Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Motor setup diskussioner.

InläggPostat: mån 19 okt 2009, 21:55
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
Tänkte vi kunde diskutera lite motor byggen, setuper osv här (och kanske lite växelådor) :D

Jag har en 1300 motor som jag tänkte pilla om till en fin gatmotor.

16/1700cc cylindrar är inom tanken. Något som är att tänka på med detta, tips osv..
Dubbelports toppar, troligtvis i original utförande.
Någon form av trim kam. Kanske någon som kan specificera detta området.
Lättat sväng hjul, har dock hört att detta skall få motor natt gå taskigt?
En hel 12v konvertering.
4st helt separerade aluminium insug och 4st 32-38mm PWK förgasare.
Vev med vikter
Smidda kolvar
009 fördelare
Högtrycks oljepump
Oljekylare
Dubbelfilter (olja)
Utan påliggande oljetråg

Sen tror jag att resten blir original, eller har jag glömt nått :?:

Vad gällande lådan så blir det nog bara ny koppling och dammasker.

Givetvis blir det massa bling bling och andra finna saker för att höja utseendet på motorpaketet men här vill jag bara diskutera det maskinella :wink:
Mvh MM

InläggPostat: mån 19 okt 2009, 23:01
AnvändarvisningsbildInlägg: 1245Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Verkar väl bra, om du får ihop insug - bygga själv ?

När det gäller trimmad 1600:a, kallas numera MusMotor efter Johannes Perssons bygge ifjol, är vi alla amatörer !?

195 bänkade hästar och 11.79sek på 401m i en Bubbla......

Originalvev, stakar, cylindrar, svänghjul, block osv men dyra kolvar, förgasare mm

Läs tråden här http://cal-look.no/lounge/index.php?PHPSESSID=55909bd2044bb059efaab05b29cfca83&topic=3257.120

Offline Profil
InläggPostat: tis 20 okt 2009, 08:25
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
mettis skrev:
Verkar väl bra, om du får ihop insug - bygga själv ?

När det gäller trimmad 1600:a, kallas numera MusMotor efter Johannes Perssons bygge ifjol, är vi alla amatörer !?

195 bänkade hästar och 11.79sek på 401m i en Bubbla......

Originalvev, stakar, cylindrar, svänghjul, block osv men dyra kolvar, förgasare mm

Läs tråden här http://cal-look.no/lounge/index.php?PHPSESSID=55909bd2044bb059efaab05b29cfca83&topic=3257.120

Nå inte skall vi väll sluta bygga maskiner eller diskutera om dom. Fast ganska paff blev man efter man läst igenom de hela. Fanns många nya bra teorier som man fått fundera en hel del på. Har inte varit så speciellt intressera av sugis bygge för de gäller så långt att stämma ihop allting. Turbo har man den fördelen att effekt får man alltid ut det är bara används området som skiljer mellan en bra å dålig byggare.

Men efter man läst igenom dendära tråden så skulle de verkligen sitta med ett sugis bygge. Men som man många gånger tidigare läst å sett så är det bra flödande toppar som är a/ö.

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: tis 20 okt 2009, 08:30
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Ska du bearbeta svänghjulet så skulle det kanske vara en finess att svarva ur för en koppling
från typ-4 228 mm.
Sitter så i vinterbilen,å tycker nog att den känns som den bästa kopplingen hittils.
Blir väl ingen lättning direkt pga att tryckplattan blir tyngre
Motorn:Insprutad typ-1 troligtvis från tidigt 80-tal,78 slag/92.5 cyllar,okänd kam,portade
toppar 42/37.
Denna motor är nog den snällaste trimmotor jag kört,men vilket vrid.
//mats

Offline Profil
InläggPostat: tis 20 okt 2009, 15:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
Varför använder han sig av kortare cylindrar och slag än originalt :?:

InläggPostat: ons 21 okt 2009, 01:15
AnvändarvisningsbildInlägg: 1245Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
mulle meck skrev:
Varför använder han sig av kortare cylindrar och slag än originalt :?:

Visst är det en helskön tråd !!? Man häpnar över Johannes infall att bygga en mus-motor "som svar på" tråden på SCC.
Jag såg Johannes körningar ifjol (kolla på Kurres Bug-Run-video) och bilen bara "ville"...
195 hkr är väl några mindre än vad de duktiga med 2,3l har, men liten och rapp kan vara bättre än stor o slapp - eller hur det var ?

Hur som.., slaget är 69mm med en ganska orörd originalvev, men kolvarna är moderna JE, som ni ser på bilderna är mkt kortare än Mahle.
Han har jagat rörlig vikt i hela motorn, därav dessa kolvar och skelettsvänghjul med 180mm koppling.
Finns många intressanta teorier av Johannes i denna diskussionstråd - roligt att han delar med sig !

Jag körde ju själv med "liknande" motor i höst, 1680cc, med 41/32mm ventiler (som varit till salu länge -förmodligen såld nu...).
Men istället för IDA48:or hade jag bara Solex 40 PII, och med 15.46sek på 402 meter är det väl ungefär 100 Hkr
Just detta att Johannes bara hade 40/32mm ventiler väcker ju lite tankar? Titanventiler hade han visst....

Offline Profil
InläggPostat: ons 21 okt 2009, 09:48
Citera:
slaget är 69mm med en ganska orörd originalvev, men kolvarna är moderna JE, som ni ser på bilderna är mkt kortare än Mahle.

Missade det. Såg det nu :oops:

Jag är ute efter att plocka ut ca 70-80hk vilket lär bli rätt så lagom på en buggy. Vill kanske inte bygga en race motor utan en rapp och driftsäker lek motor. Några ingående tankar om detta tro?

InläggPostat: ons 21 okt 2009, 15:16
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
En lämplig effekt för att ha lite kul på gatan.
Har du en motor med bra vevhus??
Kolla alla toleranser på lager mm. se till att allting i vevhuset är OK.Skulle väl inte ens behöva byta kam.
Lätt portade dubbelportstoppar duger länge,men kolla för sprickor,ventilstyrningar mm,
allt ska vara friskt.
I min egen sportmotor använde jag först ett halvbilligt ormbo,som sedan byttes mot ett
bra system med riktig kollektor.Då kände jag att hästarna hadde kommit loss.
Så ett bra avgassystem är ett bra val,å är väl en investering den dagen du vill mer.
Ditt val av 4xmc-fuggar ska bli intressant att följa,har funkat förut så ska väl funka nu.
Kan säkert bli en kul/driftsäker motor.

Offline Profil
InläggPostat: ons 21 okt 2009, 19:44
Tackar får lite upp pigande ord :D

Jag har en 1300 med enkeltoppar och en 1500 med dubbeltoppar som utgångs punkt
Sen har jag även en 1200 som jag tänker använda som besiktnings motor.

Vad jag vet så är 1300 motorn ingen sån där "dubbel ventils block". 1500 motorn vet jag inte då jag inte fått hem den än.

Givetvis så slänger jag ju upp projektet här så du och andra kan följa det :wink:

InläggPostat: ons 21 okt 2009, 20:43
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
mulle meck skrev:
Tackar får lite upp pigande ord :D

Jag har en 1300 med enkeltoppar och en 1500 med dubbeltoppar som utgångs punkt
Sen har jag även en 1200 som jag tänker använda som besiktnings motor.

Vad jag vet så är 1300 motorn ingen sån där "dubbel ventils block". 1500 motorn vet jag inte då jag inte fått hem den än.

Givetvis så slänger jag ju upp projektet här så du och andra kan följa det :wink:

Fina saker med en ny trim tråd. Topparna skulle jag fila en aning. Förbättrar andningen på hela varvtals registret ifall allt e rätt gjort.
Skulle tro dessa tipps hjälper en aning redan
http://www.streetvw.se/portning.htm (tack mats ännu för denna goda link tippset)

Sedan en fin mild kam å passli kompression så har du en rikti fin 75 hästare.. Om du tänkte behålla orginal vevaxeln å vill ha livslängd så är ju varvtalen över 5000rpm förbjudna. En sak som gör susens för vridet är att ha dubbla 2 ports förgasare. Ändrar vw maskinen redan mycke när du monterar på dessa på en helt orginal maskin..

