Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Motor setup diskussioner.

InläggPostat: ons 27 jan 2010, 12:23
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Med tanke på att du senare tänker köra med överladdning,så skulle det nog lämpa sig bättre att bygga på typ-4.
Allting är bättre i typ-4 motorn.Vevaxel,stakar,block,smörjning,svänghjulsinfästning,mm,mm.
En 2.0 som konvverteras till BB-motor,skulle nog ge både hållbarhet å knuff,till de pengarna som du har disponibla.
Blir säkert pengar till lite garagepils.....
Kylning typ-1,nytt generatortorn.Har sett tråd någonstans om hur man svetsar om kylplåtarna....
Smörjning,oljekylarblock-off,oljekylare från skroten från buss/lastbil,lite slangar mm.
Kam,280-284 turbokam+lyftare.med tanke på att du senare tänker kompressor..
Cyl,honas samt nya smidda kolvar.
Toppar,kollas, ev nya styrningar,ventilslipning,kanske dubbla fjädrar,lite puts av avgaskanalerna.
Ser även lite enklare ut att bygga egna insug till de topparna.Mer plats.
Övrigt,packningar,ev lager mm.
T.o.m.stötstångsrören brukar se skapliga ut i typ-4 motorerna
Avgassystem,bygga eget.Finns fina rörböjar att köpa från trimfirmor.
Allting är faktiskt riktigt bra i typ-4 motorerna.Delarna är lite dyrare,men det brukar inte behövas så mycket.
Så länge man inte ska ta ur maximalt så brukar de här motorerna ge mest för pengarna.
Ska nog plocka ihop nånting sånt här,men utan tanke på överladdning.Alltså endast byta kam o snygga till topparna,eget avgas,Porche gen/fläkt/kåpa.
//mats


Offline Profil
InläggPostat: ons 27 jan 2010, 17:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 141Ort: LandskronaBlev medlem: tor 17 sep 2009, 02:51
Kompressor matningen får bli i framtiden när jag har lite mer i plånboken. Just nu vill jag sparka upp min 1300motor till kvicka 70-80hk :?

Och samtidigt polera upp den i nytt fräscht utseende med lite krom och sånt..



_________________
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 jan 2010, 07:21
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
det du vill är alltså att i princip dubbla effekten...



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 jan 2010, 09:43
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Det var nog mest plånboken jag tänkte på när jag föreslog typ-4.
Finns nog inget alternativ som ger mer för pengarna om man vill ha både pålitlighet å lite knuff.
Blir väl inga Bling-Bling-Bling motorer,men härligt driftsäkra.
Är ju egentligen bara en uppiffad std-motor.
//mats


Offline Profil
InläggPostat: fre 19 feb 2010, 16:11
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
frågar om igen här:
Mettis, när du körde en "std" 1915 med solex34, hur bestyckade du om 34:an o isådana fall hur?



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: fre 19 feb 2010, 19:36
AnvändarvisningsbildInlägg: 1245Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Sorry, Magoo....Det var på 90-talet och jag sparade inga anteckningar...
Men det var inte så avancerat. Motorn fungerar ju som en "luftpump" och i o m att den suger in mera luft följer ju bränsleblandningen "med" ?
Huvudmunstycket (1.25mm?) och Emulsionsmunstycket (blandar in luft i bränslet vid större belastning så blandningen inte blir för "rik") är ju de två variablerna.


Offline Profil
InläggPostat: sön 21 feb 2010, 12:01
ModeratorInlägg: 8270Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
okidoki :)
är ju fortfarande i planeringsstadiet så... :)



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 4 av 4
52 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori