Motor setup diskussioner.

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mats » Wed 27 Jan 2010, 12:23

Med tanke på att du senare tänker köra med överladdning,så skulle det nog lämpa sig bättre att bygga på typ-4.
Allting är bättre i typ-4 motorn.Vevaxel,stakar,block,smörjning,svänghjulsinfästning,mm,mm.
En 2.0 som konvverteras till BB-motor,skulle nog ge både hållbarhet å knuff,till de pengarna som du har disponibla.
Blir säkert pengar till lite garagepils.....
Kylning typ-1,nytt generatortorn.Har sett tråd någonstans om hur man svetsar om kylplåtarna....
Smörjning,oljekylarblock-off,oljekylare från skroten från buss/lastbil,lite slangar mm.
Kam,280-284 turbokam+lyftare.med tanke på att du senare tänker kompressor..
Cyl,honas samt nya smidda kolvar.
Toppar,kollas, ev nya styrningar,ventilslipning,kanske dubbla fjädrar,lite puts av avgaskanalerna.
Ser även lite enklare ut att bygga egna insug till de topparna.Mer plats.
Övrigt,packningar,ev lager mm.
T.o.m.stötstångsrören brukar se skapliga ut i typ-4 motorerna
Avgassystem,bygga eget.Finns fina rörböjar att köpa från trimfirmor.
Allting är faktiskt riktigt bra i typ-4 motorerna.Delarna är lite dyrare,men det brukar inte behövas så mycket.
Så länge man inte ska ta ur maximalt så brukar de här motorerna ge mest för pengarna.
Ska nog plocka ihop nånting sånt här,men utan tanke på överladdning.Alltså endast byta kam o snygga till topparna,eget avgas,Porche gen/fläkt/kåpa.
//mats

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mulle meck » Wed 27 Jan 2010, 17:51

Kompressor matningen får bli i framtiden när jag har lite mer i plånboken. Just nu vill jag sparka upp min 1300motor till kvicka 70-80hk :?

Och samtidigt polera upp den i nytt fräscht utseende med lite krom och sånt..
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor setup diskussioner.

Post by Magoo » Thu 28 Jan 2010, 07:21

det du vill är alltså att i princip dubbla effekten...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mats » Thu 28 Jan 2010, 09:43

Det var nog mest plånboken jag tänkte på när jag föreslog typ-4.
Finns nog inget alternativ som ger mer för pengarna om man vill ha både pålitlighet å lite knuff.
Blir väl inga Bling-Bling-Bling motorer,men härligt driftsäkra.
Är ju egentligen bara en uppiffad std-motor.
//mats

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor setup diskussioner.

Post by Magoo » Fri 19 Feb 2010, 16:11

frågar om igen här:
Mettis, när du körde en "std" 1915 med solex34, hur bestyckade du om 34:an o isådana fall hur?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
mettis
Posts: 1250
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Motor setup diskussioner.

Post by mettis » Fri 19 Feb 2010, 19:36

Sorry, Magoo....Det var på 90-talet och jag sparade inga anteckningar...
Men det var inte så avancerat. Motorn fungerar ju som en "luftpump" och i o m att den suger in mera luft följer ju bränsleblandningen "med" ?
Huvudmunstycket (1.25mm?) och Emulsionsmunstycket (blandar in luft i bränslet vid större belastning så blandningen inte blir för "rik") är ju de två variablerna.

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Motor setup diskussioner.

Post by Magoo » Sun 21 Feb 2010, 12:01

okidoki :)
är ju fortfarande i planeringsstadiet så... :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply