76-slag i typ 1

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

76-slag i typ 1

Post by mats » Thu 18 Jun 2009, 23:01

Var å hälsa på i VW-gänget här på GC.
Upptäckte då att en snubbe som satt å mätte på en vasserboxervev.
Han har upptäckt att det borde gå att få in den i ett typ 1-block....
Menar på ett nytt främre lager å packbox skulle fixat.
Någon som har hört talas om det förut???????
Visste inte att Vattenmotorn hadde något gemensamt med Luftmotorn .........
/mats på GC

User avatar
Rydh
Posts: 1145
Joined: Thu 11 Jan 2007, 20:58
Location: Lagan

Re: 76-slag i typ 1

Post by Rydh » Thu 18 Jun 2009, 23:17

På det hållet vet jag inte mycket om, däremot har jag läst endel om hur man får Typ1 grejer att passa i wasserboxer.

WBX har ju mycket mer gemensamt med Typ1 än vad tex Typ4 har. Jag har inte varit i min motor och skruvat mer än att jag skruvade på alu ventilkåpor från en typ1 på min wasserboxer!

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: 76-slag i typ 1

Post by mats » Thu 18 Jun 2009, 23:53

Rydh wrote:På det hållet vet jag inte mycket om, däremot har jag läst endel om hur man får Typ1 grejer att passa i wasserboxer.

WBX har ju mycket mer gemensamt med Typ1 än vad tex Typ4 har. Jag har inte varit i min motor och skruvat mer än att jag skruvade på alu ventilkåpor från en typ1 på min wasserboxer!

//Rydh

Om man antar att Du skulle få in en långslagig typ-1 vev i din WBX så skulle det bli en redig volymökning +++hk....!!!!!
/mats

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: 76-slag i typ 1

Post by mettis » Fri 19 Jun 2009, 00:25

Jag köpte en 1,9 och en 2,1 l WB på skroten för att kolla om man kunde "trimma billigt"....
Men....
Visserligen passar typ1 och WB vevaxlar fysiskt (till skillnad från typ4:a)men olika lagerdia och vevtappar (typ4:ans mått på WB-vev)
WB-blocket är mkt maskinarbete att konvertera (fräsa ned) till luftkylt, samt att bultdelning inte är samma som varken typ1 eller 4:a...
Men vissa saker har jag tagit till mig - avgassystem och insug passar direkt på typ1 ! Och stötstångsrören ser rejäla ut?
Vissa säger att vippställen har 1,25:1 utväxling, men det verkar fel...?
Däremot har de bättre skruvar (M9 ?) emot ventilerna och passar i typ1. Svänghjul är lika som typ4:a, 228 mm koppling.
Bara mina små erfarenheter...(Köpa en 2,1l i delar nå´n ?)
Har inte mätt ventiler, men kanske kan dessa användas i typ1 som i en ekonomi-trimmotor? Delar till WB verkar vara noll efterfrågan på...

Och visst går det att få in en långslagig typ1-vev...Pratade med Magnus Lundgren på Bug-Run, han hade ett WB-block som botten till sin nybyggda, luftkylda 2,7 l motor - 86mm/101.4mm och körde 11.3sek med sin 1303:a (IDA 51,5:or..)!

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: 76-slag i typ 1

Post by fgronlun » Fri 19 Jun 2009, 19:34

har sett guide på hur man får wbx axel inpassad. Men de va endel mixtrane med lager etc.. Kan återkomma när ja slipper till en rikti dator. (midsommar firande på torpet). Lite ot trodde de inte skulle gått såhär bra att surffa me telefon..

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: 76-slag i typ 1

Post by fgronlun » Sun 21 Jun 2009, 21:19

Tyvärr e guiden påfinska men från bilderna ser man ju lite vilka mods som behöver göras..
http://www.fvwa.fi/yleista/205-wasserbo ... -koneeseen

Lite filande å lekande med lager å block. Sedan krävs ju ny packbox som tycks finnas standard. Men då till en till fråga. Är detta lönt numera när china axlar kostar 2500-3000kr å som tycks hålla en ganska bra kvalité..

Men om man vill utveckla detta lite så finns det en del som konverterat WBX till luftkylda men mycke bra resultat. Bra med dessa är att man får oljefiltrering å ett block som tål en hel del effekt..

Va ute till först att bygga från en wbx men sedan räknande ja om å fick det "lönsammare" att utgå från eftermarknads delar..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: 76-slag i typ 1

Post by mats » Sun 21 Jun 2009, 21:32

fgronlun wrote:Tyvärr e guiden påfinska men från bilderna ser man ju lite vilka mods som behöver göras..
http://www.fvwa.fi/yleista/205-wasserbo ... -koneeseen

Lite filande å lekande med lager å block. Sedan krävs ju ny packbox som tycks finnas standard. Men då till en till fråga. Är detta lönt numera när china axlar kostar 2500-3000kr å som tycks hålla en ganska bra kvalité..

Men om man vill utveckla detta lite så finns det en del som konverterat WBX till luftkylda men mycke bra resultat. Bra med dessa är att man får oljefiltrering å ett block som tål en hel del effekt..

Va ute till först att bygga från en wbx men sedan räknande ja om å fick det "lönsammare" att utgå från eftermarknads delar..

Verkar inte som att länken funkar?????
/mats

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: 76-slag i typ 1

Post by karlsson » Sun 21 Jun 2009, 22:35

funka för mig :roll:
-buggy är även en bil-

Anders H
Posts: 8
Joined: Sun 10 May 2009, 11:10
Location: Piteå

Re: 76-slag i typ 1

Post by Anders H » Mon 22 Jun 2009, 06:58

För mig fungerar den inte i internet explorer(8), (blir bara en blank sida), men i Firefox funkar den.

MVH

Anders

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: 76-slag i typ 1

Post by mats » Mon 22 Jun 2009, 17:27

Anders H wrote:För mig fungerar den inte i internet explorer(8), (blir bara en blank sida), men i Firefox funkar den.

MVH

Anders
Med firefox funkar det bra,bra med 2 laptops.......
/mats

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Re: 76-slag i typ 1

Post by Smajly » Mon 22 Jun 2009, 22:37

Explorer och vista funkar perfekt..

Som sagt synd att det är på finska :)
Översättningssidor översätter lite underligt men hjälpligt.
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

Post Reply