Tråd 1

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Tråd 1

Post by mats » Thu 04 Jun 2009, 12:31

Känner mig lite skyldig till den här avdelningen av forumet.
Tanken var att man här kunde lägga trådar som var kopplade till motortrimning,vx-lådsbyggen,chassimod.../väghållning mm.
Lite fina bilder kan heller inte vara fel,t.ex. bilder av just din trimmotor kompletterat med motorfakta
Trådar på hur man monterar transportens vx-låda i buggyn? eller vad är fördelen med smidda kolvar???
Tabeller eller formler hur man räknar fram olika saker.T.ex hur fort går BBn vid 2000 varv vid olika utväxlingar o olika däcksdim.
Personligen skulle jag gärna se en tråd där någon bygger en lätt trimmad bruksmotor på 60-70 Hk,som man utan bekymmer skulle kunna åka ner till sydeuropa på semester med.
Bilder och resultat från t.ex Bug Run kan också platsa här(obs buggybilder).
Listan kan göras hur lång som helst.
Naturligtvis så är det mycket intressant att få riktiga racebyggen här men även härliga streetrace byggen.
Hälsningar mats

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Re: Tråd 1

Post by Smajly » Thu 04 Jun 2009, 13:50

Ja nu e de bara o skriva inlägg/trådar..

Ska vi kanske flytta hit fgronlun tråd om budget-turbon.. tycker nog det är just sånt som kan pasa in här.
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tråd 1

Post by mats » Thu 04 Jun 2009, 13:59

Smajly wrote:Ja nu e de bara o skriva inlägg/trådar..

Ska vi kanske flytta hit fgronlun tråd om budget-turbon.. tycker nog det är just sånt som kan pasa in här.

Absolut,om det inte är för mycket jobb./mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Tråd 1

Post by fgronlun » Thu 04 Jun 2009, 16:40

Ja passar bra för mig ifall dom flyttas hit.

Jag har några bra excel program som man räknar ut kompressions förhållanden och motorstorlekar. Jag skall bara städa upp dom så kan ja skicka dom hit för att laddas ner av andra.

Växelåds calc så har jag en bra link någonstans också så den kan ja skicka hit också..

Men vi kanske kunde bygga en virtuell ekonomi race motor.

Jag skulle ha liggandes lite ekonomi grejjor som kunde kastas ihop för att bli en ekonomi sugis. Den kunde ung se ut följande..
1600 orginal bottendel
W110 kamaxel
Planade toppar (typ2-3mm)
Mitten monterad dellorto
Ja fördelaren blir lite knepigare men typ en 009 ifall man hittar en..

Men denna maskin har no nu ganska låg prioritet för de finns en del andra på listan.
Men ifall ja hittar årk så kunde man kasta ihop en å se hurdanna hästar de kommer ur den...

Vi kunde även starta en tråd där vi har bänkpapper på olika maskiner.
Skriver man kort va man har för koncept tex..

Lite eftermiddags tankar
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
Over the hill
Posts: 181
Joined: Sun 12 Apr 2009, 18:04
Location: Malmö

Re: Tråd 1

Post by Over the hill » Thu 04 Jun 2009, 17:21

Det låter kanon! :D
En fråga: behöver man motviktsvev vid trimning?

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tråd 1

Post by mats » Thu 04 Jun 2009, 17:54

Over the hill wrote:Det låter kanon! :D
En fråga: behöver man motviktsvev vid trimning?

Tja,om man nöjer sej med måttlig trimning 70-80 hk så duger en balanserad std.vev åtminstone upp till 5500 max 6000 varv.
VWs rallybilar fr.70-talet anv.bara std delar +dubbla Solex P11 or och de gav nånstans mellan 80-100 Hk.
Vill man mer,så kostar det mer.
Grönlunds tanke lutar nog mer åt runt 70 Hk med std.toppar och en dubbelförg.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Tråd 1

Post by fgronlun » Thu 04 Jun 2009, 18:37

mats wrote:
Over the hill wrote:Det låter kanon! :D
En fråga: behöver man motviktsvev vid trimning?


Grönlunds tanke lutar nog mer åt runt 70 Hk med std.toppar och en dubbelförg.


:) på bränslemackens bord brukar dessa heta 100hk maskin :lol:

Otroligt ofta hamnar effekten just vid 65-70hk vilket är en ganska tråkig siffra.

