Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Motor setup diskussioner.

InläggPostat: lör 12 dec 2009, 15:14
AnvändarvisningsbildInlägg: 803Ort: LommaBlev medlem: ons 02 aug 2006, 08:07
mats skrev:
H2M Racing säljer 76-slag Scat vevar för 3220 Skr,riktigt fina axlar.
Ett riktigt bra val för bygge av BB-motor.
Angående Johannes motor,så har han använt extremt lätta rörliga delar
i motorn,(less is more).
Därför kan han varva högt utan att veven tar stryk.
P.S
För Scat Volksstrokerveven tar dom 2580 Skr,svetsad ny standardvev.


Du måste ju alltis balancera en ny vev oxå innan du monterar helst med svänghjul å remskiva och drev



_________________
Red Devil

(o\_!_/o)
Offline Profil
InläggPostat: lör 12 dec 2009, 15:16
AnvändarvisningsbildInlägg: 803Ort: LommaBlev medlem: ons 02 aug 2006, 08:07
mulle meck skrev:
Citera:
Orginal vev och hållbarhet =orginal kamaxel
Motvikts vev å kanske hållbarhet = ~290° kamaxel

Själv tycker ja 284 är lite tråkig men 296 eller ngt ditåt kändes då igen mycke roligare när den årkade varva lite högre upp..
Över 300 grader bara till rikti race motor med fina toppar å stora förgasare.


Vad då "kanske hållbarhet" :?: Vad ligger en original kam på i grader?

Citera:
,bigfoot lyftare och rakskurna drev till kam och vev


Snedskurna drev är väl endå bättre?

Citera:
ny motviktare kostar runt 4000kr


Smid motvikts vev 69mm slag från Dhalhems för 2995:- :wink: nu kolla jag inte på dalhems klart det finns billigare

rakskurna drev är bättre för trimmade då slipper du sidobelastningen av kam när du varvar !

Citera:
Utan att bearbeta toppar/block är det bara 87mm satsen som är "slip-in", -ger tråkiga 1640cc !-?


Tråkiga? 1,6liters motor borde väl dugga i en så pass lätt bil :?



_________________
Red Devil

(o\_!_/o)
Offline Profil
InläggPostat: sön 13 dec 2009, 11:53
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Inget fel att använda 1600-motor i en BB,även 1300-motorer kan vara vassa.
Formula Vee 1300 har motorer på ca 100 Hk med enkelportstoppar o enkelförg.
Standardkammen i 13/15/1600 motorerna har durationen in/ut 224/228 grader.
Lyfthöjden kan variera lite på olika kammar men är mellan 7.5-8 mm.
Personligen föredrar jag hållbara motorer med bra vrid,alltså lite mer cyl.vol. å
kanske inte så höga varv.
Håller man igen lite på toppvarvet så kan man anv. lite snällare ventilfjädrar,
blir lite snällare mot ventilmekanismen.Bättre hållbarhet.
Appropå vevaxlar,Scats vevaxlar är riktigt bra balanserade vid leverans,gäller
även svänghjul o remskiva/svängningsdämpare.Däremot har jag dålig erfarenhet
av Kennedy-tryckplattor,rena katastrofen...gäller även lamellcentrum.
Standardveven är helt OK upp till max 5.5-6k v/min.
Nästa motorbygge skulle kunna bli 76x94 med 40/35 toppar å nån form av
insprutning.Fördelar:Bra cyl.vol med vettigt slag,slipper filandet i vevhuset.
Hälsn. fr.Thai//mats


Offline Profil
InläggPostat: mån 21 dec 2009, 23:01
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
Hmm :? då borde man ju kunna plocka ut dom 70-80hk som man vill ha ur en mindre modifierad original motor?

Har ändrat lite:


1641 eller 1915cc kit?
Portade enkel ports toppar.
284-296 kam
Lättat sväng hjul, (endast nått kilo)
Dubbla föggar 35-40mm
Motvikts vev
Smidda kolvar
009 fördelare

Något mer man bör lägga in där?



