Street race diskussion

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Street race diskussion

Post by fgronlun » Mon 29 Jun 2009, 00:19

Tänkte skulle starta en strip tråd här vi kan fundera om våra tider, startteknik etc roligt.
Kanske magoo skulle kuna göra en liten lista högst uppe där vi skulle ha tex top 10 1/4miles lista?
Last edited by fgronlun on Tue 30 Jun 2009, 21:06, edited 3 times in total.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
Rydh
Posts: 1145
Joined: Thu 11 Jan 2007, 20:58
Location: Lagan

Re: fgronlun turbo buggy projekt (motor projekt från sida 34)

Post by Rydh » Mon 29 Jun 2009, 22:16

Man har visst inte varit så aktiv på internet sista veckan, såg detta först idag!

Vad har du för racedäck? märke? modell? dimension? Vilket tryck funkar bäst?

Lyfta framhjulen på gata/oklistrad stripp är ju inte lätt! Jag åker ju som bekant på Mickey thomsson ET street 26-10.5/15 och brukar väl köra på styvt ett bars tryck sen tycker jag att det börjar bli lite väl vingligt

Din tid och slutfart var ju nästan identisk med vad jag brukar åka!, fick du någon 60 fots tid?

Jag har ju kört två 12,96 repor och en 12,93 så nu måsta jag nog trimma mer om jag ska hålla ställningarna här 8) :lol:

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: fgronlun turbo buggy projekt (motor projekt från sida 34)

Post by fgronlun » Tue 30 Jun 2009, 08:24

Rydh wrote:Man har visst inte varit så aktiv på internet sista veckan, såg detta först idag!

Vad har du för racedäck? märke? modell? dimension? Vilket tryck funkar bäst?

Lyfta framhjulen på gata/oklistrad stripp är ju inte lätt! Jag åker ju som bekant på Mickey thomsson ET street 26-10.5/15 och brukar väl köra på styvt ett bars tryck sen tycker jag att det börjar bli lite väl vingligt

Din tid och slutfart var ju nästan identisk med vad jag brukar åka!, fick du någon 60 fots tid?

Jag har ju kört två 12,96 repor och en 12,93 så nu måsta jag nog trimma mer om jag ska hålla ställningarna här 8) :lol:

//Rydh
60ft på den snabbaste repan va 1.865s.
Nu kommer jag inte direkt ihåg men skulle anta dimensionerna är ganska nära samma med de e omönstrade däck jag har. Skulle de varit M/T Et drag som dom heter..
Har testat med lite olika däcktryck å 0.4-0.6 på dålig asfalt har funkat bra, 0.4 är lite vinglig men 0.6 så är helt körbar. På brors baja så körde ja på lite klistrad bana med 0.8 däck tryck vilket jag tyckte funkade bra men de va med gatslicks.

Knepiga med båda slicksen man har är att dom är säkert 5-10 år gamla så bästa klistrer är nog borta..

Slutfarten är jag lite missnöjd med när den va lägre än men bajan, å den drog sämre vid målinjen vilket säkert berodde på bränslebristen..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
Rydh
Posts: 1145
Joined: Thu 11 Jan 2007, 20:58
Location: Lagan

Re: fgronlun turbo buggy projekt (motor projekt från sida 34)

Post by Rydh » Tue 30 Jun 2009, 08:58

Mina däck är ju gamla som gatan också, om jag minns rätt så körde jag låga 1,7s i 60fot på mantorp senast.

Jag har märkt att det är viktigt att värma däcken bra innan, jag har inga problem att stå stilla och burna med min om det finns vatten. Ettan funkar inget vidare så jag brukar burna på tvåan.

Att du fick sämre slutfart kan också bero på att luftmotståndet är enormt på en buggy (supersjua eller annan bil med öppna hjul), min gjorde max 145-150 i toppfart med 112hk motorn utan turbo..

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: fgronlun turbo buggy projekt (motor projekt från sida 34)

Post by fgronlun » Tue 30 Jun 2009, 10:43

Rydh wrote:Mina däck är ju gamla som gatan också, om jag minns rätt så körde jag låga 1,7s i 60fot på mantorp senast.

Jag har märkt att det är viktigt att värma däcken bra innan, jag har inga problem att stå stilla och burna med min om det finns vatten. Ettan funkar inget vidare så jag brukar burna på tvåan.

Att du fick sämre slutfart kan också bero på att luftmotståndet är enormt på en buggy (supersjua eller annan bil med öppna hjul), min gjorde max 145-150 i toppfart med 112hk motorn utan turbo..

//Rydh
Brukar du stanna bilen mitt i pölen eller lite före?

Stannade oftast mitt ipölen men har ingen chans att den skulle hållas stilla.. Klart maskin min så ger ju inte så bra med krut heller om inte laddet är över 1bar.. Å men handbromsen brukar jag trixa upp det till ca 0.5...

Har testa med 2 växel men då vill kopplingen inte bita fast. Har ju endå vara org 200mm tryckplatta med sintter..
Har funderat att ifall den skulle bita fast så skulle man få den kanske bättre lös spinnat...


Blir nog att öva lite på starterna sedan när jag får en maskin ihop slängd..

Dedära med luftmotstånd har jag inte kommit att tänka på. Delvis beror ju den dåliga sluthastigheten på att man endå har lite effekt i maskinerna å karossen är ganska lätt.. Nissan med runt 250hk så kör ju samma sluthastigheter med kvartsmils tiden är ju runt 14-15s...
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
Rydh
Posts: 1145
Joined: Thu 11 Jan 2007, 20:58
Location: Lagan

Re: fgronlun turbo buggy projekt (motor projekt från sida 34)

Post by Rydh » Tue 30 Jun 2009, 10:50

Min har ju bra ork på lågvarv så det är klart lite skildnad.

Jag har väl egentligen bara burnat på mantorp och så ställer jag bakhjulen i "diket" som dom har där, sen står ju framhjulen på klistret så det bettar ju bättre där.

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Street race diskussion.

Post by fgronlun » Tue 30 Jun 2009, 10:56

Rydh wrote:Min har ju bra ork på lågvarv så det är klart lite skildnad.

Jag har väl egentligen bara burnat på mantorp och så ställer jag bakhjulen i "diket" som dom har där, sen står ju framhjulen på klistret så det bettar ju bättre där.

//Rydh
Ja öppnade en tråd på racehörnan där vi kunde fortsätta diskussion om strip körning.

Hur är det med dig känns 4 växel allt för stor?
För mig är ju vridmoments kurvan så pass smal att ja alltid faller under den när jag växlar upp till 4. Det är typ vid målinjen som den börjar dra friskt igen..
Har ju liggandes min omdrevade låda men den skulle kräva lite svetsande på 2 kugg så man skulle få den iskick. Dock så skulle de gå at kasta över 3 å 4 växel till min nuvarande låda..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Street race diskussion.

Post by Magoo » Tue 30 Jun 2009, 12:32

Tider för 402m:

Rydh: 12.93





Skriv era tider så klistrar jag upp dom :)

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Street race diskussion.

Post by fgronlun » Tue 30 Jun 2009, 12:33

får raderas
Last edited by fgronlun on Tue 30 Jun 2009, 21:04, edited 1 time in total.

User avatar
Rydh
Posts: 1145
Joined: Thu 11 Jan 2007, 20:58
Location: Lagan

Re: Street race diskussion.

Post by Rydh » Tue 30 Jun 2009, 12:50

fgronlun wrote: Hur är det med dig känns 4 växel allt för stor?
För mig är ju vridmoments kurvan så pass smal att ja alltid faller under den när jag växlar upp till 4. Det är typ vid målinjen som den börjar dra friskt igen..
Jag kan ju inte varva mer än 5600rpm och med min låda så gör den inte mer än ca165km/h så jag hade gärna haft ännu högre utväxling

Min har ett brett register så jag känner aldrig av att det tappar bara man varvar ut hyffsat, någon gång när det spinner för mycket på ettan kan det hända att man kommer för lågt i varv när man hivar i tvåan bara

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Street race diskussion.

Post by Magoo » Tue 30 Jun 2009, 13:01

får fippla med de 2 första inläggen längre fram... sitter på jobbet o har taskigt med tid :(

verkar som att det är datumstyrt på inläggen så att pilla upp ett nytt överst kommer vara bökigt :(
har lite idéer på hur, men det kommer jag testa ikväll.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Street race diskussion.

Post by fgronlun » Tue 30 Jun 2009, 14:12

Magoo wrote:får fippla med de 2 första inläggen längre fram... sitter på jobbet o har taskigt med tid :(

verkar som att det är datumstyrt på inläggen så att pilla upp ett nytt överst kommer vara bökigt :(
har lite idéer på hur, men det kommer jag testa ikväll.
Finemang. Du får fritt rota å ändra imina inlägg ifall så behövs

Min bästa är 12.97s å 156km/h å 60fot 1.865s (de e då med beach buggy)
Last edited by fgronlun on Tue 30 Jun 2009, 14:20, edited 1 time in total.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Street race diskussion.

Post by fgronlun » Tue 30 Jun 2009, 14:19

Rydh wrote:
fgronlun wrote: Hur är det med dig känns 4 växel allt för stor?
För mig är ju vridmoments kurvan så pass smal att ja alltid faller under den när jag växlar upp till 4. Det är typ vid målinjen som den börjar dra friskt igen..
Jag kan ju inte varva mer än 5600rpm och med min låda så gör den inte mer än ca165km/h så jag hade gärna haft ännu högre utväxling

Min har ett brett register så jag känner aldrig av att det tappar bara man varvar ut hyffsat, någon gång när det spinner för mycket på ettan kan det hända att man kommer för lågt i varv när man hivar i tvåan bara

//Rydh
Ja vi har så olik karaktär på våra motorer. Min ger väll max vrid vid 5500 å max hk vid 5800..

Har du alls tidkort på olika 60fots tider med olika däck? Tänkte hur mycket har de påverkat när du kört med gatdäck å med slicks?

Bajan så körde ja 2.15 med normala däck när med gamla et street slicks körde ja ner på 1.95.
Buggyn så har jag tyvärr bara ett tidkort med 60-fots tiderna å då va de med 1.865
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Post Reply