innehållsförteckning motor

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator

innehållsförteckning motor

Post by Magoo » Sat 13 Jun 2009, 19:09

Tänkte bara leka lite med tanken att bygga en maskin på helt nya delar från grunden...
natuligtvis så har jag inte 100 pejl på alla delar som ska i, men hoppas att nån här har det.
Tanken var en driftsäker, men stark maskin med orginal vev och då är man väl utelämnad till max 1915, eller hur är det?
annars skulle nog en 1641 eller en 1679 funka. :)

så...
partslist ...nån?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats

Re: innehållsförteckning motor

Post by mats » Sat 13 Jun 2009, 19:35

Hej,håller själv på att samla delar till bruks/bes-motor.Misstänker att blir billigast att köpa ett longblock fr t.ex csp men det ska bli en kul tråd att följa.
Jag ska bygga på ett fabriksnytt AS41 Mexiko-block,beroende på att jag har ett nytt liggande på hyllan samt 89 mm cyllar med smidda kolvar,resten std.delar beg.Toppar måste jag antagligen skaffa nya.
Detta är egentligen inget svar på din fråga,utan bara ett litet inlägg.
Kanske csp skulle kunna ge dej ett bra svar samt även vara med å sponsra med ett bra pris.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Sat 13 Jun 2009, 21:28

jag har en bunke block, men vet ej skick på dom.
Det jag egentligen ville ha var en komplett inköpslista med lite rekommendationer för att få en trevlig och driftsäker maskin... allt från block till förgasare.
Image

mats

Post by mats » Sun 14 Jun 2009, 09:13

Magoo wrote:jag har en bunke block, men vet ej skick på dom.
Det jag egentligen ville ha var en komplett inköpslista med lite rekommendationer för att få en trevlig och driftsäker maskin... allt från block till förgasare.
Om du tänker i banorna runt 60-max 70 hk så skulle jag nog hellre satsa på std 1600 cyllar m smidda kolvar(sk. slip-in cyllar har vääldigt tunna väggar och kan lätt spricka).
Om du specar lite närmare vad Du egentligen vill ha så ska jag försöka att plita ihop ett par förslag på alternativ motorer.
Appropå block,leta fram ett 1300 block med dubbla reduc.ventiler med så litet axialspel som möjligt,kan vara värt att använda.

Har ju väldigt gott om tid när jag är här nere i värmen,så jag ska plita ihop något när jag vet vad du vill ha å vad det får kosta.
/mats

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Sun 14 Jun 2009, 09:34

jag vill ha nåt "lite mer" än std 1600, då kunde jag lika gärna köpa en sådan.

så...
egentligen skitsamma vilken motor, utan bara en lista över alla delar, skulle jag beställa från t.ex USA så lär man med 99,9% säkerhet missa nåt lager, nån packning eller liknande. men räkna för sjojs skull på en 1915 :) som är hyffsat rask (vassare kan kanske?)
det är vrid jag vill ha, inte varv.
Image

mats

Post by mats » Sun 14 Jun 2009, 22:49

Snickrade ihop en lista litet snabbt för att få lite av diskussionstråd,finns säkert en hel del att kommentera,men filtypen odt var inte tillåten här.Använder open office iden här datorn,ska försöka konv.i morgon

Zane86

Post by Zane86 » Sun 14 Jun 2009, 22:56

mats wrote:Snickrade ihop en lista litet snabbt för att få lite av diskussionstråd,finns säkert en hel del att kommentera,men filtypen odt var inte tillåten här.Använder open office iden här datorn,ska försöka konv.i morgon
Från Open Office kan man väl spara som .doc? Eller har jag fel?
Image
Beach Buggyn är såld!

mats

Post by mats » Mon 15 Jun 2009, 01:05

Zane86 wrote:
mats wrote:Snickrade ihop en lista litet snabbt för att få lite av diskussionstråd,finns säkert en hel del att kommentera,men filtypen odt var inte tillåten här.Använder open office iden här datorn,ska försöka konv.i morgon
Från Open Office kan man väl spara som .doc? Eller har jag fel?

JO visst har Du rätt,men jag ska ändå flytta över det till den andra datorn....
/mats

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 15 Jun 2009, 08:07

zippa eländet eller skicka till magoo@funbase.se :)
openoffice kan även spara som pdf :D
Image

mats

Post by mats » Mon 15 Jun 2009, 11:54

Trimmotor.jpg
Klicka på bilden så blir den läsbar
/mats
Last edited by mats on Mon 15 Jun 2009, 17:36, edited 1 time in total.

fgronlun

Post by fgronlun » Mon 15 Jun 2009, 16:41

mats wrote:
Trimmotor.jpg
Hej,magoo.
Kan Du förstora Img så den blir läsbar
Sitter just nu på Las Canteras å batteriet hållerpå att ta slut.
/mats
Mycke bra lista dedära.
Håller 100% på kamvalet mats föreslog. Skall du ha mera vrid (1000-2000rpm) så är det bara längre slag som kan ge de enkelt..

Men en trimkam å 94mm cyllar så blir bottenvridet bättre när dessutom den vassare kammen ger lite extra skutt från 3500 å uppåt.
Polaren byggde en "vrid" maskin men snäll 270 graders kam planade org toppar så måste säga att de va verkligen tråkig maskin. Bottenvridet fanns det ju av men på varv så kom det aldri riktigt skutt vilket jag tycker va jätte tråkigt.

Du skulle ju kunna göra en liten inventering på motorerna du har å lägga in bilder så kunde vi ju lite spekulera vilken du kunde bygga ngt roligt..
Eller bara en lista tex
1300 block med 1 ports toppar axial spel ca 0.15mm
osv

Har lite tänkt ja skulle skickat ekonomi turbo kittet till dig så du skulle få testa extra vridet den för med sig. Tänkte så du skulle få testa montera å provköra turbon.. För för tillfället ligger den bara å skräpar..

De e ju helt bolt on på orginal motor så monteringen skulle ta ungf en hel lång garage kväll
(okey 2 med monterings öl för provkörningen skulle bli följande dag :lol: )

Synd bara när du bor så långt borta för frakten är väll ganska dyr från och till sverige
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats

Post by mats » Mon 15 Jun 2009, 17:53

Tanken med den här listan var ju att välja delar med lite av ekonomi,men samtidigt utvecklingsmöjlighet.
Måttlig portning av toppar och inköp 1 förg... till skulle lätt ge +115hk kanske över 120.
Kamvalet beror på att en BB är så lätt så det kommer att hoppa iväg ganska bra.
Vill man utveckla mera,skulle en måttlig turbotrimn.. +++150 hk.
/mats

mats

Post by mats » Tue 16 Jun 2009, 17:05

Har tänkt om litet ang luftfilter efter att ha tittat lite på Grönlunds motorbilder (sorry,ren stöld hoppas du ursäktar)
Trimmotor2.jpg
Det blir ganska trångt under bakdelen på en buggy med luftfilter ovanpå en mittmonterad förgasare,så därför kan det vara skäl att bygga en airbox.
Ett KN eller kanske ett Biltemafilter skulle då kunna placeras vid sidan om motorn.
Om man täänker till skulle även detta vara ett steg för vidare utveckling,dessutom prisvärt.
/mats

mettis

Post by mettis » Tue 16 Jun 2009, 19:41

Den pålitligaste "ej original" motorn jag kört med, var en 1915cc - dvs 94mm cylindersats.
ALLT annat var original -även 34 PICT-förgasaren (liite ombestyckad), avgassystem, men givetvis nya lager, renoverade DP-toppar osv.
Körde med motorn i min "vinterbil" samt hobbybilen i 7 år! Sedan togs den isär....och inget slitage att tala om!
Denna motor tänkte jag ofta att; "V.A.G. skulle sålt på 70-talet" så hade bubblan överlevt längre ?
Provade isracing, och bankörning på Gelleråsen....inga problem och man hängde med i mitten av fältet...trots kanske bara 60-70Hkr men vridet! -Bara ett budget-tips ?
Själv planerar jag en 2165cc med W100 kam, 1:25-vippor, org-toppar med rostfria 37/33mm ventiler, 1 5/8" system till Cal-Lookern och Solex 40PII på långa insug, och högt komp för E85...Vidare en vxl-låda 3.88 med svetsat och super-diff. -Detta ligger "på hyllan".
Men man kan ju ändra sig...kanske slakta race-motorn på 2387cc, och bygga på den...?
Som ni ser är det lätt att "det drar iväg" !? Så fundera på översta tipset?

mats

Post by mats » Fri 19 Jun 2009, 10:09

Liten prisjämförelse på delar US/CB -Sv/Dalhems
Priser.jpg
Om man jämför priset på t.ex Los Pancho toppar:
CB 2x314.95x7.80 ger 4913.00Skr
Dalhems 4795x2 ger 9550 Skr
Detta förutsätter att man har en kompis i US som kan packa å fixa billig frakt,alt att man tar en semv.. i Ca...
Men nog tycker man att sv. återförsäljare tar hutlöst betalt.
/mats

Post Reply