_________________
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.
Offline Profil
InläggPostat: tis 22 dec 2009, 11:04
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Nja,skulle nog lägga pengarna på dubbelportstoppar gärna 40/35.Har sett beg
toppar o även fuggar ute på annonser lite här å var.Dubbla 40-44 IDF eller väl
beprövade Solex 40P11 funkar bra,räcker till ++100 Hkr.
Lättat svänghjul ? Filosofin med lättat svänghjul är väl att flytta över en del
roterande massa till remskivan/svängningsdämparen för att få bättre hållbarhet
på vevaxeln.
Till 70-80 HK räcker 1600cc,std vev/stakar/kolvar.Behöver knappast varvas över
5.5k.
Har du släppt tanken på MC-förgasare?? Skulle vara kul om nån här på forumet
testade..
Formula Vee motorerna/topparna byggs oftast av skickliga motorbyggare med
tillgång till flödestest,bromsbänk,kamslip mm.Blir heller inte speciellt billiga..
Kolla i How to Hot... ,VW-trimmarnas bibel.
//mats åter tillbaka i kylan efter några veckor i assia.


Offline Profil
InläggPostat: tis 22 dec 2009, 14:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
Citera:
Till 70-80 HK räcker 1600cc,std vev/stakar/kolvar.Behöver knappast varvas över
5.5k.


Kommer nog köra med smidda kolvar i alla fall, då jag har funderingar över att lägga på en kompressor :)

Nej då, jag tänker fortfarande använda mig av mc föggar, men jag sitter och tänker ifall jag skall köra med 4st helt separerade eller två stycken par?


http://www.blocket.se/skaraborg/Forgasa ... a=23_9&w=3

Har ganska exakt 10k att bygga motorn för.


1641 eller 1915cc kit? 2950-3250:-
Portade enkel ports toppar. 0:-
284-296 kam 1290:-
Lättat sväng hjul, (endast nått kilo) 0-2150:-
Fyra stycken mc föggar 35mm 2000:-
Motvikts vev 2995:-
Smidda kolvar (ingår i cyl satsen)
009 fördelare 995:-

=10230-12680:-. redan detta är över min budget :shock:


Lekte lite med denna tanken:

1915cc kit med smidda kolvar 3250:-
Dubbelports toppar 044 94,0 40x35,5 enkla ventilfjädrar 2995:-/st (5990:-)
296 kam 1290:-
Fyra stycken mc föggar 35mm 2000:-
009 fördelare 995:-

=13525:- :shock: Tok för mycket, och detta är utan allt annat så som oljepump, bensinpump, lager, osv....



_________________
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.
Offline Profil
InläggPostat: tis 22 dec 2009, 21:16
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
mulle meck skrev:
Citera:
Till 70-80 HK räcker 1600cc,std vev/stakar/kolvar.Behöver knappast varvas över
5.5k.


Kommer nog köra med smidda kolvar i alla fall, då jag har funderingar över att lägga på en kompressor :)

Nej då, jag tänker fortfarande använda mig av mc föggar, men jag sitter och tänker ifall jag skall köra med 4st helt separerade eller två stycken par?


http://www.blocket.se/skaraborg/Forgasa ... a=23_9&w=3

Har ganska exakt 10k att bygga motorn för.


1641 eller 1915cc kit? 2950-3250:-
Portade enkel ports toppar. 0:-
284-296 kam 1290:-
Lättat sväng hjul, (endast nått kilo) 0-2150:-
Fyra stycken mc föggar 35mm 2000:-
Motvikts vev 2995:-
Smidda kolvar (ingår i cyl satsen)
009 fördelare 995:-

=10230-12680:-. redan detta är över min budget :shock:


Lekte lite med denna tanken:

1915cc kit med smidda kolvar 3250:-
Dubbelports toppar 044 94,0 40x35,5 enkla ventilfjädrar 2995:-/st (5990:-)
296 kam 1290:-
Fyra stycken mc föggar 35mm 2000:-
009 fördelare 995:-

=13525:- :shock: Tok för mycket, och detta är utan allt annat så som oljepump, bensinpump, lager, osv....



Skulle satsa på 94mm cyllar fö inget slår ökad motorvolym. Men de blir ju lite dyrare för blocket och topparna skall bearbetas. För 10000kr så bygger man ju inte ngt grymt men va ja läste så skulle du vara nöjd med 70-80hk.

En 70-80hk maskin som oftast blir i folkmun dendära ca 100 hästaren.
Den är egentligen ganska enkel å bygga.
-1600 kolvar
-dubbelports toppar (köp fast hela orginala) dessa så planar man ca 2.5mm (kompression ~9:1)
-284° eller snällare kamaxel (70 hk kunde gå med orginal kamaxel)
-lite större förgasare
Sedan bara ett fint ormbo inga california pipes
Motvikts veven är helt ok å förlänger livslängden men inget måste i en snäll 70-80hk med snäll kamaxel.

Men klart törsten blir alltid större med tiden så därför skulle de vara vettigt å bygga en bra bottendel för framtida ändamål.
Då skulle ja satsa på följande
94mm cyllar
motvikts vev
kamaxel runt 296

Sedan årdentlig smörjsystem med oljefilter å extra oljekylning

Första säsongen satsar du bara å köra med portade enkelports toppar å dubbla enkel förgasare.
Sedan ifall du vill ha mera satsar du i nya fina toppar så får du ut den riktiga potentialen.
Med enkel ports toppar skulle ja gissa på en effekt runt 70-80 hk å sedan med finare toppar så kunde den bra börja närma sig 120hk..

Viktiga när man köper nya delar är att fundera alltid ett steg framåt. Gör man bra grund så behöver man inte bygga om hela skiten ifall man vill ha lite mera..



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: tis 22 dec 2009, 23:09
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
Citera:
Skulle satsa på 94mm cyllar fö inget slår ökad motorvolym. Men de blir ju lite dyrare för blocket och topparna skall bearbetas. För 10000kr så bygger man ju inte ngt grymt men va ja läste så skulle du vara nöjd med 70-80hk.

En 70-80hk maskin som oftast blir i folkmun dendära ca 100 hästaren.
Den är egentligen ganska enkel å bygga.
-1600 kolvar
-dubbelports toppar (köp fast hela orginala) dessa så planar man ca 2.5mm (kompression ~9:1)
-284° eller snällare kamaxel (70 hk kunde gå med orginal kamaxel)
-lite större förgasare
Sedan bara ett fint ormbo inga california pipes
Motvikts veven är helt ok å förlänger livslängden men inget måste i en snäll 70-80hk med snäll kamaxel.

Men klart törsten blir alltid större med tiden så därför skulle de vara vettigt å bygga en bra bottendel för framtida ändamål.
Då skulle ja satsa på följande
94mm cyllar
motvikts vev
kamaxel runt 296

Sedan årdentlig smörjsystem med oljefilter å extra oljekylning

Första säsongen satsar du bara å köra med portade enkelports toppar å dubbla enkel förgasare.
Sedan ifall du vill ha mera satsar du i nya fina toppar så får du ut den riktiga potentialen.
Med enkel ports toppar skulle ja gissa på en effekt runt 70-80 hk å sedan med finare toppar så kunde den bra börja närma sig 120hk..

Viktiga när man köper nya delar är att fundera alltid ett steg framåt. Gör man bra grund så behöver man inte bygga om hela skiten ifall man vill ha lite mera


Jag köper så klart färdig anpassade toppar för dem cylindrar jag väljer tex: Dubbelports toppar 044 94,0 40x35,5 enkla ventilfjädrar.

Sen kommer jag ju att köra med två motorer, en besiktnings motor (1200 original) och så denna (eventuellt 1900gat motor).

1915cc kit
motvikts vev
"elak" kam 296
dubbelports toppar 40x35,5
4st 35mm förgasare
:?: :idea:

Sen komer jag ju också satsa lite på det här med oljan:

HD olje pump 30mm drev
Extra djup olje sump
Oljefilter adapter
Snap on filter
In och utgångar för oljekylaren
Extra eller dubbla olje kylare
El fläktar för oljekylaren
modiferade olje kanaler
osv.. :D

Sen till kommer också dom vanliga sakerna som man byter vid motor renovering, så som:

Lager
packningar
packboxar
stötstångs rör
tändstift
bensinpump
kolvbultslager
osv..

Sen är det också allt annat så som el och sånt:

009 fördelare
tändkablar
avgasrör
kromade kylplåtar
remskivor
tändspole
12v konventering
startmotor
bultar/pinbultar
rem
Ventilkåpor
osv..

Har säker glömt en massa men nu fattar vad jag menar :wink: och allt sånt här får helst inte kosta mer än 10k :shock:



_________________
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.
Offline Profil
InläggPostat: fre 01 jan 2010, 15:45
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Har inhandlat beg trimmotor,skambud på motor som har varit utannoserad
flera gånger.
Infriat nyårslöftet att plocka isär den idag.
Bra köp,inget vevaxelspel,40/35,5 toppar,1600cc,009 mm,mm.solex 40x2.
Ska ändå byta lager,kolvringar,packningar mm
Behöver nytt avgassyst,får bli nån billig variant gärna beg.
Blir väl en sån där 100Hk maskin på macken,dvs runt 75-80 på rulle.
Budgeten på 5k Skr tror jag även kommer att räcka till lite mekarpils.
Skulle även sitta fint med lite färg.
Detta är en budgetvariant för min tunna plånbok.
Köpa beg är väl lite att köpa grisen i säcken,man får ofta räkna med både
arbete o delar.
Nu verkar det vara rätt tid att handla beg delar,har sett både fina vevaxlar o
förgasare mm ute till rätt pris.

//mats


Offline Profil
InläggPostat: fre 01 jan 2010, 15:55
ModeratorInlägg: 8244Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
vart hittar du allt?



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 01 jan 2010, 16:16
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Brukar lägga en stund någon gång i veckan o kolla runt på olika forum o annons-
siter.Lägger ogärna något bud på "färska" annonser utan sparar intressanta fynd
i anteckningar å drar en mail efter några månader.Ibland lyckas man,ibland inte.
Har filosofin om att beg delar oftast funkar lika bra som nya.
Plånboken är heller inte så fet,efter att ha stått till arbetsmarknadens förfogande
i 4 år.Plockar lite ströjobb då o då för att ha något att leva av.
Gratisdelar är ju dom som ger mest för pengarna.
Som när mike9000 skänkte bort en BB-platta här på forumet.Bara å hämta.
Fin 67-vxlåda o en helt rostfri framvagn helt komplett.
Behövde framvagnsdelar,resten blev bra å ha eller bytesobj.

//mats


Offline Profil
InläggPostat: lör 02 jan 2010, 11:01
ModeratorInlägg: 8244Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
så sant så det där med beg delar... men man ska ju ha nånstans att lagra eländet på också ;)



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: mån 25 jan 2010, 04:31
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
kamaxel engle fk8 298°/13,56mm. Kan det var en "trevlig" kam för gatbruk?

Har suttit och räknat lite på vad motor bygget lär kosta. Allt som allt kommer det landa på mjuka 25,000:- :shock:

Hur jag än gör så hamnar jag inte under 22k :cry:



_________________
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.
Offline Profil
InläggPostat: ons 27 jan 2010, 02:23
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
Nu har jag räknat och räknat om och räknat om osv..

1915cc kit
motvikts vev
Kam 298
dubbelports toppar 40x35,5
Pump med filterhållare-
Extra djup olje sump
Oljefilter krom
In och utgångar för oljekylaren
oljekyl med fläkt 72plattor
Kamlager
Vevlager
Ramlager
packninga
stötstångs rör
bensinpump
009 fördelare
tändkablar
kromade kylplåtar
remskivor
Remskydd
Ventilkåpor
Pinbultar
Oljesticka
Motor styl set - grå
Startmotor bussning 6 to 12v
12v konventering
startmotor
Vevhusventilations hus
Ventilkåpsbygel

Allt det går på 24722:- utan frakt från dom TRE olika ställen jag beställer.

Om man istället tar endast det som man "behöver" så blir det följande:

1915cc kit
dubbelports toppar 40x35,5
Pump med filterhållare-
Extra djup olje sump
Oljefilter krom
Kamlager
Vevlager
Ramlager
packninga
stötstångs rör
bensinpump
009 fördelare
tändkablar
kromade kylplåtar
remskivor
Remskydd
Oljesticka
Motor styl set - grå
Startmotor bussning 6 to 12v
12v konventering
startmotor

Så hamnar jag på 19555:-.

Har en budget nu på ca 13-16K...

Några förslag på ändringar, kommentarer, tips osv?



_________________
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.
Offline Profil
InläggPostat: ons 27 jan 2010, 06:40
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
tja, lämna bort en del så det blir billigare???? :P
går ju att satsa gradvis, måst väl inte va allt på en gång..



_________________
-buggy är även en bil-
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 3 av 4
52 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori