånger ]

20130209_120558 (Small).jpg
20130209_120558 (Small).jpg [ 74.03 KiB | Visad 3601 gånger ]

20130209_120547 (Small).jpg
20130209_120547 (Small).jpg [ 78.38 KiB | Visad 3608 gånger ]

20130209_120525 (Small).jpg
20130209_120525 (Small).jpg [ 75.65 KiB | Visad 3600 gånger ]

20130209_120450 (Small).jpg
20130209_120450 (Small).jpg [ 82.22 KiB | Visad 3595 gånger ]

Offline Profil
InläggPostat: sön 10 feb 2013, 03:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 1246Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
mettis skrev:
Niklas i Västerås har kört dragracing några år med en 63:a(?) beryllgrön bagge, 1600cc och plockat ut 350 hkr med turbo!
Gör 10 sekunders repor på 402m.....

Nyckeln är väl programmerbart sprut och "rätt" storlek på turbo?




Offline Profil
InläggPostat: sön 10 feb 2013, 09:22
Inlägg: 92Ort: ArbogaBlev medlem: tis 19 okt 2010, 18:04
Mycket imponerande.

Har du mer info om hur motorn är uppbyggd, laddtryck +1,8bar?, intercooler, överhettning etc.?


Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
9 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron