by mettis » Fri 19 Jun 2009, 00:25
Jag köpte en 1,9 och en 2,1 l WB på skroten för att kolla om man kunde "trimma billigt"....
Men....
Visserligen passar typ1 och WB vevaxlar fysiskt (till skillnad från typ4:a)men olika lagerdia och vevtappar (typ4:ans mått på WB-vev)
WB-blocket är mkt maskinarbete att konvertera (fräsa ned) till luftkylt, samt att bultdelning inte är samma som varken typ1 eller 4:a...
Men vissa saker har jag tagit till mig - avgassystem och insug passar direkt på typ1 ! Och stötstångsrören ser rejäla ut?
Vissa säger att vippställen har 1,25:1 utväxling, men det verkar fel...?
Däremot har de bättre skruvar (M9 ?) emot ventilerna och passar i typ1. Svänghjul är lika som typ4:a, 228 mm koppling.
Bara mina små erfarenheter...(Köpa en 2,1l i delar nå´n ?)
Har inte mätt ventiler, men kanske kan dessa användas i typ1 som i en ekonomi-trimmotor? Delar till WB verkar vara noll efterfrågan på...
Och visst går det att få in en långslagig typ1-vev...Pratade med Magnus Lundgren på Bug-Run, han hade ett WB-block som botten till sin nybyggda, luftkylda 2,7 l motor - 86mm/101.4mm och körde 11.3sek med sin 1303:a (IDA 51,5:or..)!