För att gå till mitt eviga turbo snack(övertalning) så just en sånhär weber trimmad 1600 gav 70hk i bänken som sugis å med turbo så hoppade effekten upp till 150hk.
Men steget till turbo är alltid lite högt å så som med allt är den bara ett sätt att trimma.
Nu skall ja leta efter mina excel filer
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tråd 1

Post by mats » Thu 04 Jun 2009, 19:03

fgronlun wrote:
mats wrote:
Over the hill wrote:Det låter kanon! :D
En fråga: behöver man motviktsvev vid trimning?


Grönlunds tanke lutar nog mer åt runt 70 Hk med std.toppar och en dubbelförg.


:) på bränslemackens bord brukar dessa heta 100hk maskin :lol:

Otroligt ofta hamnar effekten just vid 65-70hk vilket är en ganska tråkig siffra.

För att gå till mitt eviga turbo snack(övertalning) så just en sånhär weber trimmad 1600 gav 70hk i bänken som sugis å med turbo så hoppade effekten upp till 150hk.
Men steget till turbo är alltid lite högt å så som med allt är den bara ett sätt att trimma.
Nu skall ja leta efter mina excel filer
Men 70 ärliga i en 550 kg buggy matchar lätt GTI-klubben vid rödlysen.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Tråd 1

Post by fgronlun » Thu 04 Jun 2009, 19:17

Nu har jag excel filen uphittad så hur får jag den upp hit??
Den innehåller calc för att räkna ut kompressions förhållande och tabell på motorstorlekar
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tråd 1

Post by mats » Thu 04 Jun 2009, 20:05

fgronlun wrote:Nu har jag excel filen uphittad så hur får jag den upp hit??
Den innehåller calc för att räkna ut kompressions förhållande och tabell på motorstorlekar
Kan du öppna en ny tråd som du kallar Calc,tabell,beräkningar eller annat så blir dom lättare att hitta sen....

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Re: Tråd 1

Post by Smajly » Thu 04 Jun 2009, 20:12

Sådär.. Budget turbo tråden och Turbo funderingstråden är nu flyttade hit.

Är det fler trådar som finns på forumet ni tycker skulle passa in här så bara säg till så flyttar vi dom hit.
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tråd 1

Post by mats » Thu 04 Jun 2009, 20:21

Smajly wrote:Sådär.. Budget turbo tråden och Turbo funderingstråden är nu flyttade hit.

Är det fler trådar som finns på forumet ni tycker skulle passa in här så bara säg till så flyttar vi dom hit.
Jag är ju ganska ny här på forumet å har väl inte hunnit kolla allt, vi kan väl PMa om vi hittar nån som passar att flyttas.
/mats

User avatar
Daniel
Administratör
Posts: 473
Joined: Tue 06 Jun 2006, 19:32
Location: Malmö
Contact:

Re: Tråd 1

Post by Daniel » Thu 04 Jun 2009, 20:35

b
fgronlun wrote:Nu har jag excel filen uphittad så hur får jag den upp hit??
Den innehåller calc för att räkna ut kompressions förhållande och tabell på motorstorlekar
Du kan mejla dom till mig så lägger jag upp dom: daniel snabela pyha punkt se.

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Re: Tråd 1

Post by Smajly » Thu 04 Jun 2009, 21:20

mats wrote:
Smajly wrote:Sådär.. Budget turbo tråden och Turbo funderingstråden är nu flyttade hit.

Är det fler trådar som finns på forumet ni tycker skulle passa in här så bara säg till så flyttar vi dom hit.
Jag är ju ganska ny här på forumet å har väl inte hunnit kolla allt, vi kan väl PMa om vi hittar nån som passar att flyttas.
/mats
Jadå.. PM går fin fint.
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

User avatar
Daniel
Administratör
Posts: 473
Joined: Tue 06 Jun 2006, 19:32
Location: Malmö
Contact:

Re: Tråd 1

Post by Daniel » Thu 04 Jun 2009, 22:30

Här ligger fgronluns Excel-ark redo att tankas ner:
http://www.beachbuggy.se/dokument/motor ... akning.xls

Man borde nog skapa en separat tråd för arket där det också kan diskuteras ...

Post Reply