Motor setup diskussioner.

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mettis » Sun 08 Nov 2009, 23:06

Jag vill se bilder !
När Mulle Meck sätter igång att pyssla, samt Mats omsvarvade 228 mm svänghjul !!
Jag läste för många år sedan i Hot VW att 228mm vann i test mot alla KEP osv på en typ1, och har själv kört med denna på typ4:an.
Nu har jag en månad på mig att låna svarv på grannfirman innan de flyttar maskiner och verksamhet till Polen....(Suominen) ;-)

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mats » Wed 25 Nov 2009, 20:55

Sorry mettis,är i assia å jobbar (malaysia,singapore,bangkock o nu i phucket),
dessutom sitter motorn i vinterbilen som är den enda bilen jag har på GC för
närvarande.Motorn är spanskbyggd och funkar jättebra.
Gjorde inget åt vevhus svänghjul koppling eftersom axialspelet var OK.
Borde väl ha kollat kopplingen men kände en viss tidspress.
Såg i allafall att bultarna till tryckplattan satt farligt nära startkransen.
Borde väl ha fotat lite men kände en viss tidsbrist.
Är nu i Karon Beach,mitt i natten,ligger 6 timmar före.
Har väl jobb veckan ut,men sen blir det betald semester fram till jul.
Blir väl snorkling/dykning ute vid Similand några dar,sen Pippi några dar därefter
blir det södra Lanta innan juluppehåll i Sverige.
Regnperioden verkar vara över,runt 30 grader mitt i natten,så vädret kan man
inte klaga på...
Varma hälsn fr thai...
//mats

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mulle meck » Thu 03 Dec 2009, 02:30

Tänkte fråga lite om toppar. Angående dubbel och enkel ports, Sägs ju över allt att dubbelports toppar är ett stort plus för effekt letarna. Men borde inte godset runt inugs porten vara grövre på enkelports toppen än på dubbel? Om man tänker ur portnings perspektiv. Sen funderar jag också om det är nån skillnad på ventil storleken på enkel och dubbel resp 13,15,1600 motorena?
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Motor setup diskussioner.

Post by fgronlun » Thu 03 Dec 2009, 22:36

mulle meck wrote:Tänkte fråga lite om toppar. Angående dubbel och enkel ports, Sägs ju över allt att dubbelports toppar är ett stort plus för effekt letarna. Men borde inte godset runt inugs porten vara grövre på enkelports toppen än på dubbel? Om man tänker ur portnings perspektiv. Sen funderar jag också om det är nån skillnad på ventil storleken på enkel och dubbel resp 13,15,1600 motorena?
Enligt HOW TO HOT ROD VW engine så en välgjord enkelports topp får man å flöda samma som en orginal Dubbel ports topp. Så enligt de så finns de inte så mycke å hämta ur enkel ports toppar..

Har lite av jämförelse två bänknings papper.

Bänkning 1
1600 motor med 1500 enkel ports toppar och orginal förgasare (och turbo)
Bänkning 2 (med högre effekt)
1600 med dubbel ports toppar dubbla dellorto och intercooler. Tror även laddet är lite högre (men förgasaren va mycke dåligt bestyckade)
Men botten delen va den samma som tidigare

Image

Högre laddet borde först påverka från 3000 varv men som man ser så ger den ju mera effekt redan från låga varv...


Skulle bänkning m2 varit väl in bestyckad så tror ja max vridet skulle varit mycke bättre.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mulle meck » Wed 09 Dec 2009, 19:22

Vad tror du två nya dubbelports toppar i kostar? (behöver inte vara några värstinga för 35k)
Och vad kan ett 1600kit gå på?
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Motor setup diskussioner.

Post by fgronlun » Wed 09 Dec 2009, 21:44

mulle meck wrote:Vad tror du två nya dubbelports toppar i kostar? (behöver inte vara några värstinga för 35k)
Och vad kan ett 1600kit gå på?
Begga dubbelports toppar ligger allt mellan 500kr-2000kr. Nya toppar med 40/35 ventiler med lite styvare fjädrar så får man för runt 5000-7000kr. Dessa brukar även ha lite extra material så dom kan du fila vidare på sedan ifall du önskar lite exta hk senare..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mulle meck » Thu 10 Dec 2009, 23:51

Hmm tack, skall då försöka få tag på ett par begagnade.

Sitter och bläddrar runt bland cylindersatser, och som jag ser det så skiljer det nästan inget på priset oavsett smidda eller gjutna kolvar eller på cylinder volymen. endast några hundra mellan ett 1200kit och ett 2300kit :? Har läst lite här och där om tunna cylinder vägar på vissa kit och grova modifieringar av topplock och block. :?
Vilket kit är då "bäst" Hur pass stort kit kan man klämma in i en original motor utan att börja fräsa i topparna och blocket?

Mvh Mulle :D
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mettis » Fri 11 Dec 2009, 00:12

Prisvärdast är förståss 94mm satserna (1915cc med original-vev)
Utan att bearbeta toppar/block är det bara 87mm satsen som är "slip-in", -ger tråkiga 1640cc !-?
Kanske "känner" du någon på mek-verkstad, CNC-fräsare som gör fräs-jobbet för någon tusing....

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: Motor setup diskussioner.

Post by karlsson » Fri 11 Dec 2009, 11:22

personligen rekommendera jag 94 mm satsen, själv blev jag övertalad till 92mm pga tjockare väggar, men med facit på hand e 94mm bättre av den orsaken ifall man söker begnagat typ toppar så finns det större utbud på 94mm, åtminstone i detta land
-buggy är även en bil-

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mats » Fri 11 Dec 2009, 12:14

karlsson wrote:personligen rekommendera jag 94 mm satsen, själv blev jag övertalad till 92mm pga tjockare väggar, men med facit på hand e 94mm bättre av den orsaken ifall man söker begnagat typ toppar så finns det större utbud på 94mm, åtminstone i detta land
Köper man Autocraft cylindersats så är det samma ytterdiam på både 92 å 94 mm.Finns även i 93 mm.
Har nyligen "borrat" 92 mm till 92,5 eftersom motorn blivit rökare o slapp.
Vinterbilen blev som ny efter den operationen med nya kolvar.

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mulle meck » Fri 11 Dec 2009, 14:45

hmm okej. Så ett 94kit på en original vev med motvikter och bearbetade original dubbel ports toppar är på check listan nu :D

Tänkte kolla det här med kammar? inte hår kammar :lol:

Finns ju tusentals känns det som :? allt från 263 till 334. Ska man bara ta det värsta eller? Själv är lite inne på 284:an. Några förslag eller erfarenheter :D

Mvh GH
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Motor setup diskussioner.

Post by fgronlun » Fri 11 Dec 2009, 15:56

mulle meck wrote:hmm okej. Så ett 94kit på en original vev med motvikter och bearbetade original dubbel ports toppar är på check listan nu :D

Tänkte kolla det här med kammar? inte hår kammar :lol:

Finns ju tusentals känns det som :? allt från 263 till 334. Ska man bara ta det värsta eller? Själv är lite inne på 284:an. Några förslag eller erfarenheter :D

Mvh GH
Orginal vev och hållbarhet =orginal kamaxel
Motvikts vev å kanske hållbarhet = ~290° kamaxel

Själv tycker ja 284 är lite tråkig men 296 eller ngt ditåt kändes då igen mycke roligare när den årkade varva lite högre upp..
Över 300 grader bara till rikti race motor med fina toppar å stora förgasare.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
Stefan
Posts: 803
Joined: Wed 02 Aug 2006, 08:07
Location: Lomma

Re: Motor setup diskussioner.

Post by Stefan » Fri 11 Dec 2009, 19:47

Johannes i helsingborg buggde sin mus motor med orginal vev han plocka 180hk ur den och orginal soppapump så vissa saker kan man spara in på bara man ser till att balancera orginalveven innan så håller den ! håller med gronlund om kamaxel ta helre en 294g el så sen skaffar du ett par roliga toppar å dubbla förgasare ! Jag håller på att bygga en rolig motor fast lite ekonomi ! ska behålla orginalvev bara balansera den kostar 1500kr en ny motviktare kostar runt 4000kr har en w120kam 294grader ,bigfoot lyftare och rakskurna drev till kam och vev topparna jag har är planade å portade med nya styrningar å ventiler
3 vinkels race jobb urtagna för 43cc i topparna dubbla fjädrar å cromoly brickor race knaster . dubbla weber 44 och 009 fördelare med brytarlöst ignitor system har nya cylindrar med kolvar men har ej bestämt om jag ska använda mina 94 mm el mina 87mm el vad dom nu är på ! har oxå nya lager till hela motorn vet ej vad effekten blir men hoppas vara klar till Bugrun så jag kan kolla hur många hk jag har på bakhjulen el nåt ! har en el pump men vet ej om jag ska ha den ännu ! ja sen är det en massa runt om som är nytt men orkar inte lista ner allt men det följer med på vägen för att den ska bli fin å allt ska vara nytt å blankt ! tills man har våldat den lite sen är allt skitigt hahaha
Red Devil

(o\_!_/o)

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mats » Fri 11 Dec 2009, 20:18

H2M Racing säljer 76-slag Scat vevar för 3220 Skr,riktigt fina axlar.
Ett riktigt bra val för bygge av BB-motor.
Angående Johannes motor,så har han använt extremt lätta rörliga delar
i motorn,(less is more).
Därför kan han varva högt utan att veven tar stryk.
P.S
För Scat Volksstrokerveven tar dom 2580 Skr,svetsad ny standardvev.

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mulle meck » Fri 11 Dec 2009, 22:04

Orginal vev och hållbarhet =orginal kamaxel
Motvikts vev å kanske hållbarhet = ~290° kamaxel

Själv tycker ja 284 är lite tråkig men 296 eller ngt ditåt kändes då igen mycke roligare när den årkade varva lite högre upp..
Över 300 grader bara till rikti race motor med fina toppar å stora förgasare.
Vad då "kanske hållbarhet" :?: Vad ligger en original kam på i grader?
,bigfoot lyftare och rakskurna drev till kam och vev
Snedskurna drev är väl endå bättre?
ny motviktare kostar runt 4000kr
Smid motvikts vev 69mm slag från Dhalhems för 2995:- :wink:
Utan att bearbeta toppar/block är det bara 87mm satsen som är "slip-in", -ger tråkiga 1640cc !-?
Tråkiga? 1,6liters motor borde väl dugga i en så pass lätt bil :?
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

Post Reply