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: ons 21 okt 2009, 22:28
AnvändarvisningsbildInlägg: 3002Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Vad skådar mitt norra öga? Jag läste något jag aldrig trodde jag skulle "höra"/läsa.

fgronlun skrev:
mettis skrev:
.........Har inte varit så speciellt intressera av sugis bygge för de gäller så långt att stämma ihop allting.........Men efter man läst igenom dendära tråden så skulle de verkligen sitta med ett sugis bygge.........

Vad har hänt? Ärligt talat trodde jag att du skulle bli den första som försökte montera 4 turbos och lyckas med det pga ren vilja! :lol:

Offline Profil
InläggPostat: ons 21 okt 2009, 23:09
Citera:
Topparna skulle jag fila en aning. Förbättrar andningen på hela varvtals registret ifall allt e rätt gjort.

Givetvis, portnings jobb är min specialitet :wink:

InläggPostat: tor 22 okt 2009, 12:12
kg-student skrev:
Vad skådar mitt norra öga? Jag läste något jag aldrig trodde jag skulle "höra"/läsa.

fgronlun skrev:
Har inte varit så speciellt intressera av sugis bygge för de gäller så långt att stämma ihop allting.........Men efter man läst igenom dendära tråden så skulle de verkligen sitta med ett sugis bygge.........

Vad har hänt? Ärligt talat trodde jag att du skulle bli den första som försökte montera 4 turbos och lyckas med det pga ren vilja! :lol:[/quote]

Tror ja va lite lat med skrivandet.. :mrgreen:
Jag menade en rikti sugis bygge man skulle lägga på en turbo på :twisted: :mrgreen:

Senast redigerad av fgronlun tor 22 okt 2009, 22:04, redigerad totalt 1 gång.

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: tor 22 okt 2009, 18:15
För undvikande av missförstånd.... :wink:
Så är klippet ovan "fgronluns" citat - inte mitt....
Jag övergav turbo för 6 år sedan - tyckte att sugmotor lät roligare och var "ärligare" ?
Turbo typ4:a motorn var visserligen billig att bygga, ca 4000Kr och jag sålde den sedan för samma summa !
Gav ca 160 - 165 Hkr och gjorde 8,40sek på 201m och 13.4 på 402m i en tung Bagge.
Min nuvarande sugmotor kostar 10 ggr så mycket, men känns ändå billig! 8)

I vinter skall jag försöka bygga miljömotor...(E85) en 1915cc med standarddelar, Megaskirt sprut, SAAB-turbo osv.
Skillnaden är att det är en typ1-motor, och kostnaden hålls på Loppis-nivå. många Tradera-fynd och Biltema-grejjer ligger och väntar !

Offline Profil
InläggPostat: tor 22 okt 2009, 22:08
mettis skrev:
För undvikande av missförstånd.... :wink:
Så är klippet ovan "fgronluns" citat - inte mitt....
Jag övergav turbo för 6 år sedan - tyckte att sugmotor lät roligare och var "ärligare" ?
Turbo typ4:a motorn var visserligen billig att bygga, ca 4000Kr och jag sålde den sedan för samma summa !
Gav ca 160 - 165 Hkr och gjorde 8,40sek på 201m och 13.4 på 402m i en tung Bagge.
Min nuvarande sugmotor kostar 10 ggr så mycket, men känns ändå billig! 8)

I vinter skall jag försöka bygga miljömotor...(E85) en 1915cc med standarddelar, Megaskirt sprut, SAAB-turbo osv.
Skillnaden är att det är en typ1-motor, och kostnaden hålls på Loppis-nivå. många Tradera-fynd och Biltema-grejjer ligger och väntar !

Oho tydligen klippte jag lite fel men nu är det korrigerat. :oops:

Tillbaka till ursprungliga så vore fint med lite bilder på delarna nu har samlat ihop hittills. Så kan vi börja spekulera :D

en sug motor suger
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 4
52 inlägg
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori