Vevstaks funderingar

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Vevstaks funderingar

Post by fgronlun » Sun 21 Jun 2009, 21:35

Sitter å funderar över mina halv budjet motorer ja har på uppbygnad. Å har lite bollat runt med vevstakarna. Enkla vägen skulle vara H-profilare å kanske den säkraste. Men har ngn funderingar el erfarenhet av brutna orginal stakar. Hur mycke mos tål dom före dom ger efter?
Har testat i budjet motorn att orginala tycks hålla för ca 200hk men ligger det redan över den säkra gränsen? Max varv med blivande motorer blir ju endå runt 7000 max 7500. Max vridet borde endå komma redan vid ca 5500-6500 så ingen "högvarvande" motor blir det inte..

Nu talar ja om motorer med en halv lång livslängd. Om dom skulle palla 5000-10000km så skulle de vara bra..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Vevstaks funderingar

Post by mats » Thu 25 Jun 2009, 20:23

Med normal slag så borde det hålla bra med std,ett gammalt trick var ju att polera och kulblästra stakarna.
De motorer jag sett med havererade stakar har oftast haft kolvhaveri alt vevaxelras.Såg förresten en vev som hadde fått som fiskfjällmönster på lagertapparna,den hadde alltså flexat å vibrerat,skulle ha hjälpt med en tung remskiva.Kanske 2-3 kg.
Skulle nog satsa några euro extra på kolvarna.
Ska ha bilder på ett par olika kolvar nånstans,får leta....
/hälsn fr.ett vaaaarmt GC mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Vevstaks funderingar

Post by fgronlun » Thu 25 Jun 2009, 23:46

ja planen är ju att montera denna gång mahles smidda 85.5. En sats har jag redan men borde ännu hitta en till omgång till budjet nr2.
Om du har lite bilder så lägg gärna in.

Ja kanske man skulle använda orginal stakar åtm i en av motorerna. Det är bara synd när en stake går så åker lätt resten av maskinen :(
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Vevstaks funderingar

Post by mats » Fri 26 Jun 2009, 08:59

001.jpg
003.jpg
004.jpg
Här kommer det bilder på 2 olika smidda kolvar
Den vänstra är reservkolv till min sportmotor tillverkad av Arias med totalseal-ringar
Högerkolven kommer från en japansk tillverkare och är en hyfsad bra kolv.
Man ser här skillnaden billig å litet dyrare kolv..

/mats på GC

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Vevstaks funderingar

Post by fgronlun » Sat 27 Jun 2009, 20:52

Den till höger skulle ja vila påstå att är en gjuten kolv :?:
Tycker utformingen innuti ser ut som att den skulle vara gjuten...
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Vevstaks funderingar

Post by mats » Sun 28 Jun 2009, 13:25

fgronlun wrote:Den till höger skulle ja vila påstå att är en gjuten kolv :?:
Tycker utformingen innuti ser ut som att den skulle vara gjuten...
Jag kan heller inte se skillnad på en del smidda å gjutna men får väl lita på förpackningen.Den är ialla fall rätt utformad och lär inte dela sig vid oljeringen.

Post Reply