hallo. funderingar kring turbokonvertering...

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

hallo. funderingar kring turbokonvertering...

Inläggav stripa » tis 21 jul 2009, 00:46

hej. mitt namn e Johan och jag e ny här. har ingen buggy men har i flera år drömt om att få bygga en. blir nog att ta över en påbörjad eller en som är i behov av renovering. finns en god del att välja mellan.
då jag tycker att en turbokonvertering verkar vara den helt klart mest ekonomiska lösningen för lite mer knuff så ondrar jag vilket block som kan löna sig.
vill inte hoppa rätt in i insprutningens avanserade värld utan har lusst att trycksätta en förgasare. har läst guiden här på forumet och blev klart inspirerad :D . går det att ta hela drivlinan från en buss? passar det med hjulupphäng och allt? om inte kan jag använda motor och låda? har tittat på den som har en turbokonverterad 112hk maskin men vill inte ha vare sig vattenskyld eller insprutning... :roll: .
annars en motorkonvertering... har en b20 som redan e konverterad. har suttit i en pv och lämnar ca 170 hk. men kan inte hitta nånn buggi här på forumet med annan motor.. kanske nånn kan länka?? vet att när jag var yngre och bodde i askersund så var det en motorguru vid namn Peter Schmit som hadde en b20 buggy. den drog han runt stan på bakhjulen med och den var skithäftig :D .
mvh Johan
stripa

Re: hallo. funderingar kring turbokonvertering...

Inläggav stripa » tis 21 jul 2009, 15:12

hallo igjen. har nu hittat mycket info om detta ämne, sökte tidigare på forumet men fick noll träff. sökte nu igjen och fick en god del på detta....
nånn som har ett projekt liggandes eller vet om nått kan väll slänga in en länk..
snackar om kanske max 5000 kr...
mvh Johan
stripa

Inläggav karlsson » tis 21 jul 2009, 20:53

här på forumet finns en hel del turbosnack, ekonomi turbo å dylikt....
sök å runt bara!...
turboguruna har säkert semester å kör runt å njuter... :mrgreen:

här e några trådar jag snabbt kom över, där finns en del idèer
viewtopic.php?f=18&t=1804
viewtopic.php?f=18&t=704
viewtopic.php?f=18&t=1880&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=turbo
-buggy är även en bil-
Användarvisningsbild
karlsson

Inläggav mats » tis 21 jul 2009, 21:46

Det är i stort sett omöjligt att besiktiga en BB med annan motor än VW,gäller både i Sv.. o Finl.. därför VW-motorer.
Teoretiskt skulle det gå att besiktiga med 78 hk,på en oavkortad platta från 1302S Rallyversionen,men var hittar du den plattan och papperen utan att betala en bra slant..
Farbror Haffa skulle heller inte bli så glad om han hittade en B20 turbo i en BB
Här i Sv.. verkar det som om det skulle vara nästan OK med en dubbelförgasare i mitten på BB-motorer,har i alla fall slunkit någon genom bilprovningen.
Ska du åka på strippen så kan du väl stoppa i vad som helst,men tänk på att vägegenskaperna i en kort BB inte är speciellt bra.
Rekommenderas att starta med att bygga en pålitlig besiktningsmotor först,det är liksom lite roligare att komma igång å få åka lite när sommarvärmen slår till.
Om du tänker bygga från ruta 1,så blir det SFRO-besiktning,och då är det nästan bara original som gäller.
Instämmer i dina tankar om turbo,men skulle nog satsa på sprut,lite lättare att få att fungera än förgasare....
Kolla även under länktips "Porchebuggyn",skulle väl kunna turbokonverteras till att ge åtskilliga ++++Hk kolla med Micke Svens

//mats
mats

Inläggav stripa » tor 23 jul 2009, 01:12

jo var väll klar över det. men har en b20 liggandes.. ska väll i amazonen nånn gång i framtiden dock...
tack för svar . :D
stripa

Återgå till Racehörnan